Connect with us

Hrvatska

Mjere uštede po dućanima: Neki razmišljaju o skraćivanju radnog vremena

Objavljeno

-

Svjedoci smo niza poskupljenja posljednjih mjeseci – od cijena osnovnih namirnica preko cijena naftnih derivata do cijena struje i plina. Upravo je to jedan od razloga zašto europske vlade potiču građane na štednju energije, a u Hrvatskoj su u tom smjeru krenuli i određeni trgovački lanci.

Interspar je stoga u listopadu odlučio reducirati rad rasvjete u trgovinama. “S reduciranom rasvjetom SPAR očekuje dodatnu uštedu električne energije od cca 280.000 kWh na godišnjoj razini što predstavlja prosječnu godišnju potrošnju električne energije čak 80 hrvatskih kućanstava”, priopćili su listopadu.

Istražili smo idu li u takvom smjeru i drugi trgovački lanci u Hrvatskoj i koje konkretne mjere planiraju uvesti.

LIDL

Iz Lidla su za N1 rekli da štedljivim upravljanjem resursima žele doprinijeti zaštiti okoliša, a dodaju da se temom energetike intenzivno bave već duže vrijeme. Navode da su njihove trgovine opremljene LED rasvjetom, a neke i koriste vlastite fotonaponske sustave za proizvodnju električne energije. Također ističu da Lidl Hrvatska od 2017. godine ima certificirani sustav upravljanja energijom ISO 50001.

Što se tiče konkretnih mjera, iz Lidla su priopćili da od 30. studenog planiraju implementirati sljedeće mjere:

1. Postaviti temperaturu u prodajnom prostoru maksimalno na 19 °C tijekom razdoblja grijanja.

2. Smanjiti vrijeme rada osvjetljenja prodajnog prostora (prije otvaranja i nakon zatvaranja trgovine), parking rasvjete i rasvjete reklamnih loga.

3. Smanjiti intenzitet rasvjete u prodajnom prostoru do 30%.

“Ove mjere ne utječu na naše rashladne uređaje. To znači da u našim rashladnim uređajima nikada ne padamo ispod zadane temperature, tako da naši proizvodi uvijek ostaju svježi, a kupci se mogu pouzdati u uobičajenu Lidl kvalitetu”, pojašnjavaju iz ovog trgovačkog lanca za N1.

Što se tiče samog poskupljenja, iz Lidla navode da su troškovi električne energije veći za “oko 20% u odnosu na prošlu godinu jer je cijena električne energije veća nego prošle godine. Također, troškovi su veći nego prošle godine zbog otvaranja novih trgovina i većeg broja punionica za električna vozila.”

PREHRANA

Troškovi su znatno veći i u Prehrani. Kako su nam kazali, očekuju da će troškovi struje u 2022. bit će veći za 50%. Zbog toga razmišljaju i o kraćem radnom vremenu.

“Planiramo štednju, vjerojatno ćemo ići kod nekih prodavaonica na skraćenje radnog vremena uvečer. Planiramo noću isključivati rashladne uređaje koji nužno ne moraju hladiti, na primjer pića te gašenje rasvjete”, rekli su nam.

KONZUM

Iz Konzuma također navode da je energetska učinkovitost zastupljena u svim aspektima njihova poslovanja. “Za sve postavljene ciljeve upravljanja energijom, sigurnosti hrane i zaštite okoliša u Konzumu su osigurani resursi te se potiče nabava energetski učinkovitih proizvoda i usluga, a sve u cilju sprečavanja zagađenja, smanjenja onečišćenja te održivog korištenja resursa”, priopćili su iz ovog trgovačkog lanca za N1.

Zbog očekivanog povećanja troškova električne energije u idućoj godini i u Konzumu se okreću određenim mjerama uštedama.

“Već neko vrijeme ulažemo u energetski učinkovitiju i štedljiviju LED rasvjetu u našim prodavaonicama, skladištima i drugim objektima te ćemo je do kraja godine implementirati u gotovo svim maloprodajnim objektima diljem Hrvatske”, naveli su iz Konzuma i dodali:

“Osim toga, postavljamo vrata na rashladne vitrine u prodavaonicama kako bismo smanjili potencijalne gubitke hladnog zraka prema prostoru. Kao mjeru dodatne uštede, reducirat ćemo rasvjetu i temperaturu prostorija gdje je to moguće, prilikom čega ćemo pažljivo voditi računa o sigurnosti zaposlenika i kupaca.”

Također, u Konzumu planiraju i ugdradnju solarnih panela “koji će nam omogućiti još veće uštede i povećanje korištenja energije iz obnovljivih izvora čime ćemo dodatno doprinijeti i zaštiti okoliša”.

STUDENAC

Studenac je već implementirao određene mjere uštede, ali razmišljaju i o dodatnim ulaganjima kako bi se povećala energetska učinkovitost.

“Na snazi je pridržavanje kućnog reda u kojem su naglašene mjere od gašenja rasvjete i aparata nakon završetka rada poslovnice do racionalnog korištenja rashladnih i klimatizacijskih uređaja tijekom rada. U planu je i ulaganje u postojeću mrežu kroz projekte zamjene rasvjete, kompenzacije jalove energije i rekonstrukcije trgovina, a montažom uređaja s boljom energetskom učinkovitosti planiramo ići u smjeru dodatne uštede električne energije”, poručili su iz Studenca za N1.

JYSK

U trgovačkom lancu JYSK također planiraju provesti niz akcija kako bi uštedjeli, a navode da su troškovi struje u odnosu na prethodnu godinu veći za 30%.

Naveli su i kojim konkretnim mjerama planiraju provesti uštede:

1. Startali smo s edukacijom djelatnika kako bi povećali samu svijest o važnosti provođenja mjera uštede na razini cijele kompanije.

2. Optimizacija potrošnje kroz definiranje i pridržavanje optimalne temperature za hlađenje i ugrijavanje prostora (trgovina, skladište, ured).

3. Ugradnja efikasnijih rješenja za uštedu poput senzora za automatsko paljenje rasvjete, upotreba efikasnije LED rasvjete, na sve uređaje koju nisu neophodni za kontinuirani rad sustava postavljaju se prekidači s vremenskim upravljanjem te postavljanje solarnih panela na objekte.

IKEA

S obzirom da s dobavljačima imaju ugovorenu godišnju isporuku energije, u IKEA-i nije bilo promjene cijene električne energije. No, ističu da se zalažu za održiviji način života koji istovremeno smanjuje i troškove.

“Smanjujemo postavljene vrijednosti grijanja i hlađenja što je više moguće s obzirom na kupce, djelatnike i vanjsku temperaturu, a sva vanjska rasvjeta gasi se u 22:30 uključujući IKEA toranj (veliki IKEA logo), natpise, reklamne ploče i rasvjetu parkirališta. Uz to, zamijenili smo perilice suđa i ostalu opremu u restoranu novom s energetskim certifikatom A+ čime je smanjena potrošnja vode i struje. Trenutačno se zamjenjuju sva rasvjetna tijela koja nisu LED na LED”, naveli su iz IKEA-e u odgovoru za N1.

Dodaju da zahvaljujući solarnim panelima koji su ugrađeni na krov robne kuće godišnje proizvedu vlastite energije koja im je dovoljna za mjesec dana njihovih potreba, odnosno oko 300 MWh. IKEA redovito euducira i zaposlenike o odgovornom korištenju električne energije, poput gašenja računala, svjetla u sobama i slično.

Što se tiče dodatnih mjera koje planiraju, navode da su u procesu postavljanja rješenja koje će drastično smanjiti gubitak topline u skladištu.

“Riječ je o rampama za kamione za istovar robe, koje imaju „zračne zavjese“ koje sprječavaju izmjenu topline između vanjskog i unutarnjeg prostora trgovine. Pokrenuli smo projekt za povećanje proizvodnje naše fotonaponske elektrane – dodavanjem više fotonaponskih panela i povećanjem kapaciteta naše fotonaponske elektrane na 400 kWh što će nam omogućiti da do 3 mjeseca budemo pokriveni vlastito proizvedenom obnovljivom energijom”, kazali su iz IKEA-e za N1.

Također dodaju da je IKEA tvrtka koja kupuje energiju samo iz 100% obnovljivih izvora.

Što kaže Vlada?

O mjerama uštede upitali smo i Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja koje nas je uputilo na Vladine smjernice u kojima su navedeni konkretni potezi koje mogu povući i poduzetnici, ali i građani. Detalje možete provjeriti OVDJE.

“Poduzetnici su izuzetno pogođeni trenutnom energetskom krizom zbog značajnog povećanja cijena kako prirodnog plina, tako i električne energije”, navodi se u smjernicama Vlade RH.

Stoga se preporučuje zamjena prirodnog plina kao energenta drugim energentima, poglavito električnom energijom uz osiguranje vlastite proizvodnje iz fotonaponskih sustava.

Osim klasičnih mjera uštede, poput smanjenja temperature grijanja i optimizacije sustava hlađenja, preporučuje se i provođenje energetske obnove zgrada.

“Dubinskom obnovom koja uključuje mjere energetske učinkovitosti i vlastitu proizvodnju objekti mogu postati energetski neovisni”, navodi se u smjernicama.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

UTRKA ZA PANTOVČAK / HRejting: Milanović uvjerljiv favorit tjedan dana prije izbora

Objavljeno

-

By

foto: HTV

Zbog tragedije u Zagrebu, svi predsjednički kandidati otkazali su planirane aktivnosti. Uoči izborne šutnje objavljeni su rezultati posljednjeg HRejtinga prije predsjedničkih izbora. 

Istraživanje agencije Promocija Plus za HRT provedeno je 16. i 17. prosinca na uzorku od 1000 ispitanika, uz pogrešku od +/- 3,04% i pouzdanost od 95%. 

Prvi krug: Milanović ispred Primorca

Prema rezultatima ankete, aktualni predsjednik Zoran Milanović dodatno je učvrstio svoju poziciju favorita. Prosinački HRejting pokazuje rast njegove potpore na gotovo 39%, što je dva postotna boda više nego prošlog mjeseca.

Dragan Primorac, kandidat HDZ-a, bilježi manji rast te ulazi u završnicu kampanje s podrškom od 22,9%.

Nezavisna kandidatkinja Marija Selak Raspudić na trećem je mjestu s 9,6%, dok je Ivana Kekin nadomak 9%, unatoč medijskim kontroverzijama oko njezina supruga i zemljišta u Istri.

Među preostalih četvero kandidata, Miro Bulj (3,6%) bilježi najveći pad potpore, dok Branka Lozo blago raste i dostiže slične rezultate. Nezavisni kandidati Tomislav Jonjić i Niko Tokić Kartelo ostaju na marginama, s potporom manjom od 1,5%.

Neodlučnih je birača, tjedan prije izbora, oko 10%, što je velikih 3,4% manje nego prije mjesec dana.

Drugi krug: Milanovićeva pobjeda u siječnju

U hipotetskom drugom krugu 12. siječnja 2025., Zoran Milanović uvjerljivo pobjeđuje s 54,2% glasova, dok Dragan Primorac osvaja 33,8%.

U odnosu na prošli mjesec razlika između dva vodeća kandidata se povećala zahvaljujući snažnijem rastu potpore Milanoviću.

Broj neodlučnih birača u drugom krugu smanjen je na nešto više od 6%, dok je udio onih koji bi ostali kod kuće pao ispod 6%.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Nova anketa: Evo kako stranke stoje osam mjeseci nakon izbora

Objavljeno

-

By

Iako predstoje predsjednički izbori, HRT je provjerio kako osam mjeseci nakon parlamentarnih stoje političke stranke. Istraživanje je za HRT provela “Promocija Plus” 16. i 17. prosinca na uzorku od 1000 ispitanika. Najveća pogreška iznosi +/- 3,53%, uz razinu pouzdanosti od 95%.

U Hrvatskom saboru trenutačno sjede predstavnici čak 19 političkih stranaka. Da odlučuju birači iz ankete bilo bi ih samo četiri. Ali ne u Hrvatskoj podijeljenoj na 10 plus dvije izborne jedinice nego u Hrvatskoj kao jednoj izbornoj jedinici sa zabranjenim predizbornim koalicijama, navodi HRT.

I u tako ustrojenoj Hrvatskoj HDZ bi biračima bio prvi izbor. Prosinac završava na 26,6%, što je blagi pad u odnosu na studeni (-0,24%). Zahvaljujući nastavku blagog rasta (+0,17%), SDP je uspio smanjiti razliku na ispod četiri posto (-3,66%). Sad su na gotovo 22,94%.

Treći su po snazi neodlučni. Iako se kod njih bilježi najveći pad (-1,03%), što je dobro, i dalje ih je 16,84%.

Budući da neodlučni još nemaju stranku, pa onda ne mogu ni u Sabor, birači bi ondje dali mjesto još samo dvjema strankama. Jednoj lijevoj i jednoj desnoj. Lijeva je Možemo!, kojoj slučaj bračnog para Kekin zasad nije naštetio. Štoviše, blago rastu (+0,27%), pa ta stranka godinu završava na 9,15%. Most je četvrta i posljednja stranka kojoj HRejting jamči prelazak izbornog praga. Trenutačno su na 6,82%, što je malo bolje (+0,32%) nego prošli mjesec.

Iako u Hrvatskoj kao jednoj izbornoj jedinici Sabor ne bi nikada vidjele, četiri stranke zahvaljujući postojećem izbornom modelu i statusu uglavnom regionalnih stranaka na mandat bi ipak mogle računati. To su Penavin Domovinski pokret koji je od ulaska u Vladu u konstatnom padu (prosinac -0,11%) pa godinu završava na 2,9% potpore.

U promil isti rejting imaju njihovi bivši stranački kolege koji su nakon raskola osnovali Domino (2,9%). S time da Radićeva struja ima najveći rast u proteklih mjesec dana (+1,1%).

U skupini stranaka koje isključivo regionalna ili lokalna snaga dovodi do Sabora još su IDS (1,49% bez promjene u odnosu na mjesec prije, +/-0,00%) i Centar (1,21%, pad 0,15% u odnosu na mjesec prije).

Oko jedan posto vrte se parlamentarni HSS s 1,13% (pad 0,13%), vladajući HNS 1,06% (rast 0,06%), neparlamentarni Fokus s 1,02% (rast 0,15%) i vladajući HSU s 0,92% (pad 0,04%).

U anketi je ispitan rejting još sedam stranaka. Većina ih ne doseže ni pola postotnih poena biračke potpore. Redom su to: Nezavisna platforma međimurskog župana Posavca (0,79%, pad 0,05%), Radnička fronta Katarine Peović (0,75% , pad 0,31%), Pravo i pravda nesuđenog predsjedničkog kandidata Mislava Kolakušića (0,73%, rast 0,10%), Hrebakov HSLS (0,42% pad 0,08%), stranka također nesuđene predsjedničke kandidatkinje Karoline Vidović Krišto Odlučnost i pravednost (0,39%, pad 0,12%), Pavličekovi Suverenisti (0,38%, pad 0,18%) i stabilno posljednji – Zekanovićev HDS (0,28%, pad 0,03%), izvijestila je Munižaba.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

VIDEO / Kod Istre snimljena posebna vrsta morskog psa

Objavljeno

-

By

Fakultet prirodnih znanosti u Puli/Screenshot/Facebook

Fakultet prirodnih znanosti u Puli objavio je snimku koja je nastala u Medveji, mjestu na istočnoj obali Istre.

“Profesionalni ribar Nikola Franković poslao nam je snimku psine goleme (𝐶𝑒𝑡𝑜𝑟ℎ𝑖𝑛𝑢𝑠 𝑚𝑎𝑥𝑖𝑚𝑢𝑠), koju je uočio prije nekoliko dana ispred lučice u Medveji, na udaljenosti od oko 200 metara od obale. Jedinka je bila na površini mora, a njezina duljina procijenjena je na oko 8 metara”, pišu.

“Psine goleme najčešće se i zamjećuju dok se polako kreću uz samu morsku površinu. Ovakvo ponašanje donijelo im je ime “basking shark” (od engleske riječi bask, što znači “uživati na suncu”), jer se čini kao da se izležavaju i upijaju sunčevu toplinu”, objavljeno je na stranicama fakulteta.

Nisu agresivni i općenito su bezopasni za ljude.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu