Connect with us

Hrvatska

Ove ribe u Jadranu ima više nego prijašnjih godina, ali to možda i nije dobra vijest

Objavljeno

-

Pixabay

Sezona lova na tune bliži se kraju, a ribari svjedoče da te ribe ove godine u Jadranu ima više nego prijašnjih godina pa čak i desetljeća. Veseli to i stručnjake jer je to znak da se ugrožena plavoperajna tuna oporavlja.

Veliko uzbuđenje tunolovaca kod Jabuke prije desetak dana. Braća Arković nikada u dvadesetak godina karijere, kažu, nisu ulovili na toliko tune odjednom, a pitanje je je li ikad i itko drugi.

“Vidiš ti šta je to. Vidiš koliko smo ulovili. Jedva smo ih čapali, od 20 do 200 kila.”

Koliko je težak ulog još se zbraja, bit će poznato za nekoliko dana. Njihov brod Preko jedan je od 18 brodova plivarica s dozvolom za tunolov u za to predviđeno vrijeme – od kraja travnja do kraja lipnja s mogućnošću produljenja do 15 srpnja. Tunolovci kažu, više nemaju problema s ulovom tune.

“Pri kraju smo ispunjavanja kvote, tune ima u moru. Inače, zadnjih šest godina od kada smo uspjeli produljiti sezonu za dvadesetak dana nemamo problem sa zadovoljavanjem kvote,” rekao je Kristijan Zanti, voditelj ribolova Sardina.

Stroge mjere zbog ugroženosti

Zbog ugroženosti plavoperajne tune još prije deset godina Međunarodna je organizacija koja se bavi njihovom zaštitom uvela stroge mjere kontrole i upravljanja tunolovom. One se provode i danas.

“Svaki ulov koji se prebacuje snima se stereoskopnim kamerama. Tuna se mora prebrojiti. Kad dođe na uzgajalište ona se ponovno broji tako da otprilike za svaki ulov znamo koje su to količine”, kazao je Ante Mišura, ravnatelj Uprave za ribarstvo u Ministarstvu poljoprivrede.

Jedna od tih mjera su i kvote koje se određuju za svaku državu posebno, a onda država tu tonažu raspodjeluje tunolovcima u Hravtskoj – 900 tona kvota je primjerice za plivarice, 120 za udicu.

“Mi smo sada na preko tisuću tona, nema dugo da smo bili na kvoti od 300 tona – i država i cijeli Mediteran. tako da sa pojavom boljeg stanja onda se povećava kvota, kažem kvota je sad do 2025., a nakon toga će se ponovno raditi procjena stanja i nakon toga će se ponovno odlučit što dalje”, tvrdi Mišura.

Ugrožena tuna – polako se obnavlja, kažu na Institutu za oceanografiju – što zbog mjera, što zbog prirode.

Tunolovci imaju problem

“Ovi koji vjeruju da su te mjere urodile plodom, podržavaju ih i drže da je to zbog tih restriktivnih mjera i kontrola. Međutim, postoje i oni koji smatraju da je tu i priroda umiješala svoje prste da zbog globalnog zatopljenja mora da se sezona mrijesta produljila,” izjavio je Leon Grubišić iz Instituta za oceanografiju.

Međutim, tunolovci sada imaju novi problem: ulov je jača strana priče, kažu, situacija na tržištu slaba: sve je više ribe na tržištu, a u Japanu – zemlji u koju najčešće izvoze, kriza.

“Iz godinu u godinu, s povećanjima kvote cijena pada. Pogotovo ovaj naš biznis hrvatski, dakle s manjom ribom kojoj treba godinu i pol dana da se uzgoji više nije profitabilan. Ne znamo što će nam to u budućnosti donijeti. Za sada, nadamo se da će to ići na bolje”, kaže Zanti.

Pa sada, kažu, traže i pokušavaju probiti i na nova tržišta.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Od danas na snazi velike promjene za nove aute!

Objavljeno

-

By

Nova uredba EU nalaže da svi novi automobili od 7. srpnja 2024. moraju biti opremljeni brojnim novim sustavima pomoći, uključujući upozorenje na prekoračenje brzine.

Ovo će biti obavezno samo za nove modele, koji će biti predstavljeni ove godine, ne i za modele koji su od ranije na tržištu. Oni će sustave morati uvesti prilikom idućeg redizajna ili predstavljanja novog modela.

Obavezno upozorenje za prekoračenje brzine

Riječ je o sustavu Intelligent Speed Assistance (ISA), pametnom sustavu pomoći koji prati brzinu u automobilima. Novoregistrirani automobili moraju biti opremljeni ISA-om od 7. srpnja 2024. Ukratko, sustav koristi zvučne ili vizualne signale kako bi upozorio vozače kada se prekorači ograničenje brzine. Sustav također može izvršiti automatsko lagano otpuštanje gasa, pri čemu papučica gasa daje lagani otpor prilikom pritiska ili vibrira u odgovarajućim situacijama u vožnji, prenosi Index.

Novi propisi predviđaju i dodatne obavezne sustave pomoći, poput crne kutije koja bi trebala dati podatke u slučaju nesreće i pripreme za tzv. alcolock. To bi trebalo omogućiti naknadnu ugradnju imobilizatora osjetljivih na alkohol.

ISA ne ograničava brzinu i ne koči aktivno automobil. Vozači su i dalje odgovorni i mogu upravljati automobilom. Važno je naglasiti da se ISA ne može trajno isključiti. Može se deaktivirati svaki put kada se vozilo ponovno pokrene. Međutim, čim opet upalite automobil, pali se i ISA.

Obavezni sustavi u novim automobilima

Od 7. srpnja 2024. dodatni sustavi pomoći bit će obavezni za novoregistrirana vozila:

Blackbox (crna kutija): I automobili dobivaju snimač podataka o nesrećama ili snimač podataka o događajima (EDR). Kontinuirano bilježi informacije o brzini, kočenju ili aktiviranju zračnog jastuka, ali ih redovito i briše. Samo u slučaju nesreće podaci se spremaju nekoliko sekundi prije i nakon sudara kako bi se što bolje rekonstruirao tijek nesreće.

Podaci o nesrećama pohranjuju se lokalno u vozilu u zatvorenom i anonimiziranom sustavu. Budući da je crna kutija obavezna za sva novorazvijena vozila od prošlog srpnja, već danas je ugrađena u brojne nove automobile.

1) Pomoć pri kočenju u nuždi: Ovo se odnosi na automatski operativni sustav koji može samostalno prepoznati opasne situacije i zatim automatski zakočiti vozilo kako bi se izbjegle ili ublažile nesreće.

2) Svjetlo za automatsko kočenje u nuždi: Kako bi odgovaralo pomoćniku za kočenje u nuždi, mora postojati i svjetlo kočenja u nuždi na stražnjem dijelu vozila, koje pokazuje da je započelo snažno kočenje.

3) Upozorenje na umor: Ovaj sustav je namijenjen za praćenje budnosti vozača i izdavanje upozorenja. To može biti, primjerice, akustična ili vizualna poruka koja od vas traži da napravite pauzu od vožnje.

4) Asistent za vožnju unatrag: Kako bi se osiguralo da ne dođe do nezgoda pri vožnji unatrag, također su potrebni pomoćnici koji detektiraju osobe ili predmete iza vozila.

5) Upozorenje o napuštanju prometne trake (lane assist): Sustav potpore koji detektira kad automobil prijeđe u drugu prometnu traku i pomaže vozaču da ostane u svojoj traci.

6) Alcolock u pripremi: Novo sučelje za imobilizatore osjetljive na alkohol, takozvane Alcolocks, također postaje obavezno. U budućnosti će se imobilizatori jednostavno morati naknadno ugraditi.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Najezda zmija u dijelovima Hrvatske, jedna žena pronašla cijelo leglo u svom dvorištu

Objavljeno

-

By

U Hrvatskoj je najezda zmija. Četiri velika poskoka uhvaćena su kod Ozlja, a žena u Novoj Gradiški je našla cijelo leglo zmija u svom dvorištu.

“Skoro dva metra budu, dva i nešto metra, imaju četvrtastu glavu, a iza ušiju žuto. Bila je zmija jednom na vratima, već se počela penjati, ali sam je uspjela otjerati”, rekla je Gordana za Dnevnik.hr.

Tri puta su dolazili zmijolovci, a svaki put su uhvatili pet zmija. Zmijolovci zmije vraćaju u prirodu, a ističu da ih se pojavljuje sve više.

Kazna za ubijanje poskoka je tisuću do 4 tisuće eura. Ako ih pronađete potrebno je pozvati profesionalce za pomoć.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Potres kod Rijeke: “Probudila me jaka tutnjava…”

Objavljeno

-

By

Potres magnitude 2,4 prema Richteru zabilježen je u 4.26 sati kod Rijeke.

Kako navodi Euromediteranski seizmološki centar (EMSC), epicentar je bio na dubini od jednog kilometra, dva kilometra udaljen od Rijeke.

Građane Rijeke probudio je potres, a neki od njih su ostavili i komentare na EMSC-u:

Tutnjava se osjetila dosta…

Probudila me tutnjava i jaka vibracija…

Kratki jak udarac, probudio me iz sna, zaškripali laminati i namještaj.

Probudila me jaka tutnjava.

Kratko, ali kao da je bomba gurnula, bučno.

Dobro je treslo i tutnjalo.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu