magazin
ISTRAŽIVANJE Dvije godine nakon početka pandemije i dalje nam nedostaju društvena okupljanja i zabava, a najviše nas brinu inflacija i zdravlje
U zadnje dvije godine više vremena provodimo s obitelji i na otvorenom, a manje trošimo na velike kupnje i odjeću, pokazalo je Mastercardovo istraživanje MasterIndex
Ključni rezultati:
U „novom normalnom” većini ispitanika, njih 57 posto, nedostaju društvena okupljanja
Većina ispitanika se slaže da će ova pandemija najviše imati negativan utjecaj na fizičko zdravlje
Glavnim problemom pandemije 76 posto ispitanika smatra inflaciju i rast cijena
U usporedbi s prethodnim valom manje se ljudi boji gubitka posla (25 posto u odnosu na 34 posto)
16 posto poduzetnika je zbog posljedica pandemije moralo obustaviti svoje poslovanje, dok se 39 posto njih boji da će to morati učiniti uskoro
41 posto kućanstava doživjelo je pad prihoda, a njih 59 posto odustalo je od velikih kupnji
Značajan pad potrošnje u odnosu na razdoblje prije pandemije bilježi se u segmentima kao što su kultura, putovanja i restorani
I više od dvije godine nakon početka pandemije osjete se promjene koje je ona donijela, a to potvrđuje istraživanje MasterIndex koje je za Mastercard krajem travnja 2022. provela agencija Improve. Kao i u prošlogodišnjem izdanju ovog istraživanja, Hrvatima nedostaju okupljanja, zagrljaji, zabava i putovanja. Kad je riječ o njihovoj zabrinutosti, ove je godine za visokih 76 posto ispitanika – 33 posto više nego prošle godine – prvo mjesto zauzela inflacija, odnosno rast cijena.
Pad u kvaliteti zdravstvene skrbi brine 42 posto ispitanih, a restrikcije vezane uz putovanja, pad u kvaliteti obrazovanja i gubitak posla su također visoko na ljestvici svakodnevnih briga. Pritom su ispitanici manje zabrinuti zbog gubitka posla i ograničenja na putovanjima nego prošle godine, a zanimljivo je da su se prvi put visoko na ljestvici plasirali i zabrinutost vezana uz energetske zalihe, smanjenje životnog standarda te zločin i korupciju. Brige vezane uz zagađenje okoliša ima tek 3 posto ispitanika.
Što ispitanike čini sretnima, a što ih brine?
Osim ovih elemenata iz okruženja, ispitanici su izrazili i zabrinutost da će pandemija utjecati na njihovo zdravlje – mlađi među njima su zabrinuti za fizičko, a stariji za mentalno zdravlje. Istraživanje je otkrilo i one nešto svjetlije strane pandemije. Od svih ispitanika obuhvaćenih istraživanjem, njih 63 posto veseli što mogu više vremena provoditi s obitelji, dok 49 posto čini sretnima što više vremena mogu provoditi na otvorenom. Nešto više nego u prethodnom valu istraživanja, odnosno 53 posto ispitanika, sretno je jer je više javnih usluga dostupno online. Na popis onoga što sudionike istraživanja čini sretnima su se plasirali i solidarnost u zajednici te rad od doma, a da među Hrvatima ima mnoštvo zaljubljenika u kupnju online dokazuje podatak da 33 posto njih u ovom kontekstu ističe nove digitalne usluge za kupnju online.
Većini ispitanika i dalje nedostaju društvena okupljanja (57 posto), obiteljska okupljanja (33 posto), ali i zagrljaji i dodiri (31 posto). Ovo je posebno izraženo u najstarijoj dobnoj skupini (50-55 godina), dok najmlađoj dobnoj skupini (18-29) više od prosjeka nedostaju noćni život, izlasci, festivali i koncerti.
Što se pak tiče rezultata po spolu, sportska događanja nedostaje više muškarcima nego ženama, dok žene češće nego muškarci ističu festivale i koncerte, društvena okupljanja, putovanja u inozemstvo i noćni život. Kad se gleda geografski, ispitanicima iz Sjeverne Hrvatske više nego ostalima nedostaju druženja i obiteljska okupljanja, a ispitanicima iz Istre, Primorja i Gorskog kotara zabava, odnosno glazbeni festivali, koncerti i noćni život.
Manje trošimo na kulturna događanja
Promjene koje su donijele prethodne dvije godine odrazile su se i na prihode potrošača i kupovne navike. Čak 41 posto ispitanika je doživjelo pad prihoda kućanstva zbog čega je njih 59 posto njih odustalo od planiranih većih kupnji za kućanstvo ili za sebe. Zanimljiv podatak je i taj da je pad prihoda najčešći u Dalmaciji gdje ga je istaknulo 49 posto ispitanika te da je češći (71 posto) kod onih s najnižim osobnim dohotkom, do 2.800 kn.
Kad je riječ o prosječnoj mjesečnoj potrošnji, u 59 posto kućanstava ona je na istoj razini kao i prije pandemije. Od početka pandemije petina ispitanika je povećala mjesečnu potrošnju, a 18 posto njih ju je smanjilo.
Ako promatramo na što ispitanici troše, njihova je potrošnja u većini kategorija na istoj razini kao i prije pandemije, dok je značajan pad vidljiv u kategorijama kulturnih događanja: izložbe, kazališta, kino, koncerti (59 posto), putovanja (57 posto) i restorani (49 posto). Više se troši na namirnice za pripremu kod kuće i internetske usluge (mobilni i kućni internet).
Kako je pandemija utjecala na poduzetnike
Većina ispitanika (68 posto) su se izjasnili kao zaposlenici, dok je u istraživanju sudjelovalo i 10 posto poduzetnika. Među njima je najviše (45 posto) onih koji se ne boje negativnih posljedica na svoje poslovanje. Ipak, 16 posto poduzetnika je zbog posljedica pandemije već moralo obustaviti svoje poslovanje, dok se 39 posto njih boji da će to morati učiniti uskoro.
„Potrošači su osjećali gubitke prihoda i povećanu neizvjesnost što je zauzvrat smanjilo potrošnju. Sadašnji imperativ za tvrtke, uz preispitivanje prioriteta, jest razumjeti kako otpornost izgleda u digitalnijem svijetu i koji digitalni alati je mogu unaprijediti“, rekao je Cosmin Vladimirescu, direktor Mastercarda za Hrvatsku i Rumunjsku.
„U Hrvatskoj mikro, mali i srednji poduzetnici čine veliku većinu poduzeća, dodane vrijednosti i zapošljavanja te su pokretačka snaga gospodarskog rasta. Zbog toga smo u Hrvatskoj kreirali platformu Uplift, kao središnje mjesto za MMSP u Hrvatskoj, pružajući im sve potrebno za njihov tehnološki i tržišni razvoj, s naglaskom na ulaganje u znanje kao jedino dugoročno ulaganje u razvoj s ciljem poticanja održivosti i izgradnje otpornosti u digitalnom svijetu.”
Gubitak posla i nezaposlenost poglavito brinu ispitanike u dobi od 18 do 29 godina, a zanimljiv je i podatak da se oko mogućnosti dobivanja otkaza u pandemiji najviše brinu ispitanici s primanjima između 2.800 kn i 5.500 kn, njih 68 posto, dok se najmanje brinu onu s primanjima preko 9.000 kn, njih 22 posto.
Online istraživanje MasterIndex o „novom normalnom“ u Hrvatskoj u travnju 2022. za kompaniju Mastercard provela je agencija za istraživanje tržišta Improve, na uzorku od 1.010 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj u dobi od 18 do 55 godina.
magazin
ADVENT U TZO JASENICE: Ovu subotu u Maslenici koncert Učiteljica i „Večer domaćih uštipaka“
Maslenica ovih blagdana postaje središte dobre glazbe, tradicije i zajedništva. Adventski program Turističke zajednice Općine Jasenice ulazi u svoj najuzbudljiviji dio u subotu, 20. prosinca 2025., kada će se na Pijaci održati koncert jednog od najpopularnijih ženskih vokalnih sastava Učiteljica.
Publiku očekuje večer ispunjena hitovima, pozitivnom energijom i pravim blagdanskim ugođajem, a glazbeni doživljaj dodatno će obogatiti tradicionalna Večer domaćih uštipaka, spajajući zabavu i lokalnu gastronomiju.
Blagdanska događanja nastavljaju se u nedjelju, 21. prosinca, koncertom grupe AKA Crescendo, dok je ponedjeljak, 22. prosinca, rezerviran za najmlađe uz interaktivnu božićnu predstavu Čarobnih animatora, koja donosi igru, glazbu, glumu i podjelu slatkih poklona.
Badnjak u Maslenici tradicionalno započinje jutarnjim druženjem uz bakalar, a večernji program donosi koncert Romana Segarića & 023 benda. Na Božić, 25. prosinca, održat će se poseban božićni koncert Duje Stanišića i benda, koji iz godine u godinu okuplja velik broj posjetitelja i donosi toplu, emotivnu atmosferu.
Zabavni dio Adventa dodatno će obilježiti stand-up show Krule 28. prosinca, dok je 29. prosinca posvećen gastronomiji i tradiciji uz Večer domaće spize i besplatnu degustaciju kiselog zelja i domaćih kobasica sušenih na velebitskoj buri.
Vrhunac adventskog programa bit će doček Nove 2026. godine. Uz zagrijavanje atmosfere koje donosi DJ Mate, publiku će u Novu godinu koncertom uvesti Petar Dragojević, uz noć ispunjenu pjesmom, plesom i nezaboravnom blagdanskom energijom.
Iz Turističke zajednice Općine Jasenice poručuju kako je adventski program osmišljen kao mjesto okupljanja svih generacija, s ciljem jačanja zajedništva i stvaranja posebnog blagdanskog doživljaja za mještane i posjetitelje.
Sve novosti i eventualne izmjene programa mogu se pratiti na službenim Facebook i Instagram stranicama Visit Jasenice.

magazin
Zadar u ritmu mažoret plesa: blagdanski defile i plesna čarolija na Adventu
Advent u Zadru i ove godine donosi prepoznatljivu blagdansku energiju mažoret plesa. U subotu, 20. prosinca, središte grada ispunit će šarenilo uniformi, glazba i ples, kada će se održati tradicionalni defile i smotra mažoretkinja u organizaciji Udruge Zadarske mažoretkinje i Turističke zajednice grada Zadra.
U božićnoj čaroliji mažoret plesa sudjelovat će oko 200 mažoretkinja iz Zadra i brojnih drugih mjesta – s otoka Ugljana, Pašmana i Vira, kao i iz Benkovca, Primoštena, Rogoznice, Biograda, Baške vode te iz Livna, Ljubuškog i Neuma. Publiku očekuje bogat program s oko 21 koreografijom u izvedbi kadeta, juniora i seniora, uz raznolike plesne formacije i atraktivne koreografije.
Blagdanski defile kreće u 10.30 sati od Gospe od zdravlja, prolazi kroz Kampo Kaštelo i Kalelargom stiže do adventske pozornice, gdje u 11 sati započinje središnji plesni program. Veseli mimohod i nastupi mažoretkinja unijet će dodatnu radost i blagdanski duh u srce grada te pružiti poseban doživljaj svim generacijama posjetitelja.
Mažoret ples već je godinama nezaobilazan dio zadarskog Adventa, a ova smotra još jednom potvrđuje njegovu važnost u stvaranju tople, svečane atmosfere i zajedništva uoči Božića.
Pozivamo sve Zadranke, Zadrane i goste grada da se pridruže ovom plesnom spektaklu i budu dio božićne čarolije na Adventu u Zadru.
magazin
Novim filmom Jima Jarmuscha i Maratonom kratkometražnog filma sutra se zaključuje sedma godina Kino Zone
Ovog petka dvostruki program u Kino Zoni otvara 13. Maraton hrvatskog kratkometražnog filma, a potom slijedi novo remek-djelo kultnog redatelja Jima Jarmuscha, “Otac majka sestra brat”!
Od 19 h pridružujemo se trinaestom Maratonu kratkometražnog filma kojeg tradicionalno organizira Hrvatski audiovizualni centar u suradnji s Kino mrežom i platformom Kinoholik.hr, uz podršku domaćih autorica i autora.
Inicijativa Najkraći dan (21. prosinac) iz koje je proizašao Maraton kratkometražnog filma nastala je 2012. godine u Francuskoj s idejom promocije bogatog repertoara kratkometražne forme. U međuvremenu se proširila na mnoštvo europskih zemalja, uključujući Hrvatsku, gdje se održava trinaestu godinu zaredom. Ovogodišnje izdanje održat će se od 17. do 21. prosinca diljem Hrvatske i uključit će 21 kratkometražni film. Program će se održati na 27 ekrana širom zemlje.
Tijekom jednosatnog programa posjetitelji Kino Zone će moći pogledati odabrane kratkiše:
Prava istina priče o šori, r. Andrea Slaviček – školske peripetije, zarazne pjesme i misteriozni plavi auto, a usred svega toga tinejdžerica Lena. Ponekad odsutna ili okupirana važnijim stvarima, priča pravu istinu o velikoj šori. Ali, što je to što nam ne želi reći? Svjetsku je premijeru imao u sklopu paralelnog programa Filmskog festivala u Cannesu, Tjedan kritike (Semaine de la Critique), nakon čega je “proputovao” cijeli svijet, prikazavši se na više od 80 festivala.
Rahlo, r. Jozo Schmuch – trideset godina nakon nestanka u ratu, sin se vraća majci, onakav kakav je bio kada ga je posljednji put vidjela.Kratki film Rahlo osvojio Kolica za najbolji kratkometražni film na ovogodišnjem izdanju Zagreb Film Festivala.
Cijeli dan nisam stala, r. Klara Berdais – film isječcima iz svakodnevice kulturne radnice problematizira neke od uvjeta i načina rada nezavisnog kulturnog sektora te ujedno traži razlog i svrhu rada u istom. Od fleksibilnog radnog vremena, potplaćenosti, projektnog financiranja, multitaskanja nekolicine poslova istovremeno pa sve do problema s odmaranjem za kojeg na kraju dana nema ni vremena.
Moralna podrška, r. Vuk Jevremović – hibrid animiranog i dokumentarnog filma, inspiriran glazbom slovenskog benda Laibacha, točnije njihovom pjesmom Moral Support. Kroz umjetničke pokrete film priziva jeku prvih desetljeća 20. stoljeća. Prikazana je vječna bitka između različitih političkih koncepata i tragičnih ljudskih žrtava kao njihove posljedice.
Psihonauti, r. Niko Radas – animirani kratkiš, dobitnik nagrade za najbolji film u kategoriji Natjecanja hrvatskog filma ovogodišnjeg Animafesta. Tematizira psihičke poremećaje koji su napustili ljude, poprimili antropomorfni oblik i pronašli svoje novo utočište.
Crnogoj, r. Tin Žanić – dvanestminutni eksperimentalno – igrani imerzivni spust u krajolik noćne more – ne samo kako izgleda već i kakav je osjećaj imati san s groznicom. Filmska adaptacija noćnog terora: video kolaž živopisnih slika, otrovne atmosfere i nepovezanih veza lišenih ljudske logike. Apokaliptična basna o virusu s one strane zvijezda – onome koji je pao s neba, samo kako bi nas promatrao sa zemlje.
Ulaz na 13. maraton kratkometražnog filma je slobodan!
Potom slijedi duhovit dvosatni Jarmuschev obiteljski mozaik kojeg čine tri priče smještene u trima različitim zemljama. “Otac majka sestra brat” prati odnose odrasle djece i njihovih manje-više otuđenih roditelja u SAD-u, Irskoj i Francuskoj. Jeff (Adam Driver) i njegova sestra Emily (Mayim Bialik) voze se u posjet ocu (Tom Waits) kojeg dugo nisu vidjeli. U raskošnom domu u Dublinu, majka (Charlotte Rampling) razgovara telefonom s terapeutkinjom dok iščekuje dolazak kćeri Timothee (Cate Blanchett) i Lilith (Vicky Krieps). Blizanci Billy (Luka Sabbat) i Skye (Indya Moore) zadnji put posjećuju stan svojih preminulih roditelja u Parizu.
Ispripovijedan u tipičnoj jarmuschevskoj maniri, uz atmosferičnu mješavinu humora i melankolije, Otac majka sestra brat film je prigušene emocionalnosti s nevjerojatnom glumačkom postavom. Dosljedan svom stilu i tematskim preokupacijama, legendarni indie filmaš ovog puta portretira odnose između roditelja i odrasle djece, pri čemu ono neizgovoreno nerijetko nosi veću težinu od izgovorenog. “Otac majka sestra brat” u Veneciji je ovjenčan Zlatnim lavom za najbolji film.
Sjajni “Otac majka sestra brat” gledamo u petak 19. prosinca s početkom u 20.15 h u Polivalentnoj dvorani Providurove palače, a ulaznice se mogu kupiti na samoj lokaciji prikazivanja od 19.15 h te online na platformi CoreEvent.
*Program Kino Zone sufinanciran je sredstvima Grada Zadra, Zadarske županije, Zaklade kultura Nova i Hrvatskog audiovizualnog centra, a odvija se u partnerstvu s Koncertnim uredom Zadar.
-
ZADAR / ŽUPANIJA4 dana prijePLANIRAJTE NA VRIJEME / Danas u Zadru rade samo ove trgovine…
-
magazin5 dana prijeFOTOGALERIJA S ADVENTA / Rišpet & Jonathan
-
Hrvatska5 dana prijePROGNOZA / Stiže promjena vremena: Očekuje li nas bijeli Božić?
-
ZADAR / ŽUPANIJA4 dana prijeFOTOGALERIJA / Promocija 147 prvostupnika Sveučilišta u Zadru







