Hrvatska
Ekonomski analitičar: Hrvatska je među zemljama najovisnijima o ruskom plinu
Ekonomski analitičar Damir Novotny gostovao je u Novom danu N1 te je komentirao vladine mjere za ublažavanje udara inflacije na građane i druge teme.
“Svako porezno rasterećenje je dobro. Međutim, načelno, principijelno, vlada se nema što miješati u tržišne odnose. Stabilnost je odgovornost središnjih banka, a inflacija je monetarni problem. Inflacija znači kada na tržištu ima dovoljno novca, ali nema dovoljno ponude. To je idealna situacija za inflaciju”, rekao je na početku.
Na pitanje o velikom broju građana koji su na rubu siromaštva, kaže:
“Možda smo upravo zbog toga u siromaštvu što smo godinama kontrolirali odnose na tržištu, zbog toga što nema dovoljno konkurencije na tržištu, što nema dovoljno radnih mjesta. Hrvatsko tržište je malo, plitko i usko, vlada je često intervenirala, to vidimo u poljoprivredi. Mi smo uplatili u proračun, a onda su političari to odlučili investirati u poljoprivredu, a rezultati su gotovo nikakvi”, kaže.
Dodao je i kako su socijalne politike i transferi u Hrvatskoj vrlo snažni.
“Hrvatska je imala najviše poreze na potrošnju u EU, osim nas Mađarska je imala nešto više, i Danska, ali Dansku nećemo računati jer Danci vole platiti poreze jer znaju da će dobiti kvalitetne usluge. U Hrvatskoj je porezno opterećenje raslo, bez da smo dobili poboljšanje kvalitete života. Što se događalo s porezima? Političari su u naše ime odlučili podijeliti te poreze na razne sektore, a da mi nismo vidjeli neki rast”, govori.
“Hrvatska je među zemljama najovisnijim o ruskom plinu”
Govorio je i o rastu cijena energenata:
“Kada gledamo strukturu troškova jednog kućanstva, stanovanje i energija čine oko 40%, u EU prosječno. Tu je dakako nagli rast cijena energije, koji nitko u EU nije mogao kontrolirati jer je došao kao posljedice političkih napetosti. Ruska Federacija je najvažniji dobavljač, a Hrvatska spada u zemlje koje najviše ovise o ruskim energentima. Mislim da ne postoji zemlja u EU osim nas i Mađara koji više koriste plin. Primjerice, baltičke zemlje samo 9% energije dobivaju od plina. Francuska je najmanje ovisna o plinu.
Sada vidimo da je ova situacija s inflacijom u Hrvatskoj posljedica, odnosno račun koji plaćamo zbog potpuno pogrešnih energetskih politika zadnjih 20, 30 ili 40 godina. Mi smo se oslanjali na jeftini ruski plin, koji je desetljećima bio izrazito jeftin energent, transportiralo se na tisuće kilometara iz ruskih stepa. Kada se planirao alternativni pravac s LNG terminalom, dio javnosti se protivio, iako se to sad pokazalo kao dobra ideja. Odnosi između Rusije i Ukrajine mogu biti izvorište rasta cijena energenata desetljeća. Ovaj šok je dobrodošao da vidimo da ne možemo ovisiti samo o ruskom energentu. Čitav niz krivih strateških odluka rezultiralo je današnjim stanjem što se inflacije tiče”, veli.
Koliko će utjecaj na cijene imati snižavanje PDV-a?
“Utjecaj poreza na dodanu vrijednost i stope koju je sada vlada snizila će imati određeni utjecaj na cijene hrane jer je to zaista značajno snižavanje. Na cijene energije, ne toliko. To ćemo tek vidjeti hoće li i treba li uopće utjecati. Mi smo možda jedina vlada koja nastoji utjecati na cijene, to nikom nije uspjelo”, kaže i dodaje:
“Nema konkurencije. Nedovoljno konkurencije, vidimo na plinu, ako imamo samo jednog ili dva dobavljača tada mi ne možemo utjecati na cijene. Ako imamo nekoliko konkurenata, a to vidimo kod telekomskih usluga, cijene su niže. Hrana je nešto drugo, to je godinama velika tema jer ne proizvodimo dovoljno hrane. Djelomično je to zbog velike potražnje za vrijeme turističke sezone. Hrvatska i dalje uvozi veliku količinu hrane. Hrana je lokalna stvar i vi ne smijete i ne možete transportirati hranu tisućama kilometara. To se vidi na cijenama, cijena za isti artikl u Osijeku je niža nego u Dubrovniku”.
“APN je potpuno pogrešna politika”
Govorio je i o cijeni stanova:
“To su nerealne cijene, prenapuhane cijene, a jedan od najvažnijih razloga za to da su toliko visoke je nedovoljna ponuda stanova u Zagrebu. Nakon potresa se pojavila potražnja za novim stanovima. Oko 60% kupnje i prodaje stanova u Hrvatskoj se odvija u Zagrebu. Grad Zagreb godinama zanemaruje sustavno planiranje stambenih zona. Osamdesetih godina nastala su velika stambena naselja poput Vrbika, Vrbana, Španskog i Malešnice. Prije toga je 60-ih izgrađen Novi Zagreb. U međuvremenu se gradilo interpolacijski na malim česticama, dozvoljavalo se ići u zrak nekoliko katova i tu se stvorila ponuda koja nije zadovoljila potražnju”, kaže.
Osvrnuo se i na APN:
“Naravno, to nema nikakvog smisla jer znamo da u Hrvatskoj, a to će pokazati i popis, imamo oko 30-ak posto viška stambenog prostora, stanovi se kupuju da bi se rentali, a ne da bi se stanovalo u njima. Kako se to radi u EU? Većina gradova u nama susjednim zemljama, radi na gradnji komunalnih stanova. Tu se mladim ljudima i bračnim parovima omogućuje stanovanje koje nije preskupo. Ovo što je hrvatska vlada napravila s tim poticajnim mjerama je da je poticala zaduživanje mladih ljudi na visokoj razini cijena i to je bila potpuno pogrešna politika. Možda u nekim manjim gradovima imalo smisla, ali u Zagrebu ne”, objašnjava.
“Vjerojatno će doći do izjednačavanja cijene rada”
Rekao je i kako je kriza 2020. godine izazvala deflaciju te da postoje neki ekonomisti koji tvrde da će se cijene same regulirati zbog kompenzacijskog pada 2020. godine
“Stanovanje i energija čine 35% i to ima značaj, hrana je recimo samo desetak posto, to nema osobito snažan utjecaj na ukupne troškove. Ipak, energija i sve što se oko stanovanja događa ima puno jači utjecaj”.
Naposljetku, govorio je o cijenama i plaćama nakon uvođenja eura.
“Hrvatska se polako, i posebno će se to vidjeti nakon ulaska u europsku monetarnu uniju, približava toj jezgri EU, tako da će se i cijene ujednačavati i plaće će vjerojatno rasti. Nakon ulaska u Schengen i europsku zonu će se plaće morati izjednačavati sa Slovenijom i Austrijom jer naprosto neće biti radne snage jer će ljudi ići raditi u Austriju i vraćat će se doma svaki dan. Doći će vrlo vjerojatno do približavanja cijene rada. Za isti razinu produktivnosti, bit će vrlo slične plaće tako da sam ja optimist”, rekao je u programu N1.
Hrvatska
Grad Zagreb se oglasio o slučaju problematičnog učenika
Nakon što su roditelji djece koja idu u razred s problematičnim učenikom jedne zagrebačke osnovne škole odlučili da njihova djeca neće doći na nastavu sve do nove stručne procjene ponašanja dječaka, o cijelom slučaju su se na upit N1 oglasili iz Grada Zagreba. “Potrebna suradnja i konstruktivan pristup”
Roditelji djece proručili su u nedjelju kako svoju djecu neće slati u školu sve do nove stručne procjene ponašanja dječaka. Djeca iz ostalih razreda vratila su se na nastavu.
Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja su odgovornost prebacili na Grad. Iz Grada su do sada odgovornost prebacivali na školu. “Roditelji su dodatno tražili garancije koje nisu u nadležnosti institucija i koje im u trenutnoj situaciji niti jedna od institucija ne može dati jer takve garancije u ovom trenutku mogu dati jedino roditelji navedenog učenika”, rekli su iz Ministarstva na upit N1.
U međuvremenu je ravnatelj, koji je nedavno podnio ostavku, postavljen za vršitelja dužnosti. To znači da uprava škole može pokrenuti spomenutu stručnu procjenu ponašanja devetogodišnjeg dječaka.
Iz Grada su na naše upite odgovorili danas, priopćenjem kojeg prenosimo u potpunosti.
“Škola, MZOM i Gradski ured prošli su tjedan dogovorili korake, koji se provode kako je dogovoreno, a prema proceduri koju propisuje nadležno ministarstvo. Nakon što Gradski ured zaprimi prijedlog škole, promptno ćemo donijeti odgovarajuću odluku odnosno novo rješenje o primjerenom obliku školovanja”, priopćili su.
“Podsjećamo još jednom da je za rješavanje ovog složenog slučaja potrebna suradnja i konstruktivan pristup svih uključenih strana, te da javne izjave koje prebacuju odgovornost na druge ne doprinose njegovom rješavanju”, zaključili su.
Hrvatska
Nakon opoziva Nevera oglasili se iz Rimac Automobila
U Rimac Automobilima sami su uočili potencijalni problem s niskonaponskim električnim vodom u Neverama te će potencijalnu grešku ispraviti bez ikakvih troškova za kupce, istaknuli su iz Rimac Automobila nakon što je objavljeno da je u SAD-u povučeno devet primjeraka hiperautomobila Nevera. “Obratili smo se vlasnicima Nevera kako bismo riješili zabrinutost oko montaže niskonaponskog C19 električnog voda. Naime, tijekom redovne provjere kvalitete u našem proizvodnom procesu uočili smo potencijalni problem. Iako nisu prijavljeni nikakvi incidenti ili pritužbe kupaca, niti su uočeni sigurnosni problemi vezani uz vozila, poduzimamo proaktivne korake kako bismo osigurali najviše standarde sigurnosti i performansi”, odgovorili su za Hinu iz Rimac Automobila.
Ističu da standardni proces opoziva uključuje pregled vozila na mjestima njihove isporuke, kao i da su Rimac i njegovi ovlašteni servisni partneri već započeli proces pregleda i, ako bude potrebno, ispravit će usmjerenja električnog voda bez ikakvih troškova za kupca. Nevere proizvedene 2023. i 2024. godine, povučene su zbog potencijalnih problema s niskonaponskim kabelom C19 za koji se sumnja da nije ispravno pričvršćen u tvornici, što može oštetiti izolaciju kabela tijekom vožnje.
Rimac je započeo istragu početkom listopada, dok je Nacionalna uprava za sigurnost u prometu (NHTSA) obaviještena o povlačenju 18. listopada 2024., objavili su mediji.
Vlasnici automobila bit će obaviješteni, a savjetuje im se da ne voze svoje automobile dok ovlašteni servisi ne riješe problem. Serviseri će kabel besplatno pregledati i popraviti.
Kako je rečeno nedavno na promociji Rimac kampusa, do sada je proizvedeno 39 Nevera, ali nisu sve prodane.
Hrvatska
Hrvatska kupuje najnovije Leoparde. Stare tenkove i oklopnjake šaljemo Ukrajini
Hrvatska planira nabaviti 50 novih njemačkih tenkova Leopard 2A8, neslužbeno se doznaje. Danas će u Berlinu hrvatski ministar obrane Ivan Anušić i njemački ministar obrane Boris Pistorius potpisati pismo namjere koje će označiti prvi korak u ovoj nabavi.
Njemačka je pozvala Hrvatsku da se priključi zajedničkom programu nabave glavnog borbenog tenka Leopard 2A8, najmodernije verzije koju proizvodi Rheinmetall, vodeći europski proizvođač oružja.
Prema dostupnim informacijama, model nabave predviđa da Hrvatska u prvoj isporuci Ukrajini pošalje 30 tenkova M-84 i 30 borbenih vozila pješaštva M-80 iz svojih zaliha, uključujući pričuvne dijelove i streljivo. Za hrvatsku isporuku tenkova i oklopnjaka Ukrajini sredstva bi osigurala Njemačka, odnosno za taj iznos bi se umanjila ukupna cijena nabave novih Leoparda 2A8 za Hrvatsku.
Hrvatska vojska trenutno raspolaže s oko 70 dobro održavanih tenkova M-84. Zamjena ovih starijih tenkova, proizvedenih u vrijeme bivše države, novim Leopardima 2A8 smatra se ključnom za modernizaciju hrvatskih oružanih snaga.
Vlada bi do sredine studenoga trebala donijeti formalnu odluku o višegodišnjem financiranju ovog projekta. Tada bi trebala biti poznata i konačna cijena nabave Leoparda i ostali detalji.
-
ZADAR / ŽUPANIJA2 dana prije
MORATE U SPIZU? / Evo kako danas rade trgovine i centri u Zadru…
-
magazin3 dana prije
FOTOGALERIJA / Špica!
-
Hrvatska5 dana prije
Uskoro promjena u obračunu struje: Nemojte na ovo zaboraviti, može vas koštati dvostruko više!
-
Hrvatska3 dana prije
Uz pomicanje sata idu i tri važne promjene, ne zaboravite na njih