Connect with us

ZADAR / ŽUPANIJA

VELIKA FOTOGALERIJA IZ BIOGRADA / Nadbiskup Zgrablić predvodio proslavu sv. Roka

Objavljeno

-

foto: Ines Grbić/Zadarska nadbiskupija

Zadarski nadbiskup Milan Zgrablić predvodio je svečano koncelebrirano misno slavlje na blagdan sv. Roka za vanjskim oltarom ispred crkve sv. Roka u Parku hrvatskih velikana u Biogradu n/m u petak, 16. kolovoza. Nakon mise, mons. Zgrablić predvodio je i procesiju s kipom sv. Roka i s relikvijom sv. Roka središtem Biograda n/m. Za vrijeme procesije, biogradski župnik don Dario Tičić predvodio je molitvu krunice za mir u svijetu, osobito u Svetoj Zemlji.

Ovogodišnji blagdan bio je i u znaku zahvale za 30 godina djelovanja obnovljene biogradske Bratovštine sv. Roka čiji su muški i ženski članovi sudjelovali u proslavi. Nadbiskup je čestitao svim članovima Bratovštine tu obljetnicu, zahvalio im za sve što čine i po članstvu u toj Bratovštini te im poželio Božji blagoslov po zagovoru sv. Roka.

„Veliko iskustvo Crkve pokazuje nam kako postoji puno oblika svetosti, tj., puno oblika iskustva života s Bogom. Koliko svetaca, toliko i različitih puteva ostvarenja svetosti. Primjer sv. Roka i svakog sveca govori nam kako svetost proizlazi najprije iz Božjeg djelovanja prema nama, iz Božje ljubavi prema nama“, poručio je nadbiskup Zgrablić. Podsjetio je pritom na misao sv. Ivana koji u 1. poslanici, što je i pročitano na misi, kaže: “U ovome je ljubav: ne da smo mi ljubili Boga, nego on je ljubio nas i poslao Sina svoga kao pomirnicu za grijehe naše“ (1 Iv  4, 10).

„Božja ljubav prolazi preko Kristovog križa, preko dara života i odricanja od samoga sebe. Bog je svoju svetost očitovao prema nama u Kristovom križu, u njegovoj poniznosti i služenju. Svetost traži napor, žrtvu, odricanje. S Bogom je to moguće, jer put svetosti nije naše djelo, nego proizlazi iz snage Božje ljubavi koja počiva na nama. Bog je onaj koji nas prvi ljubi. On nas je učinio svojom ljubljenom djecom“, poručio je nadbiskup Zgrablić.

Istaknuvši da je „život svetaca nama ohrabrenje da slijedimo njihov primjer, ostvarujući vlastiti put života zajedništva s Bogom iz kojeg proizlazi radost i ispunjenje života“, nadbiskup je upozorio: „Život daleko od Boga, bez napora svetosti, donosi nemir, prazninu i nezadovoljstvo“. Rekavši da se svetost ispunja u ljubavi, nadbiskup je podsjetio na misao Benedikta XVI: „Ljubiti uključuje čin odricanja od samih sebe, `izgubiti sebe` i upravo nas to čini sretnima“, svetima.

Sveci su već dostigli puninu života s Bogom i u Bogu, naglasio je mons. Zgrablić, rekavši: „Ispovijedanjem naše vjere, slavljenjem svetih otajstava vjere i kršćanskim životom povezani smo sa svecima i s njima činimo jedno mistično Tijelo Kristovo. Liturgija nas uvijek povezuje sa svecima. Slaveći svece, gledamo ljepotu Crkve i Krista koji je izvor i uzrok svake svetosti. Slaveći svece, promatramo odraz ljepote Kristovog lica i primamo dragocjeno duhovno bogatstvo od kojeg Crkva živi“.

„Sveci su već postigli puninu života koju je Bog od početka namijenio čovjeku u svojoj neizmjernoj dobroti. Časteći svece, utječući se u njihov zagovor, mi primamo milost po kojoj se raspiruje naša želja da ih nasljedujemo u evanđeoskim vrlinama i jednom zauvijek živimo u njihovom poželjnom društvu s Bogom u vječnosti. Prijateljevanjem sa svecima, ljubeći ono što su oni ljubili,  surađujući s brojnim Božjim milostima, sve dublje ulazimo u Božji život koji sv. Pavao opisuje riječima: „Što oko ne vidje i uho ne ču i u srce čovječje ne uđe, to pripravi Bog onima koji ga ljube“ (1 Kor 2, 9)“, istaknuo je zadarski nadbiskup.

I u liku sv. Roka možemo „prepoznati pravo i vječno bogatstvo u mističnom Tijelu Kristovom. Upoznajući život svetaca, ne spominjemo se samo biografskih podataka, već razmatramo utjelovljeno evanđelje u pojedinom životu, određenim povijesnim životnim okolnostima i nadahnjujemo se istim herojskim duhom i krepostima kojima su bili ispunjeni sveci. Svece je pokretao Duh Sveti, a oni su prihvaćali sve njegove poticaje. Spominjući se njihovog životnog puta, Duh Sveti budi u nama želju da ih nasljedujemo u krepostima koje su oni živjeli, u dobroti koja je izlazila iz njihovog srca. Slavlje svetaca daje nam snage sve dublje sjedinjavati se s Kristom, kao što su oni činili. Sjedinjenjem s Kristom postajemo osobe u svojoj izvornosti i osobitosti, istinska djeca Božja u punini plana Božjega stvaranja. Time otkrivamo sebe u svojoj cjelovitosti i živimo skladno s potrebama našega duha“, poručio je nadbiskup Zgrablić.

„Hodočašće sv. Roka za Krista preoblikovalo se u hodočašće ljubavi prema bolesnima“

Nadbiskup je predstavio i životopis sv. Roka koji je rođen 1295. g. u Montpellieru, drevnom gradu na jugu Francuske. „Otac mu je bio grof. Roditelji su duže vremena bili bez poroda. Molili su i zavjetovali se Bogu koji im je dao sina, koji je postao svetac. Dobra i brižna Rokova majka kršćanski ga je odgajala i uputila na ispravan put. Kao mladić, u 20. godini života, ostao je bez roditelja. Rokov kršćanski odgoj i nauk bio je temeljit i iskren. Zahvatio je njegovo srce te je Roko postao zaljubljenik u Isusa. Nadahnut Evanđeljem, Roko je prodao sva dobra koja je naslijedio i novac podijelio siromasima. Kao siromašan hodočasnik koji je želio živjeti samo za Krista i s Kristom, uputio se prema Rimu“, rekao je mons. Zgrablić.

Na svom hodočasničkom putu u Rim, Roko se zaustavio u Acquapendenteu gdje je pomagao i služio zaraženima kugom. „Sveti Roko je Isusovu zapovijed ljubavi prema bližnjemu shvaćao ozbiljno i provodio u djelo. Daljnja postaja Rokovog hodočašća bila je Cesena, pa Rim. Tu se zadržao oko tri godine te se na povratku u domovinu zaustavio u Riminiju, Novari i Piacenzi. Hodočašće sv. Roka bilo je ispunjeno djelima ljubavi prema bolesnicima. Svečevo hodočašće za Krista preoblikovalo se u hodočašće ljubavi“, rekao je mons. Zgrablić.

U Piacenzi se sv. Roko razbolio od zarazne bolesti, kuge. „Zbog toga su ga prognali iz grada te se i on osjetio osamljen kao Krist na križu, ali nije očajavao. Sklonio se u šumu i ondje hranio biljem, uzdajući se u Božju providnost. Neki životopisci spominju da mu je dolazio pas koji mu je svaki dan donosio kruha. Na bolesnika u šumi naišao je talijanski patricij Gottardo Pallastrelli i upustio se s njim u razgovor. Sv. Roko mu je produbio vjeru te se obratio. Gottardo je njegovao bolesnika sve dok nije ozdravio. Roko se vratio u rodni zavičaj. Bolest je na sv. Roku ostavila velike tragove te ga u njegovom kraju nisu prepoznali. Optužili su ga kao sumnjivog špijuna i stavili u zatvor. U zatvoru je bio pet godina gdje je ponovno obolio od kuge. U zatvoru ga je posjetio svećenik i podijelio mu sakramente. Sv. Roko je svećeniku otkrio svoj identitet. Preminuo je 16. kolovoza 1327. godine“, podsjetio je nadbiskup Zgrablić, rekavši da se glas svetosti života sv. Roka počeo brzo širiti u njegovom rodnom Montpellieru, po južnoj Francuskoj, pa u sjevernoj Italiji. „Kad je 1477. g. izbila kuga u Veneciji, u čast sv. Roka osnovana je bratovština. Od tuda se štovanje sv. Roka proširilo po cijelom Primorju i Dalmaciji. Mnoge župe, crkve, oltari i kipovi posvećeni su njemu u čast“, rekao je nadbiskup, poručivši: „Duh i vjera sv. Roka itekako su potrebni u današnjem svijetu i mentalitetu u kojem živimo. I mi smo u opasnosti od zaraze mentaliteta ovoga svijeta koji promovira teško nasilje nad ljudskim dostojanstvom. I mi živimo u svijetu i civilizaciji u kojem ima puno ‘gube’“, upozorio je mons. Zgrablić.

U tom kontekstu, nadbiskup je spomenuo Deklaraciju o ljudskom dostojanstvu Dikasterija za nauk vjere, Dignitas infinita (Beskonačno dostojanstvo) koju je supotpisao papa Franjo, a nabraja teška nasilja nad ljudskim dostojanstvom. „Ta nasilja možemo usporediti s bolešću gube čiji zarazni mentalitet prijeti i nama. Deklaracija izdvaja četrnaest teških oblika nasilja nad ljudskim dostojanstvom. To su: siromaštvo;  u nekim dijelovima svijeta gomila se veće bogatstvo, a pojedini  narodi oskudijevaju i umiru od gladi; ratovi, s puno mrtvih i ranjenih; nevolje migranata, neplemenito postupanje s osobama kojima se ne poštuju osnovna ljudska prava „je sramota za društvo koje se naziva civilizirano“, kaže papa Franjo; spolne zloupotrebe, nasilje nad ženama, abortus, surogat majčinstvo, eutanazija, odbacivanje osoba s invaliditetom, rodna ideologija, promjena spola i digitalno nasilje.

„Spasonosni lijek ovom svijetu je naše intimno, iskreno zajedništvo s Bogom, naša svetost. Naša svetost započinje poštivanjem naravnog moralnog zakona upisanog u našu narav, poštivanjem Božjih zapovijedi, osobito zapovijedi ljubavi prema Bogu i bližnjemu. Krist je naš Put, Istina i Život. Protiv kuge teških oblika nasilja nad ljudskim dostojanstvom, tom kugom današnjice, boriti nam se sredstvima sv. Roka: prijateljevanjem s Isusom Kristom i živeći evanđeoske kreposti“, potaknuo je nadbiskup Zgrablić, zamolivši da zagovor sv. Roka svakome pomogne živjeti svoj put svetosti.

Biogradski župnik Tičić zahvalio je nadbiskupu Zgrabliću na predvođenju proslave i članovima Bratovštine sv. Roka na župnom angažmanu.

Relikvija sv. Roka u Biogradu dar Skule sv. Roka iz Venecije gdje je sv. Roko pokopran

Crkvica sv. Roka, posvećena zaštitniku od kuge i zaraznih bolesti, izgrađena je u 16./17. stoljeću. Najraniji spomen te crkve je u oporuci pisanoj 1653. g., u kojoj Franica, žena Ivana Senjanina, ostavlja urod od maslina „Crikvi svetog Roka ka je prid selom našim“. U crkvi je pozlaćeni barokni oltar iz 18. stoljeća.

Relikvija sv. Roka iz Venecije darovana je biogradskoj Bratovštini (Skuli) sv. Roka, a prvi put bila je izložena javnosti 16. kolovoza 2014. godine, na blagdan sv. Roka.

Donošenje moći sv. Roka u Biograd inicirala je Bratovština sv. Roka za vrijeme župnika don Zdenka Milića. Relikvijar u obliku križa za moći darovao je tadašnji zadarski nadbiskup Želimir Puljić.

Darovane moći su dio tekstila omotanog oko posmrtnih ostataka sveca iz Skule svetog Roka u Veneciji gdje je sv. Roko pokopan. Autentičnost moći potvrđuje pečat i potpis kardinala Marca (1925.-2014.). Biograđani su zahvalni i Francu Posoccu, arhitektu i znanstveniku, velikom upravitelju venecijanske Skule sv. Roka, koji je odobrio darivanje moći.

Bratovština sv. Roka u Biogradu n/m djelovala je od 1639. g. do 1963. godine. Tijekom Domovinskog rata, 1994. g., bratovštinu je ponovno obnovio tadašnji biogradski župnik don Milivoj Bolobanić, u želji da sv. Roko zaštiti suvremeni naraštaj od poroka, droge. Bratovština se brine o crkvi sv. Roka koja je i obnovljena, a Grad Biograd je hortikulturno uredio i popločao taj gradski park sa zelenilom u središtu Biograda n/m.

Ines Grbić

Foto: I. Grbić

 

ZADAR / ŽUPANIJA

POLICIJA: Nestala Poljakinja pronađena mrtva. Priveden 70-godišnji muškarac

Objavljeno

-

By

Jučer, 17. rujna u 16 sati na području mjesta Medviđe, tijekom pokrenute potrage za nestalom osobom pronađeno je tijelo ženske osobe.

Na mjestu događaja je proveden očevid, tijelo je pregledano od strane mrtvozornice te nisu pronađeni elementi nasilja, a naložena je obdukcija kako bi se utvrdio točan uzrok smrti.

Nadalje, utvrđeno je da se radi o 69-godišnjom poljskoj državljanki, za koju je policiji prijavljen nestanak 14. rujna 2024.godine.

Policija je zbog sumnje u kazneno djelo opisano u članku 124. KZ  provela kriminalističko istraživanje nad 70-godišnjim poljskim državljaninom.

Njega se sumnjiči da je dana 13. rujna u ranojutarnjim satima na benkovačkom području bez pomoći ostavio 69-godišnjakinju u prilikama koje su opasne za njezin život i zdravlje.

Po dovršetku kriminalističkog istraživanja, osumnjičeni 70-godišnjak je predan pritvorskom nadzorniku Policijske uprave zadarske, dok je kaznena prijava zbog kaznenog djela Napuštanje nemoćne osobe dostavljena nadležnom državnom odvjetništvu.

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

[CENTAR ZA STARIJE SV. FILIP I JAKOV] Općina Sv. Filip i Jakov potpisala ugovor za izgradnju centra za starije u vrijednosti oko 8,7 milijuna eura

Objavljeno

-

By

Općina Sv. Filip i Jakov sklopila je ugovor o izgradnji Centra za starije Sv. Filip i Jakov s tvrtkom izvođačem radova Constructa Terra d.o.o. iz Zadra u vrijednosti od približno 8,7 milijuna eura.

Projekt izgradnje i opremanja Centra za starije Sv. Filip i Jakov sufinancira se iz Mehanizma za oporavak i otpornost 2021.-2026. Nacionalnog programa za oporavak i otpornost.

– Projekt izgradnje i opremanja centra za starije koštat će oko 11 milijuna eura od čega Općina Sv. Filip i Jakov ima osigurano oko 5,1 milijun iz državnih odnosno europskih izvora dok će iz općinskog proračuna, odnosno građani, sudjelovati s 5,9 milijuna eura. – rekao je Pelicarić.

U ime Općine Sv. Filip i Jakov ugovore je potpisao općinski načelnik Zoran Pelicarić, u ime tvrtke izvođača to su učinili Goran Miloloža i Antonio Čondrić, dok je u ime nadzorne tvrtke potpisao Ivo Smoljo.
– Danas je veliki dan za nas kojeg bih usporedio s gradnjom nove škole prije deset godina na koju se čekalo pedeset godina. Po mojem mišljenju, ovo je jedan od najvažnijih, uz novu školu, projekata na području općine u 21. stoljeću. Ovakvih centara za starije u Hrvatskoj bit će samo osamnaest u isto toliko županija. Evo vidjeli smo posljednji u Našicama za Osječko-baranjsku županiju za kojeg je postavljen kamen-temeljac. – istaknuo je Pelicarić.

Budući Centar za starije Sv. Filip i Jakov bit će izgrađen za četrnaest mjeseci, pružat će smještaj za devedeset i osam korisnika u sedamdeset soba od čega četrdeset i dvije jednokrevetnih, a dvadeset i osam dvokrevetnih.
Uz brigu unutar institucije, centar za starije će pružati raznovrsne izvaninstitucionalne usluge za maksimalno dvjesto i osamnaest korisnika kao što su pomoć u kući, poludnevni ili cjelodnevni boravak i skrb za starije osobe tijekom odsutnosti njegovatelja. Pored toga, unutar zgrade bit će osiguran prostor za liječnika opće medicine, a centar će imati i savjetodavnu ulogu te pružati psihosocijalnu pomoć.
Općina Sv. Filip i Jakov potpisala je ugovor o nabavi usluga stručnog nadzora građevinskih radova s tvrtkom Visia d.o.o. iz Zagreba.
– Općina Sv. Filip i Jakov ima oko tisuću i sto starijih osoba i izgradnjom ovog centra za starije bit će daleko iznad prosjeka Hrvatske ali i Europske unije kada je riječ o smještajnim kapacitetima za starije osobe. Hrvatski prosjek je 3,40 posto, a EU 5 posto dok ćemo mi biti na blizu devet posto. – dodao je Pelicarić.
Općinski vijećnik Marin Colić istaknuo je kako je Centar za starije Sv. Filip i Jakov prije svega civilizacijsko pitanje koje predstavlja odgovor na probleme starijih i nemoćnih.

– Mislim da imamo u našoj zajednici i društvu dosta takvih primjera koji nisu mogli riješiti stambeno pitanje u smislu rješavanja standarda na području zdravstva i socijalne skrbi za ljude slabijeg imovinskog i zdravstvenog stanja. Osobno sam vidio u svojem obiteljskom okruženju što to znači kada se netko razboli, nema gdje i nema odgovor na takve probleme s kojima se suočavaju naši stariji i nemoćni. Mislim da moramo kvalitetno uložiti financijska sredstva koje prikupljamo, a smatram da nema boljeg ulaganja od ulaganja u ovo civilizacijsko pitanje rješavanja problema starijih i nemoćnih. – rekao je Marin Colić.

Izvor: B Portal

 
Nastavi čitati

ZADAR / ŽUPANIJA

(FOTO) PREDAVANJE „AI SE EDUCIRAJ“ NA SVEUČILIŠTU U ZADRU / Botunac: Umjetna inteligencija je u osnovi „samo“ množenje milijardi parametara koje daje neki zaključak

Objavljeno

-

By

Ive Botunac, AI Research Scientist i doktorand, specijaliziran za primjenu umjetne inteligencije u stvarnom svijetu, sinoć je u Multimedijalnoj dvorani Novog kampusa Sveučilišta u Zadru održao predavanje o umjetnoj inteligenciji „AI se educiraj“. Događaj koji je organizirala Hrvatska udruga za umjetnu inteligenciju (CroAI) organiziran je kako bi zainteresirani dobili  uvid u etičnu primjenu umjetne inteligencije, s posebnim fokusom na obrazovni sektor.

Nazočni su mogli naučiti osnovne koncepte umjetne inteligencije i njezinu primjenu, dobiti uvid u praktične primjere primjene AI u obrazovanju i šire te dobiti popis preporučenih AI alata koji se mogu koristiti u obrazovnim, kulturnim, poslovnim i drugim okruženjima.

– Jednako kao što vi možete zaključiti je li vani dan i noć, to može zaključiti i računalo. Ako ono može pronaći nekakve obrasce i temeljem njih donijeti zaključak, to smatramo vrstom inteligencije. Računala još uvijek nisu uspjela naučiti sposobnost snalaženja u novim situacijama, ali to je neki cilj, rekao je Botunac.

Sama umjetna inteligencija u principu je množenje velikog broja matrica, odnosno velikih skupova brojeva koji se puno puta množe i daju nam nekakav konačni rezultat.

– Kod velikih jezičnih modela imamo npr. deset milijardi parametara te još barem deset puta više operacija koje se događaju u tim parametrima. Možete zamisliti koja je to količina operacija množenja koje računalo mora napraviti da bi dobilo izlazni podatak. Zato mi kažemo da je umjetna inteligencija množenje velikog broja matrica, sposobnost računala da razumije podatke koje smo mu dali i na temelju njih donese zaključak.

Botunac je govorio i o povijesnom razvoju AI, koji započinje Alanom Turingom i testom u kojem se pokušava odrediti ima li neki robotski sustav inteligenciju, a ponekad se i danas primjenjuje.

Organizator događanja, Hrvatska udruga za umjetnu inteligenciju (CroAI) okuplja stručnjake i entuzijaste s ciljem promicanja pozitivnih promjena kroz AI. Edukacija se provodi u okviru Tematske sustavne podrške Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva u tematskom području “Umjetna inteligencija i društveni razvoj”.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu