Tech
U budućnosti sve ćemo kupovati preko mobitela
‘Svojevremeno se govorilo kako će prodaja putem kataloga dokinuti klasične trgovine, zatim se strahovalo od TV šopinga, a danas se najviše spominje online kupnja koja bi mogla zamijeniti odlazak u trgovinu.’ Tim je riječima Terry Lundgren, direktor američkog trgovačkog lanca Macy’s u tjedniku The Economist, reagirao na najave kako fizičke trgovine neminovno gube primat pred online kupnjom. Istina, u doba ekonomske krize, jedino sektor online trgovine bilježi znatni rast, često i dvoznamenkasti, dok se u domeni klasične kupovine bilježi u najboljem slučaju stagnacija, a u većini slučajeva i lagani pad.
No prije no što futurolozi i brojni marketinški stručnjaci proglase i konačan kraj anakrone epohe fizičkog odlaska u trgovinu i čekanja na blagajni, valja pogledati brojke. Prema zadnjim podacima, u SAD-u online trgovina, unatoč jakom zamahu, čini tek 8 posto u ukupnom trgovinskom prometu, dok primjerice u Francuskoj, prema istraživanju Nouvel Obsa, ona čini 7 posto. Stoga, zatvaranje trgovina koje će zamijeniti virtualni izlozi nije baš izgledno u bliskoj budućnosti, no sektor maloprodaje već je sada prisiljen na niz bitnih preinaka u poslovanju.
Suočene s jakom konkurencijom Amazona čiji godišnji promet iznosi respektabilnih 48 milijardi dolara (primjerice, Macy’s, sa svojih 810 trgovina i samostalno vođenim odjelom online prodaje ostvaruje godišnje oko 26 milijardi dolara), fizičkim trgovinama ne preostaje ništa drugo no prilagodba i inovacija. U iscrtavanju budućeg razvoja, došlo se, s obje strana Atlantika, do veoma sličnih zaključaka. Trgovine koje žele preživjeti u doba e-trgovine morati će samostalno razviti online servise kupnje, koji će prije svega biti prilagođeni glavnom šoping alatu budućnosti, smartphone-u.
A pejzaž budućeg šopinga u kojem će dakle smartphone imati glavnu ulogu, (previđa se oko 2014. ili 2015.) najavljuje se ni manje ni više nego kao potrošačka ‘zemlja dembelija’. Takav će šoping, tvrdi se, biti visoko personaliziran, jako reaktivan te će se moći odvijati 24 sata dnevno. U prikazu novih potrošačkih navika digitalnog doba, iscrtava se nekoliko mogućih scenarija, od kojih je dobar dio već u testnoj fazi.
Budući da trgovina više nema potrebe za fizičkim prostorom, aktivnost šopinga može se odvijati bilo kad i bilo gdje. Tako bi se najobičnija šetnja gradom mogla pretvoriti u potragu za akcijama i popustima, zahvaljujući brojnim aplikacijama koje će automatski korisniku dostavljati podatke o najbližim mogućnostima trošenja, koje su naravno, potpuno prilagođene svakom individualnom korisniku.
Potrošač će u budućnosti raspolagati golemim viškom informacija, komparativnim analizama cijena, ocjenama ostalih korisnika te će čak biti i upućen u stanje robe na skladištu. Ta se pogodnost objašnjava na slijedeći način, naime nijedan trgovac budućnosti koji drži do sebe ne želi svom klijentu reći kako je određeni predmet trenutno nedostupan.
Zahvaljujući sasvim pristojnom broju osobnih podataka kojima će raspolagati trgovine, marketinške strategije će biti isključivo
usmjerene na igru pogađanja ‘što određenom klijentu sve još treba iz naše ponude?’ U tom slučaju, ne treba sumnjati ni u pomanjkanje ideja ili mogućih proizvoda i usluga. Biti će tu i neizostavnih gadgeta, poput vizualizacije sobe pri kupnji namještaja ili boje frizure u salonu, popusti će se dobivati na račun tzv. ‘socijalnog šopinga’ u kojem se vrbuje prijatelje za kupovanje određenih proizvoda, a virtualni izlozi s hranom mogli bi se pojavljivati na ekranima telefona u javnom prijevozu, jer upravo se to vrijeme drži još nedovoljno iskorištenim …
Ukratko, šoping budućnosti najavljuje se kao jedna intenzivna i deterministička rabota u kojoj zaista nema vremena za ikakve distrakcije.
Tech
Nova prijetnja za iPhone: Hakeri imaju učinkovit napad, koriste grešku u sustavu
Vjeruje se da iza ovako naprednog napada stoje kineski hakeri, najvjerojatnije iz skupine “Salt Typhoon”.
Stručnjaci za kibernetičku sigurnost nedavno su upozorili na potpuno novi način na koji hakeri mogu dobiti izravan pristup svim datotekama na iPhoneu – baš kao da ga drže u rukama.
Nazvan ‘Symlink’ on zapravo iskorištava grešku u ‘FileProvider’ komponenti operativnog sustava iOS telefona, i dovodi do ‘TCC’ neovlaštenog pristupa datotekama, piše net.hr.
Iako je ovaj nedostatak ‘zakrpan’ u najnovijoj nadogradnji iOS-a još uvijek postoji na milijunima starijih iPhonea koji još uvijek pokreću starije verzije operativnog sustava.
Neobično ponašanje iPhonea
Posljednjih mjeseci stručnjaci su primijetili i neobično ponašanje nekih iPhone uređaja gdje su hakeri pokušali pristupiti tzv.
‘BFU’ i ‘AFU’ dijelovi zaštićene memorije. Iako je tehnički komplicirano, to u osnovi znači da iPhone pohranjuje šifre i biometrijske podatke u dva odvojena dijela memorije ‘prije prvog otključavanja’ (BFU) i ‘nakon svakog otključavanja’ (AFU). Ovu drugu vrstu (AFU) puno je lakše dešifrirati s posebno napisanim malware virusima.
Vjeruje se da iza ovako naprednog napada stoje kineski hakeri, najvjerojatnije iz skupine Salt Typhoon.
Američki FBI nedavno je upozorio korisnike i iPhone i Android pametnih telefona da ne otvaraju sumnjive poveznice u e-mailovima i tekstualne poruke jer mogu sadržavati poveznicu koja instalira opasan zlonamjerni virus u nekoliko sekundi.
Tech
Želite zakazati slanje poruke na Instagramu? Evo kako to možete učiniti
Kao što je navedeno na Instagramovoj stranici za podršku, možete zakazati poruke koje sadrže samo tekst. Pritisnete li obavijest i dugo pritisnete svoju poruku također ćete moći izbrisati ju ili poslati odmah. Samo tekstualne poruke
Možete zakazati poruke koje sadrže samo tekst, što znači da i dalje možete slati samo fotografije, videozapise ili GIF-ove prijateljima ili članovima obitelji u stvarnom vremenu
Na Instagramu od sad možete zakazati slanje izravnih poruka.
Ako dugo pritisnete tipku Send, moći ćete odabrati datum i vrijeme kada želite poslati svoju poruku. Kao što je navedeno na Instagramovoj stranici za podršku, možete zakazati poruke koje sadrže samo tekst, što znači da i dalje možete slati samo fotografije, videozapise ili GIF-ove prijateljima ili članovima obitelji u stvarnom vremenu.
Kada kliknete na razgovor sa zakazanom porukom, Instagram će prikazati obavijest koja pokazuje koliko ste poruka zakazali.
Kucnete li obavijest i dugo pritisnete svoju poruku također ćete moći izbrisati ju ili poslati odmah.
Zasad se čini kako nije moguće zakazati slanje za dulje od 29 dana, piše Verge, a prenosi Tportal.
Tech
Kako saznati čiji je broj fiksnog telefona?
Propušteni poziv na fiksnom telefonu može izazvati znatiželju ili zabrinutost, posebno ako se radi o nepoznatom broju koji se uporno ponavlja. U današnje vrijeme, kada se fiksni telefoni sve manje koriste, važno je znati pouzdane načine za provjeru identiteta pozivatelja. Moderna tehnologija nam omogućava nekoliko sigurnih metoda za otkrivanje vlasnika fiksnog telefonskog broja, a stručnjaci savjetuju kako to učiniti na način koji štiti i vašu privatnost.
Zašto je važno znati čiji je broj?
U vremenu sve češćih telefonskih prijevara i neželjenih marketinških poziva, poznavanje identiteta pozivatelja postaje ključno za našu sigurnost i mir.
Stručnjaci za telekomunikacije upozoravaju da je broj prijevara preko fiksnih telefona u porastu, posebno kada su u pitanju starije osobe. Zato je važno znati provjeriti podrijetlo poziva prije nego što uzvratimo poziv ili se upustimo u razgovor s nepoznatim osobama.
Pouzdani izvori informacija
Službeni telefonski imenici predstavljaju najsigurniji način za provjeru vlasnika fiksnog broja. Hrvatski telekom i drugi operateri održavaju ažurirane baze podataka svojih korisnika, a pristup ovim informacijama postao je značajno jednostavniji zahvaljujući digitalnoj transformaciji. Online imenici omogućuju brzu i jednostavnu pretragu, a prednost je što su informacije u njima redovito ažurirane i provjerene.
Moderna rješenja za stari problem
Služba za korisnike na broju 11880 (nekadašnji 988) i dalje predstavlja pouzdanu opciju za provjeru nepoznatih brojeva.
Međutim, današnja tehnologija nudi i suvremenije pristupe. SMS usluge na broj 11888 pokazale su se kao praktično rješenje za one koji preferiraju diskretnije načine provjere. Važno je napomenuti da ova usluga može imati ograničenu dostupnost, ovisno o teleoperateru i području u kojem se nalazite.
Digitalni tragovi na internetu
Internet je postao nepresušan izvor informacija, pa tako i za pretragu telefonskih brojeva. Napredne tehnike pretraživanja putem web tražilica mogu otkriti brojne podatke o fiksnom broju koji vas zanima.
Stručnjaci savjetuju korištenje posebnih tehnika pretraživanja, poput stavljanja broja u navodnike ili dodavanja ključnih riječi vezanih uz lokaciju. Ove metode često mogu otkriti poveznice broja s poslovnim subjektima ili javno dostupnim registrima.
Zaštita privatnosti u digitalnom dobu
U vrijeme kada je privatnost sve važnija, bitno je znati kako zaštititi vlastiti fiksni broj od neželjenih poziva. HAKOM-ov registar “NE ZOVI” predstavlja službeni način zaštite od promotivnih poziva i poruka. Prijava u ovaj registar je besplatna i može se obaviti preko vašeg teleoperatera. Time osiguravate da vaš broj bude zaštićen od neželjenih marketinških poziva, što značajno smanjuje broj nepoznatih poziva koje primate.
Pravna zaštita i sigurnost
Kada se suočite s upornim ili uznemirujućim pozivima, važno je znati svoja prava i mogućnosti zaštite. Zakon o elektroničkim komunikacijama pruža jasne smjernice o tome kako postupiti u takvim situacijama. Prvi korak je podnošenje pisane prijave vašem teleoperateru, koji će prema potrebi slučaj proslijediti nadležnim institucijama. U slučaju zlonamjernih poziva, možete se pozvati na članak 140. Kaznenog zakona koji se odnosi na uznemiravanje.
Budućnost fiksne telefonije
Iako se način komunikacije drastično promijenio u posljednjih nekoliko desetljeća, fiksni telefoni i dalje imaju svoje mjesto u mnogim kućanstvima i poslovnim prostorima. Novi sustavi omogućuju integraciju fiksnih linija s digitalnim uslugama, što pruža dodatne mogućnosti identifikacije pozivatelja i zaštite od neželjenih poziva. Ova evolucija tradicionalne telefonije pokazuje kako se i klasični komunikacijski kanali prilagođavaju modernom dobu.
Poznavanje načina provjere vlasnika fiksnog broja telefona nije samo pitanje znatiželje, već i važan aspekt osobne sigurnosti u digitalnom dobu. Kombiniranjem tradicionalnih metoda provjere s modernim digitalnim alatima možemo se učinkovito zaštititi od neželjenih poziva i potencijalnih prijevara. Pritom je važno ostati informiran o najnovijim mogućnostima zaštite i redovito ažurirati svoje znanje o dostupnim metodama provjere brojeva.