Tech
Često ste na WhatsAppu, Facebooku, X-u…? “Najpopularnije mreže vrše masovni nadzor nad korisnicima”
Izvješće objavljeno u četvrtak bavilo se praksama prikupljanja podataka na Facebooku, WhatsAppu, YouTubeu, Discordu, Redditu, Amazonu, Snapu, TikToku i Twitteru/X između siječnja 2019. i 31. prosinca 2020.
Prikupljaju i dijele podatke s trećim stranama
Društveni mediji i internetske video tvrtke prikupljaju ogromne količine vaših osobnih podataka na i izvan svojih web stranica ili aplikacija i dijele ih sa širokim rasponom subjekata trećih strana, potvrđuje novo izvješće osoblja Savezne komisije za trgovinu (FTC) o devet tehnoloških kompanija.
Izvješće objavljeno u četvrtak bavilo se praksama prikupljanja podataka na Facebooku, WhatsAppu, YouTubeu, Discordu, Redditu, Amazonu, Snapu, TikToku i Twitteru/X između siječnja 2019. i 31. prosinca 2020.
Većina poslovnih modela tvrtki poticala je praćenje načina na koji se ljudi ponašaju na njihovim platformama i prikupljanje njihovih osobnih podataka kako bi odredili sadržaj i oglase koji korisnici vide na svojim feedovima, navodi se u izvješću.
Nalazi FTC-a potvrđuju godine izvještavanja o dubini i širini praksi praćenja ovih tvrtki i prozivaju tehnološke tvrtke za “veliki nadzor nad korisnicima”.
Kršenje zakona unosnije od pridržavanja
Agencija preporučuje da Kongres usvoji federalne propise o privatnosti na temelju onoga što je dokumentirao. Konkretno, agencija poziva zakonodavce da prepoznaju da poslovni modeli mnogih od tih tvrtki ne čine dovoljno za poticanje učinkovite samoregulacije ili zaštite korisničkih podataka, prenosi Guardian.
“Priznavanje ove osnovne činjenice važno je i za provedbene i kreatore politike jer će svaki napor da se ograniči ili regulira način na koji ove tvrtke sakupljaju riznice osobnih podataka ljudi biti u sukobu s njihovim poslovnim poticajima”, rekla je predsjednica FTC-a Lina Khan u izjavi. “Kako bi izradili učinkovita pravila ili rješenja koja ograničavaju prikupljanje podataka, kreatori politike morat će osigurati da kršenje zakona nije unosnije od pridržavanja istog.”
FTC također traži da tvrtke spomenute u izvješću ulažu u “ograničavanje zadržavanja i dijeljenja podataka, ograničavanje ciljanog oglašavanja i jačanje zaštite za tinejdžere”.
Potrošači nemaju kontrole
Naime, izvješće naglašava kako potrošači imaju malo kontrole nad načinom na koji te tvrtke koriste i dijele svoje osobne podatke. Većina tvrtki prikupljala je ili izvodila zaključke o demografskim podacima o korisnicima kao što su dob, spol i jezik. Neki su prikupljali podatke o prihodima kućanstva, obrazovanju te roditeljskom i bračnom statusu.
No čak i kada ova vrsta osobnih podataka nije bila eksplicitno prikupljena, neke tvrtke mogle su analizirati ponašanje korisnika na platformi kako bi zaključile pojedinosti o njihovim osobnim životima bez njihova znanja. Na primjer, kategorije interesa korisnika nekih tvrtki uključivale su “bebe, djeca i rodilje”, što bi otkrilo roditeljski status, ili “mladenci” i “podrška za razvod”, što bi otkrilo bračni status.
Te su informacije zatim koristile neke tvrtke kako bi prilagodile sadržaj koji ljudi vide kako bi povećale angažman na svojim platformama. U nekim slučajevima ti su se demografski podaci dijelili s subjektima trećih strana kako bi im pomogli u ciljanju s relevantnijim oglasima.
Nemoguće sastaviti potpuni popis trećih strana
Koji god proizvod bio u upotrebi, prema FTC-u nije bilo lako isključiti se iz prikupljanja podataka. Gotovo sve tvrtke rekle su da su osobne podatke slale automatiziranim sustavima, najčešće za posluživanje sadržaja i reklama. S druge strane, gotovo nitko od njih nije nudio “sveobuhvatnu mogućnost izravne kontrole ili isključivanja upotrebe svojih podataka od strane svih algoritama, analize podataka ili umjetne inteligencije”, prema izvješću.
Nekoliko tvrtki kaže da je čak nemoguće sastaviti potpuni popis s kime dijele vaše podatke. Kada su tvrtke zamoljene da nabroje s kojim oglašivačima, brokerima podataka ili drugim subjektima dijele podatke o potrošačima, nijedna od tih devet tvrtki FTC-u nije dostavila potpuni popis.
Podaci o maloljetnicima nezaštićeni
FTC je također otkrio da unatoč dokazima da djeca i tinejdžeri koriste mnoge od ovih platformi, mnoge tehnološke tvrtke izvijestile su da, budući da njihove platforme nisu usmjerene na djecu, ne trebaju različite prakse dijeljenja podataka za djecu mlađu od 13 godina . Prema izvješću, nijedna tvrtka nije prijavila praksu dijeljenja podataka koja tretira podatke prikupljene o i od 13- do 17-godišnjaka putem svojih stranica i aplikacija drugačije od podataka o odraslim osobama, iako su podaci o maloljetnicima osjetljiviji.
FTC je nazvao praksu minimiziranja podataka tvrtki “žalosno neadekvatnom”, utvrdivši da neke tvrtke nisu izbrisale informacije kada su to korisnici tražili. Čak i one tvrtke koje su stvarno izbrisale podatke izbrisale bi samo neke podatke, ali ne sve, navodi se u izvješću.
“To je najosnovniji uvjet”, rekao je Mario Trujillo, odvjetnik u Electronic Frontier Foundation. “Činjenica da neki to nisu radili čak ni usprkos državnim zakonima o privatnosti koji to zahtijevaju, dokazuje da je potrebna snažnija provedba, posebice od samih potrošača.”
Tech
Ovi mobiteli ostaju bez WhatsAppa
Početak 2025. godine donosi velike promjene za korisnike WhatsAppa. Aplikacija će, naime, prestati podržavati starije operativne sustave na Androidu i iOS-u, što znači da neki pametni telefoni neće moći učitati ovu popularnu aplikaciju.
Iako broj korisnika pogođenih ovom promjenom neće biti posebno velik, oni koji su sačuvali svoje uređaje u radnom stanju duže od 10 godina, morat će se pripremiti na promjene.
Dana 1. siječnja 2025. godine WhatsApp će prestati podržavati Androidov KitKat operativni sustav, kao i sve starije verzije. Iako će neki korisnici s KitKatom još uvijek moći koristiti WhatsApp, to će biti moguće samo ako mogu ažurirati svoj uređaj na noviju verziju operativnog sustava. Međutim, mnogi stariji telefoni više ne dobivaju službena ažuriranja svojih proizvođača, što znači da korisnici neće moći nadograditi svoj uređaj osim ako ne pokušaju s neslužbenim metodama, koje mogu poništiti jamstvo i osiguranje te dovesti do oštećenja uređaja, prenosi Večernji list.
Među Android uređajima koji neće moći koristiti WhatsApp nakon 1. siječnja 2025. su:
Samsung: Galaxy S3, Galaxy Note 2, Galaxy Ace 3, Galaxy S4 Mini
Motorola: Moto G (1. generacija), Razr HD, Moto E 2014
HTC: One X, One X+, Desire 500, Desire 601
LG: Optimus G, Nexus 4, G2 Mini, L90
Sony: Xperia Z, Xperia SP, Xperia T, Xperia V
U drugoj polovici 2025. godine WhatsApp će prestati biti podržan i na starijim iPhone uređajima. Od 5. svibnja 2025. godine aplikacija više neće raditi na iOS verzijama starijim od 15.1. Iako neki korisnici s starijim iOS-ima mogu nadograditi svoj uređaj, iPhone 5s, iPhone 6 i iPhone 6 Plus koji mogu biti ažurirani samo na iOS 12.5.7, neće moći koristiti WhatsApp nakon tog datuma.
Meta, vlasnik WhatsAppa, ističe da su ove promjene dio redovitih ažuriranja s ciljem održavanja sigurnosti aplikacije i njezine kompatibilnosti s novijim telefonima. Dok će neki korisnici biti pogođeni ovom promjenom, aplikacija će i dalje ostati funkcionalna na novijim uređajima.
Tech
Ne možete se držati novogodišnjih odluka? Možda vam ove aplikacije mogu pomoći
Koju ćete novogodišnju odluku donijeti ovisi o vašim jedinstvenim ciljevima, što znači da vam treba alat za praćenje napretka koji je također jedinstven. Ako je vaša odluka smanjiti korištenje društvenih mreža, a vaš prijatelj želi brže pretrčati kilometar, jasno je da nećete mjeriti uspjeh na isti način. Postoje različite aplikacije koje vam mogu pomoći da ove godine zaista postignete svoje ciljeve.
Najbolja aplikacija za štednju novca: Qapital
Za ozbiljnu štednju novca ove godine isprobajte Qapital. Umjesto da koristi algoritme za automatsko odvajanje novca, ova aplikacija omogućuje vam da sami postavite pravila štednje, piše Lifehacker.
Na taj način aktivno sudjelujete u procesu i jačate svoju samodisciplinu dok ostvarujete svoj cilj.
Najbolja aplikacija za zdraviju prehranu i/ili mršavljenje: MyFitnessPal
MyFitnessPal olakšava praćenje prehrane jer već ima ogromnu bazu podataka o hrani. Unesete što ste pojeli i odmah dobijete analizu nutrijenata, kalorija i ostalih detalja.
Dnevni unos prikazan je u jednostavnom grafu, što je idealno za vizualne tipove, a čak je i besplatna verzija aplikacije vrlo korisna.
Najbolja aplikacija za praćenje vježbanja: Strong
Za one koji žele više vježbati, aplikacija Strong omogućuje praćenje vašeg napretka. Možete unositi vježbe i vidjeti grafove koji prikazuju poboljšanja u težini, serijama, postotku tjelesne masnoće i drugim aspektima.
Sadrži i upute za različite vježbe, što je odlično ako ste početnik i osjećate nervozu pri isprobavanju novih pokreta u teretani.
Najbolja aplikacija za prioritet obitelji i prijateljima: Cozi
Ako želite više vremena provoditi s voljenima, isprobajte Cozi. Ova jednostavna organizacijska aplikacija omogućuje vam pregled obiteljskog rasporeda kako biste lakše uskladili zajedničko vrijeme.
Također možete pratiti koliko vremena posvećujete svojim bližnjima, što vas može motivirati da ga planirate još više.
Najbolja aplikacija za prestanak pušenja (ili bilo koje navike): Days Since
Bez obzira želite li prestati pušit, piti ili se riješiti bilo koje druge navike, aplikacija Days Since je vrlo jednostavna i učinkovita.
Prati koliko je dana prošlo otkako ste zadnji put učinili ono što želite prestati.
Vizualizacija napretka može vas motivirati da ne prekinete niz.
Najbolja aplikacija za praćenje računa: Rocket Money
Za smanjenje troškova života isprobajte Rocket Money. Osim što pomaže u budžetiranju, aplikacija nudi usluge poput pregovaranja oko računa i analize prihoda, omogućujući vam da vidite gdje trošite novac i uklonite nepotrebne troškove.
Najbolja aplikacija za manje vremena na društvenim mrežama: One Sec
Možda zvuči kontradiktorno koristiti aplikaciju za smanjenje vremena na aplikacijama, ali One Sec zaista može pomoći.
Uvodi 10-sekundnu pauzu između trenutka kada kliknete na određenu aplikaciju (poput Instagrama) i njezina otvaranja, potičući vas da razmislite prije nego što je koristite.
Najbolja aplikacija za smanjenje stresa na poslu: Moodfit
Moodfit ne samo da nudi alate za upravljanje stresom, već vam daje uvid u obrasce vašeg raspoloženja. Možete pratiti zahvalnost, mindfulness, disanje, prehranu, san i lijekove kako biste vidjeli kako sve to utječe na vaše emocionalno stanje.
Tech
Koristite li ChatGPT? Ove stvari nemojte nipošto dijeliti s njim
Najbolji način da se zaštitite je da pripazite na informacije koje nudite i pripazite – ChatGPT voli kada ste osobni i napravljen je da izvuče maksimalno iz vas.
Srceparajuća priča iz Floride to i dokazuje. Megan Garcia mislila je da njezin 14-godišnji sin sve vrijeme provodi igrajući videoigrice. Nije imala pojma da on vodi duboke razgovore, ponekad i seksualne prirode s chatbotom koji pokreće aplikacija Character AI.
Sewell Setzer III je prestao spavati i ocjene su mu se pogoršale. Na kraju je počinio samoubojstvo. Samo nekoliko sekundi prije njegove smrti, kaže Megan u tužbi, bot mu je rekao: “Molim te, dođi mi kući što je prije moguće, ljubavi moja.” Dječak je upitao: “Što ako ti kažem da mogu odmah doći kući?” Njegov lik AI bot je odgovorio: “Molim te, moj slatki kralju”, strašnu priču jedne tragične sudbine prenosi USA Today.
Treba biti pametan
Botovi za umjetnu inteligenciju u vlasništvu su tehnoloških tvrtki poznatih po iskorištavanju naše povjerljive ljudske prirode, a dizajnirani su pomoću algoritama koji pokreću njihovu zaradu. Ne postoje ograde ili zakoni koji reguliraju što mogu, a što ne mogu učiniti s informacijama koje prikupljaju.
Kada koristite chatbot, on će znati mnogo o vama kada pokrenete aplikaciju ili web mjesto.
S vaše IP adrese prikuplja informacije o tome gdje živite, plus prati stvari koje ste tražili na mreži i pristupa svim drugim dozvolama koje ste dali kada ste jednom klikom “potpisali” odredbe i uvjete chatbota.
Najbolji način da se zaštitite je da pripazite na informacije koje nudite.
10 stvari koje ne smijete reći AI-u
1. Lozinke ili vjerodajnice za prijavu
Velika pogreška koja vas može koštati povjerljivih podataka. Ako netko dobije pristup, može preuzeti vaše račune za nekoliko sekundi.
2. Vaše ime, adresa ili telefonski broj
Chatbotovi nisu dizajnirani za rukovanje osobnim podacima.
Nakon što se podijeli, ne možete kontrolirati gdje će završiti niti tko će to vidjeti. Uključite lažno ime ako želite!
3. Osjetljive financijske informacije
Nikada ne uključujte brojeve bankovnih računa, podatke o kreditnoj kartici ili druge novčane stvari u dokumente ili tekst upisujete. AI alati nisu sigurni trezori – tretirajte ih kao sobu punu ljudi.
4. Medicinski ili zdravstveni podaci
AI nije u skladu sa zakonima koji se tiču zdravstvene zaštite, stoga promjenite svoje ime i druge podatke za identifikaciju ako od AI-ja tražite zdravstveni savjet. Vaša privatnost vrijedi više od brzih odgovora.
5. Traženje nezakonitog savjeta
To je protivno uvjetima pružanja usluge svakog bota. Vjerojatno ćete biti označeni. Osim toga, mogli biste završiti s više problema nego što ste očekivali.
6. Govor mržnje ili štetan sadržaj
To također može dovesti do zabrane. Nijedan chatbot nije poligon za širenje negativnosti ili nanošenje štete drugima.
7. Povjerljivi radni ili poslovni podaci
Zabranjeni su vlasnički podaci, detalji o klijentima i poslovne tajne.
8. Odgovori na sigurnosna pitanja
njihovo dijeljenje je kao otvaranje ulaznih vrata za sve vaše račune odjednom.
9. Eksplicitan sadržaj
Što god dijelili, trudite se da bude primjereno svima. Većina robota za chat filtrira te stvari, tako da sve neprimjereno može dovesti i do zabrane.
10. Osobni podaci drugih
Utipkavanje navedenog nije samo kršenje povjerenja; to je i kršenje zakona o zaštiti podataka. Dijeljenje privatnih podataka bez dopuštenja moglo bi vas dovesti u pravnu situaciju iz koje se nećete lako izvući.
-
magazin3 dana prije
(FOTOGALERIJA) POSJETILI SMO E-SHAPE CENTAR U VESLAČKOJ / Evo kako u 30 minuta odraditi vrhunski trening i “tretman” za kožu i celulit…
-
magazin5 dana prije
FENG SHUI OTKRIVA: Šest stvari s kojima treba ući u Novu godinu…
-
magazin5 dana prije
NOVOGODIŠNJI OBIČAJI / Znate li zašto se na Silvestrovo nosi crveno donje rublje?
-
magazin5 dana prije
Sretna Nova godina!