ZADAR / ŽUPANIJA
TRIBINA “UDOMITELJSTVO” U ZMAJEVIĆU Don Damir Šehić: “Posvajanjem djeteta homoseksualni par želi se legitimirati kao obitelj. To ugrožava javni moral društva!”
Tribina pod nazivom Udomiteljstvo u organizaciji inicijative ’40 dana za život’ održana je u dvorani Sjemeništa Zmajević u Zadru.
Stručno izlaganje održao je dr. don Damir Šehić, predavač Moralne teologije na Teološko – katehetskom odjelu Sveučilišta u Zadru.
„Zakon o udomiteljstvu u središte stavlja djecu, a ne status osoba koje društvo delegira da pružaju tu uslugu“ istaknuo je dr. Šehić, rekavši kako je u Hrvatskoj tema udomiteljstva osobito došla u fokus javnosti kada je istospolni par želio posvojiti dijete. To im je i omogućeno presudom Ustavnog suda RH prije dvije godine koji je proglasio diskriminatornim ukoliko se istospolnim parovima, koje Sud definira kao obitelj, ne udijeli dijete.
Udomiteljstvo i posvajanje se koristi i ideološki kao sredstvo neoliberalne propagande, pri čemu u središtu nije dobrobit djeteta nego legitimacija vlastitog statusa, odnosno prava istospolne zajednice.
Dr. Šehić je rekao da se Ustavni sud takvom odlukom „udaljio od dobrobiti i najboljih interesa djeteta, stavljajući u fokus navodnu diskriminaciju istospolnih partnera u predmetu udomljavanja djece. Time je navodna zabrinutost istospolnog para postavljena iznad dobrobiti djeteta zbog kojega uopće postoji udomiteljstvo“.
U Hrvatskoj dijete može udomiti svaki pojedinac ukoliko zadovoljava određene kriterije i prolazi psiho – socijalne provjere. Tim za udomiteljstvo čine socijalni radnik, psiholog i pravnik. Osnovno osposobljavanje udomitelja koji prolaze postupak provjere uključuje 40 sati edukacije, socijalnu anamnezu, psihologijsku obradu i terenski izvid u utvrđivanju stambenih uvjeta. Organiziraju se i godišnje edukacije udomitelja.
Dr. Šehić je upozorio na moguće dominantni ‘tehnicistički’ pristup u postupku udomljavanja, u smislu zadovoljavanja određenih psiho – socijalnih kriterija, jer dijete može udomiti i samac ukoliko ostvaruje određene materijalne uvjete, npr. ima puno novca, dobro stambeno rješenje, a ne živi u obitelji bračne zajednice muškarca i žene.
„U središtu udomljavanja treba biti dobro djeteta. Ne daje se dijete udomiteljima kako bi se udovoljilo njihovoj želji za djetetom, nego se udomitelji daju djetetu radi njegove skrbi i zaštite. Udomiteljstvo predstavlja lijek za dijete bez obitelji, a ne za obitelj bez djece“ istaknuo je dr. Šehić, citirajući pritom mišljenje ustavnog suca Miroslava Šumanovića koji je u slučaju posvajanja djeteta od strane istospolnog para poručio da dijete ne smije biti instrumentalizirano u svrhu ičijih pretenzija.
Naglasivši da se homoseksualni par i posvajanjem djeteta želi legitimirati kao obitelj, dr. Šehić je rekao da takvo postupanje ugrožava javni moral društva koje je ustavna kategorija. Ustav spominje javni moral kao važan dio javnog pravnog poretka. Narušava se status obiteljske zajednice muškarca i žene koja je najbolji i prirodni ambijent za podizanje djeteta, jer čovjekova stvorenost proizlazi iz spolnog odnosa žene i muškarca, rekao je predavač.
„Govor teologije utemeljen je na antropološkoj istini o čovjeku kao slici Božjoj i prirodnoj obiteljskoj zajednici. Brojna recentna istraživanja nedvojbeno potvrđuju kako se uspješnije razvijaju djeca u zajednici muškarca i žene, naspram djece odgajane u istospolnim zajednicama te imaju manje pretpostavke rizičnog ponašanja. Tu se očituje sklad antropološke istine o čovjeku s onim što empirijske znanosti potvrđuju“ poručio je dr. Šehić, rekavši da „dobrobit, sigurnost i cjeloviti razvoj djeteta predstavljaju imperativ zakonskog uređenja koje treba utemeljiti u znanstvenim činjenicama različitih disciplina. Pritom je nezaobilazna kršćanska antropologija iz koje je iznikla zapadna civilizacija“.
„Pravo govori o najboljem interesu djeteta čemu treba zakonom težiti. Optimalni interes djeteta znači osiguravati njegov cjeloviti razvoj u svim područjima: tjelesno – psihomotornom, kognitivno – spoznajnom, socio – emocionalnom i duhovnom. Teološki govor o tome artikulira crkveno učiteljstvo koje polazi od dostojanstva djeteta, što znači potvrditi njegovu potrebu i njegovo prirodno pravo na majku i oca“ rekao je dr. Šehić, citirajući pritom zaključak pape Franje u Amoris laetitia, br. 172.
„Najprije treba zadovoljiti potrebe djeteta koje je u prvom planu, onda potrebe obitelji koja je u drugom planu.
Obitelj je najprikladnije mjesto za razvoj djeteta, uz komplementarnost braka između muškarca i žene koji su nezamjenjivi i nenadomjestivi za uravnotežen razvoj i život djeteta.
I papa Ivan Pavao II. u enciklici Evangelium vitae, br. 93., pravom majčinom i očinskom ljubavlju naziva prihvaćanje djece iz drugih obitelji, pružajući im potrebno za život i puni razvoj“ rekao je dr. Šehić.
Predavač je upozorio i na implementaciju dokumenata nadnacionalnih okvira, poput Istanbulske konvencije koja ima elemente rodne ideologije, rekavši da neke konvencije upitnog demokratskog legitimiteta promoviraju neoliberalnu agendu u duhu etičkog i moralnog relativizma. Postavljaju se kao zakoniti pravni autoriteti, a suprotni su tradiciji europskih vrijednosti.
No, s prihvaćenim konvencijama moraju biti usklađene i odredbe nacionalnog zakonodavstva. Komisije provjeravaju provedbu zakonodavnih elemenata konvencija u državama koje su konvenciju prihvatile.
„Udomiteljstvo mora počivati na najboljem interesu, blagostanju i dobrobiti djeteta, prema Amoris latetita br. 180. Ako to nije u fokusu, događa se zloupotreba. Svaki pokušaj čiji je cilj služiti se udomljavanjem i vlastiti nedefinirani pravni status legitimirati onim za udomljavanje, moralno je pogrešan i štetan“ upozorio je dr. Šehić, poručivši da bit udomiteljstva treba biti dobro djeteta.
„Pravo postati udomiteljem na postoji ni u kontekstu čl. 8 o pravima na obiteljski život Europske konvencije o ljudskim pravima i temeljnim slobodama. Sintagma ‘Imam pravo biti udomitelj’ je oblik manipulacije u želji da se udomiteljstvo proglasi osobnim pravom, a one koji to niječu proglašava se protivnicima ljudskih prava.
Dijete ne smije biti instrumentalizirano i u svrhu legitimiranja seksualne orijentacije. Mnogi u javnoj raspravi udomiteljstvo promatraju kao polugu prihvaćanja ili odbijanja tzv. modernih vrijednosti kroz koje se želi uvesti ravnopravnost spolne orijentacije“ rekao je dr. Šehić, napominjući da nije tako u svim slučajevima, ali postoje nastojanja da se udomiteljstvo iskoristi kao poluga za dokazivanje ravnopravnosti i nediskriminacije određenih zajednica. U tom slučaju, dijete postaje objekt o čijoj se dobrobiti nedovoljno govori.
Istaknuvši da je važno gledati kontekst u kojem se događa udomljavanje, što dalekosežno može utjecati na promjene glede obitelji i moralnih načela, dr. Šehić je potaknuo da se udomljavanje promatra u judeo-kršćanskom kontekstu u kojem obitelj ima svoju ustavnu vrijednost, stečena prava i mogućnost u kojima može odgojiti dijete.
„Zakon koji će ići u redukciju ili u raslojavanje temeljnih prava i vrijednosti može donijeti suprotan efekt koji će se posvetiti minucioznom raslojavanju toga tko sve može postati udomitelj.
Ako se ide na fokus udomitelja, smatram da će se zaboraviti da je dijete temeljni fokus, homo imago Dei, oko kojega se mora razviti dar obitelji koja se daruje djetetu, kako bi dijete raslo u obiteljskom ambijentu. Jer, ako dijete postane lijek za obitelj, onda smo izgubili smisao i svrhu Zakona o udomljavanju“ upozorio je dr. Šehić.
Lucija Škrokov Kučina i Tena Vujević, psihologinje iz Obiteljskog centra u Centru za socijalnu skrb u Zadru, govorile su o kriterijima koje treba zadovoljiti za postati udomiteljem, o pravnoj regulaciji i postupku udomiteljstva. Nakon uspješno završenog osposobljavanja, udomitelju se izdaje Dozvola za obavljanje udomiteljstva na rok od tri godine, što se nakon isteka toga roka može obnavljati.
U tradicionalnom udomiteljstvu udomitelj ima pravo na opskrbninu i na naknadu za rad udomitelja. Srodničko udomiteljstvo mogu obavljati osobe u srodstvu s korisnikom čiji udomitelj također ima pravo na opskrbninu.
Udomiteljstvo kao zanimanje znači da se osobe mogu baviti udomiteljstvom kao zanimanjem. Pritom ne smiju biti zaposleni u drugim poslovima, a za obavljanje udomiteljstva ostvaruju prava kao zaposlene osobe, pravo na opskrbninu i naknadu za rad udomitelja.
Dobna razlika između udomitelja i djeteta mora biti najmanje 18 godina, osim kod srodnika kao udomitelja. Timovi za udomiteljstvo nalaze se u lokalnim Centrima za socijalnu skrb.
Udomiteljica Maja Dumančić, vjeroučiteljica na Visu, posvjedočila je vlastito iskustvo posvajanja dvojice dječaka koji su braća. Dumančić je članica ‘Josipove obitelji’, udruge potpore posvajateljima i udomiteljima o kojoj se više može saznati na njihovoj stranici josipoveobitelji.com.
Ines Grbić
ZADAR / ŽUPANIJA
IZVANREDNI RADOVI! U utorak bez vode osam ulica u Diklu!
Zbog izvođenja izvanredni radova na vodoopskrbnom sustavu, dana 05.11.2024. godine (utorak), od 08:00 sati pa do 15:00 biti će privremeno obustavljena opskrba vodom u gradu Zadru, predio Diklo u ulicama : Ulica Romansa, ulica Poljana Dragutina Domjanića, Ulica Josipa Pupačića, ulica Vukovica, Ulica Jukića, Ulica Markežića, ulica Krešimirova obala, te Put Brajde.
Tijekom radova do ponovne uspostave vodoopskrbe, cisterna s vodom za ljudsku potrošnju biti će smještena u ulici Krešimirova obala kod kućnog broja 96.
ZADAR / ŽUPANIJA
FOTOGALERIJA / 9. Balkanski simpozij o arheometriji na Sveučilištu u Zadru
na Sveučilištu u Zadru od 4. do 7. studenog održava se 9. Balkanski simpozij o arheometriji. Riječ je o znanstvenoj disciplini koja se u ispitivanju i objašnjenju arheoloških pronalazaka koristi metodama i tehnikama prirodnih i tehničkih znanosti, prije svega kemije, fizike, mineralogije, znanosti o materijalima, kao i bioloških znanosti, posebice molekularne biologije.
Na ovogodišnjem izdanju simpozija okupili su se istraživači iz čak 15 zemalja, Hrvatske, Srbije, Irske, Grčke, Rumunjske, Češke, Mađarske, Poljske, Nizozemske, Italije i Francuske… U tri dana trajanja simpozija oni će izlagati o metodama datiranja, među kojima je najpoznatija radiokarbonsko datiranje (datiranje ugljikom-14), ali i luminiscencija, dendrokronologija (mjerenje godova na stablima), zatim karakterizacijama materijala (keramika, metali, staklo, kamenje, pigmenti, žbuke, organski ostaci…), bioarheologiji, arheologiji okoliša, računalnim rekonstrukcijama, procesa propadanja i sl.
U posebnom fokusu bit će multidisciplinarna istraživanja, razvoj i upravljanje kulturnom baštinom te projekti zaštite, konzervacije i restauracije spomenika.
– Ovaj simpozij od velike je važnosti za naše Sveučilište jer okuplja stručnjake iz različitih disciplina koji dijele posvećenost razumijevanju, očuvanju i vrednovanju naše bogate kulturne baštine. Domaćinstvom ovog događanja, Sveučilište u Zadru potvrđuje svoju predanost unapređenju znanstvenih istraživanja i poticanju značajne suradnje na regionalnoj i međunarodnoj razini. Zadar je grad koji u svojim zidinama, ulicama i obali skriva mnoge slojeve povijesti. To je živući podsjetnik na važnost vašeg rada, ne samo u otkrivanju i analizi prošlosti, već i u njenom očuvanju za buduće generacije, istaknuo je u pozdravnoj riječi prorektor Sveučilišta u Zadru prof. dr. sc. Zvjezdan Penezić, poželjevši sudionicima da kroz vođene obilaske muzeja, arheoloških zbirki i povijesnih lokaliteta iz prve ruke dožive živopisni kulturni kontekst koji oblikuje rad na Sveučilištu u Zadru.
Predsjednica Organizacijskog odbora izv. prof. dr. sc. Antonija Mlikota istaknula je važnost interdisciplinarnog pristupa problematici, o čemu svjedoči sudjelovanje triju sveučilišnih odjela – Odjela za povijest umjetnosti, Odjela za arheologiju i Odjela za ekologiju, agronomiju i akvakulturu.
– S nama su i naši partneri iz Međunarodnog centra za podvodnu arheologiju u Zadru, Muzeja antičkog stakla, koji su povezani i s poviješću umjetnosti i samom poviješću Zadra. Okruženi smo ostacima koje ćemo imati priliku razgledati u hodnji gradom, najavila je Mlikota.
Pročelnica Odjela za povijest umjetnosti izv. prof. dr. sc. Silvia Bekavac ističe kako se pomoću arheometrijskih postupaka iz nekog organskog materijala može doznati od čega su ljudi živjeli, kakva im je bila prehrana, od čega su umrli, koliki im je bio životni vijek, dok se ispitivanjem drugih materijala može odrediti starost nalaza, boje, pigmente, odakle potječe pronađena keramika, koja je hrana bila u posudama… U postupku konzervacije može se utvrditi vrsta gljivica koja se pojavljuje u objektima te odrediti kako se nešto može sanirati.
Među pozvanim predavačima bila je izv. prof. dr. sc. Irena Radić Rossi s Odjela za arheologiju Sveučilišta u Zadru, koja je prezentirala pet lokaliteta na kojima je provodila arheometrijska mjerenja, od Caske kod Novalje do uvale kod mjesta Suđurađ na otoku Šipanu.
– Takvih je lokaliteta puno, no ova istraživanja daju dobar presjek onog što se zbiva u podmorju. Gdje god ima organskog materijala može se raditi radiokarbonske analize, gdje ima godova dendrokronološka ispitivanja, a na metalnim predmetima, kao onima od olova koje smo pronašli na lokalitetu brodoloma kod Šipana, mogu se raditi analize izotopa… Na sirovinama pronađenima kod otočića Gnalića također smo proveli različite analize, a na keramici s brodoloma kod otoka Žirja htjeli smo doznati odakle ona potječe. Napredak u arheometriji danas je toliki da ne možete ni pomišljati istraživati nalazište bez primjene tih metoda, istaknula je Radić Rossi.
Tijekom tri dana trajanja simpozija obradit će se brojne zanimljive teme kao što su mikrobiom povijesnih drvenih crkava, tajne pogreba na Biokovu, projekt „KultBaMikroo” – zaštita zadarskog kulturnog naslijeđa od negativnog utjecaja mikroorganizama, nedestruktivna SEM-EDS analiza srebrnih i zlatnih prstenova za kosu iz rano brončano doba s rijeke Tundža u Bugarskoj, staklenim narukvicama s rijeke Morave u Srbiji itd. Posljednjeg dana predviđen je vođeni obilazak povijesnom jezgrom Zadra.
ZADAR / ŽUPANIJA
OBAVIJEST: U utorak Ražanac bez vode!
Zbog izvanrednih radova na vodoopskrbnom sustavu, dana 05.11.2024. godine (utorak) u vremenu od 09:00 h pa do 11:00 h biti će privremeno obustavljena opskrba vodom potrošačima u mjestu Ražanac.
Tijekom radova do ponovne uspostave vodoopskrbe, cisterna s vodom za ljudsku potrošnju biti će smještena u ulici Ražanac XI kod kućnog broja 2.
-
Hrvatska4 dana prije
BLAGDAN SVIH SVETIH / Znate li što danas slavimo?
-
ZADAR / ŽUPANIJA3 dana prije
DUŠNI DAN / Danas se obilaze groblja i pale svijeće. Večeras u katedrali misa za sve vjerne mrtve
-
ZADAR / ŽUPANIJA4 dana prije
PRODUŽENI VIKEND / Ovo je radno vrijeme trgovina u Zadru danas i u nedjelju…
-
ZADAR / ŽUPANIJA2 dana prije
VRIJEME ZA SPIZU? / Donosimo radno vrijeme trgovina u Zadru ove nedjelje…