Connect with us

Tech

Ugrađuju li proizvođači kvarove u uređaj kako bismo češće kupovali nove?

Objavljeno

-

Građani sve više prijavljuju da im se kućanski uređaji kvare, a pogtovo u razdoblju odmah nakon jamstvenog roka. Na tu činjenicu je posebno upozoravala i SDP-ova europarlamentarka Biljana Borzan u svojim istupima u Europskom parlamentu, kao i u brojnim medijskim istupima. Koji se uređaji najviše kvare, koji su najčešći kvarovi te koji su najčešći razlozi za kupovinu novog uređaja u odnosu na popravak starog – samo su neka od pitanja na koje smo pokušali dobiti odgovore.

U Hrvatskoj udruzi potrošača kažu da im se građani najviše žale na kvarove perilica i sušilica rublja, hladnjaka, televizora, računala te malih kućanski aparata. Mjesečno im se, tvrde, javi oko 100 potrošača telefonski i oko 50 potrošača pisanim putem s tim problemima.

Kako objašnjavaju iz udruge, najčešće se radi o popravljivim kvarovima.

“Mi nemamo povratnu informaciju o tome nego se potrošači žale jer im servis ne popravlja uređaje u primjerenom ili razumnom roku koji nije definiran brojem dana”, poručuju  iz Hrvatske udruge potrošača u odgovoru na naš upit.

Što bi bio primjereni ili razumni rok za popravak uređaja?

Iako Zakon ne definira koliko bi točno dana bio primjereni ili razumni rok za popravak uređaja, pojašnjavaju nam kako se, primjerice, u Njemačkoj razumnim rokom smatra nekoliko dana.

“Kada smo o tome raspravljali prilikom prijedloga promjene Zakona, oda je jedna kolegica iz Njemačke rekla da je primjereni ili razum rok kao tako definiran u redu jer kod njih u Njemačkoj to znači „danas ste pozvali servisera , sutra je serviser kod potrošača da popravi uređaj, a ako ne može odvozi ga u servis i kroz nekoliko dana je popravljen”, kažu nam i dodaju da joj nije bilo jasno da je u Hrvatskoj prvi problem dobiti servisera na telefon.

“U Hrvatskoj je situacija da kad dobijete servisera na telefon, on javi da će doći za 7 ili 14 dana. Kada je došao do potrošača naravno nije donio nikakve dijelove za popravak pa je najavio svoj dolazak opet za 7 dana ili da će odvesti proizvod u servis. Kada je konačno došao nakon 7 ili 10 dana odvezao uređaj niti serviser niti potrošač ne znaju kada će biti uređaj popravljen. U međuvremenu od prijave kvara prođe i mjesec dana, a uređaj je još na popravku”, ističu.

Što Europski parlament čini po tom pitanju?

Europarlamentarka Biljana Borzan pojašnjava nam da je Europski parlament  prije tjedan dana gotovo jednoglasno izglasao njezinu Rezoluciju o pravu na popravak.

“Tražimo uvođenje jedinstvene oznake popravljivosti kako bi kupac u trenutku kupnje znao koliko je lako i povoljno popraviti proizvod u slučaju kvara. Uz to, rezervni dijelovi moraju biti jeftiniji i dostupni za sve vrijeme trajanja uređaja. Ugrađene kvarove treba najstrože zabraniti. Naime, čak 81 posto građana Hrvatske je u mom nedavnom istraživanju reklo kako im je popravak neisplativ. Rezervni dijelovi nerijetko koštaju skoro kao novi uređaj, a i servisera je sve manje. Europska komisija će ove godine u proceduru poslati nekoliko zakona kojima je cilj učiniti EU tržište održivijim te pokrenuti stvaranje kvalitetnih radnih mjesta u industriji popravka i prenamjene”, govori.

A zašto se građani najčešće odlučuju na kupovinu novog, umjesto popravka starog uređaja? Iz Hrvatske udruge potrošača kažu da je pitanje isplati li se popravljati uređaj koji se koristi dvije godine nakon jamstvenog roka jer serviseri izbjegavaju odgovor o cijeni popravka ili orijetnacijskoj cijeni, iako su, ako je predviđena cijena popravka veća od 500 kuna obavezni dati radni nalog s predviđenim troškovima.

“U slučaju da serviser dođe u vaš dom, a ništa ne napravi, tražit će da platite 200 kuna samo za njegov dolazak. Ako se i odlučite na popravak, ne znate koliko će vas to koštati, pa to nekad zna biti i više od pola cijene novog uređaja – i opet imate strai uređaj za koji ne znate kada će se pokvariti”, objašnjavaju nam iz udruge potrošača.

Problem je i u tome, pojašnjava, da servisi nemaju rezervne dijelove, a promijenjen je Zakon o obveznim odnosima prema kojima bi se uređaji sve više trebali popravljati. Time su, kažu nam, prevareni potrošači jer to navodno traži Europska unija.

Stižu li u Hrvatsku proizvodi lošije kvalitete?

Pitali smo Borzan i što je s kvalitetom proizvoda, odnosno dolaze li na hrvatsko tržište proizvodi koji su lošije kvalitete od onih na zapadnim tržištima.

“Pitanje kvalitete proizvoda smo uredili u prošlom mandatu Europskog parlamenta i taj zakon je stupio na snagu. Taj zakon izjednačava kvalitetu svih proizvoda, kako prehrambenih tako i neprehrambenih poput elektronike ili namještaja. Europska komisija provodi obuke i kontrole na terenu kako bi zakon što bolje zaživio”, kazala je.

Istaknula je i podatak kako čak 84 posto građana u Hrvatskoj smatra smatra da su uređaji proizvedeni prije 20 godina trajali dulje nego oni proizvedeni danas.

“To je problem ugrađenih kvarova koje su mnoge studije dokazale. Naime, pokazalo se kako su perilice za rublje programirane na određeni broj okretaja, televizori na određeni broj radnih sati i slično. Većina uređaja se pokvari između druge i treće godine upotrebe, što je odmah nakon isteka obveznog jamstva, a to vjerojatno nije slučajnost”, objašnjava Borzan.

Progovorila je i o digitalnim kvarovima koji su unaprijed ugrađeni u uređaj.

“Više od polovice naših građana je primijetilo kako im uređaj uspori nakon što skinu najnovija ažuriranja ili im pak baterija kraće traje. Prema najnovijem prijedlogu Komisije, potrošač u trenutku kupnje treba znati kako će ažuriranja utjecati na uređaj – čak ako je ukupni učinak dobar moraju biti informirani i o negativnim učincima. Sve vrste ugrađenih kvarova treba najstrože zabraniti”, ističe europarlamentarka.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Ovi mobiteli ostaju bez WhatsAppa

Objavljeno

-

By

Početak 2025. godine donosi velike promjene za korisnike WhatsAppa. Aplikacija će, naime, prestati podržavati starije operativne sustave na Androidu i iOS-u, što znači da neki pametni telefoni neće moći učitati ovu popularnu aplikaciju.

Iako broj korisnika pogođenih ovom promjenom neće biti posebno velik, oni koji su sačuvali svoje uređaje u radnom stanju duže od 10 godina, morat će se pripremiti na promjene.

Dana 1. siječnja 2025. godine WhatsApp će prestati podržavati Androidov KitKat operativni sustav, kao i sve starije verzije. Iako će neki korisnici s KitKatom još uvijek moći koristiti WhatsApp, to će biti moguće samo ako mogu ažurirati svoj uređaj na noviju verziju operativnog sustava. Međutim, mnogi stariji telefoni više ne dobivaju službena ažuriranja svojih proizvođača, što znači da korisnici neće moći nadograditi svoj uređaj osim ako ne pokušaju s neslužbenim metodama, koje mogu poništiti jamstvo i osiguranje te dovesti do oštećenja uređaja, prenosi Večernji list.

Među Android uređajima koji neće moći koristiti WhatsApp nakon 1. siječnja 2025. su:

Samsung: Galaxy S3, Galaxy Note 2, Galaxy Ace 3, Galaxy S4 Mini

Motorola: Moto G (1. generacija), Razr HD, Moto E 2014

HTC: One X, One X+, Desire 500, Desire 601

LG: Optimus G, Nexus 4, G2 Mini, L90

Sony: Xperia Z, Xperia SP, Xperia T, Xperia V

U drugoj polovici 2025. godine WhatsApp će prestati biti podržan i na starijim iPhone uređajima. Od 5. svibnja 2025. godine aplikacija više neće raditi na iOS verzijama starijim od 15.1. Iako neki korisnici s starijim iOS-ima mogu nadograditi svoj uređaj, iPhone 5s, iPhone 6 i iPhone 6 Plus koji mogu biti ažurirani samo na iOS 12.5.7, neće moći koristiti WhatsApp nakon tog datuma.

Meta, vlasnik WhatsAppa, ističe da su ove promjene dio redovitih ažuriranja s ciljem održavanja sigurnosti aplikacije i njezine kompatibilnosti s novijim telefonima. Dok će neki korisnici biti pogođeni ovom promjenom, aplikacija će i dalje ostati funkcionalna na novijim uređajima.

 
Nastavi čitati

Tech

Ne možete se držati novogodišnjih odluka? Možda vam ove aplikacije mogu pomoći

Objavljeno

-

By

Pexels

Koju ćete novogodišnju odluku donijeti ovisi o vašim jedinstvenim ciljevima, što znači da vam treba alat za praćenje napretka koji je također jedinstven. Ako je vaša odluka smanjiti korištenje društvenih mreža, a vaš prijatelj želi brže pretrčati kilometar, jasno je da nećete mjeriti uspjeh na isti način. Postoje različite aplikacije koje vam mogu pomoći da ove godine zaista postignete svoje ciljeve.

Najbolja aplikacija za štednju novca: Qapital

Za ozbiljnu štednju novca ove godine isprobajte Qapital. Umjesto da koristi algoritme za automatsko odvajanje novca, ova aplikacija omogućuje vam da sami postavite pravila štednje, piše Lifehacker.

Na taj način aktivno sudjelujete u procesu i jačate svoju samodisciplinu dok ostvarujete svoj cilj.

Najbolja aplikacija za zdraviju prehranu i/ili mršavljenje: MyFitnessPal

MyFitnessPal olakšava praćenje prehrane jer već ima ogromnu bazu podataka o hrani. Unesete što ste pojeli i odmah dobijete analizu nutrijenata, kalorija i ostalih detalja.

Dnevni unos prikazan je u jednostavnom grafu, što je idealno za vizualne tipove, a čak je i besplatna verzija aplikacije vrlo korisna.

Najbolja aplikacija za praćenje vježbanja: Strong

Za one koji žele više vježbati, aplikacija Strong omogućuje praćenje vašeg napretka. Možete unositi vježbe i vidjeti grafove koji prikazuju poboljšanja u težini, serijama, postotku tjelesne masnoće i drugim aspektima.

Sadrži i upute za različite vježbe, što je odlično ako ste početnik i osjećate nervozu pri isprobavanju novih pokreta u teretani.

Najbolja aplikacija za prioritet obitelji i prijateljima: Cozi

Ako želite više vremena provoditi s voljenima, isprobajte Cozi. Ova jednostavna organizacijska aplikacija omogućuje vam pregled obiteljskog rasporeda kako biste lakše uskladili zajedničko vrijeme.

Također možete pratiti koliko vremena posvećujete svojim bližnjima, što vas može motivirati da ga planirate još više.

Najbolja aplikacija za prestanak pušenja (ili bilo koje navike): Days Since

Bez obzira želite li prestati pušit, piti ili se riješiti bilo koje druge navike, aplikacija Days Since je vrlo jednostavna i učinkovita.

Prati koliko je dana prošlo otkako ste zadnji put učinili ono što želite prestati.

Vizualizacija napretka može vas motivirati da ne prekinete niz.

Najbolja aplikacija za praćenje računa: Rocket Money

Za smanjenje troškova života isprobajte Rocket Money. Osim što pomaže u budžetiranju, aplikacija nudi usluge poput pregovaranja oko računa i analize prihoda, omogućujući vam da vidite gdje trošite novac i uklonite nepotrebne troškove.

Najbolja aplikacija za manje vremena na društvenim mrežama: One Sec

Možda zvuči kontradiktorno koristiti aplikaciju za smanjenje vremena na aplikacijama, ali One Sec zaista može pomoći.

Uvodi 10-sekundnu pauzu između trenutka kada kliknete na određenu aplikaciju (poput Instagrama) i njezina otvaranja, potičući vas da razmislite prije nego što je koristite.

Najbolja aplikacija za smanjenje stresa na poslu: Moodfit

Moodfit ne samo da nudi alate za upravljanje stresom, već vam daje uvid u obrasce vašeg raspoloženja. Možete pratiti zahvalnost, mindfulness, disanje, prehranu, san i lijekove kako biste vidjeli kako sve to utječe na vaše emocionalno stanje.

 
Nastavi čitati

Tech

Koristite li ChatGPT? Ove stvari nemojte nipošto dijeliti s njim

Objavljeno

-

By

Najbolji način da se zaštitite je da pripazite na informacije koje nudite i pripazite – ChatGPT voli kada ste osobni i napravljen je da izvuče maksimalno iz vas.

Srceparajuća priča iz Floride to i dokazuje. Megan Garcia mislila je da njezin 14-godišnji sin sve vrijeme provodi igrajući videoigrice. Nije imala pojma da on vodi duboke razgovore, ponekad i seksualne prirode s chatbotom koji pokreće aplikacija Character AI.

Sewell Setzer III je prestao spavati i ocjene su mu se pogoršale. Na kraju je počinio samoubojstvo. Samo nekoliko sekundi prije njegove smrti, kaže Megan u tužbi, bot mu je rekao: “Molim te, dođi mi kući što je prije moguće, ljubavi moja.” Dječak je upitao: “Što ako ti kažem da mogu odmah doći kući?” Njegov lik AI bot je odgovorio: “Molim te, moj slatki kralju”, strašnu priču jedne tragične sudbine prenosi USA Today.

Treba biti pametan

Botovi za umjetnu inteligenciju u vlasništvu su tehnoloških tvrtki poznatih po iskorištavanju naše povjerljive ljudske prirode, a dizajnirani su pomoću algoritama koji pokreću njihovu zaradu. Ne postoje ograde ili zakoni koji reguliraju što mogu, a što ne mogu učiniti s informacijama koje prikupljaju.

Kada koristite chatbot, on će znati mnogo o vama kada pokrenete aplikaciju ili web mjesto.

S vaše IP adrese prikuplja informacije o tome gdje živite, plus prati stvari koje ste tražili na mreži i pristupa svim drugim dozvolama koje ste dali kada ste jednom klikom “potpisali” odredbe i uvjete chatbota.

Najbolji način da se zaštitite je da pripazite na informacije koje nudite.

10 stvari koje ne smijete reći AI-u

1. Lozinke ili vjerodajnice za prijavu

Velika pogreška koja vas može koštati povjerljivih podataka. Ako netko dobije pristup, može preuzeti vaše račune za nekoliko sekundi.

2. Vaše ime, adresa ili telefonski broj

Chatbotovi nisu dizajnirani za rukovanje osobnim podacima.

Nakon što se podijeli, ne možete kontrolirati gdje će završiti niti tko će to vidjeti. Uključite lažno ime ako želite!

3. Osjetljive financijske informacije

Nikada ne uključujte brojeve bankovnih računa, podatke o kreditnoj kartici ili druge novčane stvari u dokumente ili tekst upisujete. AI alati nisu sigurni trezori – tretirajte ih kao sobu punu ljudi.

4. Medicinski ili zdravstveni podaci

AI nije u skladu sa zakonima koji se tiču zdravstvene zaštite, stoga promjenite svoje ime i druge podatke za identifikaciju ako od AI-ja tražite zdravstveni savjet. Vaša privatnost vrijedi više od brzih odgovora.

5. Traženje nezakonitog savjeta

To je protivno uvjetima pružanja usluge svakog bota. Vjerojatno ćete biti označeni. Osim toga, mogli biste završiti s više problema nego što ste očekivali.

6. Govor mržnje ili štetan sadržaj

To također može dovesti do zabrane. Nijedan chatbot nije poligon za širenje negativnosti ili nanošenje štete drugima.

7. Povjerljivi radni ili poslovni podaci

Zabranjeni su vlasnički podaci, detalji o klijentima i poslovne tajne.

8. Odgovori na sigurnosna pitanja

njihovo dijeljenje je kao otvaranje ulaznih vrata za sve vaše račune odjednom.

9. Eksplicitan sadržaj

Što god dijelili, trudite se da bude primjereno svima. Većina robota za chat filtrira te stvari, tako da sve neprimjereno može dovesti i do zabrane.

10. Osobni podaci drugih

Utipkavanje navedenog nije samo kršenje povjerenja; to je i kršenje zakona o zaštiti podataka. Dijeljenje privatnih podataka bez dopuštenja moglo bi vas dovesti u pravnu situaciju iz koje se nećete lako izvući.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu