ZADAR / ŽUPANIJA
ZAKLJUČAK STUDIJE: Najbolje rješenje za povezivanje Pašmana i Ugljana s kopnom je most, ali problem su novci

Zadarska je županija projekt povezivanja otoka Pašmana s kopnom uvrstila u prostorni plan kao jedan od prioriteta, volja postoji, ali zasad se ne zna kako i od kuda bi se taj projekt financirao, rekli su Hini iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
Iz ministarstva ističu kako je za projekt povezivanja otoka Pašmana s kopnom, 2021. godine izrađena studija predizvodljivosti s analizom troškova i koristi za projekt “Most kopno – otok Pašman s pristupnim cestama do mosta”. Studija je na temelju analize potražnje prometnog modela za glavni cilj imala odabir najbolje opcije za povezivanje otoka Pašmana i kopna.
Studijom je, navode iz ministarstva, kao najbolja opcija ocijenjena opcija izgradnje grednog mosta, koji bi se sastojao od dva dijela, prvoga koji bi išao od Pašmana do otočića Ričula, te od Ričula do kopna. Procijenjena vrijednost projekta iznosi gotovo 452 milijuna kuna.
Na kopnenoj strani most bi trebao biti povezan državnom cestom D8 s budućom obilaznicom Zadar – Pakoštane, a na samu obalu Pašmanskog kanala trasa izlazi na poziciji rta Tukljača.
Od kopna trasa ide prema otočiću Ričul udaljenom oko 400 metara od obale te se nastavlja prema Pašmanu prelazeći Pašmanski kanal u duljini od oko 1400 metara. Na samom otoku Pašmanu trasa se dalje, preko čvorišta, nastavlja do državne ceste D110 te se na taj način most spaja s glavnom prometnicom otoka Pašmana i Ugljana.
Gradnja oko 3 godine
Ukupna duljina mosta bila bi 2203 i pol metara, a gradnja bi, prema projekcijama, trajala oko tri godine.
Usporedbe radi, nedavno otvoreni Pelješki most dug je nešto više od 2.400 metara, a ukupna vrijednost projekta procjenjuje se na 420 milijuna eura, što uključuje izgradnju mosta, pristupnih cesta i obilaznice Stona.
“Činjenica jest da je navedeni projekt Zadarska županija uvrstila u prostorni plan kao jedan od prioriteta i da se krenulo s izradom dokumentacije, međutim, želimo napomenuti kako je navedenu studiju predizvodljivosti potrebno detaljnije razraditi, osobito u pogledu pripreme tehničke dokumentacije, odnosno detaljnije razrade investicijskih i operativnih troškova”, kažu iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.
Ističu i da za odabranu opciju treba utvrditi i budući izvor financiranja, s obzirom da ona nije prihvatljiva za sufinanciranje iz EU-ovih fondova, pa u tom kontekstu u ovom trenutku nisu u mogućnosti nešto više reći.
Inače, most Pašman – kopno, za koji je Općina Pašman dobila potporu Ministarstva mora, prometa i infrastrukture jedan je od najvažnijih projekata za otok Pašman, ali i Ugljan koji je manjim mostom spojen s Pašmanom.
Studiju predizvodljivosti financiralo je ministarstvo prometa sa 700.000 kuna, a izradila ju je međunarodna tvrtka Ernst & Young Savjetovanje.
Kinezi bili na Pašmanu, neki se boje preizgrađenosti
Zanimljivo je da su predstavnici kineske kompanije China Road and Bridge Corporation, koja je u zadanom roku izgradila Pelješki most, svojevremeno posjetili općinu Pašman kako bi se upoznali s mogućnostima gradnje mosta koji bi povezao Pašman s kopnom.
Predstavnici kineske kompanije rekli su tada kako se most uz stručan i promišljen projekt može završiti relativno brzo.
Male dubine i jeftinija gradnja
Nije nevažno ni to što bi kamenito dno i pogodna dubina od oko 13 metara u prosjeku činile ovaj most znatno jeftinijim od Pelješkog.
Most bi, ako do njegove gradnje dođe, mogao zaustaviti depopulaciju na dva otoka, porasla bi cijena zemljišta, no pojedini se stanovnici boje da se ne dogodi scenarij preizgrađenog Vira, kojemu most nije donio puno toga dobroga u turističkom smislu.
Općina Pašman krenula je u projekt izgradnje mosta Pašman – kopno koji za sve otočane znači povećanje kvalitete životnog standarda kroz bolju povezanost s kopnom i značajnog pozitivnog utjecaja na gospodarstvo cijele općine, istaknuo je svojevremeno načelnik Općine Pašman Krešimir Ćosić, koji vjeruje da će se taj projekt uspješno ostvariti.
Za općinu Pašman to je strateški projekt čija bi realizacija pružila još bolje mogućnosti stanovnicima da ostanu živjeti u svom mjestu.
Most bi omogućio za ostanak stanovništva
Ćosić je nedavno kazao i da jedino otoci koji su spojeni s kopnom imaju prirast stanovništva, te da bi gradnja stalne poveznice dovela do novih zapošljavanja i nižih troškova života na otoku.
Pašmanski most povezao bi, dakle, s kopnom i otok Ugljan budući da su Ugljan i Pašman, koji imaju zajedno oko 8.000 stanovnika, međusobno već povezani spomenutim mostom u Ždrelcu. Postoji čak i detaljan projekt gradnje mosta te kompletna tehnička dokumentacija koja je prije dvadesetak godina napravljena na Građevinskom fakultetu u Zagrebu.
Načelnik općine Kukljica, jednog od turistički najrazvijenijih mjesta na Ugljanu, Marin Boško, ističe da je u njegovom mjestu više ljudi za gradnju mosta nego protiv nje.
“Više je pluseva za tu gradnju nego minusa”, rekao je Boško za Hinu. Ističe kako bi se povisile cijene zemljišta i nekretnina, te da bi se u nekom dugoročnom vremenu vjerojatno zaustavila depopulacija.
Kao glavni problem eventualne gradnje pašmanskog mosta ističe, međutim, infrastrukturu koja ne bi mogla podnijeti značajno više turista na otocima.
“Infrastruktura bi se morala pojačati na oba otoka – i na Pašmanu i na Ugljanu, a pritom mislim na vodnu infrastrukturu, kanalizaciju, bolje pristupne ceste”, kaže Boško, dodavši da bi pašmanski most donio mnogo dobrog i to ne samo turizmu, kojeg bi most dodatno razvio.
“Da imamo most u svakom bismo trenutku mogli do kopna, hitni slučajevi ne bi ovisili o trajektima, više ljudi s otoka mogli bi raditi na kopnu i svakodnevno lakše putovati”, zaključio je Boško.
Izvor: Radio Zadar
ZADAR / ŽUPANIJA
Otvorenje izložbe učeničkih radova “U svijetu likovnih umjetnika 7” u utorak u Kneževoj palači

Iz Narodnog muzeja pozivaju sve zainteresirane na otvorenje izložbe učeničkih likovnih radova „U svijetu likovnih umjetnika 7“ u utorak, 18. ožujka, 2025. godine u 17:00 sati. Izložba je postavljena u Edukativnoj dvorani Kneževe palače i može se pogledati do 28. ožujka, 2025. godine.
Na izložbi su predstavljeni radovi učenika/ca OŠ Šimuna Kožičića Benje PŠ Diklo čija su inspiracija bili poznati likovni umjetnici.
ZADAR / ŽUPANIJA
Gradska knjižnica Zadar najavljuje bogat program u nadolazećem tjednu

Izbor iz događanja u Gradskoj knjižnici Zadar u tjednu od 17. do 22. ožujka 2025.
Ponedjeljak, 17. ožujka 2025.
08:00-09:00, Ulazni dio, Mjerenje tlaka i šećera
Tlak i šećer mjere medicinske sestre iz Doma zdravlja Zadarske županije.
org. Gradska knjižnica Zadar, Dom zdravlja Zadarske županije
Utorak, 18. ožujka 2025.
09:00-11:00, MMD, Tečaj za trudnice. (telefonski broj za eventualne upite: 023 236 100)
org. Dom zdravlja Zadarske županije
Srijeda, 19. ožujka 2025.
08:00-09:00, Ogranak Ploča, Mjerenje tlaka i šećera
Tlak i šećer mjere medicinske sestre iz Doma zdravlja Zadarske županije.
org. Gradska knjižnica Zadar, Dom zdravlja Zadarske županije
08:00-09:30, Ogranak Bili brig, Mjerenje tlaka i šećera
Tlak i šećer mjere medicinske sestre iz Doma zdravlja Zadarske županije.
org. Gradska knjižnica Zadar, Dom zdravlja Zadarske županije
08:00-10:00, Ogranak „Aleksandar Stipčević“ – Arbanasi, Mjerenje tlaka i šećera
Tlak i šećer mjere medicinske sestre iz Doma zdravlja Zadarske županije.
org. Gradska knjižnica Zadar, Dom zdravlja Zadarske županije
09:00-10:00, Ogranak Grad, Mjerenje tlaka i šećera. Tlak i šećer mjere medicinske sestre iz Doma zdravlja Zadarske županije.
org. Gradska knjižnica Zadar, Dom zdravlja Zadarske županije
09:00-11:00, MMD, Tečaj za trudnice. (telefonski broj za eventualne upite: 023 236 100)
org. Dom zdravlja Zadarske županije
12:00-15:00, MMD, Međunarodni dan socijalnog rada. Povodom obilježavanja Svjetskog dana socijalnog rada, održat će se stručni skup s temom Jačanje međugeneracijske solidarnosti za trajno blagostanje čime se naglašava važnost brige i poštovanja među generacijama za izgradnju snažnih društava, očuvanje okoliša i prijenos znanja na novije generacije s ciljem osiguranja bolje budućnosti. Na skupu će se, kao primjeri dobre prakse, predstaviti neke od ustanova i udruga koje djeluju na našem području.
org. Hrvatska udruga socijalnih radnika, Volonterski centar Zadar
Četvrtak, 20. ožujka 2025.
09:00-11:00, MMD, Tečaj za trudnice. (telefonski broj za eventualne upite: 023 236 100)
org. Dom zdravlja Zadarske županije
Petak, 21 ožujka 2025. – Svjetski dan poezije
Tijekom Svjetskog dana poezije sve sastavnice Gradske knjižnice Zadar imat će razne poetske programe za korisnike. Među ostalima, bit će upriličena jednostavna nagradna igra – „Stablo poezije“ gdje će sudionici biti pozvani dovršavati poznate stihove. Na kraju dana bit će odabrani sretni dobitnici kojima će se uručiti prigodne nagrade.
17:00-19:00, Ogranak Grad, Ante Matijević: Žrtve komunističkoga zločina, predstavljanje knjige.
org. Udruga Hrvatski domobran Zadarske županije
Subota, 22 ožujka 2025.
08:00-13:00, MMD, Radionice s darovitim učenicima. Usvajanje novih znanja i razvoj socio-emocionalnih vještina darovitih učenika. Radionice provodi Centar za uočavanje i rad s darovitima (Centar DaR Zadar) sa sjedištem u OŠ Bartula Kašića. Voditeljica Centra je stručna suradnica psihologinja u Osnovnoj školi Bartula Kašića, Vera Šušić, a radionice u Gradskoj knjižnici Zadar provodi Iva Slačanac,
org. Centar DaR Zadar
Izložbe i ostala događanja:
Spoj s OZM, od 5. do 22. ožujka 2025., LIK 2025.
Županijsko Natjecanje – izložba učenika osnovnih i srednjih škola iz područja vizualnih umjetnosti i dizajna LIK 2025. Zadarske županije.
U kategoriji Likovna kultura sudjeluju učenici osnovnih škola od 5. do 8. razreda, a u kategoriji Likovna umjetnost sudjeluju učenici od 1. do 4. razreda gimnazija. Na Županijsku razinu natjecanja je pristiglo ukupno 28 likovnih/vizualnih radova iz 10 osnovnih škola te 5 likovnih radova iz 2 srednje škole Zadarske županije. Tema natjecanja je Tragovi vremena. Likovna tehnika je unaprijed zadana, za osnovne škole: tempera, kolaž ili digitalni rad, a za srednje škole digitalni kolaž. Na otvorenju Natjecanja-izložbe bit će objavljena imena učenika koji su osvojili najviše bodova na Županijskoj razini Natjecanja izložbe LIK 2025.
Domaćin i organizator Natjecanja izložbe LIK 2025. je Škola primijenjene umjetnosti i dizajna u Zadru.
org. Škola primijenjene umjetnosti i dizajna Zadar, Zadarska županija
Radno vrijeme Knjižnice:
Središnja knjižnica, Ogranak Grad, Ogranak Bili brig i Ogranak “Aleksandar Stipčević” – Arbanasi:
radnim danom od 8:00 do 20:00 sati (od ponedjeljka do petka),
subotom od 8:00 do 13:00 sati
Ogranak Crno: radnim danom od 15:00 do 19:00 sati
Ogranak Ploča: ponedjeljkom, srijedom i petkom od 8:00 do 12:00, a utorkom i četvrtkom od 15:00 do 19:00 sati
Stanica Bokanjac: srijedom i petkom od 12:30 do 14:30 sati
Stanica Kožino: utorkom i četvrtkom od 12:00 do 14:30 sati
Bibliobus vozi prema rasporedu posjeta stajalištima.
ZADAR / ŽUPANIJA
MIRNI PROSVJED TAKSISTA U ZADRU/Neki od zahtjeva: Regulacija cijena usluga i zapošljavanja radnika iz trećih zemalja

Ivan Bulat, potpredsjednik Udruge taksista Zadar, poslao je priopćenje povodom održavanja prosvjeda taksista u Zadru predviđenog za utorak, 18. ožujka 2025. Priopćenje prenosimo u cijelosti:
Ovim putem želimo ukazati na nekoliko ključnih problema u sektoru taksi prijevoza i rada stranih agencija za prijevoz, te predložiti konkretna rješenja koja će osigurati učinkovit nadzor, transparentnost i pravednije uvjete za sve sudionike na tržištu. Također se nadamo da će od 01.01.2025. godine na cesti biti samo taksi vozila s Euro 6 normom, a vozila s Euro 5 normom otići u povijest.
Problemi u sektoru taksi prijevoza:
Preveliki broj taksi vozača i nelojalna konkurencija: Migracije između županija dovode do prenapučenosti tržišta, što stvara nelojalnu konkurenciju.
Otežan inspekcijski nadzor: Veliki broj vozila i česta uklanjanja oznaka s vozila onemogućuju učinkovito praćenje i identifikaciju nelegalnih taksi vozila.
Nelegalni rad: Vožnja bez jasno istaknutih oznaka omogućava obavljanje taksi prijevoza „na crno“.
Problem dampiranja cijena na tržištu: Liberalizacija tržišta i prisutnost velikih agencija kao što su Uber i Bolt doveli su do dampiranja cijena, odnosno spuštanja cijena ispod ekonomskog minimuma, kako bi se stekla konkurentska prednost. Ovaj fenomen je osobito štetan za male obrtnike i vlasnike firmi koji, zbog manjeg broja vozila, nisu u mogućnosti natjecati se s velikim agencijama. Osim toga, prisiljeni su voziti po višim cijenama kako bi pokrili troškove poslovanja, što dovodi do velikog nesrazmjera cijena na tržištu. Pojedinci maksimalno koriste otvoreno tržište, pa voze po cijenama koje dosežu čak i do 20 € po kilometru, što ne samo da predstavlja pljačku, već i stvara izrazito negativan imidž prema našoj državi. Takva praksa mora biti spriječena, a cijene moraju biti jasno definirane i ograničene.
Prijedlog rješenja za regulaciju taksi djelatnosti:
Uvođenje jedinstvene županijske dozvole: Predlažemo uvođenje dozvole koja bi spriječila migracije taksi vozila između županija. Ova dozvola bila bi označena QR kodom, vezana uz prometnu dozvolu vozila i dostupna na kartici vozača. Olakšala bi lakšu kontrolu taksija i izdavala bi se na županiji umjesto u svakoj lokalnoj jedinici samouprave, te bi vrijedila samo za jednu županiju.
Nacionalna baza dozvola: Izrada javne baze dozvola koja bi bila povezana s evidencijom vozila, omogućujući lakšu identifikaciju i bolju kontrolu inspekcijskog nadzora.
Regulacija iznajmljenih vozila: Vozila koja posjeduju naljepnice ne bi smjela biti iznajmljivana, a iznajmljena vozila ne bi smjela imati takve naljepnice, pa bi se točno moglo znati koje vozilo obavlja taksi prijevoz.
Obavezna registarska oznaka ili trajna naljepnica: Uvođenje obavezne oznake koja bi bila jasno vidljiva i ne bi se mogla lako ukloniti, čime bi se spriječilo prikrivanje vozila tijekom inspekcijskih nadzora. Takva naljepnica bi se dobivala u stanici za tehnički pregled i bila bi vidljiva svim sudionicima prometa i inspekcijama.
Prijedlog za regulaciju cijena u sektoru taksi prijevoza:
S obzirom na nereguliranost tržišta i štetne posljedice dampiranja cijena, predlažemo:
Startnu cijenu od 3 € kao osnovnu cijenu za početak vožnje.
Minimalnu cijenu od 2,5 € po kilometru kako bi se osigurala isplativost poslovanja, a ujedno spriječilo dampiranje cijena ispod ekonomskog minimuma.
Maksimalnu cijenu od 5 € po kilometru kako bi se spriječila nepoštena praksa vožnje po cijeni od 20 € po kilometru, koja ne samo da je nerazumna, već stvara negativan imidž za našu državu.
Problemi u sektoru stranih agencija za prijevoz (Uber, Bolt):
Neregulirani status: Aplikacije poput Uber i Bolt ne posluju u skladu s domaćim zakonima i ne doprinose domaćoj ekonomiji jer iznose dobit iz Hrvatske, spuštaju cijene do te granice da idu ispod cijene javnog gradskog prijevoza koji se sufinancira iz džepova poreznih obveznika.
Prekoračenje radnog vremena: Vozači partneri Ubera i Bolta redovito prekoračuju zakonom propisano radno vrijeme, a u želji za zaradom uzrokuju nesigurnost u prometu, što može dovesti do ozbiljnih problema. Prijave su često na dva ili četiri sata, posebno su umirovljenici sudionici takvih prijava, a na cesti provode po dvadeset sati i ozbiljno ugrožavaju sigurnost sebe i putnika.
Nepostojanje lokalnih dozvola: Aplikacije ne provjeravaju imaju li njihovi vozači potrebne dozvole za obavljanje prijevoza na određenim područjima.
Zloupotreba sustava od strane agregatora: Agregatorske tvrtke izbjegavaju plaćanje poreza kroz praksu prijave stečaja i ponovnog otvaranja poslovanja pod novim nazivom.
Prijedlozi rješenja za regulaciju rada stranih agencija za prijevoz:
Zabrana rada stranih agencija: Predlažemo zabranu rada stranih agencija (Uber, Bolt) u Hrvatskoj, čime bi se omogućilo da taksi djelatnost obavljaju isključivo domaće tvrtke ili obrti.
Stroža regulacija prijave vozača: Vozači bi morali priložiti sve potrebne dozvole prilikom prijave na aplikaciju, a aplikacije ne bi smjele omogućiti prihvaćanje naloga bez tih dozvola.
Praćenje radnog vremena vozača: Aplikacije bi morale pratiti ukupno vrijeme rada vozača, a nakon osam sati dnevnog rada trebali bi biti omogućeni prekovremeni sati, dok bi aplikacija bila nedostupna nakon dosezanja zakonskog tjednog maksimuma. Također prijava taksista bi trebala biti na osam sati.
Pravedniji porezni sustav: Predlažemo da aplikacije Uber i Bolt plaćaju PDV na svoju proviziju od 25%, dok bi vozači bili oslobođeni obveze plaćanja PDV-a.
Regulacija agregatora: Uvođenje zakonske regulative koja bi onemogućila zloupotrebu sustava od strane agregatora. Agregatorske tvrtke morale bi biti pod stalnim nadzorom poreznih vlasti te obavezno prijaviti ulazak u sustav PDV-a nakon što prijeđu prag prometa od 40.000 €, uz zabranu ponovnog otvaranja poslovanja nakon stečaja.
Kartice vozača i zapošljavanje stranih radnika:
Problem zapošljavanja stranih radnika u sektoru taksi prijevoza:
Zapošljavanje stranih radnika, osobito iz zemalja trećeg svijeta, u sektoru taksi prijevoza predstavlja ozbiljan problem, jer taksi djelatnost nije deficitarna, a tržište već ima dovoljno radne snage. Iako su strani radnici legalno zapošljavani od strane agregatora poput Ubera i Bolta, oni često nisu upoznati s jezikom, kulturom i običajima Hrvatske, što može dovesti do problema u komunikaciji i kvaliteti usluga. Također, zapošljavanje stranih radnika bez dugoročne povezanosti s Hrvatskom stvara sigurnosne i administrativne izazove, jer takvi radnici ne pružaju potrebnu razinu odgovornosti, a njihova identifikacija i verifikacija postaju problematični.
Prijedlog rješenja:
Zabrana zapošljavanja stranih radnika u nedeficitarnoj djelatnosti: Zapošljavanje stranih radnika u sektoru taksi prijevoza trebalo bi biti ograničeno, jer taksi djelatnost nije deficitarna. Predlažemo zabranu zapošljavanja stranih radnika iz zemalja trećeg svijeta koji nisu boravili u Hrvatskoj minimalno 10 godina. Ovim bi se mjerama osigurao ulazak u sektor samo onih radnika koji su poznati i integrirani u lokalnu zajednicu, imajući pritom osnovnu poznavanje jezika, kulture i zakonodavstva Republike Hrvatske.
Kartice vozača kao mjera kontrole: Kartice vozača koje su trenutno u planu trebaju biti provedene s jasnim uvjetima koji uključuju verifikaciju svih vozača. Ove kartice trebaju osigurati detaljan nadzor nad radnim vremenom vozača, kao i jasno praćenje njihove pozadine i relevantnosti za obavljanje taksi prijevoza u Hrvatskoj. Kartice vozača također bi trebale služiti kao mehanizam za identifikaciju vozača, čime bi se osigurala odgovornost i transparentnost.
Koordinacija inspekcijskog nadzora:
Kako bi inspekcijski nadzor bio učinkovitiji, inspekcije moraju biti usklađene i djelovati zajedno. Jednostavno rješenje bilo bi pozivanje vlasnika taksija na dostavljanje svih traženih dokumenata, uključujući evidenciju vozila, sve potrebne dozvole te podatke o zaposlenima. Ovo bi omogućilo brži i učinkovitiji nadzor nad taksi djelatnostima, sprječavanje nelegalnih aktivnosti te veću transparentnost u poslovanju.
Regulacija vozila u taksi prijevozu – Kombiji:
Trenutno su kombi vozila dozvoljena u taksi prijevozu, što predstavlja problem jer bi se trebala svrstavati u prijevoz putnika, a ne taksi prijevoz. Negdje je potrebno povući granicu i odrediti što ulazi u taksi prijevoz, a što ne. Kombiji manje visine, poput Mercedes V-Class, koji visinom spadaju pod osobna vozila, trebali bi ostati u taksi prijevozu prema našem prijedlogu. S druge strane, kombiji s registriranim 9 sjedala i visinom koja ne spada pod osobna vozila trebali bi biti isključeni iz taksi prijevoza. Vozila koja premašuju visinu od 2 metra i imaju više od 8 sjedala, trebala bi biti tretirana kao vozila za prijevoz putnika, a ne kao taksi vozila.
Sigurni smo da bi ove mjere značajno unaprijedile učinkovitost inspekcijskih nadzora, spriječile nelojalnu konkurenciju i zloupotrebe poreznih sustava, te omogućile pravičniji i održiviji razvoj sektora taksi prijevoza u Hrvatskoj.
-
magazin1 tjedan prije
Čista je srijeda – počinje korizma. Što je zapravo blagdan Pepelnice?
-
magazin6 dana prije
ŠPICA!
-
ZADAR / ŽUPANIJA1 tjedan prije
(VIDEO) Erlić otvorio TikTok kanal “100postoZadar” / Prva objava: Ante Ćurković kandidat za zamjenika gradonačelnika Zadra!
-
ZADAR / ŽUPANIJA5 dana prije
AKO ZATREBA… Donosimo radno vrijeme trgovina u Zadru ove nedjelje…
bodul
26. rujna 2022. at 7:53
Dužina Pelješkog mosta 1400 m ????????