Connect with us

magazin

Znanstvenici postigli novi uspjeh u borbi protiv raka

Objavljeno

-

Američki znanstvenici su uspjeli iskoristiti CRISPR alat za uređivanje gena, za promjenu imunoloških stanica tako da one prepoznaju mutirane proteine ​​specifične za tumore pojedine osobe, pokazali su rezultati kliničkog ispitivanja na maloj razini. Te se stanice tada mogu sigurno osloboditi u tijelu kako bi pronašle i uništile tumore.

Riječ je o prvom pokušaju kombiniranja dvaju područja u istraživanju raka: uređivanja gena za stvaranje personaliziranih tretmana i inženjeringa imunoloških stanica (T-stanice) kako bi bolje ciljale tumore. Pristup je testiran na 16 osoba sa čvrstim tumorima, uključujući tumore dojke i debelog crijeva, prenosi Zimo.

Dosad najsloženija terapija

“To je vjerojatno najsloženija terapija ikad pokušana u kliničkom okruženju. Pokušavamo napraviti vojsku od vlastitih T-stanica pacijenta”, kaže koautor studije Antoni Ribas, stručnjak za rak i liječnik na Sveučilištu California u Los Angelesu.

Rezultati tog istraživanja objavljeni su u časopisu Nature i predstavljeni na sastanku Društva za imunoterapiju raka u Bostonu proteklog tjedna.

Ribas i njegovi kolege počeli su sekvenciranjem DNK-a iz uzoraka krvi i biopsije tumora kako bi tražili mutacije koje se nalaze u tumoru, ali ne i u krvi. To je trebalo učiniti za svaku osobu koja je sudjelovala u studiji.

Pomogli i algoritmi

“Mutacije su različite kod svakog raka. Iako postoje neke zajedničke mutacije, one su manjina”, ističe Ribas.

Znanstvenici su nakon toga upotrijebili algoritme za predviđanje toga koje bi mutacije mogle izazvati odgovor T-stanica (vrste bijelih krvnih stanica koje patroliraju tijelom u potrazi za pogrešnim stanicama).

“Ako T-stanice vide nešto što ne izgleda normalno, one to ubiju. Ali kod pacijenata koje vidimo u klinici s rakom u nekom je trenutku imunološki sustav izgubio bitku i tumor je rastao”, kaže Stephanie Mandl, vodeća autorica studije i glavna znanstvena direktorica u tvrtki za imunoonkologiju PACT Pharma u San Franciscu.

Potvrđena predviđanja

Nakon niza analiza autori studije potvrdili su svoja predviđanja i dizajnirali proteine ​​koji se nazivaju T-stanični receptori, koji su sposobni prepoznati mutacije tumora. Znanstvenici su uzeli uzorke krvi od svakog sudionika i upotrijebili CRISPR alat za uređivanje genoma kako bi umetnuli receptore u njihove -stanice. Svaki je sudionik tada morao uzimati lijekove kako bi smanjio broj imunoloških stanica koje su proizveli, a proizvedene stanice dobile su pojačanje.

“Ovo je iznimno kompliciran proizvodni proces”, naglašava Joseph Fraietta, koji dizajnira terapije raka T-stanica na Sveučilištu Pennsylvania u Philadelphiji. U nekim slučajevima cijeli je postupak trajao i dulje od godinu dana.

Slijedeći put treba udariti snažnije?

Svaki od 16 sudionika studije primio je projektirane T-stanice s do tri različite mete. Nakon toga pronađeno je da uređene stanice cirkuliraju u njihovoj krvi i da su bile prisutne u višim koncentracijama od neuređenih stanica u blizini tumora. Mjesec dana nakon tretmana petero sudionika imalo je stabilnu bolest, što znači da im tumori nisu narasli. Samo su dvije osobe iskusile nuspojave koje su vjerojatno bile posljedica aktivnosti uređenih T-stanica, smatraju autori studije.

“Iako je učinkovitost liječenja bila niska, istraživači su koristili relativno male doze T-stanica kako bi utvrdili sigurnost pristupa”, kaže Ribas. “Samo trebamo snažnije udariti sljedeći put”.

“Tehnologija će postajati sve bolja i bolja”

Dok znanstvenici razvijaju načine za ubrzavanje razvoja terapija, projektirane stanice provodit će manje vremena u uzgoju izvan tijela i mogle bi biti aktivnije kada ih se pojača. “Tehnologija će postajati sve bolja i bolja”, kaže Fraietta.

Projektirane T-stanice, nazvane CAR T-stanice, odobrene su za liječenje nekih vrsta raka krvi i limfe, ali čvrsti tumori predstavljaju poseban izazov. CAR T-stanice učinkovite su samo protiv proteina koji se prikazuju na površini tumorskih stanica. Takvi se proteini mogu pronaći u mnogim vrstama raka krvi i limfe, što znači da nema potrebe za dizajnom novih T-staničnih receptora za svaku pojedinu osobu oboljelu od raka.

“Okruženje oko tumora je poput kanalizacije”

No uobičajeni površinski proteini nisu pronađeni u solidnim tumorima, ističe Fraietta, a ti tumori predstavljaju fizičku prepreku T-stanicama, koje moraju cirkulirati kroz krv, putovati do tumora i zatim se infiltrirati u njega kako bi ubile stanice raka. Tumorske stanice također ponekad potiskuju imunološke odgovore, i otpuštanjem kemijskih signala koji suzbijaju imunitet i korištenjem lokalne zalihe hranjivih tvari za poticanje njihova brzog rasta.

“Okruženje oko tumora je poput kanalizacije. T-stanice postaju manje funkcionalne čim dođu na mjesto”, pojašnjava Fraietta.

Mandl i njezini kolege sada se nadaju da će moći projektirati T-stanice ne samo da prepoznaju mutacije raka već i da budu aktivnije u blizini tumora. Mandl kaže da postoji nekoliko potencijalnih načina za jačanje T-stanica, na primjer uklanjanjem receptora koji reagiraju na imunosupresivne signale ili usklađivanjem njihova metabolizma kako bi lakše pronašle izvor energije u okruženju tumora.

CRISPR postao nevjerojatno učinkovit

Ovakvi razrađeni dizajni mogli bi biti izvedivi zahvaljujući nedavnom tehnološkom napretku u korištenju CRISPR-a za uređivanje T-stanica, kaže Avery Posey, stručnjak za stanične i genske terapije za liječenje raka na Sveučilištu Pennsylvania u Philadelphiji.

Postao je nevjerojatno učinkovit. U sljedećem desetljeću vidjet ćemo vrlo sofisticirane načine inženjeringa imunoloških stanica, zaključio je Posey.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

magazin

(FOTO/VIDEO) Zadarski band aid okupio se nakon 31 godinu i zapjevao pjesmu “Božić u Zadru”

Objavljeno

-

By

Zadarski glazbenici tu su pjesmu otpjevali davne 1994. godine

U vrijeme Božića pjesma grije dušu, a znaju to dobro i zadarski glazbenici koji su se okupili nakon više od tri desetljeća kako bi ponovno snimili pjesmu “Božić u Zadru”. Tekst za pjesmu koja je snimljena 10. prosinca 1994. godine napisao je Davor Žagar, a uglazbio ju je Nenad Nakić-Njake. Bila je to pjesma koja je bila odraz zadarske nade, mira i ljubavi iz vremena ratom namučenog Zadra. 

Inicijativa za okupljanje glazbenika krenula je iz Grada Zadra, a za sve je kriv jedan DVD u kojem žuti vlakić ’96. godine vozi po Polutuoku, a u podlozi svira upravo pjesma “Božić u Zadru”. Bila je to idealna prilika da se pozove zadarske glazbenike: Amendu, Gogu, Davora, Rikija, Simu, Tomu, Mladena, Jeru i Daria da se ponovno okupe i naprave “remake” zadarske božićne pjesme. 

– Nije bilo upitno kad su nas zvali. Prvo, prošlo je puno godina, a svi smo hvala Bogu na broju, i evo – da se podružimo i da osvježimo pjesmu. Divota. Božić je. – kazao je glazbenik Rikardo Perković. 

Iskusnijim kolegama, pridružila se i mlađa generacija zadarskih glazbenika i to na poziv Saše Miočića iz Koncertnog ureda Zadar koji je zadužen za novi aranžman pjesme. 

– Zvao me Sale da sudjelujem u projektu i nije ni završio rečenicu, a ja sam rekla: Može! – govori Matea Biloglav, voditeljica A.K.A. Crescenda koja je u vrijeme kad je pjesma nastala imala tri godine. 

Trideset i jednu godinu poslije zadarski glazbenici pokazali su zajedništvo, baš kao nekad, i bio je dovoljan jedan telefonski poziv kako bi se svi okupili i još jednom potaknuli duh zadarskog Badnjaka i Božića. U idućim danima bit će gotov i spot za što je zaslužan Igor Goić iz Kreathia studija. 

– Hvala svima što su se odazvali. Ovo budi posebnu emociju u svinma nama i sve nas podsjeća da su nam nada, ljubav, mir i vjera u životu itekako potrebni – kazao je gradonačelnik Šime Erlić te se posebno zahvalio obitelji Nenada Nakića – Njake i Davoru Žagaru koji su autori ove pjesme, na podršci i povjerenju. 

Podsjetimo se kako je to izgledalo 1994.:

 
Nastavi čitati

magazin

Koliko zarađuju hrvatski influenceri? Prihodi su im sve veći, ali ih brine jedna stvar

Objavljeno

-

By

Zagrebačka agencija Dialog komunikacije predstavila je rezultate istraživanja DIABLOG, najnovijeg i najopsežnijeg pregleda domaće industrije kreatora sadržaja. Kako funkcionira influencer marketing, kolika je zarada, koji su izazovi s kojima se influenseri susreću… za Novi dan govorila je Marina Čulić Fischer, direktorica Dialog komunikacija

“Posljednje istraživanje provedeno je 2020. godine. Scena se promijenila u tih pet godina. Sazrela je. Influenceri imaju i stalni posao, ali se infuencer marketingom bave dosta ozbiljno. Troše u prosjeku između osam i 10 sati tjedno. To im je dosta važan izvor prihoda”, kaže Čulić Fischer i dodaje da usporedba dvaju razdoblja jasno pokazuje kako je hrvatski influencer marketing u pet godina prošao kroz značajnu profesionalizaciju i rast prihoda, ali i da se suočava s novim izazovima kao što su negativan stav javnosti i regulacija, posebno u kontekstu suradnji s brendovima i korištenja AI alata.

Rezultati istraživanja

Prema rezultatima istraživanja, 47,6% kreatora u influencer marketingu je aktivno više od pet godina, što potvrđuje da se scena profilirala u stabilnu i profesionalnu industriju. Istodobno, čak 90,5% kreatora monetizira svoj sadržaj, a 38,1% influencer marketing navodi kao glavni izvor prihoda.

Koliko zarađuju?

Više od 46% kreatora zarađuje preko 1.000 eura mjesečno od svojih online aktivnosti, a 73,8% ih očekuje daljnji rast prihoda u sljedećoj godini.

“U Hrvatskoj ne postoje točni podaci ulaganja u influencer marketing, ali na svjetskoj razini taj broj doseže 33 milijarde dolara ulaganja”, kaže Čulić Fischer i dodaje da ispitanici kao najveću prepreku daljnjem poslovnom razvoju navode algoritme, odnosno pad organskog dosega.

Influencer marketingom upravljaju mlade žene

Industrija je i dalje izrazito ženska i urbana: 89,2% ispitanika su žene, a 69% ih živi u Zagrebu. I kreatori i njihova publika najdominantniji su u dobnoj skupini od 25 do 34 godine, što jasno pozicionira influencer marketing kao tržište kojim upravljaju mlađe odrasle žene.

Instagram i dalje prvi izbor

Čulić Fischer kaže da TikTok najviše raste u odnosu na druge platforme iako još ne zauzima broj jedan.

“Nama je Facebook dugo bio broj jedan, ali tu su se stvari malo promijenile. Instagram je apsolutno sada prvi. Svi kreatori koji su sudjelovali u istraživanju (100%) aktivni su na Instagramu. TikTok koristi 78,6% ispitanika, što ga čini drugom najvažnijom platformom”, otkrila je Čulić Fischer i dodala da je dominantni sadržajni trend kratki video. Najpopularnije teme i dalje su lifestyle, ljepota, moda i putovanja.

Korištenje AI-a mora biti označeno

Više od polovice kreatora (54,8%) pozdravlja regulaciju influencer marketinga.

“Postoji samoregulacija. Tu imamo dva važna faktora, a to su upotreba AI-a i suradnja s brendovima. Jedno i drugo je važno naznačiti”, kaže Čulić Fischer.

Istraživanje je pokazalo i da se većina slaže da je transparentnost nužna, kako u kontekstu suradnji s brendovima, tako i u kontekstu korištenja AI alata u kreiranju sadržaja. Kreatori smatraju da AI treba označiti onda kada čini bitan dio sponzoriranog sadržaja.

Autentičnost je valuta povjerenja

Autentičnost za ispitanike predstavlja ključnu osobnu vrijednost: 82,1% je smatra “jako važnom”, a većina navodi da povjerenje publike gradi prvenstveno birajući suradnje s brendovima u koje osobno vjeruju.

Čak 93% kreatora sadržaja barem jednom je odbilo suradnju s brendom zbog nesklada s vlastitim uvjerenjima.

Najveći problem – negativan stav javnosti

Velika većina ispitanika (74,7%) smatra da je negativan stav javnosti najveći problem domaće influencer scene. Kreatori ističu kako taj stav utječe na percepciju profesionalizma, kvalitetu sadržaja i poslovne prilike.

Gledajući unaprijed, kreatori svoj razvoj vide u kvalitetnijoj produkciji, većoj povezanosti s medijima i širenju na offline aktivnosti, što potvrđuje da domaća scena ulazi u novu fazu razvoja koja će oblikovati iduće razdoblje influencer marketinga u Hrvatskoj.

 
Nastavi čitati

magazin

ADVENT U ZADRU / Klapa Puntamika večeras predstavlja novi božićni hit!

Objavljeno

-

By

Klapa „Puntamika” s Denisom Maričićem nastupit će na „Adventu u Zadru” večeras, u utorak od 19:30 sati na Trgu Petra Zoranića, dok će pola sata kasnije na zadarskoj Tržnici u sklopu „Božićnog gramofona” DJ Antonio u Studio Advent programu puštati regionalnu alternativnu glazbu.

Dakle, alternativci će biti na „alternativnoj” lokaciji, dok će na adventskoj pozornici nastupiti popularna zadarska klapa, gotovo odmah nakon promocije nove pjesme na CMC-ju i zahuktalih priprema za treći album koji samo što nije ugledao svjetlo dana. „Croatia Records” spot za pjesmu „Božić je u svitu” već je pustila na svom YouTube kanalu.

– Na adventskom koncertu imat ćemo premijeru te božićne pjesme uživo, a to mi je posebno drago. Inače atmosfera je radna, savršena, letimo i stižemo na sve strane – kaže Denis Maričić iz Puntamike, Zadranima poznatiji kao Dendo. Maričić je autor glazbe i teksta za legendarnu pjesmu „Oči boje lavande”, kao što je uostalom i potpisnik pjesama klape Puntamika.

Uz stare, dobre, okušane i opjevane hitove, zadarska će klapa dio pjesama s novog albuma predstaviti na adventskoj pozornici. Iza Maričića su dva albuma bratskog dua „Denis & Pino”, dok je treći album Puntamike u pripremi.  
– Predstavit ćemo dio pjesama s albuma koji će se zvati „Dite Dalmacije”. Izaći će početkom sljedeće godine, ne znam točno kada, ali bit će vrlo skoro. Što se koncerta tiče, imamo dovoljno naših lijepih pjesma sa svih tih albuma – govori Maričić. Klapa Puntamika nastupila je nekoliko puta na „Adventu u Zadru” i kao svim izvođačima, pogled s pozornice na šušur Trga Petra Zoranića posebna je vrijednost koncertnog nastupa.

– Ugodno je, zaista je jako lijepo. Inače volim napraviti đir i doći do adventskog trga. Ne baš svaki dan, ali „Advent u Zadru” kao događaj nikad ne propuštam – poručuje zadarski glazbeni autor. Koncert klape Puntamika počinje u 19:30 sati, a ulaz je slobodan.  

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu