Tech
FBI korisnicima iPhonea i Androida: Šaljite si poruke preko Signala i WhatsAppa
Nakon nedavnog cyber napada koji je izvela kineska hakerska grupa, FBI je upozorio korisnike iPhonea i Androida na opasnost od slanja međusobnih poruka bez enkripcije.
U srijedu je zamjenica savjetnice za nacionalnu sigurnost Anne Neuberger objavila kako je najmanje osam američkih telekomunikacijskih kompanija kompromitirano kineskom hakerskom operacijom poznatom kao Salt Typhoon, prenosi Index.
Operacija je pristupila privatnim tekstualnim porukama i telefonskim razgovorima neotkrivenog broj Amerikanaca. Vjeruje se da su hakeri uspješno presreli i komunikacije visokih državnih dužnosnika i poznatih političkih figura. Međutim, Neuberger je napomenula da vlada vjeruje da nisu imali uvid u povjerljive informacije.
Poruke mogu biti ranjive
U odgovoru na napad, FBI i Agencija za cybersigurnost i sigurnost infrastrukture (CISA) izdale su smjernice koje imaju za cilj identificirati hakere i spriječiti buduće cyber napade.
Budući da komunikacije između korisnika iPhonea i Androida nisu zaštićene enkripcijom prema zadanim postavkama, dužnosnici agencija pozvali su Amerikance da prestanu slati poruke između ova dva operativna sustava ili da koriste aplikacije trećih strana s enkripcijom.
SMS poruke pojavile su se početkom 1990-ih, u vrijeme kada sigurnost tekstualnih poruka nije bila na vrhu liste prioriteta. U to doba bilo je nepraktično ili nemoguće ugraditi enkripciju u SMS poruke.
Poruke između korisnika iPhonea uključuju enkripciju prema zadanim postavkama, a isto vrijedi i za korisnike Androida. Međutim, one poruke koje se šalju između ta dva operativna sustava nisu enkriptirane te mogu biti ranjive. Dužnosnici CISA-e i FBI-ja pozvali su Amerikance da koriste aplikacije s enkripcijom poput Signala i WhatsAppa.
“Enkripcija je vaš prijatelj, bilo da se radi o tekstualnim porukama ili korištenju enkriptirane glasovne komunikacije,” rekao je Jeff Greene iz CISA-e. “Čak i ako neprijatelj uspije presresti podatke, bit će ih nemoguće dešifrirati ako su enkriptirani.
Kinezi negiraju krivnju
Poruke s enkripcijom od mogu se pročitati samo s pomoću ključa dostupnog samo pošiljatelju i primatelju, čime sadržaj poruka ostaje nedostupan čak i ako ih presretne treća strana. Enkriptirane poruke između korisnika iPhonea pojavljuju se u plavoj boji. Na Android uređajima enkripciju označava ikona zaključavanja ispod poruke ili oznaka da se poruka šalje s pomoću RCS (Rich Communication Services) protokola.
Salt Typhoon naziv je koji je kineskoj hakerskoj operaciji dao Microsoft. Grupa je također poznata pod nadimcima FamousSparrow i Ghost Emperor.
Iako američki obavještajni dužnosnici povezuju grupu s kineskom vladom, glasnogovornik kineske ambasade u Washingtonu Liu Pengyu je negirao bilo kakvu umiješanost, napomenuvši da SAD treba prestati s vlastitim cyber napadima protiv drugih zemalja i suzdržati se od korištenja cybersigurnosti za klevetanje Kine.
Tech
Oprez! Ni pod kojim okolnostima se ne javljajte na ove telefonske brojeve
Clever Dialer (internetski portal za prijavu sumnjivih telefonskih brojeva) mjesečno sastavlja popis deset najčešćih i najnovijih brojeva za spam.
Brojevi od kojih bi se trebali posebno čuvati trenutno su:
+31 6 83113854 (fiksna linija iz Nizozemske – zamka za troškove
0178 7556032 (mobilni telefon iz Njemačke – sumnjivo)
+31 6 20122312 (fiksna linija iz Nizozemske – zamka za troškove)
+31 6 83122531 (fiksna linija iz Nizozemske – zamka za troškove)
0178 7556013 (mobilni telefon iz Njemačke – zamka za troškove)
01525 6704704 (mobilni telefon iz Njemačke – zamka za troškove)
+31 6 57600971 (fiksna linija iz Nizozemske – zamka za troškove)
+31 6 83354081 (fiksna linija iz Nizozemske – zamka za troškove)
01523 7218516 (mobilni telefon iz Njemačke – zamka za troškove)
0176 25318584 (mobilni telefon iz Njemačke – zamka za troškove)
Jedan od primjera koji su žrtve prijavile na Clever Dialer jest broj +31 6 83113854, gdje je osoba izvijestila:
“Vrlo naporno, željeli su me obavijestiti da je netko pokušao povući novac s mog računa.”
Prevaranti su ustrajni. Ovaj broj prijavljen je od korisnika Clever Dialera čak 12.125 puta u posljednjih 30 dana!
Što učiniti ako postanete žrtva takvih poziva?
Ovisno o namjeri pozivatelja, phishing pozivi ne samo da mogu biti dosadni, već mogu postati i vrlo skupi.
Stoga treba biti oprezan. Ako vaš telefon zazvoni s nepoznatog broja, trebate poduzeti sljedeće:
Nikada ne prihvaćajte pozive s nepoznatih brojeva iz inozemstva.
Zabilježite sve važne informacije (vrijeme poziva, broj pozivatelja, sadržaj razgovora, spomenuta imena).
Blokirajte broj u postavkama svog pametnog telefona.
Provjerite broj na portalima kao što su Clever Dialer ili TrueCaller i prijavite ga ako je potrebno.
Ako ste propustili takav poziv, nemojte nazivati broj natrag! Moguće su visoke telefonske naknade, upozorava Savez potrošača Niedersachsen.
Ako ipak slučajno prihvatite poziv, važno je ostati miran:
Što prije prekinite razgovor bez komentara.
Ako dođe do razgovora s prevarantima, odgovarajte samo punim rečenicama kako biste spriječili manipulaciju snimkom razgovora.
Nikada ne potvrđujte svoje podatke putem telefona, bez obzira na to jesu li točni ili netočni, piše Fenix.
Tech
Milijuni korisnika osjetit će novu promjenu velike tehnološke kompanije
Podrška za Windows 10 završava u listopadu 2025. Microsoft želi milijune korisnika potaknuti na prelazak na Windows 11 – no mnogi će morati nabaviti novu hardver.
Microsoft je 2025. godinu proglasio “godinom obnavljanja Windows 11 PC-a”. U službenom blogu, Yusuf Mehdi, izvršni potpredsjednik i direktor marketinga za potrošače u Microsoftu, najavio je inicijativu koja ima za cilj privući milijune korisnika Windows 10 da pređu na novi operacijski sustav, piše Fenix magazin.
Razlog za ovaj iskorak je jasan: 14. listopada 2025. Microsoft će prestati pružati podršku za Windows 10. Nakon tog datuma, korisnici neće više dobivati besplatna ažuriranja softvera, tehničku podršku i sigurnosna ažuriranja. Prema trenutnim statistikama, više od 60 posto korisnika koristi Windows 10, dok je samo oko 34 posto već prešlo na Windows 11.
Microsoft se oslanja na umjetnu inteligenciju i novu kategoriju računala
Microsoft u svojoj marketinškoj strategiji prvenstveno ističe umjetnu inteligenciju kao ključnu prednost. Mehdi naglašava u svom blogu da je novi PC s Windows 11 “najbolji, najsigurniji i najmoćniji način” za iskorištavanje prednosti umjetne inteligencije. Tvrtka uvodi novu kategoriju računala: tzv. Copilot+ računala koja će biti opremljena specijaliziranim računalnim čipovima za obradu AI aplikacija, poznatim kao Neural Processing Units.
Međutim, mnogi korisnici morat će nabaviti novi hardver kako bi prešli na Windows 11. Sustavne zahtjeve za Windows 11 su znatno veći od onih za prethodnu verziju, zbog čega mnogi računari koji trenutno savršeno rade s Windows 10, više neće biti kompatibilni.
Microsoft se poziva na istraživanje marketinške tvrtke IDC, prema kojem gotovo 80 posto tvrtki planira obnoviti svoju PC flotu do kraja 2025. godine. Među privatnim korisnicima, 70 posto planira prelazak na Windows 11 u naredne dvije godine.
Produljena podrška košta 30 eura godišnje
Međutim, postoje i alternative za neposredni prelazak: Microsoft po prvi puta nudi i privatnim korisnicima mogućnost da uz nadoplatu od 30 dolara godišnje i dalje primaju sigurnosna ažuriranja za Windows 10 putem tzv. Extended Security Updates (ESU). Ova opcija nije spomenuta u Mehdiovom blogu.
Istraživanja iz prošle godine također pokazuju da proizvodi označeni “AI” kod kupaca često izazivaju nepovjerenje. Ipak, Microsoft obećava da će nova Copilot+ računala biti do pet puta brža od najčešće korištenih pet godina starih Windows računala.
Tech
Internet za 6,77 eura mjesečno, tko sve ima pravo na to?
Novim propisima proširene su socijalne kategorije koje imaju pravo na fiksni internet i telefon. Minimalna brzina interneta mora iznositi 14 megabita u sekundi.
Usluge interneta i poziva u fiksnim mrežama spadaju u univerzalne usluge koje trebaju biti dostupne svim stanovnicima na području Lijepe naše. Osim tehničke dostupnosti, korisnici imaju pravo na pristupačne cijena univerzalnih usluga, a posebice se to odnosi na socijalno ugrožene skupine, piše Posovni dnevnik.
Kako stoji u novim pravilima, mjesečna naknada paketa za socijalno ugrožene za univerzalnu uslugu širokopojasnog pristupa internetu može iznositi najviše dva posto mjesečnog neto dohotka po odrasloj osobi u riziku od siromaštva.
Slijedom toga, mjesečna naknada za socijalni paket u RH za univerzalnu uslugu interneta ne bi smio iznositi više od 6,77 eura.
To znači da onima koji imaju pravo korištenja socijalne usluge, operatori moraju omogućiti univerzalnu uslugu (fiksni internet i telefon) s cijenom koja ne bi smjela biti viša od 6,77 eura mjesečno, spram HAKOM-ova novog Pravilnika.
Internet u tom paketu, ne smije biti sporiji od 14 Mbit/s jer prema istom propisu, to je nova najniža brzine koji svima u Hrvatskoj mora biti dostupna.
Ako se korisnik nalazi u području u kojem su tehničke mogućnosti takve da omogućuju i vrlo velike brzine, na operatoru je da odluči koliko će brzinu omogućiti korisniku.
Ono na što propisi obvezuju telekom operatore jest da univerzalnom socijalnom paketu cijena ne smije biti viša od 6,77 eura mjesečno s uključenim PDV-om.
Od 1. siječnja 2025. proširen je opseg korisnika iz socijalno ugroženih skupina. Za ostvarivanje prava potrebno je podnijeti zahtjev operatoru, a svoj status potvrditi rješenjem ili potvrdom od mjerodavnih institucija kao dokazom ostvarivanja prava.
Pravo na socijalno osjetljiv paket mogu ostvariti ove socijalno ugrožene skupine:
- korisnici zajamčene minimalne naknade,
- korisnici prava na inkluzivni dodatak prve, druge ili treće razine potpore kojima nije osigurana usluga smještaja ili organizirano stanovanje,
- korisnici nacionalne naknade za starije osobe,
- korisnici novčane naknade za nezaposlene branitelje iz Domovinskog rata i članovi njihovih obitelji,
- korisnici novčane naknade za civilne stradalnike iz Domovinskog rata,
- korisnici prava za naknadu za ugroženog kupca energenata (ovo pravo mogu ostvariti i članovi kućanstva navedenih kategorija).
Inače, kako su rekli iz HAKOM-a, na kraju 2023. bilo je 413 korisnika univerzalnih paketa za socijalno ugrožene, no tada je i opseg korisnika koji imaju prava na tu uslugu bio manji.
Kada se radio telekom operatoru koji ima obvezu pružanja univerzalne usluge uglavnom se to odnosi na Hrvatski Telekom. Istina, od ove godine, tu obvezu imaju i A1 u 19, te Telemach u 5 geografskih područja, od ukupno 572 jedine na koje je Hrvatska podijeljena.
-
magazin1 tjedan prije
(FOTOGALERIJA) POSJETILI SMO E-SHAPE CENTAR U VESLAČKOJ / Evo kako u 30 minuta odraditi vrhunski trening i “tretman” za kožu i celulit…
-
Hrvatska6 dana prije
KRAJ BOŽIĆNIH BLAGDANA / Danas slavimo blagdan Sveta tri kralja ili Bogojavljenje
-
ZADAR / ŽUPANIJA1 tjedan prije
MORATE U SPIZU? / Većina trgovačkih centara danas je zatvorena; u ponedjeljak ne radi nitko!
-
Hrvatska1 tjedan prije
Ovo je pet najtraženijih zanimanja u Hrvatskoj: Vrh popisa neće nikoga iznenaditi