Connect with us

Hrvatska

O NOVCU: Ove stvari posebno brinu hrvatske tinejdžere…

Objavljeno

-

Unsplash

Većina tinejdžera, njih 77 posto, ima relativno visoko financijsko znanje kada je u pitanju shvaćanje koncepta vremenske vrijednosti novca, pokazalo je istraživanje Hrvatske udruge banaka (HUB) i Štedopisa objavljeno u petak, koje je kod tinejdžera registriralo i povećanu sklonost štednji.

Istraživanje financijske pismenosti tinejdžera u Hrvatskoj provedeno je ovaj mjesec metodom online upitnika, na nacionalno reprezentativnom uzorku od 1011 ispitanika, u dobi od 13 do 19 godina, a mjerene su tri osnovne kategorije financijske pismenosti – financijsko znanje, financijsko ponašanje i odnos prema novcu.

U istraživanju su sudjelovali učenici škola u kojima je institut za financijsko obrazovanje Štedopis provodio financijske edukacije, pa je ovo istraživanje ujedno i evaluacija provedenih aktivnosti financijskog opismenjavanja tinejdžera, napominje se u objavi.

U odnosu na prethodno istraživanje HUB-a i Štedopisa iz 2020. godine, kod tinejdžera je značajno porasla razina financijskog znanja, popravili su se i financijsko ponašanje i uključenost.

S druge strane, ocjenjuje se, tinejdžeri još uvijek pokazuju relativno loš odnos prema raspolaganju novcem, u smislu i prioriteta trošenja.

Istraživanje je pokazalo rast financijskog znanja za 14 posto u odnosu na 2020. godinu, pri čemu 77 posto tinejdžera ima relativno visoko financijsko znanje kada je u pitanju shvaćanje koncepta vremenske vrijednosti novca, u smislu da inflacija obezvrjeđuje novac.

Također, u usporedbi s 2020. poboljšalo se i financijsko ponašanje hrvatskih tinejdžera, pa tako pokazuju veću odgovornost pri upravljanju novcem u smislu štednje, pa ih tako štedi 76 posto, što je pet posto više nego prije tri godine.

Najviše štede osnovnoškolci, njih 79 posto, ušteđeni mjesečni iznos kod više od 90 posto ispitanih tinejdžera iznosi od 10 do 80 eura, dok je 46 posto tinejdžera odgovorilo da ušteđeni novac planiraju potrošiti na kupnju odjeće i obuće.

Zabilježen je i blagi porast financijske uključenosti tinejdžera, pa ih tako 53 posto ima otvoren račun u banci, od kojih se 50 posto koristi mobilnim bankarstvom, što je 17 posto više nego 2020.

Istraživanje je pokazalo i da 80 posto tinejdžera dobiva džeparac, pet posto manje u odnosu na 2020. godinu.

Raspoloživi mjesečni iznos tinejdžeri najviše troše na brzu hranu i pekarske proizvode (67 posto), izlaske (57 posto), na odjeću i obuću (37 posto), te kozmetiku (33 posto).

Za najviše ispitanika najvažnije u budućnosti imati vlastiti automobil

U odnosu na prethodno istraživanje, promijenjeno je i rangiranje najvažnijih financijskih ciljeva u budućnosti, pa je tako tada kod 79 posto ispitanika najvažnije bilo dobiti stalni posao, a sada je imati vlastiti automobil (72 posto) i financijski ne ovisiti o roditeljima (71 posto).

Kada je riječ o financijskim problemima koji zabrinjavaju tinejdžere u budućnosti, najveći izvori zabrinutosti vezani su s troškovima samostalnog života (28 posto) i pronalaskom dobro plaćena posla (21 posto).

Nadalje, istraživanje je pokazalo da 80 posto tinejdžera ispravno donosi odluke o kupnji, što je tri posto manje nego 2020. godine.

“Takvi informirani kupci pretežito su iz viših razreda srednje, koji žive u sjevernoj Hrvatskoj”, napomenuto je u istraživanju.

Ono je pokazalo i da se više od polovice ispitanih tinejdžera, njih 63 posto, slaže da novac postoji da bi se trošio, što je dva posto manje nego u istraživanju prije tri godine.

“Rezultati istraživanja potvrđuju da financijska edukacija, ali ne jednodnevna i povremena, već sustavna koju provode nastavnici u svojim razredima kroz cijelu školsku godinu, povećava razinu financijske pismenosti mladih“, rekla je predsjednica Štedopisa Marina Ralašić u izjavi koja se prenosi u objavi.

“Iako se teme financija mogu činiti komplicirane i teške, mladi imaju priliku učiti o novcu na vrlo jednostavan način već od najmlađe dobi. Vjerujem da većina učenika dobiva džeparac, a upravo je to odličan alat za učenje o odgovornom upravljanju novcem“, izjavila je direktorica HUB-a Tamara Perko.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

U Hrvatsku stiže veća količina saharske prašine: Ide sve do polarnog kruga

Objavljeno

-

By

foto: Saša Čuka

Početkom idućeg tjedna velike količine saharske prašine ponovno će preplaviti atmosferu, a u snažnim jugozapadnim i južnim vjetrovima mogla bi dostići sve do polarnog kruga.

Osim saharske prašine, stiže nam i umjereno i jako jugo, mjestimična kiša, a bit će i grmljavinskih pljuskova, naročito u nedjelju kada oni mogu biti i obilniji, javlja Istramet.

Pješčane oluje saharskog pijeska nastaju kada jaki vjetrovi pušu kroz pustinju Saharu, koja se proteže sjevernom Afrikom, u sušnim uvjetima.

Neke čestice su velike i teške. Kad one neizbježno padnu na tlo, njihov udar razbija druge nakupine pijeska, raspršujući se u ultra-male čestice prašine. Te manje čestice su one koje prelijeću Sredozemlje i stižu u naše krajeve.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Povlači se još jedan začin iz prodaje, provjerite imate li ga u kuhinji

Objavljeno

-

By

Pixabay

Proizvod se povlači jer nije u skladu s Uredbom Komisije (EZ) br. 396/2005 o maksimalnim razinama ostataka pesticida u ili na hrani i hrani za životinje biljnog i životinjskog podrijetla.

Državni inspektorat Republike Hrvatske obavještava potrošače o opozivu dodatnog proizvoda – klinčići cijeli AliBaba, sa datumom najbolje upotrijebiti do 2.09.2026. godine, pakiranje 50g, podrijetlom iz Indonezije, zbog povišene razine pesticida klorpirifosa.

Proizvod se povlači jer nije u skladu s Uredbom Komisije (EZ) br. 396/2005 o maksimalnim razinama ostataka pesticida u ili na hrani i hrani za životinje biljnog i životinjskog podrijetla i o izmjeni Direktive Vijeća 91/414/EEZ.

Podaci o proizvodu:

Veleprodaja: Fresh Tropical Srl By Jawad, Corbetta, Italija

Maloprodaja: SPICE BAZAAR j.d.o.o., Antuna – Tunje Jemrića 1, 32270 Šiškovci

KATHMANDU MART d.o.o., Ul. Petra i Tome Erdodyja 17, Zagreb

Zemlja podrijetla: Indonezija

Obavijest se odnosi isključivo na proizvod sa gore navedenim podacima.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Lesnina, Ikea i Jysk ostvarili najveće prihode od prodaje namještaja

Objavljeno

-

By

Trgovina na malo namještajem u 2023. je ostvarila 43,6 milijuna eura neto dobiti, što je rast od 35,8 posto u odnosu na prethodnu godinu, pokazuje analiza Financijske agencije (Fine).

Prema podacima iz obrađenih godišnjih financijskih izvještaja za statističke i druge potrebe u 2023. godini, u djelatnosti trgovine na malo namještajem poslovalo je 235 poduzetnika s 3.122 zaposlena. Broj zaposlenih je prema godini prije porastao za 4,9 posto.

Poduzetnici u trgovini namještajem u 2023. su ostvarili ukupne prihode u iznosu od 651 milijun eura, što je 18,9 posto više nego u godini prije. Ukupni su im rashodi povećani za 18 posto, na 601 milijun eura.

Ostvarena je dobit razdoblja od 44,8 milijuna eura, gubitak razdoblja od 1,2 milijuna eura te je ukupna neto dobit iznosila 43,6 milijuna eura.

Poduzetnici u djelatnosti trgovine na malo namještajem u 2023. su ostvarili izvoz od 25,2 milijuna eura, što je rast od 8,9 posto u odnosu na 2022. godinu. Uvoz im je porastao za 8,4 posto, na 209,4 milijuna eura.

Prosječna mjesečna neto plaća obračunata zaposlenima kod poduzetnika u djelatnosti trgovine na malo namještajem u 2023. je  iznosila 1.259 eura, što je 16,5 posto više u odnosu na 2022. te 22,5 posto više od prosječne plaće zaposlenih kod poduzetnika na razini RH (1.028 eura).

Analiza Fine pokazala je da je najveće ukupne prihode u 2023. godini ostvarila Lesnina Hrvatska, u iznosu od 183,3 milijuna eura. Na drugom mjestu po ukupnim prihodima je Ikea Hrvatska s 162,3 milijuna eura, a na trećem Jysk sa 122,5 milijuna eura.

Najveću dobit razdoblja, u iznosu od 15,2 milijuna eura, iskazao je Jysk, a na drugom mjestu je Lesnina Hrvatska s dobiti razdoblja od 9,7 milijuna eura.

Od 235 poduzetnika u djelatnosti trgovine na malo namještajem u 2023. godini, njih 189 bilo je mikro, 40 malih, tri srednje velika i tri velika poduzetnika, navodi se u analizi Fine.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu