Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

PREDSTAVLJANJE KNJIGE DR. SC. KATICE BURIĆ ĆENAN Nevjerojatna priča o Zadarskim slavujima: radili s Verdijem i Puccinijem, družili se s Carusom…

Objavljeno

-

U Svečanoj dvorani Sveučilišta u Zadru u četvrtak će se predstaviti knjiga „Zadarski slavuji: braća Antonio i Gaetano Pini-Corsi“ autorice doc. dr. sc. Katice Burić Ćenan, predavačice na Odjelu za etnologiju i antropologiju, znanstvenice koja je svoje djelovanje usmjerila na istraživanje glazbene povijesti Zadra u 18. i 20. stoljeću.

Antonio Pini-Corsi bio je, prema relevantnoj svjetskoj, historiografskoj i suvremenoj literaturi, jedan od najboljih svjetskih buffo bas-baritona, a njegov brat Gaetano bio je također svjetski poznati operni pjevač. Ennio Stipčević i Zdravko Blažeković već su 1980-ih, istražujući glazbene ostavštine Državnoga i Nadbiskupskog arhiva, otkrili da je u Zadru djelovalo više zanimljivih i značajnih skladatelja i drugih glazbenika, ali je to ostalo u okviru znanstvenih članaka. Tek objavom prve Knjige Burić Ćenan, maestro Edo Mičić pokreće napore u revitaliziranju nekih djela te ih izvodi u sklopu Glazbenih večeri u Sv. Donatu i kasnije u HNK Zadar.

Iako je Zadar bio jedno od najmanjih središta austrijskih pokrajina, u njemu se odvijao vrlo živ politički, gospodarski i kulturni život koji je pratio kulturne tekovine većih europskih središta, ponajprije talijanskih gradova (Milana, Padove, Venecije), ali i Beča i Praga. Već do sredine 19. stoljeća Zadar je imao uhodan glazbeni život. Uz orkestre Gradske i Vojne glazbe koje su činili većinom strani glazbenici, Zadrani su najčešće slušali kazališni orkestar, ali i orkestar katedrale sv. Stošije. Sredinom 19. stoljeća, točnije

– I Antonio i Gaetano bili su učenici u Filharmonijskom društvu, koje je 1856., osnovalo nekoliko zadarskih zaljubljenika u glazbu i glazbenih amatera. Čini se da je Antonio vrlo brzo prepoznat kao izuzetan pjevački talent jer ga periodika oslovljava kao bebe del publico. Već s petnaest godina on se izdvaja kao vokalni solist, a zanimljivo je i da svira orgulje u crkvici Gospe od zdravlja. S 19 godina napušta Zadar te ostvaruje debi u Teatro Ricci u Cremoni. Njegova prirodna predispozicija za komične uloge sljedećih će ga godina munjevito voditi prema velikim ulogama i važnim, svjetskim premijerama. I talent mlađega brata rano je prepoznat u okvirima Filharmonijskoga društva pa je već sa 16 godina spakirao kovčege za inozemstvo, otkrila je dr. Burić Ćenan u posljednjem broju Glasnika Sveučilišta u Zadru Lanterna.

Antonio i Gaetano tijekom dugogodišnje inozemne karijere potpisivali su se dvama prezimenima – Pini i Corsi. Očevo prezime Pini potječe iz ugledne obitelji iz Skradina koja je još od njihova djeda gravitirala prema Zadru. Prezime Corsi, s majčine strane, potječe iz Verone, a pripada obitelji koja se u talijansku glazbenu prošlost upisala s nekoliko vrsnih pjevačkih imena.

– Surađivali su s gotovo svim najutjecajnijim pjevačima i dirigentima toga vremena. Antonio, kojega je Verdi nazivao un forte musicista, gotovo je cijeli život dijelio pozornicu s malo mlađim Enricom Carusom, ali i brojnim drugim pjevačima. Na mnogim svjetskim pozornicama (u milanskoj Scali, londonskom Covent Gardenu, njujorškom Metropolitanu), nastupao je uz Toscaninija i mnoge druge dirigente te ostvario stotinjak glavnih i sporednih uloga. Giacomo Puccini s jednakim je povjerenjem birao obojicu, i to za nekoliko opernih premijera. Giuseppe Verdi u jednom pismu navodi da nitko ne može izvesti ulogu Forda tako dobro kao Pini-Corsi. Nakon izvrsnoga nastupa u Rigolettu, Verdi se pobrinuo da Antonio dobije bolju priliku – angažman u njegovoj posljednjoj operi – Falstaffu, kaže dr. Burić Ćenan.

Bio je i u bliskim profesionalnim i prijateljskim odnosima s jednim od najvećih opernih tenora svih vremena Enricom Carusom. Jedan od prvih audiozapisa u povijesti bila je Antonijeva skladba Tu non mi vuoi piu ben, koja je tom 29-godišnjaku donijela nevjerojatnu slavu na engleskome govornom području. I ne samo to, zahvaljujući Carusu, Antonijeva skladba Tu non mi vuoi… uskoro se našla na brojnim kompilacijama te tako postala popularna. Antonija inače povjesničari glazbe smatraju najboljim i najomiljenijim buffo bas-baritonom.

– Basso buffo je pojam uvriježen mu svjetskoj glazbenoj terminologiji koji označava opernoga pjevača koji pjeva komičnu ulogu. Osim vokalne interpretacije, buffo pjevač morao je biti i izvrstan glumac koji je u stanju humorom osvojiti publiku. Ipak, osim njegovih zapamćenih interpretacija, npr. Mozartovih i Rossinijevih komičnih likova, jednako je snažno tumačio i uloge naturalističkoga opusa, od Boheme do Tosce i Sibira. Zahvaljujući Antonijevu plodnom diskografskom angažmanu, brojnim audiozapisima za najuglednije diskografske kuće toga vremena (Gramophone, Pathé, Columbia…), i danas možemo slušati Pini-Corsijeve interpretacije koje su vrijedne i kao dokaz jednoga davnog načina interpretiranja u opernoj glazbi, otkriva Burić Ćenan.

Gaetanova karijera trajala je gotovo šest desetljeća, a zbog prilagodljivosti ulogama bio je tražen i cijenjen među skladateljima, dirigentima, impresarijima, ali i publikom. U moru različitih dirigenata pod čijom je palicom pjevao izdvaja se Arturo Toscanini. Dosta je surađivao i s Puccinijem te je u svjetskim opernim memoarima ostao zapamćen kao prvi Goro na svjetskoj premijeri opere Madama Butterfly.

Zanimljivo je da su Antonio i Gaetano tijekom života često dolazili u Zadar gdje su redovito priređivali koncerte u suradnji sa Zadarskom filharmonijom i drugim zadarskim glazbenicima koji su, baš poput njih, ostvarili iznimne svjetske karijere.

Brojne zanimljive činjenice o ovoj dvojici glazbenika i knjizi dr. Burić Ćenan mogu se doznati na predstavljanju knjige u četvrtak u Svečanoj dvorani, s početkom u 19 sati.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

ZADAR / ŽUPANIJA

SVEČANO U SRIJEDU / Otvara se Poljoprivredno-edukacijski centar u Zemuniku Donjem

Objavljeno

-

By

U srijedu, 19. ožujka svečano će se otvoriti Poljoprivredno-edukacijski centar u Zemuniku Donjem.

Poljoprivredno-edukacijski centar u cijelosti je financiran sredstvima Zadarske županije, ugovorne vrijednosti izgradnje 1.644.329,34 eura. Osnovni cilj ovog centra je stručno usavršavanje i cjeloživotno obrazovanje lokalnih poljoprivrednih proizvođača u kojem će dobiti svu potrebnu pomoć u edukaciji i upoznavanju s novim tehnologijama kako bi stekli nove vještine i znanja, poboljšali svoje tehnike te povećali produktivnost i konkurentnost svojih proizvoda.

Uz poljoprivrednike, bit će na usluzi i učenicima srednje poljoprivredne škole i studentima Odjela za ekologiju, agronomiju i akvakulturu Sveučilišta u Zadru, kao i Agronomskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.

Osim edukacije, ključna aktivnost PEC-a bit će plastenički inkubator s izgrađenom vodospremom i sustavom navodnjavanja za plastenike. Jedan od ciljeva inkubatora je pomoći mladim obiteljskim gospodarstvima prelazak i na proizvodnju u zatvorenom prostoru.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

DRUŠTVO HRVATSKIH KNJIŽEVNIKA / Predsjednica Hrvojka Mihanović-Salopek u posjetu ogranku u Zadru

Objavljeno

-

By

Predsjednica Društva hrvatskih književnika, gospođa dr. sc. Hrvojka Mihanović-Salopek boravila je u četvrtak, 13. ožujka 2025. godine u posjetu Ogranku DHK Zadar. Predsjednicu Hrvojku Mihanović-Salopek u Multimedijalnoj dvorani Granske knjižnice u Zadru, primio je predsjednik Ogranka Zadar, gospodin Tomislav Marijan Bilosnić. Sastanku su nazočili i članovi Ogranka Zadar, kao i članovi suradnici, zadarski književnici okupljeni oko Ogranka DHK u Zadru.

U gotovo dvosatnom razgovoru, predsjednik Ogranka T. M. Bilosnić, kao i članovi Ogranka, predsjednicu Mihanović-Salopek podrobno su upoznali s poviješću, radom i djelovanjem Ogranka DHK u Zadru, kao i svim problemima na koje u radu nailazi ovaj Ogranak. Također, bilo je riječi i o skoroj pripremi proslave 125. godina od osnutka Društva hrvatskih književnika, o čemu je posebno govorila predsjednica  Mihanović-Salopek, kao i o radu i problemima DHK u cjelini. Razgovor je posebno postao zanimljiv kada je na dnevni red došla tema suradnje Ogranaka DHK, kao i inicijative koje se iz ovakve suradnje nameću i otvaraju.

Poslije razgovora s članovima Ogranka DHK u Zadru, s kojima su izmjenjeni pokloni novih knjiških izdanja, prof. dr. sc. Hrvojka Mihanović-Salopek, u suradnji s izv. prof. dr. sc. Sanjom Knežević, pred prepunom Multimedijalnom dvoranom Gradske knjižnice u Zadru, predstavila je antologiju „Jadranskih sirena zov“, prvu antologiju u Hrvatskoj posvećenu isključivo ženama pjesnikinjama s područja Dalmacije. Tom prigodom pročitane su i pjesme svih zadarskih pjesnikinja zastupljenih u ovoj antologiji, kako onih suvremenih, tako i onih koje su djelovale u ranijim razdobljima, od 19. stoljeća do danas.

Tomislav Marijan Bilosnić predsjednicu DHK gospođa prof. Hrvojka Mihanović-Salopek upoznao je potom s prostorijama Ogranka DHK Zadar, kao i s nekim znamenitostima grada Zadra.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

(FOTO) CIJENE, STRANI RADNICI… / Zadarski taksisti uputili priopćenje nakon prosvjeda. Evo što točno traže…

Objavljeno

-

By

Nakon održanog prosvjeda taksista u Zadru gdje su izrazili svoje nezadovoljstvo i zatražili sustavno uređenje autotaksi prijevoza na nacionalnoj razini, Udruga taksista Zadar uputila je priopćenje za javnost koje u nastavku u cijelosti prenosimo:

“Naš prosvjed temelji se na sljedećim zahtjevima:

1. Regulacija zapošljavanja radnika iz trećih zemalja

Zahtijevamo zabranu rada taksi vozačima koji ne posjeduju odgovarajuće znanje hrvatskog jezika u govoru i pismu (minimalno na razini B1).

Svi strani radnici trebaju dostaviti potvrdu iz matične države da nemaju kaznenu ili kriminalnu prošlost.

Posjedovanje međunarodne vozačke dozvole mora biti obvezan uvjet za rad u autotaksi prijevozu.

Zbog učestalih slučajeva lažnih dokumenata, tražimo istragu autoškola i institucija koje su izdavale sumnjive potvrde za autotaksi vozače.

2. Uvođenje županijskih dozvola i regulacija teritorijalne nadležnosti

Zahtijevamo da autotaksi prijevoznici smiju poslovati isključivo unutar županije koja im je izdala dozvolu, uz zabranu migracije među županijama.

Tražimo uspostavu javne nacionalne baze taksi dozvola koja bi sadržavala evidenciju svih registriranih vozila, kako bi se osigurala transparentnost i spriječile zlouporabe.

3. Regulacija cijena autotaksi usluga

Predlažemo uvođenje minimalne i maksimalne cijene starta i cijene prijeđene kilometraže, koje bi vrijedile za sve sudionike autotaksi prijevoza, kako bi se osiguralo pošteno tržišno natjecanje i zaštitili interesi korisnika usluga.

Ovim putem apeliramo na nadležne institucije da hitno pristupe rješavanju ovih pitanja i osiguraju pravedne uvjete rada za sve autotaksi prijevoznike u Republici Hrvatskoj.

Još jednom zahvaljujemo svima na velikom odazivu.”

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu