Connect with us

Hrvatska

Prometni stručnjak: Ovo su najopasnija vozila ljeti, često ih voze neiskusni vozači

Objavljeno

-

Sav užas prometnih nesreća u ljetnom razdoblju sažeo se prošloga petka u Bjelovaru i okolici gdje je u samo nekoliko sati teško stradalo petoro maloljetnika.

Troje maloljetnika stradalo je na quadu, sve popularnijem vozilu na četiri kotača, koje spada u kategoriju poljoprivrednih vozila. U Bulincu kod Bjelovara sletjeli su s ceste u kanal i udarili u betonski most. Djevojčica koja je upravljala quadom ima ozljede opasne po život, a ni ona niti dvoje njenih suvozača nisu nosili zaštitne kacige.

U samom Bjelovaru istog je dana vozač automobila udario djevojčicu dok je prelazila cestu na pješačkom prelazu. A u trećoj nesreći maloljetno dijete palo je s električnog romobila i udarilo o asfalt glavom na kojo nije imalo kacigu i zadobilo teške ozljede.

Nižu se nesreće…

U Zagrebu je prošle nedjelje poginuo motociklist. U subotu navečer kod Donje Stubice sudarili su se vozači quada i cross motocikla pri čemu je motociklist teško ozlijeđen i u životnoj opasnosti. U petak je kod Koprivnice motociklist poginuo sletjevši s kolnika i udarivši u metalni nosač dalekovoda. Pretprošlog vikenda kod Imotskog je u sudaru poginula starija žena koja se nalazila u prikolici motokultivatora. Od početka lipnja motociklisti su ginuli i kod Rijeke, u Bosiljevu, u Mačkovcu kod Nove Gradiške, dvojica u Glavicama kod Sinja…

Može se tako unatrag kopati po arhivi vijesti iz crne kornike i gomilati brojke poginulih i ozlijeđenih u prometnim nesrećama koje zaredaju s dolaskom lijepog vremena i toplih dana.

“Više ljudi vani, više prometa”

“Kada dođe ljeto, na cestu izlaze i one vrste otvorenih vozila koje se ne voze zimi – bicikli, romobili, električni romobili, quadovi, motocikli… Zimi se većinom voze automobili koji su zatvoreni i time sigurniji”, kaže nam prometni stručnjak i sudski vještak za promet Goran Husinec.

Ljeti je, napominje, više ljudi na cesti, puno više aktivnosti odvija se na otvorenom pa je i promet naprosto veći. Osim toga, na cestama i pješačkim stazama sve je više vozila kojih donedavno nije bilo, a sada su vrlo popularna. Mnoga takva voze neiskusni vozači pa se neminovno događa više nesreća.

Husinec nam je objasnio zašto neka od njih ljeti mogu biti vrlo opasna.

Quadovi

“Quad je teško vozilo i potrebno je dosta fizičke snage za upravljati njime. Za razliku od suvremenih automobila koji imaju servo upravljače i meke komande, quad ima – osim onih ekstraskupih modela – isključivo mehaničke komande. Vi mehaničkim upravljačem okrećete prednja dva kotača za što treba uložiti puno snage. Dovoljno je da quad naiđe na nekakvu rupu na cesti ili rubnjak, upravljač se izbije iz ruke, pogotovo ako dijete njime upravlja, pa je nesreća neizbježna. Ova stradala djevojčica u Bjelovaru nije mogla fizički kontrolirati quad jer je bio preopterećen. Na njemu je bilo još dvoje djece i njoj je upravljač bio pretežak da bi njime upravljala kako treba.

Quadovi obično idu 40 kilometara na sati i teški su oko 600 kilograma. Ljudi ih često registriraju kao poljoprivredna vozila jer na njih onda dobivaju poticaje i druge pogodnosti. A ako je vozilo poljprivredno, nije propisano obvezno nošenje kacige. No quad se u našim krajevima ne koristi mnogo u poljoprivredi, koliko u poslovima rendžera i lovočuvara. Naravno, i za zabavu”, napominje ovaj stručnjak.

Električni romobili

“Električni romobil je fantastična stvar, osobno ga puno vozim. No, neki ljudi otišli su korak dalje i počeli voziti električne romobile cestom, usporedo s automobilima. A romobilistu je teško imati pregled situacije na cesti, kao što je i vozaču automobila teško vidjeti romobilistu. On je jedna okomita, vrlo tanka silueta koja se kreće velikom brzinom, praktički bešumno. Električni romobil ima male kotače i za razliku od motocikla jako je osjetljiv na raznorazne rupe i grabe na putu. Ti su romobili sigurni do brzine od 25 kilometara na sat, sve iznad toga je opasno. I nije romobilu mjesto među automobilima. S druge strane, nije mu mjesto ni među pješacima, ali tada dolazimo u sivu zonu jer staze za romobile nisu napravljene. Zakonski propisana brzina je 5 kilometara na sat na pješačkim stazama, ali tolerira im se vožnja i do 10 kilometara na sat, što je malo brže od hoda čovjeka. No, definitivno mu nije mjesto ni na cesti ni na nogostupu ako vozi 30 na sat. Propisano je i da vozač električnog romobila mora nositi kacigu, iako ta zaštitna kaciga uglavnom nije presudna. Na romobilu se više “trgaju” noge i ruke, rijetko stradava glava. Ali, kako se kaže, od opreza glava ne boli”, kaže Husinec.

Motocikli

Kod stradavanja motociklista u prometu najčešći je problem prebrza vožnja jer adrenalin često povuče vozače, a motocikli očito nisu napravljeni za laganu panoramsku vožnju. Husinec kaže da problem s motociklistima u prometu traje već desetljećima, ali da više nije izražen kao nekad.

“Gotovo da više i nema motociklista koji vozi bez zaštitne kacige na glavi, kao što se nekoć najčešće vozilo. A i sami motocikli nisu više toliko popularni među mlađom populacijom. Nekad je motocikl bio statusni simbol. U kvartu su najveći frajeri bili oni s motociklima. Danas se mladi više ne dokazuju na taj način. S motociklistima nema uzlaznih problema u prometu, iako ih još uvijek mnogo stradava na cestama. Osim toga, vozači motocikala u prosjeku su stariji i iskusniji. Danas su puno veći problemi s vozačima električnih romobila, quadova i sličnih prijevoznih sredstava”, kazao je Husinec.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

SVJETSKI DAN SRCA / U Hrvatskoj lani gotovo 20 tisuća umrlih od kardivaskularnih bolesti

Objavljeno

-

By

Kardiovaskularne bolesti (KVB) su vodeći uzrok smrti u Hrvatskoj, s gotovo 20 tisuća umrlih prošle godine, a unatoč kontinuiranom padu u posljednja dva desetljeća, Hrvatska i dalje bilježi jednu od najviših stopa smrtnosti u EU, ističe HZJZ u povodu sutrašnjeg Svjetskog dana srca. 

Tim povodom, HZJZ u suradnji s Hrvatskim kardiološkim društvom i zakladom “Hrvatska kuća srca” organizira danas na Trgu bana Jelačića javnozdravstvenu akciju procjene kardiovaskularnog rizika kojoj je cilj pružiti građanima besplatne preglede i savjete o prevenciji srčanih bolesti.

U 2023. godini od bolesti srca umrlo je 19.937 osoba, odnosno 38,8 posto od ukupno umrlih. Te su bolesti i uzrok su 23 posto svih prijevremenih smrti, prije 65-te godine života.

Kardiovaskularne bolesti odgovorne su za 43 posto smrti kod žena i više od 34 posto kod muškaraca, a najčešće dijagnostičke skupine su ishemijska bolest srca i hipertenzivne bolesti. Iako broj smrtnih ishoda pada, Hrvatska i dalje bilježi jednu od najviših stopa smrtnosti u EU, sa stopom od 601,3 umrla na 100 tisuća stanovnika.

Kardiovaskularne bolesti smatraju se “svjetskim ubojicom broj jedan” jer svake godine u svijetu odnose više od 20,5 milijuna života. Uzrokuje ih nepravilna prehrana, pušenje, nedovoljna tjelesna aktivnost, pretjerana konzumacija alkohola te onečišćenje zraka, a na povećani rizik utječu i genetski faktori, spol, dob te obiteljska anamneza.

Većina KVB može se spriječiti izbjegavanjem čimbenika rizika te izbjeći čak do 80 posto prijevremenih smrti.

Svjetska kardiološka federacija ove godine pokreće kampanju pod nazivom “Koristi srce za djelovanje”, a glavna poruka je potreba donošenja nacionalnih planova prevencije kardiovaskularnih bolesti te poziv na potpisivanje globalne peticije koja daje prioritet zdravlju srca, ističu iz HZJZ-a.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Stručnjaci: Oko 20 posto ljudi kocka na mjesečnoj razini. Mnogi krenu s kladomatima

Objavljeno

-

By

Pixabay

Ovaj tjedan su o izmjenama Zakona o igrama na sreću žustro raspravljali i saborski zastupnici. Gosti Novog dana kod naše Mašenke Vukadinović na tu temu su bili psihijatar Davor Bodor i Neven Ricijaš, profesor Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta.

Neven Ricijaš iznio je podatke istraživanja: “Istraživanje na nacionalnim uzorcima govori da oko 20 posto hrvatskih građana kocka na mjesečnoj razini. Oko dva posto osoba zadovoljava kriterije za ovisnost, a 10 posto osoba zadovoljava kriterije rizičnog ponašanja. Radili smo u suradnji s Ekonomskim fakultetom izračun ekonomskih i društvenih troškova ovisnosti o kockanju u Hrvatskoj. Osobe koji razviju ovisnost u povećanom su riziku od kriminalu, problem je to za cijele obitelji. Do 77 posto svih prihoda može odlaziti na liječenje i niz ostalih štetnih posljedica ovisnosti od kockanja. Financijski trošak države je ogroman.”

Dnevna bolnica za ovisnike o kocki popunila je kapacitete

Psihijatar Bodor tijekom svog rada susreo se s nizom priča kao voditelj dnevne bolnice za ovisnost o kockanju.

“Ne postanu svi ovisnici. Mi kao dnevna bolnica bilježimo kontinuirani porast broja pacijenata iz godine u godinu. U Klinici za psihijatriju “Sveti Ivan” imamo popunjene sve kapacitete, na liječenju je oko 45, 46 ljudi. Mnogi ne potraže pomoć. Skrb je na lokalnoj razini nedovoljno razvijena. Stručna pomoć mora biti dostupnija.”

O novom zakonu…

Ricijaš ocjenjuje da bi trenutne izmjene zakona trebale imati učinak na kompletnu populaciju: “Imamo preventivni učinak prema mladima i odraslima. Drugi aspekt je online vidljivost koja se smanjuje, u određeno vrijeme, između 6 i 23, neće biti moguće internetsko oglašavanje. Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet prije deset godina počeo je edukacije za učenike srednjih škola. Proveli smo osam ciklusa edukacije preventivnog programa “Tko zapravo pobjeđuje?”.

Ricijaš podsjeća zašto trenutni zakon nije više aktualan: “Važan kontekst je da je sadašnji zakon prije 15 godina stupio na snagu. Online tržište tada je bilo u samim začecima. od 2015. imamo eksploziju ilegalnog i legalnog online tržišta. Pozitivan pomak je sa samoisključenjem i uvođenje centraliziranog registra.”

Velika većina ovisnosti krene s kladomatima

Stručnjaci pozdravljaju ideju saborske oporbe da se uklone kladomati iz ugostiteljskih objekata: “Što se tiče struke, ljudi koji rade s pacijentima, mislim da je najbolje kladomate maknuti iz ugostiteljskih objekata”, kaže Bodor.

“Mislim da je to nepotrebno izlaganje. Kada uzimate podatke od pacijenata, ovisnika, vrlo često je prvi kontakt s kockanjem bio s kladomatom. Restrikcija oglašavanja je dobrodošla. Treba još naglasiti blizinu škola. Činjenica je da takve stvari postoje preko puta škole. Bitno je da postoji i neka zaštita igrača, da ne uđu u teška financijska zaduživanja. Neki imaju enormne dugove, to su teške situacije, vode raspadima obitelji i pokušajima samoubojstva. Jasno je da je nečije poslovanje je ovim izmjenama ugroženo. Nadam se da će zakonodavac shvatiti veliki problem. Igrači nemaju nikakve zaštite. Ljudi su uplaćivali enormne iznose”, dodao je.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Planinar se otrovao na Velebitu: Helikopter ga prevezao u bolnicu

Objavljeno

-

By

HGSS/Ilustracija

Strani državljanin član planinarske grupe u petak je na Velebitu pojeo otrovni jesenski mrazovac, zamijenivši ga s medvjeđim lukom, dobio je simptome trovanja te je prevezen Helikopterskom hitnom medicinskom službom s Krka u KBC Rijeka, doznaje se od pročelnika HGSS-a.

Iz riječkog KBC-a Hini su večeras rekli da je pacijent primljen u Objedinjeni hitni bolnički prijam, u obradi je i trenutno je stabilno.

Pročelnik Hrvatske gorske službe spašavanja (HGSS) rekao je Hini da prema informacijama koje su ranije dobili iz KBC Rijeka, pacijent prilikom primanja nije bio u dobrom stanju te vjerojatno ne bi preživio da nije bilo spašavanja helikopterom, budući da bi zemaljskim putem spasiocima trebalo pet sati da dođu do lokacije i još najmanje toliko da stignu do bolnice s unesrećenim.

“Grupa planinara, stranih državljana na području južnog Velebita blizu lokacije Miljkovića peć, zatražila je pomoć jer je jedan planinar pojeo biljku jesenski mrazovac koja je slična medvjeđem luku te je došlo do simptoma trovanja – mučnine, povraćanja, malaksalosti, povišene tjelesne temperature te je zatražena pomoć preko 112”, rekao je Josip Brozičević.

Naglasio je da trovanja mrazovcem nisu rijetkost, ali su češća u proljeće.

“Kada smo dobili dojavu pozvali sumo našom standardnom procedurom HRZ-a da se iz Divulja krene u helikoptersku akciju, ali zbog loših vremenskih uvjeta nije bilo moguće”, rekao je Brozičević.

Objasnio je da su zbog hitnosti situacije i nepristupačnog terena, aktivirali tim Helikopterske hitne medicinske službe s otoka Krka i uz nepovoljne uvjete posada je uspjela doći na lokaciju.

“Srećom blizu unesrećenog bila je mala livada, ali dovoljna da se helikopter spusti i ukrca unesrećenog u helikopter i preveze ga u KBC Rijeka”, rekao je pročelnik HGSS-a.

U Hrvatskoj raste nekoliko vrsta mrazovca, od kojih je najčešći jesenski mrazovac. Pripada skupini otrovnih ljekovitih biljaka. Raste na vlažnim travnjacima od nizinskih do planinskih područja kopnene Hrvatske, a cvate krajem ljeta cvjetovima sličnima šafranu. Sadrži vrlo otrovan alkaloid kolhicin.

HGGS upozorava ljude da budu oprezni pri sakupljanju i konzumaciji šumskih plodova. Brozičević je naglasio da jesenski mrazovac, ljudi često znaju zamijeniti s jestivim medvjeđim lukom.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu