Connect with us

magazin

ISTRAŽIVANJE Dvije godine nakon početka pandemije i dalje nam nedostaju društvena okupljanja i zabava, a najviše nas brinu inflacija i zdravlje

Objavljeno

-

U zadnje dvije godine više vremena provodimo s obitelji i na otvorenom, a manje trošimo na velike kupnje i odjeću, pokazalo je Mastercardovo istraživanje MasterIndex

Ključni rezultati:

 U „novom normalnom” većini ispitanika, njih 57 posto, nedostaju društvena okupljanja
 Većina ispitanika se slaže da će ova pandemija najviše imati negativan utjecaj na fizičko zdravlje
 Glavnim problemom pandemije 76 posto ispitanika smatra inflaciju i rast cijena
 U usporedbi s prethodnim valom manje se ljudi boji gubitka posla (25 posto u odnosu na 34 posto)
 16 posto poduzetnika je zbog posljedica pandemije moralo obustaviti svoje poslovanje, dok se 39 posto njih boji da će to morati učiniti uskoro
 41 posto kućanstava doživjelo je pad prihoda, a njih 59 posto odustalo je od velikih kupnji
 Značajan pad potrošnje u odnosu na razdoblje prije pandemije bilježi se u segmentima kao što su kultura, putovanja i restorani

I više od dvije godine nakon početka pandemije osjete se promjene koje je ona donijela, a to potvrđuje istraživanje MasterIndex koje je za Mastercard krajem travnja 2022. provela agencija Improve. Kao i u prošlogodišnjem izdanju ovog istraživanja, Hrvatima nedostaju okupljanja, zagrljaji, zabava i putovanja. Kad je riječ o njihovoj zabrinutosti, ove je godine za visokih 76 posto ispitanika – 33 posto više nego prošle godine – prvo mjesto zauzela inflacija, odnosno rast cijena.

Pad u kvaliteti zdravstvene skrbi brine 42 posto ispitanih, a restrikcije vezane uz putovanja, pad u kvaliteti obrazovanja i gubitak posla su također visoko na ljestvici svakodnevnih briga. Pritom su ispitanici manje zabrinuti zbog gubitka posla i ograničenja na putovanjima nego prošle godine, a zanimljivo je da su se prvi put visoko na ljestvici plasirali i zabrinutost vezana uz energetske zalihe, smanjenje životnog standarda te zločin i korupciju. Brige vezane uz zagađenje okoliša ima tek 3 posto ispitanika.

Što ispitanike čini sretnima, a što ih brine?

Osim ovih elemenata iz okruženja, ispitanici su izrazili i zabrinutost da će pandemija utjecati na njihovo zdravlje – mlađi među njima su zabrinuti za fizičko, a stariji za mentalno zdravlje. Istraživanje je otkrilo i one nešto svjetlije strane pandemije. Od svih ispitanika obuhvaćenih istraživanjem, njih 63 posto veseli što mogu više vremena provoditi s obitelji, dok 49 posto čini sretnima što više vremena mogu provoditi na otvorenom. Nešto više nego u prethodnom valu istraživanja, odnosno 53 posto ispitanika, sretno je jer je više javnih usluga dostupno online. Na popis onoga što sudionike istraživanja čini sretnima su se plasirali i solidarnost u zajednici te rad od doma, a da među Hrvatima ima mnoštvo zaljubljenika u kupnju online dokazuje podatak da 33 posto njih u ovom kontekstu ističe nove digitalne usluge za kupnju online.

Većini ispitanika i dalje nedostaju društvena okupljanja (57 posto), obiteljska okupljanja (33 posto), ali i zagrljaji i dodiri (31 posto). Ovo je posebno izraženo u najstarijoj dobnoj skupini (50-55 godina), dok najmlađoj dobnoj skupini (18-29) više od prosjeka nedostaju noćni život, izlasci, festivali i koncerti.

Što se pak tiče rezultata po spolu, sportska događanja nedostaje više muškarcima nego ženama, dok žene češće nego muškarci ističu festivale i koncerte, društvena okupljanja, putovanja u inozemstvo i noćni život. Kad se gleda geografski, ispitanicima iz Sjeverne Hrvatske više nego ostalima nedostaju druženja i obiteljska okupljanja, a ispitanicima iz Istre, Primorja i Gorskog kotara zabava, odnosno glazbeni festivali, koncerti i noćni život.

Manje trošimo na kulturna događanja

Promjene koje su donijele prethodne dvije godine odrazile su se i na prihode potrošača i kupovne navike. Čak 41 posto ispitanika je doživjelo pad prihoda kućanstva zbog čega je njih 59 posto njih odustalo od planiranih većih kupnji za kućanstvo ili za sebe. Zanimljiv podatak je i taj da je pad prihoda najčešći u Dalmaciji gdje ga je istaknulo 49 posto ispitanika te da je češći (71 posto) kod onih s najnižim osobnim dohotkom, do 2.800 kn.

Kad je riječ o prosječnoj mjesečnoj potrošnji, u 59 posto kućanstava ona je na istoj razini kao i prije pandemije. Od početka pandemije petina ispitanika je povećala mjesečnu potrošnju, a 18 posto njih ju je smanjilo.

Ako promatramo na što ispitanici troše, njihova je potrošnja u većini kategorija na istoj razini kao i prije pandemije, dok je značajan pad vidljiv u kategorijama kulturnih događanja: izložbe, kazališta, kino, koncerti (59 posto), putovanja (57 posto) i restorani (49 posto). Više se troši na namirnice za pripremu kod kuće i internetske usluge (mobilni i kućni internet).

Kako je pandemija utjecala na poduzetnike

Većina ispitanika (68 posto) su se izjasnili kao zaposlenici, dok je u istraživanju sudjelovalo i 10 posto poduzetnika. Među njima je najviše (45 posto) onih koji se ne boje negativnih posljedica na svoje poslovanje. Ipak, 16 posto poduzetnika je zbog posljedica pandemije već moralo obustaviti svoje poslovanje, dok se 39 posto njih boji da će to morati učiniti uskoro.

„Potrošači su osjećali gubitke prihoda i povećanu neizvjesnost što je zauzvrat smanjilo potrošnju. Sadašnji imperativ za tvrtke, uz preispitivanje prioriteta, jest razumjeti kako otpornost izgleda u digitalnijem svijetu i koji digitalni alati je mogu unaprijediti“, rekao je Cosmin Vladimirescu, direktor Mastercarda za Hrvatsku i Rumunjsku.

„U Hrvatskoj mikro, mali i srednji poduzetnici čine veliku većinu poduzeća, dodane vrijednosti i zapošljavanja te su pokretačka snaga gospodarskog rasta. Zbog toga smo u Hrvatskoj kreirali platformu Uplift, kao središnje mjesto za MMSP u Hrvatskoj, pružajući im sve potrebno za njihov tehnološki i tržišni razvoj, s naglaskom na ulaganje u znanje kao jedino dugoročno ulaganje u razvoj s ciljem poticanja održivosti i izgradnje otpornosti u digitalnom svijetu.”

Gubitak posla i nezaposlenost poglavito brinu ispitanike u dobi od 18 do 29 godina, a zanimljiv je i podatak da se oko mogućnosti dobivanja otkaza u pandemiji najviše brinu ispitanici s primanjima između 2.800 kn i 5.500 kn, njih 68 posto, dok se najmanje brinu onu s primanjima preko 9.000 kn, njih 22 posto.

Online istraživanje MasterIndex o „novom normalnom“ u Hrvatskoj u travnju 2022. za kompaniju Mastercard provela je agencija za istraživanje tržišta Improve, na uzorku od 1.010 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

magazin

(VIDEO) NOVI GLAS 2025. / Nika Uzelac oduševila žiri i pobijedila u finalu glazbenog show-a Novog radija! 

Objavljeno

-

By

Nika Uzelac (18) iz Radovina pobjednica je druge sezone glazbenog natjecanja Novi glas Novog radija!

Ona je u uzbudljivoj završnici druge sezone Novog glasa oduševila naš žiri – Emiliju Kokić, Juru Brkljaču i Danijelu Đimoti – pjesmom Halo od Beyonce. No, u finalu je zaista bilo divnih izvedbi naših finalista. Osim Nike, svoje vokalne sposobnosti pokazali su i Ena Nimčević, Vanesa Djemajlji, Roko Marić i Ivan Rašić, koji su se također plasirali u finale natjecanja.

Podsjetimo, ove godine za titulu Novog glasa Novog radija borili su se u prvoj izlučnoj emisiji: Ena Nimčević (18 godina, Zadar), Roko Baljak (34 godine, Mali Lošinj -Zadar), Matea Mandić (16 godina, Privlaka), Ivan Rašić (29 godine, Vir), Vanessa Djemajlji (16 godina, Bibinje), Marta Vlakić (23 godine, Zadar), Laura Perković (24 godine, Klis – Zadar), Roko Marić (21 godina, Zadar) i Nika Uzelac (18 godina, Radovin). U finale su se zatim plasirali, po odabiru žirija, Nika Uzelac,  Ena Nimčević, Vanesa Djemajlji, Roko Marić i Ivan Rašić.

NIKA OSVOJILA I VRIJEDNU NAGRADU

Našu pobjednicu Niku očekuju nova uzbuđenja. Kao pobjednica Novog glasa Nika će dobiti svoju pjesmu i spot u kompletnoj produkciji izdavača NG Records.

Sretno Nika!

Čestitke ovim mladim ljudima na trudu i ljubavi prema glazbi. Za hrvatsku glazbenu scenu ima nade. Ovi mladi ljudi to su dokazali.

U iščekivanju nove sezone, pogledajte kako je bilo u uzbudljivom finalu.

 
Nastavi čitati

magazin

(FOTO) FILMSKA PRIČA ĐANIJA PERIČIĆA / Zadranin među rijetkim Hrvatima – studirao na sveučilištu koje je pohađao i kineski predsjednik Xi Jinping!

Objavljeno

-

By

Prava, gotovo filmska priča desila se hrvatskom studentu Đaniju Peričiću kada je dobio poziv s jednog od najselektivnijih Sveučilišta u svijetu, kineskog Tsinghua, da je primljen na studentsku razmjenu. Ovaj 21-godišnji Zadranin, inače student Zagrebačke škole ekonomije i managementa, upustio se u avanturu života koju sada rado prenosi budućim kolegama studentima ususret jednom od najvećih sajmova Dubrovnik EXPO, a koji se održava 20. i 21. ožujka.

Đani je u studentske klupe sjeo u Kampusu Sveučilišta Tsinghua koje se nalazi u sjeverozapadnom Pekingu, na mjestu bivših carskih vrtova dinastije Qing, okružen brojnim povijesnim lokalitetima. U istima je sjedio i predsjednik XI Jinping. On je jedan od rijetkih Hrvata koji je imao prilike biti dijelom 12. najboljeg Sveučilišta na svijetu koje u ovom dijeli svijeta jedino ima partnerstvo s hrvatskim ZŠEM-om.

“Studentska razmjena jedno je od iskustava koje oblikuje ne samo akademsku, već i osobnu i profesionalnu budućnost. Kada sam se prijavljivao za razmjenu, znao sam da želim izaći iz svoje zone komfora i iskusiti nešto sasvim novo. Kina mi se činila kao savršen izbor – zemlja bogate povijesti, potpuno drugačije kulture i nevjerojatno brzog razvoja. No, odluku nije oblikovala samo znatiželja, već i činjenica da sam mogao izabrati Tsinghua University, sveučilište koje već godinama nosi titulu najboljeg u Aziji i jedno je od najprestižnijih u svijetu. Kada sam vidio da mi se pruža prilika studirati na istom fakultetu gdje je studirao i kineski predsjednik Xi Jinping, odluka je bila jasna!” – otkriva Đani Peričić.

Ovo Sveučilište je osnovano 1911. godine, prvotno pod nazivom „Carski koledž Tsing Hua”. Od kada se Kina počela otvarati svijetu 1978. godine, Sveučilište Tsinghua razvijalo se nevjerojatnom brzinom i postalo sveobuhvatno istraživačko sveučilište. Trenutačno ima 22 škole i 59 odjela s nastavnim programima iz područja znanosti, inženjerstva, humanističkih znanosti, prava, medicine, povijesti, filozofije, ekonomije, menadžmenta, obrazovanja i umjetnosti.

“Sveučilište je toliko dobro opremljeno da realno nije bilo potrebe napuštati ga – više od 10 kantina, trgovine, pošte, banka, teretane, pa čak i bolnica nalazili su se unutar kampusa. Ovaj način studiranja omogućio mi je da se osjećam povezanije s kolegama, što je bilo izuzetno pozitivno iskustvo. Nastava je bila na visokoj razini – svi profesori s kojima sam imao priliku učiti imali su doktorate s prestižnih zapadnih sveučilišta, a studenti su bili izrazito motivirani. Iako engleski jezik nije bio jača strana većine Kineza, shvatio sam da ga vrlo dobro razumiju, ali rijetko imaju priliku prakticirati ga!” – govori Đani.

Najposebniji trenuci za Đanija tijekom razmjene bili su oni provedeni s kolegama iz svih dijelova svijeta. Stekao je prijatelje iz različitih kultura, zajedno smo učili, putovali i istraživali Kinu.

“Jedan od najnezaboravnijih trenutaka bila je ESG konferencija u Šangaju, na kojoj sam sudjelovao s drugim kolegama s ZŠEM-a koji su također bili u Kini kao i s našim dekanom. Tamo smo imali priliku upoznati bivšu predsjednicu Kolindu Grabar-Kitarović, što je dodatno obogatilo moje iskustvo. Također, zbog svog dosadašnjeg iskustva u veslanju, pridružio sam se veslačkom timu Tsinghue, s kojim sam putovao na natjecanja po raznim dijelovima Kine. Na jednom od tih natjecanja osvojili smo prvo mjesto, natječući se s fakultetima iz Kine, ali i s prestižnim svjetskim sveučilištima poput Yale University i University of Amsterdam. To je bilo nevjerojatno iskustvo i jedno od najvećih postignuća tijekom mog boravka u Kini!”

Đani Peričić ima pozitivnu poruku za svoje buduće kolege. Jedno od najljepših životnih razdoblja može itekako biti još ljepše u kvalitetnom studentskom obrazovanju i okruženju. “Želim steći iskustvo u financijskom sektoru, a dugoročno planiram još najmanje dvije razmjene, pri čemu će jedna gotovo sigurno biti opet u Aziji, možda ponovno u Kini. Ovo iskustvo bilo je više od studiranja – bilo je to putovanje koje je proširilo moje horizonte, dalo mi novu perspektivu i pripremilo me za budućnost u globalnom okruženju!” 

 
Nastavi čitati

magazin

VOLITE CRNI HUMOR? / U Kino Zoni čeka vas prava poslastica – nezaboravna i uvrnuta zabava uz “Djevojke s balkona”!

Objavljeno

-

By

Ako volite crni humor i šarene likove poput onih iz filmova Pedra Almodovara, onda vas u utorak 18. ožujka u Kino Zoni u sklopu tradicionalne revije ‘Mjesec frankofonije’ očekuje jedna nezaboravna i uvrnuta zabava uz ”Djevojke s balkona”!

Za vrijeme iznimnog toplotnog udara u jednom kvartu u Marseilleu, tri cimerice živahno provode dan, uplićući se u živote svojih susjeda, promatrajući ih s balkona. No, zabava će potrajati sve do večeri koja će se uslijed konzumacije alkohola pretvoriti u poprilično krvavu aferu…

Crnohumorna drama s elementima horora, ”Djevojke s balkona”, drugo je redateljsko scenarističko ostvarenje proslavljene francuske glumice Noémie Merlant koju dobro pamtimo po zapaženim nastupima u filmovima ”Portret djevojke u plamenu” i ”Tar”. Na scenariju za film ”Djevojke s balkona”, Noémie Merlant započela je raditi još prije četiri godine, a kao inspiracija poslužili su joj događaji iz stvarnog života. U jednom je trenutku bila prisiljena napustiti vlastiti dom te se privremeno preselila kod nekoliko prijateljica, uključujući i Sandu Codreanu koja u filmu tumači ulogu Nicole. Sve je to za nju bilo jedno potpuno novo i nadasve iznimno ugodno iskustvo. Učestalo su međusobno razgovarale o svojim snovima, traumama, žudnjama te patrijarhalnom tlačenju.

Upravo su ta iskustva pridonijela redateljičinoj želji za filmom ”Djevojke s balkona”, a u koji je onda uključila i obilje humora, ekscesnih situacija, apsurdnosti te fantazije što su sve elementi prisutni u ovoj iznimno zabavnoj, ali i poprilično višeslojnoj mješavini različitih žanrova koja reflektira višestruke poruke: osudu patrijarhalnosti te snoliku promociju ženskog oslobođenja. Merlant je od početka bila svjesna da želi snimiti film koji će biti žanrovski miks, nešto poput neobuzdane pankerske farse u koju je željela ubaciti spoj boja i tekstura, loš ukus i vulgarnost, a sve uz očuvanje humora, lirike te jakih tema koje su joj bliske: ženska intima te silovanje i njegove posljedice.

”Djevojke s balkona” su na rasporedu u utorak 18. ožujka s početkom od 20h, a ulaznice po cijeni od 5 eura mogu se kupiti na samoj lokaciji prikazivanja (Polivalentna dvorana Providurove palače) od 19h te putem online kupovine na stranici CoreEvent..

*Ulaznice se mogu rezervirati porukom u inbox profila Kino Zone na Facebooku i Instagramu, e-mailom na: info@kino-zona.com te SMS i WhatsApp porukom na 099/7208342.

*Projekcija filma “Djevojke s balkona” realizira se u suradnji s Francuskim Institutom, Mjesecom Frankofonije i Kino Mrežom

*Program Kino Zone sufinanciran je sredstvima Grada Zadra, Zadarske županije, Zaklade kultura Nova i Hrvatskog audiovizualnog centra, a odvija se u partnerstvu s Koncertnim uredom Zadar.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu