Connect with us

Hrvatska

Znanstvenica iz Vladinog Savjeta: “Ako se brojke povećaju, tražit ćemo strože mjere”

Objavljeno

-

Molekularna biologinja i članica Znanstvenog savjeta vlade RH Andreja Ambriović Ristov izjavila je u emisiji “Studio 4” na HRT-u kako ne trebamo biti iznenađeni što je južnoafrički soj koronavirusa, koji je već prisutan u mnogim europskim zemljama, stigao u Hrvatsku. Sreća je, kaže, da zaraženi turisti nisu bolest prenijeli na nikoga drugog.

Molekularna biologinja je rekla kako očekuje da će Hrvatska dobiti više doza cjepiva te se nada da ćemo postići procijepljenost od barem 50 posto.

“Procijepljenost populacije ovisi o širenju varijanti, za varijante koje se brže šire trebat će veća procijepljenost. Možda će se podaci o 70 posto što bi bilo dosta za kolektivni imunitet morati revidirati. Borba protiv novih varijanti je držati epidemiju pod kontrolom i smanjiti broj cirkulirajućih varijanti u populaciji”, zaključila je Ambriović Ristov.

Razlike između britanskog i južnoafričkog soja

“Trebamo nastaviti pratiti sve te varijante, sekvenciranjem ili uvođenjem jedne prilagođene PCR metode koja će tražiti te varijante, južnoafričku, za britansku već znamo da je prisutna u našoj populaciji, oko 20 posto. Kako znamo da je ta varijanta brže širuća, očekujemo da će se natjecati sa starim sojem i preuzeti vodstvo”, rekla je Ambriović Ristov.

Za britansku varijantu znamo da se brže širi, ali simptomi su jednaki kao i za prethodne varijante. Za južnoafrički soj znamo da se brže širi, ali ne znamo koliko. Za južnoafrički soj nemamo dovoljno podataka uzrokuje li teži oblik bolesti ili ne.

“Bit će zanimljivo vidjeti u populacijama u kojima se nađu dvije brzoširuće varijante koja će pobijediti. Građani ni na koji način ne mogu detektirati radi li se o nekoj varijanti, simptomi su isti. Ovaj virus uzrokuje različite simptome u ljudima različite dobi, od toga da su asimptomatski do toga da ljudi koji su i mlađi završe s teškim simptomima”, rekla je Ambriović Ristov.

Sva cjepiva su dobra

Naglasila je da su sva cjepiva dobra jer štite od teških oblika bolesti.

“Postoji samo podatak za Pfizerovo cjepivo da neutralizirajuća protutijela protiv južnoafričke varijante štite samo jednu trećinu od zaraze. To ne znači da je ta jedna trećina ukupni imunosni odgovor jer se on sastoji od protutijela i stanica koje ubijaju stanice zaražene virusom”, rekla je Ristov dodajući da nije prošlo dovoljno vremena da možemo tvrditi koliko će cjepiva štititi protiv južnoafričkog soja.

“Za ostala cjepiva postoje samo indikacije, zna se da AstraZeneca manje štiti, sva cjepiva koja su napravljena na temelju proteina S manje štite. Proizvođači su reagirali, Moderna i Pfizer su najavili kako će pripremati nova cjepiva temeljena na slijedu za južnoafričke varijante”, dodala je Ristov.

Istaknula je kako nije točno da prebolijevanje bolesti štiti bolje od cjepiva.

“Imunitet dobiven cjepivom je bolji od prebolijevanja bolesti upravo zato jer su simptomi različiti, stoga je preporučeno da se ljudi koji su preboljeli covid cijepe”, kaže.

Sars-Cov-2 nije sezonalni virus

Jasno je da Sars-Cov-2 nije sezonalni virus i da je prisutan tijekom cijele godine, poručila je Ristov.

Upitana zašto postoji porast oboljelih u zemljama u kojima je sad ljeto, Ambriović Ristov je pojasnila:

“Sve ovisi o epidemiološkim mjerama, broju ljudi i broju cirkulirajućih virusa. Ako je jedna varijanta zaraznija, onda uz postojeće epidemiološke mjere epidemija se razbuktava. Ne treba paničariti oko novih varijanti, stalno se stvaraju. Očekujemo stvaranje novih varijanti i zato ih se stalno pratimo. Način borbi protiv novih varijanti su epidemiološke mjere koje smanjuju cirkulaciju virusa”, kaže.

Govoreći o situaciji u Hrvatskoj, Ambriović Ristov ustvrdila je da su mjere krajem godine kasnile što se pokazalo na broju novih slučajeva koronavirusa.

“U slučaju da vidimo povećanje broja zaraženih i s obzirom na to koja će varijanta biti u pitanju, svakako ćemo predložiti uvođenje strožih mjera”, poručila je.

Ambriović Ristović je preporučila građanima da se cijepe AstraZenecom dodajući da očekuje kako njegova učinkovitost kod starijih neće biti puno manja nego kod mlađe populacije.

“Svi se čudimo što se događa s malom iskorištenosti AstraZenecina cjepiva. U stručnoj literaturi stoji da ima učinkovitost od 62 posto. Cjepiva protiv gripe učinkovita su 40 do 60 posto i svatko tko se cijepio imao je puno manje simptome i nitko nije umro. Ne vidim razloga da se cjepiva koja imaju učinkovitost od 62 posto ne smatraju jednako dobrim kao i cjepiva Moderne ili Pfizera”, kaže.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Zbog salmonele povučen pršut s tržišta: Provjerite frižidere

Objavljeno

-

By

Pixabay

Zbog utvrđene bakterije salmonele Državni inspektorat RH s tržišta je opozvao “Pršut bez kosti ostaci narezivanja”, koji proizvodi osječka poljoprivredna tvrtka Žito, izvijestila je u petak Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH).

Riječ je isključivo o proizvodu s oznakom LOT 25-00603, najbolje upotrijebiti do 30. lipnja 2025.

U proizvodu je utvrđena bakterija iz roda Salmonella spp. te nije u skladu s Uredbom Komisije (EZ) br. 2073/2005 o mikrobiološkim kriterijima za hranu, navodi se u priopćenju.

Proizvela ga je i stavila na tržište osječka tvrtka Žito d.d.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Croatia Airlines uveo novu sezonsku liniju

Objavljeno

-

By

U Pragu su predstavljene novosti hrvatske turističke ponude.

Hrvatska turistička zajednica i Croatia Airlines u Pragu su održali zajedničko predstavljanje ukupne hrvatske turističke ponude, odnosno letove hrvatskog nacionalnog avioprijevoznika. Predstavnicima više od 50 čeških turističkih agencija, turoperatora obratili su se Kristjan Staničić, direktor HTZ-a, Mato Radić, rukovoditelj prodajnog tržišta Croatia Airlinesa za središnju Europu te Miodrag Mlačić, direktor Predstavništva HTZ-a za Češku i Slovačku.

Direktor Staničić predstavio je novosti i trendove hrvatskog turizma, a pritom je posebno naglasio važnost tržišta Češke za njegove ukupne rezultate. “Hrvatska se tradicionalno nalazi među najpopularnijim inozemnim destinacijama čeških ljubitelja putovanja. Češka se nalazi među top 5 tržišta s kojih hrvatski turizam ostvaruje najveći broj turističkih dolazaka i noćenja. Tako je bilo i lani kada su Česi u našoj zemlji ostvarili više od 5 milijuna noćenja te u ovoj godini želimo zadržati tu razinu prometa. Međutim, to neće biti lako, globalni sektor putovanja se suočava s brojnim izazovima, a kako ništa ne želimo prepustiti slučaju cilj nam je hrvatsku turističku ponudu i novosti dodatno približiti našim partnerima, ali i svim potencijalnim gostima koji će, siguran sam, u velikom broju birati hrvatske destinacije“, poručio je direktor Staničić, a piše Poslovni dnevnik.

Iz Croatia Airlinesa ovom su prilikom posebno istaknuli i predstavili novu sezonsku liniju Zagreb – Prag, koja je uvedena u ovogodišnjem ljetnom redu letenja. Izravni međunarodni letovi na ovoj su relaciji planirani triput na tjedan, odnosno ponedjeljkom, srijedom i petkom, u razdoblju od početka srpnja do kraja listopada ove godine.

“Izuzetno nam je drago što u svojoj ponudi imamo direktni let kojim spajamo glavne gradove Hrvatske i Češke. Ti bi se letovi trebali obavljati novim zrakoplovima Airbus A220, kojima uspješno obnavljamo postojeću flotu. Očekujemo vrlo dobar interes i popunjenost u oba smjera, na ovaj način olakšavamo turističke, ali i poslovne dolaske, a kreirali smo i vrlo atraktivne pakete pa se karta na ovoj relaciji može naći po cijeni već od 129 eura. Osim ove nove linije, tijekom sezone obavljat ćemo i sezonske letove Split – Prag i Dubrovnik – Prag“, naglasio je Radić, nadodavši kako će Croatia Airlines tijekom ovogodišnje turističke sezone Zagreb izravno povezivati s 23 međunarodna odredišta, dok će Hrvatsku povezivati s ukupno 30 odredišta.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Sprema se velika promjena: Uskoro nova pravila o tehničkim pregledima vozila?

Objavljeno

-

By

Europska komisija je u četvrtak predložila važne promjene pravila o periodičnim tehničkim pregledima vozila, kako bi se u obzir uzeo sve veći broj električnih automobila, napredni sustavi za pomoć u vožnji te smanjile prijevare povezane s brojačem kilometara.

Nova pravila trebala bi smanjiti emisije štetnih tvari, prijevare povezane s brojačem kilometara i povećati sigurnost na cestama.

Komisija je predložila reviziju triju direktiva: o periodičnom tehničkom pregledu vozila; o dokumentima o registraciji vozila; o pregledu na cesti gospodarskih vozila.

Komisija predlaže da se uvedu obvezni tehničkih pregledi automobila i kombija starijih od 10 godina, jednom godišnje umjesto sadašnje obveze svakih dvije godine. Ta obveza već postoji u većini država članica, među njima i u Hrvatskoj, ali u 11 država članica automobili i kombiju stariji od 10 godina moraju ići na tehnički pregled tek svake dvije godine.

U nekim državama članicama obvezni tehnički pregledi jednom godišnje provode se već nakon tri ili četiri godine starosti vozila.

Kako bi se smanjile prijevare povezane s brojačem kilometara, države članice će, prema prijedlogu, morati uspostaviti nacionalne baze podataka o očitanjima brojača kilometara.

Očitanja se moraju zabilježiti pri svakom servisiranju ili popravku vozila, čak i kada je riječ o zamjeni žarulja ili zamjeni guma. Takve baze podataka već postoje u Belgiji (Car-Pass) i i u Nizozemskoj (Nationale Auto Pas, NAP) i sada bi trebale postati obveza u svim državama članicama.

Ako rabljeni automobil bude prodan u neku državu članicu, država članica iz koje je izvezen morat će podijeliti povijest kilometraže tog automobila ili kombija s državom članicom u kojoj se ponovno registrira.

Prema postojećoj direktivi o periodičnim tehničkim pregledima, kilometraža se mora bilježiti pri svakom takvom pregledu, a manipuliranje kilometražom smatra se kaznenim djelom. Međutim, problem je u tome što se tehnički pregledi provode samo svake godine, još češće svake dvije godine, a kod novih vozila tek nakon tri ili četiri godine. Znatan dio prijevara povezanih s brojačem kilometara već se događaju prije prvog pregleda jer se veći dobici u cijeni mogu postići neovlaštenim zahvatima na brojačima kilometara relativno novih vozila.

Suzbijanje prijevara povezanih s kilometražom važno je sa stajališta zaštite potrošača, ali i za pošteno tržišno natjecanje u trgovini vozilima. Prijedlog bi trebao pridonijeti smanjenju nedopuštenih zahvata na brojačima kilometara u domaćoj i prekograničnoj prodaji rabljenih vozila, što bi posebno trebalo koristiti potrošačima u zemljama s velikim brojem rabljenih vozila.

Predlaže se ispitivanje emisija primjenom naprednih metoda za ultrasitne čestice i dušikovih oksida (NOx). Sadašnje preporučene granične vrijednosti od 250 000 čestica/cm3 postale bi prag za prolaz na tehničkom pregledu.

Predlaže se da se periodični tehnički pregledi prilagode za ispitivanje električnih vozila te da pregledi obuhvate i napredne značajke za pomoć u vožnji.

Predlaže se i digitalizacija zapisnika o tehničkom pregledu vozila i uvođenje digitalnih potvrda o registraciji vozila, zatim međusobno povezivanje nacionalnih registara vozila i proširenje skupa usklađenih podataka o vozilima u tim registrima, na primjer podataka o zemlji prve registracije, statusa registracije i informacijama o znatnim izmjenama vozila.

Certifikati o tehničkoj ispravnosti vozila u elektroničkom obliku trebali bi postati obvezni i postupno zamijeniti papirnati oblik.

Predviđa se mogućnost obavljanja tehničkog pregleda u nekoj drugoj državi članici u kojoj vozilo nije registrirano. Potvrda o takvom pregledu vrijedila bi do šest mjeseca s tim da se sljedeći tehnički pregled mora obaviti u zemlji u kojoj je vozilo registrirano.

Prijedloge će sada razmotriti Europski parlament i Vijeće u okviru redovnog zakonodavnog postupka. Sada je na zakonodavnim tijelima Vijeću i Parlamentu da se izjasne o prijedlozima. Nakon što se postigne dogovor, Komisija će pripremiti potrebne delegirane i provedbene akte za određene aspekte provedbe novih pravila.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu