Connect with us

Tech

Bajke optočene smaragdima

Objavljeno

-

Što je B2D koji se spominje u podnaslovu, možda se sada pitate? Tipfeler? Ili neka nova kratica koju bi trebalo naučiti? U pitanju je termin kojeg uvodimo ovim tekstom, a koji opisuje hrvatski poslovni specifikum – poslovanje “business to država”. Čuli ste, dakako, za B2B (business to business, firma s firmom), B2C (business to customer, odnosno poslovanje s kupcima), čuli ste za P2P (peer to peer, odnosno veze na istoj razini). Postoji, mada se rijetko sreće, i C2C, a znamo i za još neke kratice, u zadnje je vrijeme popularna M2M (machine to machine, odnosno mrežne ili poslovne veze u kojima uopće izravno ne sudjeluju ljudi već se sve obavlja između strojeva).

Nismo još vidjeli da netko govori o B2D ali taj tip povezivanja je na hrvatskom, nakaradno postavljenom tržištu, sve češći slučaj, pa je očigledno vrijedan kratice. Kako se kod nas već godinama sustavno uništava pravo poduzetništvo i realni sektor gospodarstva, tvrtke se milom ili silom okreću najvećem i najstabilnijem kupcu – državi. U svakoj pravoj kapitalističkoj ili poduzetničkoj zemlji ili društvu ovakva situacija je nakaradna, jer država bi idealno trebala samo biti nevidljivi servis koji pomaže poduzetnicima da posluju u onim famoznim B2B i B2C relacijama. Poput suca u nogometu – najbolja država je nevidljiva država. Kod nas je država nezasitna gargantua, koja ždere malo i srednje poduzetništvo preko poreza i ostalih nameta. Tvrtkama kao što su Microsoft i njemu slične ostaje samo da se prilagode, i što ljepše dodvore državi i održe odnos na odgovarajućoj razini. Otud – B2D. B2D događaja s dolaskom proljeća jamačno će biti još – Microsoft je tek lukavo uletio prvi u “šmajhlanju” novoj vlasti.

Što se tiče te vlasti, na današnjem skupu, nazvanom “Znanjem i inovacijama do konkurentne Hrvatske” udarni su predstavnici bili ministar rada i mirovinskog sustava Mirando Mrsić, ministar znanosti, obrazovanja i sporta Željko Jovanović te Sani Ljubunčić, načelnik sektora za međunarodnu suradnju, investicije i konkurentnost Ministarstva poduzetništva i obrta. Gledano čisto kroz ono što su izgovorili, ne možemo reći da su im nastupi bili loši, čak dapače. Mrsić i Jovanović nisu mnogo muljali, nisu stvari prikazivali ljepšima nego jesu, i nisu obećavali brda i doline. Realno su se osvrnuli na lošu strukturu hrvatske radne snage, rigidne zakone i regulativu iz sfere zapošljavanja, i ne baš najmoderniji sustav obrazovanja. Nažalost, osim tih uvodnih, točnih opaski, nismo vidjeli mnogo korisnog.

Nakon dvojice ministara nastupio je Sani Ljubunčić, čovjek iz drugog ili možda čak trećeg ešalona svog ministarstva (spiku o “ešalonima dužnosnika” uveo je sam premijer, pa nam je ne smijete zamjeriti). Ljubunčić je nadugo pričao o tome što sve njegovo ministarstvo i odjel rade za “malo i srednje poduzetništvo” – usput se pohvalio i novom zgradom koju si grade i opremaju, no nemojmo mu zamjeriti. Bila je tu hrpa kratica koje počinju s H, niz “projekata potpore” i sličnog. Najveći problem njegovog izlaganja, koji će se kasnije dodatno potencirati, bio je što se obraćao sali u kojoj je od, po našoj procjeni, stopedesetak gostiju, malih i srednjih poduzetnika bilo valjda manje od deset. Gosti su uglavnom bili kravataši iz velikih tvrtki, javnih poduzeća i državnih tijela. Kolega Kovač i ja šalili smo se kako smo mi novinari iz manjih redakcija vjerojatno najautentičniji predstavnici “malog i srednjeg poduzetništva” u cijeloj dvorani, iako to vjerojatno nije bila ideja organizatora.

Ministrima Mrsiću i Jovanoviću su se na okruglom stolu “Kako biti konkurentan u regiji i Europskoj uniji” pridružili i Ivica Mudrinić, predsjednik Uprave i glavni direktor T-Hrvatskog telekoma i predsjednik Nacionalnog vijeća za konkurentnost, Damir Kuštrak, izvršni potpredsjednik Agrokora i Ivan Vidaković, direktor Microsofta Hrvatska. Raspravljalo se, među ostalim, o trenutačnom položaju Hrvatske na tržištu regije i globalno te nužnim promjenama potrebnim za ostvarenje oporavka i ponovnog rasta zapošljavanja.

Ministri su ukratko ponovili ono što su već kazali na zasebnim govorima niti desetak minuta ranije, a opći ton okruglog stola bio je, po nama, posve promašen. Mudrinić ponekad voli odglumiti kritičnost prema vlasti, što zna biti zabavno, no danas nije bio raspoložen niti za najsitniju diverziju. Microsoftov Vidaković, neka nam oprosti, na momente se ponašao kao “salesman” drugog ešalona (opet ti ešaloni, hvala Napoleonu i Milanoviću). Svi skupa, plus Kuštrak, neobično su često spominjali poduzetnike, poduzetništvo, male i srednje privatne tvrtke i tome slično. Jedini je “sitni” problem što svi nabrojani dolaze iz – ne svijeta, ne galaksije, nego čitavog svemira koji s hrvatskim malim i srednjim poduzetništvom nema nikakve veze. Ministri su ministri, nećemo opet o njima, Kuštrakov Agrokor je prava država u državi ili država iznad države, zaštićen kao lički međed, do te točke da izdaje vlastite bonove kao paralelnu valutu, T-Com je komunikacijski div o kojem, nadam se, ne treba trošiti riječi, a Microsoft je lokalna podružnica najveće svjetske softverske kompanije.

I ti ljudi su nam, eto, u raskošnom secesijskom okružju Smaragdne dvorane elitnog hotela pričali o malom poduzetništvu u Hrvata, i kako bi dotično trebalo biti inovativnije…

Za to vrijeme, u paralelnom svemiru iz kojeg dolazimo, na planetu Zemlja, u državi Hrvatska, neke optimistične prognoze govore o gašenju dodatnih nekoliko desetaka tisuća malih tvrtki i obrta do kraja godine, uz otpuštanja stotinjak tisuća ljudi. O tome, danas, nismo ništa čuli. Kako nam država ne da porezne olakšice, a tvrtke kao Microsoft i T-Com najviše brinu o tome da s tom istom državom zadrže što bolji odnos, vjerujem da svim pravim poduzetnicima koji ostanu bez tvrtki i njihovim radnicima koji ostanu bez posla, možemo pjevati mantre o “konkurentnosti kroz inovativnost”. Dok se plaćaju porezi za nakaradni B2D sustav, dobro je.

Mrsić je par puta spomenuo kako problem mirovinskog sustava nije velik broj umirovljenika već premalen broj zaposlenih. Kao željeni cilj nekoliko je puta spomenuo “dva milijuna zaposlenih” u Hrvatskoj. Ali na kojim radnim mjestima kad se ništa ne otvara, domaće se firme gase, a stranih “greenfield” investicija nema? Nije rečeno. Inače, čak i da nas ima “ko pasa” dva milijuna zaposlenih bilo bi teško dostižan cilj. Izdvojen problem, posve van obuhvata današnjeg skupa, katastrofalna je demografska situacija u Hrvatskoj – ako se nešto ne promjeni, za par decenija bit će dva milijuna Hrvata ukupno, a ne samo zaposlenih. (U vezi ovoga savjetujem Googlanje i čitanje tekstova Anđelka Akrapa, vodećeg hrvatskog demografa.)

Nakon okruglog stola, svoje viđenje o obrazovanju i konkurentnosti, kao i tehnologiji koja će to omogućiti dali su i Tomislav Čorak, mlađi partner u AT Kearney, Mislav Balković, predsjednik Udruge poslodavaca u obrazovanju HUP-a te Andreas Ebert, regionalni stručnjak za tehnologiju Microsofta.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Četiri vampirska uređaja zbog kojih računi rastu

Objavljeno

-

By

Postoje četiri “vampirska uređaja” koji opterećuju vaše godišnje račune za energiju.

Prema riječima stručnjaka za energetiku, uvođenje nekoliko jednostavnih promjena može napraviti veliku razliku i smanjiti troškove ove zime, prenosi The Sun.

Izvršni direktor Voltawarea, Sergey Ogorodnov, otkrio je “uobičajenu pogrešku” koju mnogi ljudi često rade – ostavljaju svoje kućanske aparate i uređaje na čekanju.

Perilica rublja

Kao rezultat toga, za one koji pokušavaju smanjiti svoje račune, morat ćete isključiti perilicu rublja kada nije u upotrebi. “Za prosječno britansko kućanstvo, perilice rublja koštaju oko 70 funti, sušilice 140 funti, a perilice posuđa 100 funti svake godine, tvrdi Ogorodnov.

“Osim toga, korištenje perilice s punim kapacitetom, umjesto pola opterećenja, znači manje ciklusa i stoga manje utrošene energije. Naši stručnjaci također preporučuju korištenje ciklusa s nižim temperaturama, jer su ciklusi s visokim temperaturama vrlo skupi, gdje povećanje od 10 stupnjeva može dovesti do 25-postotnog porasta potrošnje energije”, dodao je.

Aparati za kuhanje

Za prosječno kućanstvo u Britaniji, ploče za kuhanje, pećnica i mikrovalna pećnica može koštati oko 200 funti godišnje. Međutim, optimizacija s energetski učinkovitim uređajima mogla bi uštedjeti oko 40 eura godišnje.

Dakle, umjesto da stalno koristite pećnicu za pripremanje svakog obroka, stručnjak je preporučio prebacivanje na spora kuhala i friteze. Prema Ogorodnovu, takvi uređaji su “daleko jeftiniji načini” kuhanja od električnih pećnica.

Električni bojleri

Kad je riječ o električnim bojlerima i sustavima grijanja vode, oni koštaju britanska kućanstva u prosjeku između 360 i 720 funti godišnje, a ti se troškovi mogu smanjiti za oko 15 posto.

“Općenito, ako uvijek imate toplu vodu kod kuće, vjerojatno ćete grijati više vode nego što je potrebno. Radi li vaš bojler kada ste izvan kuće ili na odmoru? Je li programiran da radi samo u vrijeme kada nema najvećeg prometa? Na koju je temperaturu postavljen? Bez znanja o tome koliko vremena vaš bojler radi i koje je najbolje vrijeme za njegovu upotrebu, ne možete ostvariti ove vitalne uštede na troškovima energije”, rekao je stručnjak.

Električne grijalice

Konačno, s obzirom da se zimski mjeseci brzo približavaju i mnogi oklijevaju uključiti centralno grijanje, ako želite smanjiti svoje račune ove sezone, važno je pobrinuti se da svoj dom grijete što je moguće učinkovitije.

Prema ovom stručnjaku, električne grijalice koštaju prosječno kućanstvo u Velikoj Britaniji oko 1200 funti godišnje, a mnogi bi mogli uštedjeti najmanje 200 funti godišnje osiguravajući da se toplina ne troši uzalud.

“Pobrinite se da domovi budu zaštićeni od propuha i izolirani jednostavan je korak za održavanje topline, tako da vaša grijalica ne mora toliko raditi. Također je bitno pregledati postavke termostata kako bi vaše grijanje radilo na optimalnoj temperaturi samo kada je to potrebno. Pazite da grijanje ne ostavljate upaljeno tamo gdje vam ne treba, u praznoj sobi, pa čak i za ispražnjenu kuću preko praznika”, rekao je.

 
Nastavi čitati

Tech

Upozorenje zbog opasnog softvera: Hakeri mogu gotovo u potpunosti preuzeti kontrolu nad mobitelom!

Objavljeno

-

By

Android telefoni postali su meta novog napada zlonamjernog softvera koji hakerima omogućuje da preuzmu “gotovo potpunu kontrolu” nad uređajima korisnika.

Zlonamjerni softver FakeCall, omogućuje cyber kriminalcima prisluškivanje poziva i čak snimanje videozapisa korisnika Androida bez njihovog znanja, piše The Sun.

Kada se Android uređaj zarazi FakeCall-om, hakeri mogu prikupljati informacije prikazane na zaslonu.

To uključuje sve vaše tekstualne poruke, popis kontakata, podatke o lokaciji i instalirane aplikacije, stavljajući te podatke doslovno u ruke prevaranata.

Osim toga, softver omogućuje snimanje zvuka, kao i snimanje slika i videozapisa pomoću stražnje i prednje kamere uređaja.

Zlonamjerni akteri zatim mogu prenijeti te podatke, uključujući slike i videozapise koje su snimili na svoje uređaje.

FakeCall je izuzetno sofisticirani vishing napad koji koristi zlonamjerni softver za gotovo potpunu kontrolu nad mobilnim uređajem, uključujući presretanje dolaznih i odlaznih poziva.

Žrtve su prevarene da zovu lažne telefonske brojeve pod kontrolom napadača, pri čemu se imitira normalno korisničko iskustvo na uređaju.

FakeCall malware, koji se prvi put pojavio u travnju 2022., od tada je imao više različitih verzija.

Najalarmantnija prijetnja je što je FakeCall korišten za otmicu telefonskih poziva koje korisnici obavljaju prema svojim bankama.

 
Nastavi čitati

Tech

VIDEO / Renault 4 se vraća, ali u malo drugačijoj verziji: Donosimo sve detalje

Objavljeno

-

By

Renault

Vraća se Renault 4! Ova istinska ikona koja je promijenila način na koji su ljudi nekad putovali bila je prava “Katica za sve”.

U narodu poznat kao “Mali div”, Renault 4 bio je automobil za svakoga i za svaku svrhu – od odlaska na more do prevoženja građe za vikendicu.

Retro – futuristički

Renault je sada ovaj model odlučio ponovno vratit na scenu, ali u modernijoj i električnoj varijanti. No ipak, trebao bi zadržati DNK originalnog modela, a to znači puno prostora u kabini i sposobnost da ide bilo kuda.

Renault

I sam izgled je, kako kažu Francuzi, retro – futuristički – a po njemu se da naslutiti da bi mogao ići i van asfalta.

Renault

Punog imena Renault 4 E-Tech ima zadatak predstaviti električne automobile široj masi, a u tome bi mu trebao pomoći i doseg od 400 kilometara. Kako će u tome uspjeti, ostaje za vidjeti kada stigne u Hrvatsku.

Renault

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu