Connect with us

Hrvatska

Vreba sve više lažnih online trgovaca. Inspektorat ne može puno, ali sami ih možete lako otkriti

Objavljeno

-

Društvene mreže odavno nisu samo čedno mjesto virtualnih druženja, zabave i raspravljanja. Danas su one plodno polje trgovanja koje često nije pošteno.

Svi koji smo na društvenim mrežama imamo iskustva s oglasima koji nam nenajavljeni i navodno ničim izazvani iskaču u feedu vabeći na najpovoljniju kupnju uz vrtoglavo velike popuste u online trgovinama. Stavimo li na stranu agresivni marekting, mnoge online trgovine drže se poštene trgovačke prakse. Rekli bi – što je na slici, to je i u paketu. Trgovanje na internetu ozbiljan je biznis i veliki igrači koji drže do vjerodostojnosti paze da ne varaju niti zavaravaju kupce.

Puno je, naravno, posve drugačijih primjera i malo onih koji seprilikom online kupovine nisu “opekli” i u pristiglom paketu dobili artikl kakav nije bio “na slici” kada su ga naručivali.

HUZP: Velik broj pritužbi

Upozoravaju na to u Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača (HUZP), ističući da neke dostavne službe ne dozvoljavaju provjeru sadržaja paketa prije preuzimanja.

“Nakon velikog broja pritužbi i poziva, ponovno upozoravamo potrošače da od dostavnih službi ne preuzimaju pakete ako dostavljač ne dozvoljava otvaranje paketa i provjeru sadržaja i ako ne izdaje račun, jer se radi o prijevarama. Isto tako, ne treba preuzimati pakete koje niste naručili jer ima jako puno prijevara i na taj način, ako niste nešto naručili, ne morate to preuzeti i platiti”, stoji u objavi HUZP-a.

Također upozoravaju da na pošiljkama koje dobivaju potrošači često stoji adresa društva sa sjedištem u Hrvatskoj, u blizini dostavne službe.

“A kad potrošači reklamiraju proizvod društvu čija je adresa navedena na pošiljci, isti o tome nemaju saznanja kao ni informaciju kome dostavne službe dostavljaju novac koji su primile od potrošača”, dodaju u HUZP-u.

Državni inspektorat: Podnesite prijavu

S obzirom na velik broj pritužbi potrošača, HUZP se obratio i Državnom inspektoratu Republike Hrvatske (DIRH). Otamo poručuju da u slučajevima kada su građani prevareni prilikom online kupovine putem društvenih mreža – ako im proizvod nije isporučen, ako je isporučen drugačiji od naručenog ili lošije kvalitete – tada moraju sami (ne preko potrošačkih udruga) podnijeti prijavu Državnom inspektoratu. Uz nju bi trebali dostaviti sve raspoložive informacije o prevari prilikom kupnje, uključujući poveznicu na web-stranicu trgovca od kojeg su naručili proizvod.

To mogu učiniti ispunjavanjem elektroničkog obrasca “Podnošenje prijava” na mrežnim stranicama Državnog inspektorata slanjem prijave poštom (Državni inspektorat, Šubićeva 29, 10 000 Zagreb) ili osobno u pisarnicama DIRH-a.

No, iz odgovora HUZP-u očito je da Državni inspektorat nema baš puno manevarskog prostora u takvim slučajevima jer većina online trgovina nema sjedišta u Hrvatskoj.

Vezane im ruke ako je trgovac registriran vani

“Ako se radi o trgovačkom društvu koje sklapa ugovore na daljinu putem Interneta, a čije je sjedište u drugoj državi članici Europske unije, ističemo da tržišna inspekcija nema zakonskih osnova za provođenje inspekcijskog postupka nad trgovcima u drugoj državi članici. Stoga se potrošači mogu obratiti Europskom potrošačkom centru koji (…) u suradnji s drugim Europskim potrošačkim centrima pomaže potrošačima u rješavanju prekograničnih pritužbi i sporova”, kažu u Državnom inspektoratu dodajući kako su educiranost i informiranost ključni u zaštiti potrošača u digitalnom okruženju.

Ističu i da online trgovci nakon prijevarnih radnji mogu svoju domenu, odnosno internetsku stanicu ugasiti te registrirati novu s novim nazivom pa s nje nastaviti s istom praksom.

“Ne dozvoljavaju otvaranje pošiljke prije plaćanja”

U HUZP-u kažu da se prevare kod online kupovine najčešće svode na to da potrošaču umjesto naručenog proizvoda stigne sličan, ali jeftiniji i nekvalitetniji.

“Misleći da kod plaćanja pouzećem nema prevare naši potrošači plate dostavljeno pouzdajući se u poštenje trgovca. Najčešće ne dobiju ono što su naručili jer ih je trgovac prevario slanjem jeftinijeg proizvoda. Dostavne službe ne dozvoljavaju otvaranje pošiljke prije plaćanja, a poslije plaćanja ne žele vratiti novac”, navodi HUZP u svome pismu Državnom inspektoratu.

Pohvaljuju jedino Hrvatsku poštu čiji dostavljači, kažu, dozvoljavaju potrošačima da prije plaćanja pregledaju pošiljku i ne preuzmu je ako u njoj nije ono što su naručili.

Otkriveno 6000 lažnih internetskih trgovina

U HUZP-u ističu da je u posljednje vrijeme otkriveno više od 6000 lažnih internetskih trgovina kojima je cilj krađa osobnih podataka i financijskih sredstava, među ostalima i hrvatskih građana. No, postoji prilično lak način da građani prije online kupovine utvrde je li neka internetska trgovina pouzdana.

CARNET putem svoga odjela Nacionalni CERT, čiji je osnovni zadatak očuvanje kibernetičke sigurnosti u Hrvatskoj, ima besplatan servis iffy.cert.hr. Ondje se upisivanjem web-adrese ili naziva internetske trgovine u nekoliko sekundi može provjeriti je li ona lažna ili pouzdana.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

PROGNOZA / Kiša tek u dijelu zemlje, evo kad je izgledno jače pogoršanje

Objavljeno

-

By

Donosimo vremensku prognozu meteorologinje Tee Blažević

Umjereno do pretežno je oblačno diljem Hrvatske, kiše ima na dijelu obale, u Gorskom kotaru i Lici, stoga se na mjestima vozi po mokrim i skliskim kolnicima te vozače pozivaju na oprez iz Hrvatskog autokluba. U nastavku četvrtka bit će sunčanih razdoblja, no treba računati na kišu i pljuskove uglavnom duž Jadrana i uz Jadran.

petak će biti nestabilan, treba računati na kišu i pljuskove mjestimice na Jadranu i uz njega. No, bit će i sunčanih razdoblja, osobito poslijepodne kad se izdigne magla u unutrašnjosti.

Tijekom subote i nedjelje bit će tmurnije u unutrašnjosti, što zbog magle što zbog niskih oblaka koji će se uglavnom dulje zadržavati. Sunčanije će biti na Jadranu.

Novi tjedan počet će uglavnom suho, no već potkraj utorka će uslijediti jače pogoršanje vremena. 

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Hrvatskom hara jako zarazan soj gripe H3N2: “Vrlo vjerojatno je većina liječnika potrošila predviđene doze”

Objavljeno

-

By

Gripa ove godine stigla je ranije i širi se brže nego inače. U Hrvatskoj dominira soj H3N2, koji se lakše prenosi, a u posljednjih tjedan dana prijavljeno je više od sedam tisuća novih slučajeva.

Gripa stigla ranije, brojne ordinacije bez zaliha

Iako iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo poručuju da cjepiva u sustavu još uvijek ima, u brojnim ordinacijama obiteljske medicine zalihe su već potrošene.

“Oboljelih od gripe, što je nešto neuobičajenije nego što je inače. Znači, inače bi gripa dolazila krajem 12. mjeseca, a sad već krajem 11. smo počeli bilježiti slučajeve gripe i u pravilu zadnjih tjedan dana je prijavljeno preko 7.000 novooboljelih osoba, što u konačnici čini da sad imamo preko 14.200 prijava oboljenja od gripe”, otkriva epidemiologinja Vesna Višekruna.

Cjepiva ima dovoljno

Sezona cijepljenja započela je još sredinom listopada, a velik dio raspoloživih doza već je iskorišten. Iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo poručuju: razloga za paniku nema, cjepiva u sustavu još uvijek ima.

Kako govori Višekruna, cjepiva nabavljenog putem centralnog distribucijskog sustava, još uvijek ima dovoljno. “Započeli smo cijepljenje sredinom 10. mjeseca. Distribuirano je prema županijama. Županija je dalje prema svojim liječnicima u primarnoj zdravstvenoj zaštiti.

Vrlo vjerojatno je većina liječnika potrošila one predviđene doze koje jesu bile za njihove pacijente, no cjepiva još uvijek ima, tako da se može naručiti. Preporučljivo je da se osobe jave u svoje zavode za javno zdravstvo, da provjere situaciju na terenu, ali cjepiva još uvijek ima”, savjetuje epidemiologinja.

Ipak, dio građana žali se da cjepivo ne mogu dobiti kod svojih obiteljskih liječnika. U pojedinim ordinacijama zalihe su već potrošene, pa se pacijente upućuje na zavode za javno zdravstvo.

Smanjen interes za cijepljenje u post-covid eri

“Morala sam naručiti već ove godine za iduću, a potom smo dobili još nekih 30 dodatnih doza. Pacijenti koji su u međuvremenu čekali na te dodatne doze, a željeli su se cijepiti, otišli su na Hrvatski zavod za javno zdravstvo i na Nastavni zavod, Andrija Štampar, i ondje se već procijepili.

Sada kada smo dodatne doze potrošili, više tu i tamo se netko sporadično javi da bi se cijepio i njega onda uputimo na Nastavni zavod za javno zdravstvo, Andrija Štampar, jer ne bismo željeli da nam propadnu doze naručene, a zapravo više nema nekog velikog interesa za cijepljenje”, kazala je opisujući situaciju na terenu Nataša Toskić, liječnica obiteljske medicine.

Manjak cjepiva u pojedinim ordinacijama nije posljedica nestašice, već slabijeg interesa prethodnih godina, pa su liječnici naručivali manje doze nego ranije.

“Cijepila sam otprilike 320 svojih pacijenata. Ove godine je interes veći nego što je bio u protekle 3-4 godine, ali još uvijek manji nego što je bio prije pandemije COVID-a”, kazala je Toskić.

Vjeruju li građani struci?

I dok jedni i dalje bezrezervno vjeruju struci, drugi gripu smatraju bezazlenom bolešću i sumnjaju u opravdanost cijepljenja.

“Mislim sve najbolje o cjepivima, ali nisam se cijepila. Planiramo ja i suprug otići kod doktorice opće prakse”, kazala je jedna sugrađanka, dok druga dodaje:

“Čula sam da je ove godine gripa pojačana, no ne planiram se cijepiti, nadam se izbjeći.”

Liječnica Toskić ističe: “Moj savjet je uvijek bio svim mojim pacijentima – cijepite se. Bolje je cijepiti se pa dobiti možda slabiji oblik virusa”, inzistira.

Tko se želi cijepiti, još uvijek stigne, a termine je nabolje provjeriti kod nadležnog zavoda za javno zdravstvo, ako liječnik više nema doza.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Ako ste kupili ove proizvode, nemojte ih koristiti: Povlače se s polica

Objavljeno

-

By

Državni inspektorat objavio je obavijest za potrošače o povlačenju više proizvoda.

Državni inspektorat Republike Hrvatske obavještava potrošače o opozivu proizvoda sa sljedećim LOT brojevima i rokovima trajanja: – PEČENI SLATKI KEKS S BADEMOM AMARETTI 175g SAPORI, s naznakom najbolje upotrijebiti do: 18.03.2026. (Lot L 355077 2), 02.05.2026. (Lot L355122 1), 04.07.2026. (Lot L 355185 2), 25.08.2026. (Lot L355237 1) , 03.09.2026. (Lot L 355246 1) , 20.10.2026. (Lot L 355293 1), proizvođača Colussi S.p.A., Milan, IT zbog povišene razine cijanovodične kiseline.

Proizvod nije u skladu s Uredba (EZ) br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća od 28. siječnja 2002. o utvrđivanju općih načela i uvjeta zakona o hrani, osnivanju Europske agencije za sigurnost hrane te utvrđivanju postupaka u područjima sigurnosti hrane.

Detalji o povlačenju i opozivu proizvoda dostupni su i na web stranici subjekta.

Podaci o proizvodu:

Proizvođač: Colussi SpA., Italija

Maloprodaja: NTL d.o.o., Soblinec, Hrvatska

Obavijest se odnosi isključivo na proizvod sa gore navedenim podacima

Državni inspektorat Republike Hrvatske također obavještava potrošače o opozivu proizvoda sa sljedećim LOT brojem i rokom trajanja: “Aptamil AR 1, početna hrana za dojenčad (povećana regurgitacija), NETO: 400g, hrana za posebne medicinske potrebe, datum uporabe: 17.05.2026., LOT: 111444865“ zbog utvrđene povećane prisutnosti bakterije Bacillus cereus.

Proizvod nije u skladu s Uredbom Komisije (EZ) br. 2073/2005 od 15. studenoga 2005. o mikrobiološkim kriterijima za hranu i „Vodiču za mikrobiološke kriterije za hranu“..

Detalji o povlačenju i opozivu proizvoda dostupni su i na web stranici subjekta.

Podaci o proizvodu:

Dobavljač: Nutricia Export BV, Lange Kleiweg 6, RIJSWIJK, Nizozemska

Distribuira na tržištu RH: AWT International d.o.o., Zagreb, Slavonska avenija 52a

Obavijest se odnosi isključivo na proizvod sa gore navedenim podacima.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu