Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

ISTRAŽIVANJE: Hrvatska je od svih zemalja Mediterana najovisnija o turizmu, a dalmatinske županije su po tome najranjivije

Objavljeno

-

Ekonomski institut, Zagreb proveo je prvu sveobuhvatnu studiju „Ranjivost jedinica lokalne samouprave Republike Hrvatske na turističku aktivnost“ koja otkriva zanimljive trendove vezane za izloženost hrvatskog gospodarstva i lokalnih jedinica turističkoj aktivnosti. Autori studije su izv. prof. dr. sc. Nebojša Stojčić i dr. sc. Maruška Vizek, a provedena je u sklopu Mastercardova projekta Uplift, koji je namijenjen razvoju poslovanja mikro, malih i srednjih poduzetnika s fokusom na turizam.

Rezultati studije napravljene kao korak u poticanju održivog turizma i integraciji turizma u širi kontekst gospodarskog razvoja zemlje, predstavljeni su na panel-raspravi na kojoj su sudjelovali Maruška Vizek, pomoćnica ravnateljice, Ekonomski institut, Zagreb, Maja Brkljačić, voditeljica razvoja poslovanja u AlgebraLAB-u, Andreja Vukojević, direktorica Sektora za turizam u Hrvatskoj gospodarskoj komori, Gea Kariž, direktorica marketinga u Mastercardu te Slavko Štefičar, ravnatelj Uprave za održivi razvoj i konkurentnost turističke destinacije u Ministarstvu turizma i sporta, dok je moderator bio TV voditelj i urednik Zoran Šprajc.

Ovisnost turizma i BDP-a

Turizam je najznačajniji hrvatski ekonomski sektor. U 2019. je godini turistička aktivnost u Hrvatskoj izravno generirala 11,8 posto od ukupno ostvarenog BDP-a. Istovremeno, bruto dodana vrijednost turističkih djelatnosti u toj godini iznosila je 82,8 milijardi kuna, što je 24,4 posto ukupno ostvarene bruto dodane vrijednosti te godine. Hrvatska je ujedno i uvelike ovisnija o prihodima od turizma od svojih mediteranskih konkurenata. Tako su turistički prihodi u 2018. i 2019. godini iznosili čak 18,3 i 21 posto BDP-a, da bi se u 2020. i 2021. smanjili na 8,9 i 15,8 posto BDP-a zbog negativnih učinaka pandemije na turističku potražnju.

Čak i tako smanjeni prihodi od turizma u dvjema pandemijskim godinama su i dalje bili, kada se izraze kao udjel u BDP-u, uvjerljivo najveći u Europskoj uniji.

Studija Ekonomskog instituta, Zagreb čiji su potpuni rezultati dostupni na Uplift.hr/Indeks, analizirala je stanje od 2012. do 2021. godine.

Neki od zanimljivih podataka studije pokazuju da usporedba vrijednosti indeksa sezonalnosti u 2021. u odnosu na 2012. sugerira da skraćivanje turističke sezone bilježe lokalne jedinice u dalmatinskom zaleđu koje su se turizmom intenzivnije počele baviti u zadnjih desetak godina, dok priobalne i otočne jedinice bilježe značajno produljenje turističke sezone.

Kada se promatra vrijednost indeksa ranjivosti na koncentraciju i sezonalnost hrvatskog turizma, on raste u većini lokalnih jedinica u analiziranom razdoblju. To se događa jer intenzivno raste potražnja za hrvatskim turističkim proizvodom pa se povećava koncentracija potražnje u velikom dijelu lokalnih jedinica. Najranijivije su lokalne jedinice Zadarske županije, zatim Splitsko-dalmatinske, Dubrovačko-neretvanske, Šibensko-kninske i Istarske županije.

Isto tako, studija pokazuje da se udio privatnog smještaja u ukupnom smještaju značajno povećao u velikoj većini lokalnih jedinica, dok se udio smještaja u hotelima, hostelima i kampovima smanjuje. Najnepovoljniju strukturu smještajnih kapaciteta bilježi Splitsko- dalmatinska županija koja ima 87,8 posto privatnih smještajnih kapaciteta, a najpovoljniju Grad Zagreb s 52,7 posto smještajnih kapaciteta u hotelima, hostelima i kampovima.

U usporedbi s konkurencijom jača potražnja za Hrvatskom

U odnosu na 2012. godinu, broj postelja po stanovniku se povećao za 38,3 posto, što je najveći porast koncentracije smještajnih kapaciteta među mediteranskim zemljama. Istovremeno, broj turističkih noćenja je u razdoblju od 2012. do 2019. povećan za 38,2 posto te je u 2019. godini dosegao 7,05 milijuna noćenja.

„Dobra vijest je i da, u usporedbi s konkurencijom na Mediteranu, Hrvatska bilježi i značajan rast potražnje za svojim turističkim proizvodom. Ako se pak detaljnije analizira ovaj porast intenziteta po županijama, dolazimo do zanimljivog zaključka: val interesa za Hrvatskom prelio se s uobičajenih priobalnih odredišta na unutrašnjost, na lokacije koje se dosad nisu toliko bavile turizmom – poput jedinica u unutrašnjosti Istre, dalmatinskom zaleđu, Lici i Gorskom Kotaru, pa čak i u kontinentalnom dijelu zemlje“, ističe Maruška Vizek s Ekonomskog instituta, Zagreb.

„Svjesni smo izazova u strukturi smještaja koji je fokusiran na privatne iznajmljivače i daljnji razvoj turizma trebao bi ići u smjeru izgradnje smještajnih kapaciteta takvog tipa koji će omogućiti produžetak sezone i stvaranje dodatne vrijednost turističke ponude. U obalnim krajevima naglasak bi trebalo staviti na kvalitetu, dok u područjima koja postaju sve više turistički zanimljiva, poput Baranje, Like i Gorskog kotara trebamo i kvantitetu i kvalitetu smještaja“ istaknuo je Slavko Štefičar iz Ministarstva turizma i sporta.

Implementacija digitalnih tehnologija za održiviji turizam

Kako bi se gradio održivi turizam, potrebna je i edukacija poduzetnika i djelatnika u tom sektoru. Upravo je ulaganje u znanje kao jedino dugoročno isplativo ulaganje u razvoj prepoznao Mastercard koji je u srpnju prošle godine pokrenuo projekt Uplift, koji mikro, malim i srednjim poduzetnicima, s fokusom na one u turizmu, pruža ono potrebno za tehnološki i tržišni razvitak (inspiraciju, edukaciju, informacije i pristup financijama, networking, mentoriranje i promociju). Cilje je projekta stvaranje snažnijih poduzetnika koji su digitaliziraniji i otporniji na disrupcije na tržištu i promjene u društvu, odnosno poduzetnika koji kroz obrazovanje dobivaju alate za postizanje konkurentnosti u digitalno doba.

„Kad smo prije godinu dana krenuli razmišljati o tome kako bismo lokalno mogli napraviti nešto da pomognemo dosta načetom hrvatskom gospodarstvu, ciljna skupina nam se vrlo brzo iskristalizirala. Mikro, mali i srednji poduzetnici u Hrvatskoj čine 99,7 posto od ukupnog broja poduzetnika, a turizam je bio najteže pogođena gospodarska grana i trebala je snažan boost. Vjerujemo da smo s projektom Uplift napravili upravo ono što smo željeli – pružili alate MMS poduzećima pomoću kojih će postati održiviji i otporniji, a to ćemo nastaviti činiti i u sezonama pred nama“, istaknula je Gea Kariž, direktorica marketinga u Mastercardu.

Upliftu se u drugoj sezoni kao partner projekta priključila Hrvatska gospodarska komora kao krovna kuća hrvatskog poduzetništva čiji su dio članica upravo mali i srednji poduzetnici.

„Važno je da kao partner u ovom hvalevrijednom projektu zajednički podržavamo mikro, male i srednje poduzetnike u njihovom poslovanju, kako na nacionalnoj, tako i na međunarodnoj razini. Sudjelovanje HGK kao partnera u ovom projektu iskoristit ćemo i kao priliku da se osvrnemo na trenutačno stanje i izazove s kojima se ovaj segment poduzetništva suočava te da zajedničkim snagama osiguramo dodatna znanja za njihov daljnji rast i razvoj“, poručila je Andreja Vukojević iz Hrvatske gospodarske komore.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

ZADAR / ŽUPANIJA

PROGNOZA ZA VELIKI TJEDAN / Kreću kiša, pljuskovi i olujno jugo. Evo kakvo nas vrijeme čeka u dane pred Uskrs…

Objavljeno

-

By

foto: Saša Čuka

Danas umjereno, na zapadu zemlje i pretežno oblačno. Mjestimične kiše bit će najprije na sjevernom Jadranu i Gorskoj Hrvatskoj, a prema noći i u većem dijelu Dalmacije. Sredinom dana povremene kiše može biti i u središnjim krajevima. Puhat će umjeren i jak jugozapadni vjetar, na udare ponegdje i olujan, na istoku jugoistočnjak, a na Jadranu jugo. Najviša dnevna temperatura zraka uglavnom između 18 i 23 °C.

U ponedjeljak pretežno oblačno, mjestimice s kišom, češćom na Jadranu i predjelima uz njega. Lokalno obilnija kiša najvjerojatnija je na sjevernom Jadranu i Gorskom kotaru. Puhat će umjeren jugozapadni i jugoistočni vjetar, u gorju i jak. Na Jadranu jako do olujno jugo. Najniža temperatura zraka uglavnom od 10 do 15 °C. Najviša od 15 do 20 °C.

IZGLEDI VREMENA:

U unutrašnjosti u prva dva dana pretežno oblačno s mjestimičnom kišom, obilnijom u Gorskoj Hrvatskoj. U srijedu djelomice sunčano, a uz više oblaka malo kiše moguće je u Gorskome kotaru i unutrašnjosti Dalmacije. Puhat će umjeren, povremeno i mjestimice i vrlo jak jugozapadni vjetar, a na istoku jugoistočni. Jutra osjetno toplija nego proteklih dana, a danju će najtoplije biti u srijedu. Na Jadranu u ponedjeljak i utorak pretežno oblačno s kišom, izraženijom na sjevernom dijelu, osobito na širem riječkom području gdje su mogući i pljuskovi s grmljavinom. U srijedu barem djelomice sunčano i uglavnom suho. Vjetrovito uz jako i olujno jugo. Temperatura zraka u blagom porastu prema sredini tjedna.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

CVJETNICA / U 11 blagoslov kod benediktinki, pa misa u katedrali i procesija gradom

Objavljeno

-

By

Danas, na nedjelju Muke Gospodnje, Cvjetnicu, 13. travnja, misno slavlje u katedrali sv. Stošije u Zadru predvodi zadarski nadbiskup Milan Zgrablić.

Misa će početi okupljanjem nadbiskupa, svećenika i vjernika u crkvi sv. Marije kod benediktinki u 11 sati, gdje će nadbiskup blagosloviti maslinove grančice i u crkvi će se navijestiti Evanđelje. 

Potom će nadbiskup i svećenici krenuti u procesiju s maslinovim grančicama od crkve sv. Marije do katedrale sv. Stošije gdje će se za vrijeme mise pjevati Muka našeg Gospodina Isusa Krista.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

DI U SPIZU? / Danas su u Zadru otvorene sljedeće trgovine…

Objavljeno

-

By

Donosimo raspored rada većih marketa i supermarketa, odnosno trgovačkih lanaca u Zadru u nedjelju, 13. travnja 2025.

BAUHAUS:

Zatvoreno

KAUFLAND:

Zatvoreno

EUROSPIN:

Zatvoreno

HEY PARK

Zatvoreno

TOMMY

Trg Damira Zdrilića 1 – od 7 do 20

Skradinska 8 – od 7 do 21

Bože Peričića 5 – od 8 do 14

Put Nina 89 – od 7 do 21

KONZUM:

Polačišće 2 – od 7 do 13

Frane Petrića 10 – od 7 do 13

LIDL:

Zatvoreno

SPAR

Polačišće 4 – od 7 do 14

PLODINE

Zatvoreno

SUPERNOVA:

Zatvoreno

STUDENAC:

od 7 do 21:

Put Murvice 49, Zadar

Put Vukića 1, Zadar

Benkovačka cesta 23, Zadar

Ulica Franje Fanceva 13, Zadar

Ulica Antuna Barca 58, Zadar

Velebitska ulica 14, Zadar

Put Petrića 32, Zadar

Zrinsko Frankopanska 4, Zadar

Ulica Ivana Skvarčine 18, Zadar

Ulica Ante Starčevića 15, Zadar

Ul. bana Josipa Jelačića 12A, Zadar

Put Stanova 63, Zadar

Ulica Stjepana Radića 1, Zadar

Mate Balote 54, Zadar

Ul. Roberta F. Mihanovića 62, Zadar

Ulica Miroslava Krleže 5A, Zadar

Knezova Šubića Bribirskih 3, Zadar

RIBOLA

Ulica Matije Gupca 22A, Zadar 7:00-21:00

Put Petrića 51C, Zadar 7:00-21:00

Ulica Ivana Lucića 18, Zadar 7:00-21:00

Ulica Krste Odaka 5a, Zadar 7:00-21:00

PEVEX

Zatvoreno

METRO

Zatvoreno

EMMEZETA

Zatvoreno

ZADAR SHOPPING CAPITOL

Zatvoreno

CITY PARK ZADAR

Zatvoreno

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu