magazin
Sami ste si ‘prepisali’ vitamine da se spasite od covida? Oprezno!

Znanstvenici i stručno medicinsko osoblje upozoravaju na neselektivnu upotrebu vitaminskih dodataka usred pandemije koronavirusa, među kojima je i zloupotreba, odnosno pretjerano uzimanje nutritivnih suplemenata s vitaminom D, koji mogu imati kontraefekt i biti vrlo opasni za zdravlje.
U nastojanju da poboljšaju imunitet i tako se zaštite od koronavirusa, pojedinci u organizam unose veće količine egzogenih tvari ili spojeva koji mijenjaju funkciju endokrinog sustava brzinom na koju tijelo nije naviklo, što može biti opasno, a to je slučaj s vitaminom D.
Organizmu trebaju određene tvari da bi se zdravo razvijao i funkcionirao. Neki od njih su vitamini koji pridonose pravilnom funkcioniranju organizma. Vitamin D konkretno pridonosi apsorpciji kalcija, jednog od čimbenika važnih za izgradnju kostiju.
No to nije jedina njegova uloga. Na jednak način pridonosi zdravome funkcioniranju živčanoga, mišićnog i imunosnog sustava, zbog čega je u doba pandemije koronavirusa dodatna količina vitamina D značajna upravo za jačanje imunosnog sustava.
I upravo zato mnoštvo je ljudi u doba pandemije ‘na svoju ruku’ počelo uzimati dodatke bogate vitaminom D, no negativne posljedice već su isplivale na površinu.
Istraživanja su ukazala na to da velikom broju oboljelih od covida-19 nedostaje dovoljna količina vitamina D, zbog čega je pokrenut trend unošenja u organizam većih količina tog vitamina zbog zaštite od virusa.
U samo nekoliko mjeseci, znanstvenici su, od upozorenja o nedostatku vitamina D u populaciji prešli na upozorenje o zloupotrebi i neselektivnoj upotrebi suplemenata koji se nude za poboljšanje imuniteta, piše španjolski El Pais.
“Potreba organizma za vitaminom D razlikuje se od osobe do osobe, pa ne postoji jedinstvena razina koncentracije 25-hidroksivitamina D koji ukazuje na njegov manjak, a istodobno ne postoji ni konsenzus u pogledu precizne razine vitamina D koja bi bila optimalna za zdravlje pojedinca”, rekli su znanstvenici američkog Nacionalnog instituta za zdravlje.
Previše vitamina D može biti štetno
Oni upozoravaju da su previsoke koncentracije vitamina D u krvi gotovo uvijek posljedica njegova prevelikog unosa putem dijetetskih suplemenata koji se primjenjuju kao dopuna uobičajenoj prehrani te, među ostalim, mogu rezultirati bubrežnom insuficijencijom i aritmijom, a u najgorem slučaju i smrću.
Hiperkalcemija u djece i odraslih pacijenata sve je češća među osobama koje su tijekom pandemije uzimale veću količinu vitamina D od preporučene. Američki znanstvenici ističu da svaki organizam reagira na drukčiji način.
Nastojeći što bolje informirati stanovništvo, američki Nacionalni institut za zdravlje (NIH) upozorava:
“Unošenje u organizam prevelike količine vitamina D može biti štetno. Previsoke koncentracije u krvi (veće od 150 ng/ml) mogu rezultirati mučninom, povraćanjem, mišićnom slabošću, dezorijentiranošću, bolovima, gubitkom apetita, dehidracijom, prečestim mokrenjem, povećanom žeđi, stvaranjem bubrežnih kamenaca, zatajenjem bubrega, aritmijom, pa čak i smrću”.
Brojne zdravstvene ustanove širom svijeta upozoravaju na prekomjernu upotrebu dodataka prehrani ‘na svoju ruku’, no čini se da se njihova upozorenja ignoriraju.
magazin
Inspektorat ima važne obavijesti za vlasnike ovih automobila: Ako ih imate, javite se trgovcu

Državni inspektorat je utvrdio nedostatke na nekim vozilima te poziva vlasnike da se jave trgovcima kod kojih su ih kupili.
Državni inspektorat ima važne obavijesti za vlasnike vozila Peugeot 208 II, 3008, 5008 te Citroen C3 IV.
Vlasnici Peugeota 208 (tip II, vozila proizvedena od 7. listopada 2022. do 3. prosinca 2024.) trebaju se javiti trgovcu kod kojeg su kupili automobil jer, kako navodi DIRH, potrebno je zamijeniti motorno ulje kako bi se izbjegao bilo kakav rizik od oštećenja mlaznice hlađenja uljem, što može dovesti do oštećenje motora. U najgorem slučaju ulje može kapnuti na ispušni vod uzrokujući dim/požar u prostoru motora, prenosi Dnevnik.hr.
Detalje pogledajte OVDJE.
Vlasnici Peugeota 3008 i 5008 (tip K, vozila proizvedena od 23. rujna do 5. studenog 2024.) trebaju se obratiti trgovcu kod kojeg su kupili automobil jer, kako navodi DIRH, nasloni za glavu prednjih sjedala možda neće ostati u položaju u kojem su postavljeni zbog neispravnih utora za zaključavanje na nosačima naslona za glavu.
Detalje pogledajte OVDJE.
Vlasnici Citroena C3 (vozila proizvedena od 7. listopada 2022. do 20. lipnja 2024.) trebaju se obratiti trgovcu kod kojeg su kupili automobil jer, kako navodi DIRH, potrebno je zamijeniti motorno ulje kako bi se izbjegao bilo kakav rizik od oštećenja mlaznice hlađenja uljem, što može dovesti do oštećenje motora. U najgorem slučaju ulje može kapnuti na ispušni vod uzrokujući dim/požar u prostoru motora.
Detalje pogledajte OVDJE.
magazin
“Moždani pacemakeri”: Implantati na testiranju za pomoć alkoholičarima i narkomanima

Kirurzi će staviti implantate u mozgove alkoholičara i ovisnika o opioidima u pokusu čiji je cilj testiranje upotrebe električnih impulsa za borbu protiv žudnje za pićem i drogama, piše britanski list Guardian.
Ta se tehnika već koristi za pomoć pacijentima u kontroli nekih učinaka Parkinsonove bolesti, depresije i opsesivno-kompulzivnog poremećaja (OKP). Sada skupina liječnika i istraživača – sa sveučilišta Cambridge i Oxford te King’s Collegea u Londonu – želi koristiti duboku stimulaciju mozga kako bi pokušali smanjiti žudnje ovisnika i potaknuti njihovu samokontrolu.
“Duboka moždana stimulacija djeluje poput pacemakera”, rekla je za Observer glavna istraživačica projekta, prof. Valerie Voon s odjela za psihijatriju Sveučilišta Cambridge.
“Baš kao što možemo koristiti pacemaker za stabilizaciju abnormalnih električnih ritmova u srcu osobe, vjerujemo da možemo koristiti moždani implantat da djeluje kao pacemaker i normalizira devijantne električne ritmove mozga koji su povezani s ovisnošću. Ovo će ispitivanje pokazati je li to praktična ideja.”
Korištenje moždanih implantata posljednjih je godina postalo popularno kod liječnika koji liječe moždane poremećaje. Više od četvrt milijuna ljudi opremljeno je njima za kontrolu simptoma niza stanja. U slučaju Parkinsonove bolesti, implantati isporučuju impulse centrima za kretanje u mozgu pacijenata i zaustavljaju simptome koji uključuju drhtanje i nevoljne pokrete.
Nekoliko nedavnih malih studija sugeriralo je da bi se tehnika mogla proširiti za korištenje kod ovisnika o alkoholu i opioidima. Znanstvenici sada dovršavaju planove za prvo potpuno kliničko ispitivanje duboke moždane stimulacije kako bi utvrdili može li se proširiti kako bi se suprotstavilo rastućoj krizi ovisnosti o alkoholu i drogama u Velikoj Britaniji i drugim zemljama.
Ovisnost o opioidima također je ozbiljan zdravstveni problem. Gotovo polovica svih smrtonosnih trovanja drogama sada uključuje opijate kao što su heroin i morfij.
“Većina ljudi zadobije teška oštećenja ako postanu ozbiljno ovisni o alkoholu ili opioidima”, rekla je Voon. “Njihova žudnja ne utječe samo na njih. Njihove obitelji, njihovi roditelji, njihovi supružnici i njihova djeca također pate. Ovisnost nikada nije samo individualni poremećaj.”
“Ovisnici su nesposobni za rad, a također se suočavaju s opasnošću od predoziranja. To je postalo vrlo ozbiljan problem za moderno društvo”, kazala je ona.
magazin
Znate li kako najekonomičnije voziti autocestom? Postoji točno određeno pravilo

Pri kojim brzinama je vaš automobil najekonomičniji? Svi ćemo razviti neku svoju filozofiju i misliti da znamo odgovor na ovo pitanje, ali postoje neka pravila koja su već dokazana.
Dakle, za većinu vozila vrijedi pravilo da ubrzate što prije, prebacite u najvišu brzinu, vozite do 90 km/h i održavate okretaje motora od 1500 do 2500 o/min. Tada je potrošnja najniža, a i najmanje opterećujete motor, piše HAK revija.
Što je s brzinama na autocestama i ekonomičnom vožnjom?
Njemačka stručna organizacija TÜV preporuča brzinu od 70 do 80 posto maksimalne brzine – ali ona ne smije prijeći 130 km/h. Ovo pravilo (do 80 posto maksimalne brzine) vrijedi za slabije automobile koji nemaju visoku krajnju brzinu. Automobil koji ima maksimalnu brzinu 150 km/h trebao bi stoga ostati u rasponu brzina između 105 i 120 km/h.