Tech
Njuškalo, WhatsApp, Facebook… Evo kojim se sve aplikacijama služe prevaranti

Policijski službenici Policijske uprave bjelovarsko – bilogorske su u posljednje vrijeme zaprimili i postupali po kaznenim prijavama građana, a koji su prevareni na jedan od sljedećih načina:
Prijevare putem internetskih oglasnika
Tako je jedna oštećena osoba na internetskom oglasniku “Njuškalo.hr” objavila oglas o prodaji određenog predmeta te joj se putem WhatsAppa javio zainteresirani kupac, koji je odmah predložio da se dostava izvrši nekom od dostavnih službi (DPD, GLS, Hrvatska pošta i dr.). Oštećenoj osobi bi poslao lažni link dostavne službe, a otvaranjem linka od oštećenog je zatraženo da upiše podatke sa svoje bankovne kartice (serijski broj kartice, rok valjanosti i CVV broj). Nakon upisivanja navedenih podataka, s tekućeg računa oštećenog, provede se isplata njegovog novca na razne Internet trgovine. Brojevi telefona s kojeg počinitelj kontaktira može biti iz Hrvatske, ali se u većini slučajeva radi o brojevima iz inozemstva.
Prijevare putem društvenih mreža
Nakon što se oštećeni javi na jedan od interneta oglasa, prodavač odnosno počinitelj od njega traži da mu dostavi podatke o svojoj bankovnoj kartici. Nakon toga oštećeni na svoj mobitel zaprima kod za verifikaciju, a koji počinitelj također traži da mu se dostavi, a kao obrazloženje navodi da mu je potrebno kako bi oštećenik proizvod platio na rate. Novac oštećenika se zapravo uplaćuje na korisnički račun otvoren u Super Sport kladionici ili nekoj drugoj kladionici. Zapravo, oštećenik nikada ne dobije proizvod koji je htio kupiti.
Članci odnosno objave u kojima se navode neke od poznatih osoba iz svijeta, ali i Republike Hrvatske
U njima piše kako su se jako brzo obogatili ulaganjima u kriptovalute, a ako građani žele brzo zaraditi, da ostave svoj broj za kontakt. Nakon toga počinitelji kontaktiraju građana putem WhatsApp ili Viber aplikacije te im objašnjavaju na koji način se brzo mogu obogatiti. Građane koje su uvjerili da se radi o stvarnom ulaganju, počinitelji ih traže da im dostave sliku jednog njihovog osobnog dokumenta s fotografijom i sliku potvrde o plaćanju nekih od mjesečnih režijskih davanja (račun za struju, plin i dr.), a što je počiniteljima potrebno za potvrdu identifikacije prilikom otvaranja kripto novčanika.
Građani potom uplaćuju određena novčana sredstva, vjerujući kako ulažu u kriptovalute s kojima će kasnije moći raspolagati. Nakon uplate, počinitelj im šalje lažna izvješća o njihovim ostvarenim dobicima. Ustvari, građani ne ostvaruju nikakvu dobit jer je počinitelj njihova novčana sredstva prebacio na svoj kripto novčanik. S obzirom na to da počinitelj oštećenike drži u zabludi da ostvaruju iznimno veliku dobit, oni i dalje ulažu svoj novac dok ne shvate da su prevareni, a to zaključuju onog trenutka kada si žele isplatiti svoj novac.
Počinitelj se oštećenicima lažno predstavlja kao njihov dugogodišnji poznanik ili prijatelj s Facebook-a
Budući da oštećenici vjeruju da su to njihovi poznanici ili prijatelji, ne sumnjajući da se radi o lažnim osobama, pristaju kupiti zatražene bonove. Nadalje, počinitelj ih moli da mu nakon kupnje, bonove uslikaju te mu slike proslijede. Obećava da će novac za vrijednost kupljenih bonova naknadno uplatiti na njihov bankovni račun. Nakon što oštećenici navedeno proslijede, počinitelj ih blokira na Facebooku te uklanja profilnu fotografiju.
Počinitelji građanima putem oglasa na društvenim mrežama nude isplatu kredita bez ispunjavanja standardnih pravila i uvjeta, koje propisuju banke. Građani koji ne mogu realizirati kredit u bankama, javljaju se na takve oglase o kreditiranju. Počinitelji traže da se plate troškovi obrade realizacije kredita putem Aircash i PaysafeCard e-bonova ili otvaranjem bankovnog računa na Aircashu. Građani ne sumnjaju da se radi o lažnim financijskim institucijama te dostavljaju počiniteljima fotografije navedenih bonova i podatke o svojem Aircash računu te tako budu oštećeni za iznos koji su platili za kupnju dostavljenih bonova, a kredit koji su zatražili im ne bude realiziran.
Savjet građanima
Policija upozorava da nikada, ali baš nikada, nikome ne trebate davati nikakve podatke o svojoj bankovnoj kartici, posebice ne serijski broj, rok valjanosti kartice te CVV broj. Ako nešto prodajete, kupcu je dovoljan samo Vaš broj tekućeg računa na koji je novac potrebno uplatiti te eventualno naziv banke u kojoj imate otvoren račun.
Nikada nikome ne smijete davati kontrolni broj za potvrdu svoje transakcije, osim ako Vi osobno ne potvrđujete novčanu transakciju.
Ako plaćate putem interneta, dobro se uvjerite radi li se zaista o pravoj stranici, a kako bi zaštitili sebe te dobili proizvod koji plaćate.
Nikada nikome ne dostavljajte presliku svojih osobnih dokumenata koji mogu poslužiti za Vašu identifikaciju, posebice ne preslike svojih plaćenih računa ili video snimke u kojima izgovarate neke brojeve koje su Vam dostavile Vama nepoznate osobe. Iznimno, ako osobno želite otvoriti račun u nekoj od digitalnih bankovnih platformi, a koji će te Vi osobno koristiti za plaćanja, onda pratite upute koje dobijete prilikom kreiranja svojih osobnih korisničkih računa.
Ne kupujte i ne dostavljajte 16-eroznamenkasti PIN nepoznatim osobama i osobama za koje niste u telefonskom razgovoru provjerili da li zaista trebaju Aircash ili PaysafeCard e–bonove.
Tech
Instagram uvodi nove promjene, evo za što će koristiti umjetnu inteligenciju

Društvena mreža Instagram počinje koristiti umjetnu inteligenciju kako bi utvrdila lažiraju li mlađi korisnici svoju dob na aplikaciji, objavila je danas kompanija Meta, u čijem je vlasništvu ova platforma.
Meta već neko vrijeme pomoću umjetne inteligencije utvrđuje dob korisnika raznih aplikacija, a Instagram će sada, kako se navodi, proaktivno tražiti profile za koje se sumnja da pripadaju tinejdžerima, a koji imaju netočan unos, odnosno raniji datum rođenja prilikom registracije naloga.
Ako se ustanovi da je korisnik krivotvorio svoju dob, račun će se automatski pretvoriti u “tinejdžerski račun”, koji ima više ograničenja od računa za odrasle.
Tinejdžerski profili na Instagramu su automatski zaključani, odnosno privatni, što znači da korisnici mogu pratiti te naloge samo ako im vlasnici to dozvole prihvaćanjem zahtjeva za praćenje, a zaštićene su i poruke koje vlasnik računa prima, odnosno on prima samo poruke od korisnika s kojima je već povezan na aplikaciji.
Sadržaj koji je proglašen “osjetljivim”, poput scena fizičkog nasilja ili promicanja plastične kirurgije, također je ograničen, navodi Meta.
Tinejdžeri će također dobiti obavijesti ako su na aplikaciji proveli više od sat vremena, a uspostavljen je i “sleep mode” koji između 22 sata i 7 ujutro sljedećeg dana isključuje obavijesti o dolaznim porukama i automatski odgovara na neke od njih.
Meta dodaje da je umjetna inteligencija koja će se koristiti u te svrhe osposobljena da traži određene signale, poput vrste sadržaja koji se pojavljuje na računu i podatke o profilu kako bi se utvrdila dob njegovog vlasnika.
Tvrtke društvenih medija suočavaju se sa sve većim nadzorom zbog utjecaja aplikacija kao što su Instagram, X i TikTok na mentalno zdravlje mlađih korisnika.
Tech
Ove riječi u komunikaciji s ChatGPT-om koštaju desetke milijuna dolara

Kažete li “molim” ili “hvala” nakon što ChatGPT završi zadatak koji ste mu dali? Ako je odgovor da, pripadate skupini korisnika koja, prema nekim procjenama, OpenAI godišnje stoji desetke milijuna dolara – samo u troškovima električne energije.
Naime, svaka interakcija s umjetnom inteligencijom troši određenu količinu energije, čak i ako je riječ o jednoj jedinoj riječi, prenosi TechRadar.
Iza ChatGPT-a i sličnih alata kriju se golemi serveri koji svakom korisničkom porukom troše značajne količine energije. Pa iako je AI postao dio svakodnevice, rijetko tko razmišlja o tome da čak i generiranje meme-a ili slanje jedne poruke može imati utjecaj na okoliš.
Pa, trebamo li prestati biti ljubazni prema chatbotovima kako bismo uštedjeli energiju? Paradoksalno – možda baš suprotno.
Naime, pristojni i jasno formulirani upiti često dovode do preciznijih i korisnijih odgovora. Takav pristup ne samo da može poboljšati kvalitetu konverzacije, već u određenim situacijama čak i smanjiti pristranost odgovora. U tom smislu, ljubaznost postaje važan alat za pouzdaniju upotrebu umjetne inteligencije.
Kako se AI razvija, postavlja se i pitanje hoće li pristojnost korisnika utjecati na to kako modeli reagiraju. Hoće li sustavi jednog dana biti trenirani da više “nagrađuju” korisnike koji se ophode s poštovanjem?
I tako dolazimo do dileme, iako ljubaznost prema AI-ju možda nije energetski najefikasnija, ona vam itekako može donijeti bolje korisničko iskustvo. No ostaje otvoreno pitanje – isplati li se to u kontekstu ekološkog otiska?
Zato, rješenje je jednostavno, u zadatku koji dajete chatbotu, odmah na njegovom kraju unaprijed ostavite “hvala” i “molim”. Time ste ostali pristojni, a niste trošili dodatnu energiju za interakciju.
Tech
DIGITALNA POVEZANOST ŠIRI SE ZADARSKOM ŽUPANIJOM: Novih 4.948 kućanstava dobit će brzi internet

Stanovnici Zadarske županije u 2026. godini imat će na raspolaganju optički internetski pristup s brzinom preuzimanja od najmanje 100 Mbit/s i mogućnosti nadogradnje na 1 Gbit/s čime je pokrenuti snažan digitalni val.

Rezultat je to povlačenja EU sredstava uz podršku Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koji uključuje ukupno pet otočnih općina županije, konkretno općinu Pašman kao nositelja projekta i susjedne općine Tkon, Kali, Kukljica i Preko na Ugljanu kao i grada Nina kao nositelja projekta sa susjednim općinama Privlaka te Vrsi te nositelja projekta općinu Bibinje uz susjednu općinu Zemunik Donji.
Projekti uvođenja širokopojasne infrastrukture na rijetko naseljenim područjima u Zadarskoj županiji dovesti će do smanjenja digitalnog jaza u odnosu na veća populacijska središta gdje su kvalitetne informacijske i komunikacijske usluge osigurane tržišnim putem. Jačanjem digitalne infrastrukture se osiguravaju preduvjeti za daljnji društveni i gospodarski napredak u priobalju, zaobalju i na otocima, odnosno njihova uključenost u autocestu budućnosti i tokove suvremenog digitalnog svijeta.
Svjetlovodna mreža izgrađena u sklopu projekata ostaje u trajnom vlasništvu jedinica lokalne samouprave, koje infrastrukturom upravljaju po tzv. veleprodajnom poslovnom modelu uz jednake uvjete tržišnog natjecanja za sve operatore.
Iskustvo pokazuje da povećanje brzine interneta u hrvatskim općinama i gradovima dovodi do značajnih gospodarskih učinaka u obliku osnivanja novih kompanija, otvaranja novih radnih mjesta te povećanja efikasnosti javnih i privatnih usluga.
Projekti, čija ukupna vrijednost iznosi 18 milijuna eura, će nesumnjivo predstavljati značajan dobitak i za radnike i gospodarstvenike Zadarske županije.

Dodijeljeni ugovori za optičku mrežu za tisuće kućanstava i poduzeća na području Nina, Privlake, Vrsi, Bibinja i Zemunika Donjeg.
Općina Bibinje prijavila je za financiranje 3,40 milijuna eura vrijedan projekt osiguranja dostupnosti širokopojasnih pristupa s brzinama od najmanje 100 Mbit/s u smjeru korisnika (download) i najmanje 30 Mbit/s u smjeru od korisnika (upload) na 3.393 adresa na području Bibinja i Zemunika Donjeg.
Polaganjem svjetlovodnih kabela, izgradnjom i opremanjem mrežnih čvorova te postavljanjem pasivnih i aktivnih mrežnih komponenti ostvarit će se infrastrukturni preduvjeti za povećanje kvalitete suvremenih IKT usluga i aplikacija za sve kategorije korisnika na projektnom području – 1.303 kućanstva, 120 poslovnih i 14 javnih korisnika.
Provedbom projekta razvoja širokopojasne infrastrukture na području Grada Nina i općina Privlaka i Vrsi će brzi i ultra-brzi širokopojasni pristup internetu biti dostupan za korisnike na 7037 bijelih i sivih adresa.
Korisnicima će nakon uvođenja usluge optičkog interneta biti omogućen izbor operatora s kojim će sklopiti ugovor za željene brže i kvalitetnije usluge. Nositelj projekta – Grad Nin također je prijavio projekt uvođenja ove javne usluge nove generacije, vrijedan 7,69 milijuna eura, na poziv iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.

-
ZADAR / ŽUPANIJA4 dana prije
#BARABA / Sveti Šime (Erlić)
-
ZADAR / ŽUPANIJA2 dana prije
ŽUPANIJSKI DANI 2025. / U petak Smotra klapa Zadarske županije u crkvi sv. Donata
-
ZADAR / ŽUPANIJA5 dana prije
FOTOGALERIJA IZ KATEDRALE / Nadbiskup Zgrablić: “Ne slavimo Uskrs samo s pjesmom, boljim ručkom, slobodnim danom, zabavom… nego sa životom, s djelima”
-
Hrvatska5 dana prije
Stižu velike novosti u kaznama za vozače: Evo što se sve mijenja