ZADAR / ŽUPANIJA
TRIBINA “UDOMITELJSTVO” U ZMAJEVIĆU Don Damir Šehić: “Posvajanjem djeteta homoseksualni par želi se legitimirati kao obitelj. To ugrožava javni moral društva!”
Tribina pod nazivom Udomiteljstvo u organizaciji inicijative ’40 dana za život’ održana je u dvorani Sjemeništa Zmajević u Zadru.
Stručno izlaganje održao je dr. don Damir Šehić, predavač Moralne teologije na Teološko – katehetskom odjelu Sveučilišta u Zadru.
„Zakon o udomiteljstvu u središte stavlja djecu, a ne status osoba koje društvo delegira da pružaju tu uslugu“ istaknuo je dr. Šehić, rekavši kako je u Hrvatskoj tema udomiteljstva osobito došla u fokus javnosti kada je istospolni par želio posvojiti dijete. To im je i omogućeno presudom Ustavnog suda RH prije dvije godine koji je proglasio diskriminatornim ukoliko se istospolnim parovima, koje Sud definira kao obitelj, ne udijeli dijete.
Udomiteljstvo i posvajanje se koristi i ideološki kao sredstvo neoliberalne propagande, pri čemu u središtu nije dobrobit djeteta nego legitimacija vlastitog statusa, odnosno prava istospolne zajednice.
Dr. Šehić je rekao da se Ustavni sud takvom odlukom „udaljio od dobrobiti i najboljih interesa djeteta, stavljajući u fokus navodnu diskriminaciju istospolnih partnera u predmetu udomljavanja djece. Time je navodna zabrinutost istospolnog para postavljena iznad dobrobiti djeteta zbog kojega uopće postoji udomiteljstvo“.
U Hrvatskoj dijete može udomiti svaki pojedinac ukoliko zadovoljava određene kriterije i prolazi psiho – socijalne provjere. Tim za udomiteljstvo čine socijalni radnik, psiholog i pravnik. Osnovno osposobljavanje udomitelja koji prolaze postupak provjere uključuje 40 sati edukacije, socijalnu anamnezu, psihologijsku obradu i terenski izvid u utvrđivanju stambenih uvjeta. Organiziraju se i godišnje edukacije udomitelja.
Dr. Šehić je upozorio na moguće dominantni ‘tehnicistički’ pristup u postupku udomljavanja, u smislu zadovoljavanja određenih psiho – socijalnih kriterija, jer dijete može udomiti i samac ukoliko ostvaruje određene materijalne uvjete, npr. ima puno novca, dobro stambeno rješenje, a ne živi u obitelji bračne zajednice muškarca i žene.
„U središtu udomljavanja treba biti dobro djeteta. Ne daje se dijete udomiteljima kako bi se udovoljilo njihovoj želji za djetetom, nego se udomitelji daju djetetu radi njegove skrbi i zaštite. Udomiteljstvo predstavlja lijek za dijete bez obitelji, a ne za obitelj bez djece“ istaknuo je dr. Šehić, citirajući pritom mišljenje ustavnog suca Miroslava Šumanovića koji je u slučaju posvajanja djeteta od strane istospolnog para poručio da dijete ne smije biti instrumentalizirano u svrhu ičijih pretenzija.
Naglasivši da se homoseksualni par i posvajanjem djeteta želi legitimirati kao obitelj, dr. Šehić je rekao da takvo postupanje ugrožava javni moral društva koje je ustavna kategorija. Ustav spominje javni moral kao važan dio javnog pravnog poretka. Narušava se status obiteljske zajednice muškarca i žene koja je najbolji i prirodni ambijent za podizanje djeteta, jer čovjekova stvorenost proizlazi iz spolnog odnosa žene i muškarca, rekao je predavač.
„Govor teologije utemeljen je na antropološkoj istini o čovjeku kao slici Božjoj i prirodnoj obiteljskoj zajednici. Brojna recentna istraživanja nedvojbeno potvrđuju kako se uspješnije razvijaju djeca u zajednici muškarca i žene, naspram djece odgajane u istospolnim zajednicama te imaju manje pretpostavke rizičnog ponašanja. Tu se očituje sklad antropološke istine o čovjeku s onim što empirijske znanosti potvrđuju“ poručio je dr. Šehić, rekavši da „dobrobit, sigurnost i cjeloviti razvoj djeteta predstavljaju imperativ zakonskog uređenja koje treba utemeljiti u znanstvenim činjenicama različitih disciplina. Pritom je nezaobilazna kršćanska antropologija iz koje je iznikla zapadna civilizacija“.
„Pravo govori o najboljem interesu djeteta čemu treba zakonom težiti. Optimalni interes djeteta znači osiguravati njegov cjeloviti razvoj u svim područjima: tjelesno – psihomotornom, kognitivno – spoznajnom, socio – emocionalnom i duhovnom. Teološki govor o tome artikulira crkveno učiteljstvo koje polazi od dostojanstva djeteta, što znači potvrditi njegovu potrebu i njegovo prirodno pravo na majku i oca“ rekao je dr. Šehić, citirajući pritom zaključak pape Franje u Amoris laetitia, br. 172.
„Najprije treba zadovoljiti potrebe djeteta koje je u prvom planu, onda potrebe obitelji koja je u drugom planu.
Obitelj je najprikladnije mjesto za razvoj djeteta, uz komplementarnost braka između muškarca i žene koji su nezamjenjivi i nenadomjestivi za uravnotežen razvoj i život djeteta.
I papa Ivan Pavao II. u enciklici Evangelium vitae, br. 93., pravom majčinom i očinskom ljubavlju naziva prihvaćanje djece iz drugih obitelji, pružajući im potrebno za život i puni razvoj“ rekao je dr. Šehić.
Predavač je upozorio i na implementaciju dokumenata nadnacionalnih okvira, poput Istanbulske konvencije koja ima elemente rodne ideologije, rekavši da neke konvencije upitnog demokratskog legitimiteta promoviraju neoliberalnu agendu u duhu etičkog i moralnog relativizma. Postavljaju se kao zakoniti pravni autoriteti, a suprotni su tradiciji europskih vrijednosti.
No, s prihvaćenim konvencijama moraju biti usklađene i odredbe nacionalnog zakonodavstva. Komisije provjeravaju provedbu zakonodavnih elemenata konvencija u državama koje su konvenciju prihvatile.
„Udomiteljstvo mora počivati na najboljem interesu, blagostanju i dobrobiti djeteta, prema Amoris latetita br. 180. Ako to nije u fokusu, događa se zloupotreba. Svaki pokušaj čiji je cilj služiti se udomljavanjem i vlastiti nedefinirani pravni status legitimirati onim za udomljavanje, moralno je pogrešan i štetan“ upozorio je dr. Šehić, poručivši da bit udomiteljstva treba biti dobro djeteta.
„Pravo postati udomiteljem na postoji ni u kontekstu čl. 8 o pravima na obiteljski život Europske konvencije o ljudskim pravima i temeljnim slobodama. Sintagma ‘Imam pravo biti udomitelj’ je oblik manipulacije u želji da se udomiteljstvo proglasi osobnim pravom, a one koji to niječu proglašava se protivnicima ljudskih prava.
Dijete ne smije biti instrumentalizirano i u svrhu legitimiranja seksualne orijentacije. Mnogi u javnoj raspravi udomiteljstvo promatraju kao polugu prihvaćanja ili odbijanja tzv. modernih vrijednosti kroz koje se želi uvesti ravnopravnost spolne orijentacije“ rekao je dr. Šehić, napominjući da nije tako u svim slučajevima, ali postoje nastojanja da se udomiteljstvo iskoristi kao poluga za dokazivanje ravnopravnosti i nediskriminacije određenih zajednica. U tom slučaju, dijete postaje objekt o čijoj se dobrobiti nedovoljno govori.
Istaknuvši da je važno gledati kontekst u kojem se događa udomljavanje, što dalekosežno može utjecati na promjene glede obitelji i moralnih načela, dr. Šehić je potaknuo da se udomljavanje promatra u judeo-kršćanskom kontekstu u kojem obitelj ima svoju ustavnu vrijednost, stečena prava i mogućnost u kojima može odgojiti dijete.
„Zakon koji će ići u redukciju ili u raslojavanje temeljnih prava i vrijednosti može donijeti suprotan efekt koji će se posvetiti minucioznom raslojavanju toga tko sve može postati udomitelj.
Ako se ide na fokus udomitelja, smatram da će se zaboraviti da je dijete temeljni fokus, homo imago Dei, oko kojega se mora razviti dar obitelji koja se daruje djetetu, kako bi dijete raslo u obiteljskom ambijentu. Jer, ako dijete postane lijek za obitelj, onda smo izgubili smisao i svrhu Zakona o udomljavanju“ upozorio je dr. Šehić.
Lucija Škrokov Kučina i Tena Vujević, psihologinje iz Obiteljskog centra u Centru za socijalnu skrb u Zadru, govorile su o kriterijima koje treba zadovoljiti za postati udomiteljem, o pravnoj regulaciji i postupku udomiteljstva. Nakon uspješno završenog osposobljavanja, udomitelju se izdaje Dozvola za obavljanje udomiteljstva na rok od tri godine, što se nakon isteka toga roka može obnavljati.
U tradicionalnom udomiteljstvu udomitelj ima pravo na opskrbninu i na naknadu za rad udomitelja. Srodničko udomiteljstvo mogu obavljati osobe u srodstvu s korisnikom čiji udomitelj također ima pravo na opskrbninu.
Udomiteljstvo kao zanimanje znači da se osobe mogu baviti udomiteljstvom kao zanimanjem. Pritom ne smiju biti zaposleni u drugim poslovima, a za obavljanje udomiteljstva ostvaruju prava kao zaposlene osobe, pravo na opskrbninu i naknadu za rad udomitelja.
Dobna razlika između udomitelja i djeteta mora biti najmanje 18 godina, osim kod srodnika kao udomitelja. Timovi za udomiteljstvo nalaze se u lokalnim Centrima za socijalnu skrb.
Udomiteljica Maja Dumančić, vjeroučiteljica na Visu, posvjedočila je vlastito iskustvo posvajanja dvojice dječaka koji su braća. Dumančić je članica ‘Josipove obitelji’, udruge potpore posvajateljima i udomiteljima o kojoj se više može saznati na njihovoj stranici josipoveobitelji.com.
Ines Grbić
ZADAR / ŽUPANIJA
BOŽIĆNA ČESTITKA / Nadbiskup Zgrablić: “Gradimo Božji svijet mira i dobra u svojim srcima, obiteljima, na radnom mjestu i u našoj Domovini”
U nastavku donosimo božićnu čestitku zadarskog nadbiskupa Milana Zgrablića:
“Draga braćo i sestre!
Božić 2024. godine radosno očekujemo zbog milosnog početka Jubilejske godine koju papa Franjo svečano započinje otvaranjem Svetih vrata na bazilici sv. Petra u Rimu na Badnjak. Blagdan Isusova rođenja također je poput trajno, širom otvorenih Svetih vrata kroz koja nam se pruža veličanstveni pogled prema Božanskom Srcu iz kojeg proizlazi sigurnost naše nade da nas Bog ljubi. Iza ovih Svetih vrata Božića „Njegovo otvoreno srce nam prethodi i bezuvjetno nas čeka, ne zahtijevajući od nas ništa kako bi nas ljubilo i nudi nam svoje prijateljstvo: on nas je prvi ljubio (usp. 1 Iv 4, 10)“ (Delixit nos, br. 1). Božić nam otvara Sveta vrata kroz koja možemo proći i približiti se Srcu koje kuca za nas, doći bliže Bogu koji je postao čovjekom radi nas ljudi i radi našega spasenja (usp. simbol Vjere). Božić jest poput trajno otvorenih Svetih vrata preko kojih nam se prenosi sveta vatra Duha kojim trebamo nanovo zapaliti plamen vjere i ljubavi koji se ne gasi i nade koja ne razočarava.
Božić je snažno Božje svjedočanstvo da nas On ljubi. Upravo iz Božje ljubavi prema čovjeku, koja je očitovana u božićnom događaju, proizašla je radost da se Bog trajno nastanio među nama, da je postao Emanuel – Bog s nama, da je njegovim rođenjem započela Godina milosti Gospodnje (usp. Lk 4,19), koja se ne umanjuje prolazom dana i sati; da je svanuo novi dan Božjeg milosrđa koji ne pozna zalaza (usp. Uskrsni hvalospjev). Ovaj je Božić poseban jer se plamen nade Božje ljubavi, očitovan u Jubilejskoj godini, u nama raspiruje i vatra milosti oprosta ne gasi. „Duh Sveti je, naime, taj koji svojom trajnom prisutnošću u Crkvi putnici širi svjetlo nade u vjernicima: On ga održava poput goruće baklje koja se nikada ne gasi, kako bi davao potporu i snagu našemu životu (Spes non confundit, br. 3).
Kako možemo živjeti ovo vrijeme milosti, milosrđa, ljubavi i svijetla? Kako živjeti ovaj Božić i Jubilejsku, Svetu godinu? Kako očuvati goruću baklju Duha koji će prosvjetljavati našu nadu, do njezinog punog ostvarenja?
Ono što je u „punini vremena“ (usp. Gal 4, 4) ostvareno djelovanjem Duha Svetoga i Isusovim utjelovljenjem i rođenjem, njegovim djelom otkupljenja, sada se nastavlja po spomenu i životu Crkve i u Crkvi, djelovanjem istoga Božjega Duha. Duh Sveti je onaj koji želi iznova djelovati u našem životu, poput izvora koji daje da sve oko njega živi i raste. Važno je, stoga, da u našim životima ponovno otkrijemo djelovanje Duha Svetoga, Duha koji djeluje u svakoj osobi, svakom vremenu, cijeloj povijesti. Duh Sveti je treća Božanska Osoba po kojoj Bog sve stvara i uzdržava, Osoba koja govori jezikom ljubavi, priopćuje ljubav, stvara jedinstvo, daruje mir, zacjeljuje rane, potiče i održava nadu koje ne razočarava (usp. Rim 5, 5), osigurava novost života za kojom čeznemo.
Važno nam je, također, ovog Božića i tijekom milosne Jubilejske godine, živom vjerom prihvatiti da se Duh Sveti „razlijeva u našim srcima“ (usp. Rim 5, 5), kako bi osvježio nadu od koje i za koju živimo, kako bi nas sâm Duh vodio u novost života koji dolazi Isusovim rođenjem.
Važno je za čovjeka, svakoga čovjeka, čuti i prihvatiti Radosnu vijest koja je puna Božjega Duha (usp. 2 Tim 4, 16), koja će nam omogućiti da se zaljubimo u Boga. Ta će nam snaga ljubavi pomoći da upoznamo Isusa i oblikujemo svoje srce po Božjem Duhu i Srcu Isusovu te iz ljubavi i čistog srca crpimo snagu kako bismo mogli graditi novi svijet, novi život, život na koji nas Bog uzdiže; život dostojanstva djece Božje, novi život kojeg Božji Sin donosi na ovaj svijet. Duh će tako oblikovati i naše misli i želje kako bismo mogli imati novi i drugačiji pogled, Isusov pogled, pogled pun nade, ljubavi i milosrđa, pogled pun Boga i punine života.
Kada Duh Sveti djeluje u nama, Bog će stvoriti u našim srcima novi poredak vrijednosti u različitim područjima osobnog, obiteljskog, društvenog života, u našem radu i svakodnevnoj brizi za materijalna i vječna dobra.
U ovo vrijeme ratova i nemira koji uzimaju mnoge živote, u vremenu velikih društvenih previranja, velikih političkih podjela, beskrupuloznog sijanja mržnje i netolerancije, rastu radikalizma; u vremenu snažnih diktatura relativizma i ravnodušnosti, u promicanju `kulture smrti`; u vremenu nastajanja bezbožničke civilizacije, u sve većem rascjepu siromašnih i bogatih, u vremenu gaženja ljudskog dostojanstva i svetosti života i obitelji i tolikim drugim oblicima negativnih događanja u sadašnjem svijetu – Bog nam šalje nevino, malo Dijete, svoga Sina! Bog nam otvara Sveta vrata Srca svoga Sina, da bude naš Spasitelj, spasitelj čovječanstva, spasitelj čovjeka. Bog nam nudi novo i drugačije, pozitivno i veličanstveno. Bog nam šalje svoga Sina da naša nada bude ispunjena, vjera djelotvorna, ljubav neprolazna.
Prođimo kroz Sveta vrata Božića i Jubliejske godine, zagrlimo Isusa i primimo njegov veliki dar Duha Svetoga. Gradimo novi život, Božji svijet mira i dobra u svojim srcima, svojim obiteljima, na našem radnom mjestu, u našoj Domovini, u vremenu i prostoru u kojem živimo i djelujemo.
Čestit Vam i sretan Božić te blagoslovljena Jubilejska 2025. godina!”
+ Milan Zgrablić,
zadarski nadbiskup
ZADAR / ŽUPANIJA
DEKRET NADBISKUPA ZGRABLIĆA / Ovo su jubilejska mjesta i oprosti u jubilejskoj 2025. godini u Zadarskoj nadbiskupiji…
U nastavku donosimo DEKRET 0 JUBILEJSKIM MJESTIMA I OPROSTIMA U JUBILEJSKOJ 2025. GODINI U ZADARSKOJ NADBISKUPIJI:
Sveti Otac, papa Franjo, 9. svibnja 2024., bulom Spes non confundit, proglasio je Redoviti jubilej 2025. godine. Jubilejska godina će započeti u Rimu obredom koji će predvoditi papa Franjo i otvaranjem Svetih vrata u bazilici sv. Petra, na Badnjak, 24. prosinca 2024. godine. Prema odredbi pape Franje, na blagdan Svete Obitelji lsusa, Marije i Josipa, u nedjelju, 29. prosinca 2024. će započeti Jubilejska godina u partikularnim Crkvama, prigodnim obredom i euharistijskim slavljima u katedralama.
1. Jubilejska mjesta u Zadarskoj nadbiskupiji
Apostolska pokorničarna (AP) je 13. svibnja 2024. donijela Dekret o podjeli potpunog oprosta tijekom redovite Jubilarne 2025. godine (Dekret). Ovime, sukladno izdanom Dekretu, određujem jubilejska mjesta u Zadarskoj nadbiskupiji, gdje će vjernici za cijelo vrijeme trajanja Jubilejske godine, počevši od 29. prosinca 2024. (od otvaranja Jubilejske godine) do 28. prosinca 2025., (do zatvaranja Jubilejske godine), moći zadobiti jubilejsku milost — potpuni oprost. To su sljedeća mjesta i crkve:
katedrala sv. Stošije u Zadru,
župna crkva sv. Šime u Zadru,
samostanska crkva sv. Mihovila franjevaca trećoredaca glagoljaša u Zadru,
župna crkva sv. Anselma u Ninu,
benediktinska crkva sv. Kuzme i Damjana na Ćokovcu, na otoku Pašmanu.
2. Oprosti tijekom Jubilejske godine
Tijekom jubilejske godine svi ostali prethodno dodijeljeni oprosti ostaju na snazi. „Svi vjernici, koji su istinski raskajani i slobodni od svake naklonosti prema grijehu (…) koji su potaknuti duhom milosrđa i koji su tijekom Svete godine pročišćeni po sakramentu pokore i okrijepljeni svetom pričešću, molili na nakane Vrhovnog svećenika, moći će iz crkvene riznice dobiti potpuni oprost, s odrješenjem i oproštenjem od svih svojih grijeha, a koji se po izboru može primijeniti i za duše u čistilištu“ (AP, Dekret).
„Vjernici, hodočasnici nade, moći će dobiti jubilejski oprost od Svetog Oca ako pobožno hodočaste: prema bilo kojem svetom jubilejskom mjestu i tamo pobožno sudjeluju na svetoj misi (…), na obrednim misama prigodom podjele sakramenata kršćanske inicijacije ili bolesničkog pomazanja; na slavlju Službe Riječi; na Liturgiji časova (Služba čitanja, Jutarnja, Večernja); na pobožnosti križnog puta; mole krunicu na čast Blažene Djevice Marije; mole himan Akathistos; na pokorničkom slavlju koje završava pojedinačnom ispovijedi pokornika“ (AP, Dekret, Br. I.).
„Isto tako, vjernici će moći zadobiti jubilejski oprost ako pojedinačno ili u skupini pobožno posjete bilo koje jubilejsko mjesto i tamo se u prikladnom vremenu uključe u euharistijsko klanjanje i meditaciju, a koje će zaključiti s molitvom Oče naš, Ispovijest vjere u bilo kojem legitimnom obliku i zazivom Mariji, Majci Božjoj“ (AP, Dekret, Br. II).
„lstinski raskajani vjernici koji iz ozbiljnih razloga neće moći sudjelovati u svečanim slavljima, hodočašćima i pobožnim pohodima (kao što su, prije svega, klauzurne redovnice i redovnici, starije osobe, bolesnici, zatvorenici, kao i oni koji u bolnici ili na drugim mjestima stalno skrbe o bolesnicima) će dobiti jubilejski oprost pod istim uvjetima ako, sjedinjeni u duhu s prisutnim vjernicima, osobito u trenucima u kojima se riječi Vrhovnog svećenika ili dijecezanskog biskupa prenose putem sredstava komunikacije, izmole Oče naš, Ispovijest vjere u bilo kojem obliku u svom domu ili gdje god se nalazili (npr. u samostanskoj kapeli, bolnici, staračkom domu, zatvoru…) i druge odobrene molitve u skladu sa svrhom Svete godine, prinoseći svoje patnje ili teškoće svojih života“ (AP, Dekret, Br. II).
„Nadalje, vjernici će moći dobiti jubilejski oprost ako pobožno sudjeluju u pučkim misijama, duhovnim vježbama ili tečajevima o tekstovima Drugoga vatikanskog sabora i Katekizmu Katoličke Crkve, koji bi se, po volji Svetoga Oca, trebali održavati u crkvama ili drugim prikladnim mjestima“ (AP, Dekret, Br. III).
Vjernici koji su učinili djelo milosrđa u korist duša u čistilištu, ako pristupe sakramentu pričesti unutar euharistijskog slavlja drugi put u istom danu, moći će dobiti potpuni oprost dva puta toga istog dana, a može se primijeniti samo za pokojne.
Potpuni oprost je na osobiti način povezan s djelima milosrđa i pokore, koji svjedoče o pouzdanom obraćenju.
„Također, vjernici će moći dobiti jubilarni oprost ako u primjereno vrijeme posjete svoju braću i sestre koji su u potrebi ili teškoćama (bolesnici, zatvorenici, usamljene starije osobe, invalidi…), hodočasteći tako prema Kristu koji je prisutan u njima (v. Mt 25,34-36). Pridržavajući se duhovnih, sakramentalnih i molitvenih uvjeta, vjernici će sigurno moći ponavljati takve posjete tijekom Svete godine i tako će svaki puta, pa čak i svakodnevno, dobiti potpuni oprost.
Jubilejski potpuni oprost može se postići i kroz inicijative koje na konkretan i velikodušan način provode pokornički duh koji je poput duše Jubileja. Tu se posebno misli na ponovno otkrivanje vrijednosti petka: uzdržavanjem, barem na jedan dan, od uzaludnih aktivnosti (stvarnih ili virtualnih, prenošenih putem medija i društvenih mreža), od suvišne konzumacije (primjerice..), kao i izdvajanjem novčanih iznosa za siromašne, podupiranjem vjerskih ili društvenih aktivnosti, osobito u korist obrane i zaštite te kvalitete života u svim njegovim fazama, napuštene djece, mladih ljudi u poteškoćama, starijih Ijudi u potrebi ili usamljenih, migranata iz različitih zemalja…, posvećujući tako prikladan dio svog slobodnog vremena dobrovoljnim aktivnostima, u korist zajednice ili drugim oblicima zalaganja“ (AP, Dekret, Br. III).
3. Poziv i poticaj svećenicima i pastoralnim djelatnicima
Pozivam sve svećenike „da velikodušnom dostupnošću i predanošću vjernicima pruže najširu mogućnost korištenja sredstva spasenja na način da se objavi vrijeme kada se može pristupiti ispovijedi i pokorničkim slavljima“ (AP, Dekret, Br. III.). Podsjećam svećenike, ovisno o mogućnostima, u skladu s motuproprijem Misericordia Dei, da imaju pastoralnu mogućnost ispovijedanja i tijekom slavlja svete mise.
Potičem svećenike i sve uključene u pastoral Nadbiskupije da se pobrinu za jasno objašnjavanje vjernicima ovdje navedenih odredbi i načela za posvećenje vjernika.
Neka nam Jubilejska godina bude milosno vrijeme raspirivanja kršćanske nade koja ne razočarava i zadobivanja jubilejske milosti oprosta koja nas čvršće u Ijubavi sjedinjuje s Bogom, bližnjima i s našim dragim pokojnicima.
Zadar, na spomendan sv. Ivana od Križa, 14. prosinca 2024. Broj: 1249/2024.
ZADAR / ŽUPANIJA
SA SVEUČILIŠTA U ZADRU: Objavljeni konačni rezultati natječaja za dodjelu stipendija!
Sveučilište u Zadru objavljuje konačne rezultate natječaja za dodjelu stipendija.
Možete ih pregledati na donjim linkovima:
Konačni rezultati Natječaja za dodjelu stipendija izvrsnim redovitim studentima
Konačni rezultati Natječaja za dodjelu stipendija studentima aktivnim sportašima
-
ZADAR / ŽUPANIJA5 dana prije
DR. SORIĆ VODIO RADIONICU U OB / Zadarska Urologija potvrdila se kao centar izvrsnosti urološke laparoskopije
-
ZADAR / ŽUPANIJA1 dan prije
USUSRET BOŽIĆU / Evo kako u nedjelju rade trgovine u Zadru…
-
Svijet4 dana prije
Opasni virus se vratio, pronađen je u otpadnim vodama europskih zemalja: Evo što su idući koraci
-
Hrvatska4 dana prije
VIDEO / Kod Istre snimljena posebna vrsta morskog psa