Connect with us

magazin

Znanstvenici postigli novi uspjeh u borbi protiv raka

Objavljeno

-

Američki znanstvenici su uspjeli iskoristiti CRISPR alat za uređivanje gena, za promjenu imunoloških stanica tako da one prepoznaju mutirane proteine ​​specifične za tumore pojedine osobe, pokazali su rezultati kliničkog ispitivanja na maloj razini. Te se stanice tada mogu sigurno osloboditi u tijelu kako bi pronašle i uništile tumore.

Riječ je o prvom pokušaju kombiniranja dvaju područja u istraživanju raka: uređivanja gena za stvaranje personaliziranih tretmana i inženjeringa imunoloških stanica (T-stanice) kako bi bolje ciljale tumore. Pristup je testiran na 16 osoba sa čvrstim tumorima, uključujući tumore dojke i debelog crijeva, prenosi Zimo.

Dosad najsloženija terapija

“To je vjerojatno najsloženija terapija ikad pokušana u kliničkom okruženju. Pokušavamo napraviti vojsku od vlastitih T-stanica pacijenta”, kaže koautor studije Antoni Ribas, stručnjak za rak i liječnik na Sveučilištu California u Los Angelesu.

Rezultati tog istraživanja objavljeni su u časopisu Nature i predstavljeni na sastanku Društva za imunoterapiju raka u Bostonu proteklog tjedna.

Ribas i njegovi kolege počeli su sekvenciranjem DNK-a iz uzoraka krvi i biopsije tumora kako bi tražili mutacije koje se nalaze u tumoru, ali ne i u krvi. To je trebalo učiniti za svaku osobu koja je sudjelovala u studiji.

Pomogli i algoritmi

“Mutacije su različite kod svakog raka. Iako postoje neke zajedničke mutacije, one su manjina”, ističe Ribas.

Znanstvenici su nakon toga upotrijebili algoritme za predviđanje toga koje bi mutacije mogle izazvati odgovor T-stanica (vrste bijelih krvnih stanica koje patroliraju tijelom u potrazi za pogrešnim stanicama).

“Ako T-stanice vide nešto što ne izgleda normalno, one to ubiju. Ali kod pacijenata koje vidimo u klinici s rakom u nekom je trenutku imunološki sustav izgubio bitku i tumor je rastao”, kaže Stephanie Mandl, vodeća autorica studije i glavna znanstvena direktorica u tvrtki za imunoonkologiju PACT Pharma u San Franciscu.

Potvrđena predviđanja

Nakon niza analiza autori studije potvrdili su svoja predviđanja i dizajnirali proteine ​​koji se nazivaju T-stanični receptori, koji su sposobni prepoznati mutacije tumora. Znanstvenici su uzeli uzorke krvi od svakog sudionika i upotrijebili CRISPR alat za uređivanje genoma kako bi umetnuli receptore u njihove -stanice. Svaki je sudionik tada morao uzimati lijekove kako bi smanjio broj imunoloških stanica koje su proizveli, a proizvedene stanice dobile su pojačanje.

“Ovo je iznimno kompliciran proizvodni proces”, naglašava Joseph Fraietta, koji dizajnira terapije raka T-stanica na Sveučilištu Pennsylvania u Philadelphiji. U nekim slučajevima cijeli je postupak trajao i dulje od godinu dana.

Slijedeći put treba udariti snažnije?

Svaki od 16 sudionika studije primio je projektirane T-stanice s do tri različite mete. Nakon toga pronađeno je da uređene stanice cirkuliraju u njihovoj krvi i da su bile prisutne u višim koncentracijama od neuređenih stanica u blizini tumora. Mjesec dana nakon tretmana petero sudionika imalo je stabilnu bolest, što znači da im tumori nisu narasli. Samo su dvije osobe iskusile nuspojave koje su vjerojatno bile posljedica aktivnosti uređenih T-stanica, smatraju autori studije.

“Iako je učinkovitost liječenja bila niska, istraživači su koristili relativno male doze T-stanica kako bi utvrdili sigurnost pristupa”, kaže Ribas. “Samo trebamo snažnije udariti sljedeći put”.

“Tehnologija će postajati sve bolja i bolja”

Dok znanstvenici razvijaju načine za ubrzavanje razvoja terapija, projektirane stanice provodit će manje vremena u uzgoju izvan tijela i mogle bi biti aktivnije kada ih se pojača. “Tehnologija će postajati sve bolja i bolja”, kaže Fraietta.

Projektirane T-stanice, nazvane CAR T-stanice, odobrene su za liječenje nekih vrsta raka krvi i limfe, ali čvrsti tumori predstavljaju poseban izazov. CAR T-stanice učinkovite su samo protiv proteina koji se prikazuju na površini tumorskih stanica. Takvi se proteini mogu pronaći u mnogim vrstama raka krvi i limfe, što znači da nema potrebe za dizajnom novih T-staničnih receptora za svaku pojedinu osobu oboljelu od raka.

“Okruženje oko tumora je poput kanalizacije”

No uobičajeni površinski proteini nisu pronađeni u solidnim tumorima, ističe Fraietta, a ti tumori predstavljaju fizičku prepreku T-stanicama, koje moraju cirkulirati kroz krv, putovati do tumora i zatim se infiltrirati u njega kako bi ubile stanice raka. Tumorske stanice također ponekad potiskuju imunološke odgovore, i otpuštanjem kemijskih signala koji suzbijaju imunitet i korištenjem lokalne zalihe hranjivih tvari za poticanje njihova brzog rasta.

“Okruženje oko tumora je poput kanalizacije. T-stanice postaju manje funkcionalne čim dođu na mjesto”, pojašnjava Fraietta.

Mandl i njezini kolege sada se nadaju da će moći projektirati T-stanice ne samo da prepoznaju mutacije raka već i da budu aktivnije u blizini tumora. Mandl kaže da postoji nekoliko potencijalnih načina za jačanje T-stanica, na primjer uklanjanjem receptora koji reagiraju na imunosupresivne signale ili usklađivanjem njihova metabolizma kako bi lakše pronašle izvor energije u okruženju tumora.

CRISPR postao nevjerojatno učinkovit

Ovakvi razrađeni dizajni mogli bi biti izvedivi zahvaljujući nedavnom tehnološkom napretku u korištenju CRISPR-a za uređivanje T-stanica, kaže Avery Posey, stručnjak za stanične i genske terapije za liječenje raka na Sveučilištu Pennsylvania u Philadelphiji.

Postao je nevjerojatno učinkovit. U sljedećem desetljeću vidjet ćemo vrlo sofisticirane načine inženjeringa imunoloških stanica, zaključio je Posey.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

magazin

Inspektorat ima važne obavijesti za vlasnike ovih automobila: Ako ih imate, javite se trgovcu

Objavljeno

-

By

Pexels

Državni inspektorat je utvrdio nedostatke na nekim vozilima te poziva vlasnike da se jave trgovcima kod kojih su ih kupili.

Državni inspektorat ima važne obavijesti za vlasnike vozila Peugeot 208 II, 3008, 5008 te Citroen C3 IV.

Vlasnici Peugeota 208 (tip II, vozila proizvedena od 7. listopada 2022. do 3. prosinca 2024.) trebaju se javiti trgovcu kod kojeg su kupili automobil jer, kako navodi DIRH, potrebno je zamijeniti motorno ulje kako bi se izbjegao bilo kakav rizik od oštećenja mlaznice hlađenja uljem, što može dovesti do oštećenje motora. U najgorem slučaju ulje može kapnuti na ispušni vod uzrokujući dim/požar u prostoru motora, prenosi Dnevnik.hr.

Detalje pogledajte OVDJE.

Vlasnici Peugeota 3008 i 5008 (tip K, vozila proizvedena od 23. rujna do 5. studenog 2024.) trebaju se obratiti trgovcu kod kojeg su kupili automobil jer, kako navodi DIRH, nasloni za glavu prednjih sjedala možda neće ostati u položaju u kojem su postavljeni zbog neispravnih utora za zaključavanje na nosačima naslona za glavu.

Detalje pogledajte OVDJE.

Vlasnici Citroena C3 (vozila proizvedena od 7. listopada 2022. do 20. lipnja 2024.) trebaju se obratiti trgovcu kod kojeg su kupili automobil jer, kako navodi DIRH, potrebno je zamijeniti motorno ulje kako bi se izbjegao bilo kakav rizik od oštećenja mlaznice hlađenja uljem, što može dovesti do oštećenje motora. U najgorem slučaju ulje može kapnuti na ispušni vod uzrokujući dim/požar u prostoru motora.

Detalje pogledajte OVDJE.

 
Nastavi čitati

magazin

“Moždani pacemakeri”: Implantati na testiranju za pomoć alkoholičarima i narkomanima

Objavljeno

-

By

Unsplash

Kirurzi će staviti implantate u mozgove alkoholičara i ovisnika o opioidima u pokusu čiji je cilj testiranje upotrebe električnih impulsa za borbu protiv žudnje za pićem i drogama, piše britanski list Guardian.

Ta se tehnika već koristi za pomoć pacijentima u kontroli nekih učinaka Parkinsonove bolesti, depresije i opsesivno-kompulzivnog poremećaja (OKP).  Sada skupina liječnika i istraživača – sa sveučilišta Cambridge i Oxford te King’s Collegea u Londonu – želi koristiti duboku stimulaciju mozga kako bi pokušali smanjiti žudnje ovisnika i potaknuti njihovu samokontrolu.

“Duboka moždana stimulacija djeluje poput pacemakera”, rekla je za Observer glavna istraživačica projekta, prof. Valerie Voon s odjela za psihijatriju Sveučilišta Cambridge.

“Baš kao što možemo koristiti pacemaker za stabilizaciju abnormalnih električnih ritmova u srcu osobe, vjerujemo da možemo koristiti moždani implantat da djeluje kao pacemaker i normalizira devijantne električne ritmove mozga koji su povezani s ovisnošću. Ovo će ispitivanje pokazati je li to praktična ideja.”

Korištenje moždanih implantata posljednjih je godina postalo popularno kod liječnika koji liječe moždane poremećaje. Više od četvrt milijuna ljudi opremljeno je njima za kontrolu simptoma niza stanja. U slučaju Parkinsonove bolesti, implantati isporučuju impulse centrima za kretanje u mozgu pacijenata i zaustavljaju simptome koji uključuju drhtanje i nevoljne pokrete.

Nekoliko nedavnih malih studija sugeriralo je da bi se tehnika mogla proširiti za korištenje kod ovisnika o alkoholu i opioidima. Znanstvenici sada dovršavaju planove za prvo potpuno kliničko ispitivanje duboke moždane stimulacije kako bi utvrdili može li se proširiti kako bi se suprotstavilo rastućoj krizi ovisnosti o alkoholu i drogama u Velikoj Britaniji i drugim zemljama.

Ovisnost o opioidima također je ozbiljan zdravstveni problem. Gotovo polovica svih smrtonosnih trovanja drogama sada uključuje opijate kao što su heroin i morfij.

“Većina ljudi zadobije teška oštećenja ako postanu ozbiljno ovisni o alkoholu ili opioidima”, rekla je Voon. “Njihova žudnja ne utječe samo na njih. Njihove obitelji, njihovi roditelji, njihovi supružnici i njihova djeca također pate. Ovisnost nikada nije samo individualni poremećaj.”

“Ovisnici su nesposobni za rad, a također se suočavaju s opasnošću od predoziranja. To je postalo vrlo ozbiljan problem za moderno društvo”, kazala je ona.

 
Nastavi čitati

magazin

Znate li kako najekonomičnije voziti autocestom? Postoji točno određeno pravilo

Objavljeno

-

By

Pexels

Pri kojim brzinama je vaš automobil najekonomičniji? Svi ćemo razviti neku svoju filozofiju i misliti da znamo odgovor na ovo pitanje, ali postoje neka pravila koja su već dokazana.

Dakle, za većinu vozila vrijedi pravilo da ubrzate što prije, prebacite u najvišu brzinu, vozite do 90 km/h i održavate okretaje motora od 1500 do 2500 o/min. Tada je potrošnja najniža, a i najmanje opterećujete motor, piše HAK revija.

Što je s brzinama na autocestama i ekonomičnom vožnjom?

Njemačka stručna organizacija TÜV preporuča brzinu od 70 do 80 posto maksimalne brzine – ali ona ne smije prijeći 130 km/h. Ovo pravilo (do 80 posto maksimalne brzine) vrijedi za slabije automobile koji nemaju visoku krajnju brzinu. Automobil koji ima maksimalnu brzinu 150 km/h trebao bi stoga ostati u rasponu brzina između 105 i 120 km/h.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu