Connect with us

Tech

Stiže važna promjena: Evo što će to značiti za sve one koji kupuju nove uređaje

Objavljeno

-

foto: Pixabay

Brazilski sud u listopadu je kaznio Apple s oko 19 milijuna eura te je također donio odluku da se novi iPhone uređaji u toj zemlji moraju prodavati s punjačem. Apple je najavio žalbu na ovu odluku. Prodaja novog uređaja bez punjača nije tipična samo za Brazil, pa smo provjerili zakonsku regulativu po tom pitanju u Hrvatskoj.

S druge strane, Europska unija je odlučila zaštititi potrošače na nešto drugačiji način pa je Vijeće EU-a prije nešto više od mjesec dana donijelo Direktivu o uvođenju jedinstvenog punjača za mobitele i ostale elektroničke uređaje od 2024. godine.

“Više neće biti potrebno kupovati punjač svaki put kada kupite novi mobilni telefon ili sličan uređaj. Punjač koji je kompatibilan s više uređaja uštedjet će novac i vrijeme te doprinijeti smanjenju elektroničkog otpada”, izjavio je tom prilikom Jozef Sikela, češki ministar industrije i trgovine, čija zemlja trenutačno predsjedava Vijećem EU-a.

Kakva je praksa u Hrvatskoj?

S obzirom na odluku brazilskog suda, a potom i odluku EU-a, provjerili smo je li u Hrvatskoj legalno prodavati uređaje bez punjača i što će se odlukom o jedinstvenom punjaču promijeniti za potrošače.

Kako su nam odgovorili iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, koje je nadležno za ovakva pitanja, u Hrvatskoj je uobičajena “praksa da paket uz sam uređaj sadrži i punjač, međutim trgovci mogu prodavati i samo uređaj”.

Slično nam navode i iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača te ističu da je sve stvar ponude i potražnje pa tako potrošač može odustati od kupnje uređaja koji se prodaje bez punjača.

“Kako se kod nas uređaji kupuju s punjačem onda bi svakako trgovac trebao upozoriti potrošača da u cijeni uređaja nije punjač kako bi se potrošač mogao pravilno odlučiti”, dodaju.

Osjeća li se potrošač zakinutim, može se žaliti. “U slučaju izostanka objašnjenja trgovca potrošač treba najprije napisati trgovcu prigovor i onda ako bude nezadovoljan odgovorom ili ga ne dobije u roku 15 dana treba poslati prijavu državnim inspektorima.”

Jedinstveni punjač – rješenje za potrošače

Što se tiče jedinstvenog punjača za uređaje, još uvijek nema pravog veselja za korisnike. Naime, kako ističu iz ministarstva, prijedlog Direktive je usuglašen, ali Direktiva još uvijek nije donesena.

“Direktiva stupa na snagu dvadeset dana od dana objave u Službenom listu EU. Rok za transpoziciju u nacionalno zakonodavstvo je 12 mjeseci od dana stupanja na snagu, a primjenjuje se 24 mjeseca od dana stupanja na snagu. Predmetna revidirana Direktiva ne primjenjuje se na proizvode stavljene na tržište prije datuma primjene. Izmjenu predmetne Direktive 2014/53/EU podržale su sve zemlje članice EU, pa tako i Hrvatska”, navode iz ministarstva za N1.

“Iz svega navedenog proizlazi da će se jedinstveni (univerzalni) punjač koristiti obvezno krajem 2024. godine za sve mobitele i tablete te ostale elektroničke uređaje obuhvaćene revizijom, a od 2026. godine koristit će se jedinstveni punjač i za laptope (bez obzira na njihovu snagu)”, dodaju.

Ukratko, kada ova Direktiva stupi na snagu, pri kupnji novog mobitela ili drugog elektroničkog uređaja obuhvaćenog ovoom revizijom (tableti, digitalne kamere, slušalice, slušalice s mikrofonom, prijenosni zvučnici i ručne konzole za videoigre), potrošači neće trebati novi punjač jer će biti dostupan jedinstveni, univerzalni punjač USB C tipa kojim će moći napajti sve ove uređaje.

Iz Hrvatske udruge potrošača pozdravljaju ovu odluku o univerzalnom punjaču. “To ipak ne znači da bi se zato trebali uređaji prodavati bez punjača već će dolaziti bolji i kvalitetniji uređaji.”

Ministarstvo nagalašava da bi jedinstveni punjač mogao omogućiti potrošačima na razini EU uštedu od 250 milijuna eura godišnje jer se neće kupovati nepotrebni punjači čime će se e-otpad smanjiti za 1000 tona godišnje.

Hoćemo li morati kupovati nove slušalice?

Posljednjih par godina postala je praksa da uz kupnju novog mobilnog uređaja kupujemo i nove slušalice jer one koje smo ranije koristili više ne odgovaraju, a to su za N1 komentirali i iz Hrvatske udruge potrošača, navodeći da je “svaka ušteda na materijalu dobitak za kapitaliste”.

“Ljudi koji se ne koriste slušalicama to neće niti primijetiti, kapitalisti će onima koji to žele slušalice dobro naplatiti i svakih par mjeseci staviti na tržište kvalitetnije i skuplje slušalice”, dodaju.

No, ovo revizijom EU želi stati i tome na kraj. Dakle, ne samo da će potrošači uštediti novac jer neće sa svakim novim uređajem kupovati i nove slušalice, nego će se smanjiti i elektronički otpad.

“Potrošač će primjenom nove Direktive moći slušalice s jedinstvenim USB C koristiti na više uređaja i neće morati kupovati nove pa ako je promijenio uređaj, odgovarat će mu iste slušalice koje je već prije kupio”, rekli su nam iz ministarstva.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Nova prijetnja za iPhone: Hakeri imaju učinkovit napad, koriste grešku u sustavu

Objavljeno

-

By

Pexels

Vjeruje se da iza ovako naprednog napada stoje kineski hakeri, najvjerojatnije iz skupine “Salt Typhoon”.

Stručnjaci za kibernetičku sigurnost nedavno su upozorili na potpuno novi način na koji hakeri mogu dobiti izravan pristup svim datotekama na iPhoneu – baš kao da ga drže u rukama.

Nazvan ‘Symlink’ on zapravo iskorištava grešku u ‘FileProvider’ komponenti operativnog sustava iOS telefona, i dovodi do ‘TCC’ neovlaštenog pristupa datotekama, piše net.hr.

Iako je ovaj nedostatak ‘zakrpan’ u najnovijoj nadogradnji iOS-a još uvijek postoji na milijunima starijih iPhonea koji još uvijek pokreću starije verzije operativnog sustava.

Neobično ponašanje iPhonea

Posljednjih mjeseci stručnjaci su primijetili i neobično ponašanje nekih iPhone uređaja gdje su hakeri pokušali pristupiti tzv.

‘BFU’ i ‘AFU’ dijelovi zaštićene memorije. Iako je tehnički komplicirano, to u osnovi znači da iPhone pohranjuje šifre i biometrijske podatke u dva odvojena dijela memorije ‘prije prvog otključavanja’ (BFU) i ‘nakon svakog otključavanja’ (AFU). Ovu drugu vrstu (AFU) puno je lakše dešifrirati s posebno napisanim malware virusima.

Vjeruje se da iza ovako naprednog napada stoje kineski hakeri, najvjerojatnije iz skupine Salt Typhoon.

Američki FBI nedavno je upozorio korisnike i iPhone i Android pametnih telefona da ne otvaraju sumnjive poveznice u e-mailovima i tekstualne poruke jer mogu sadržavati poveznicu koja instalira opasan zlonamjerni virus u nekoliko sekundi.

 
Nastavi čitati

Tech

Želite zakazati slanje poruke na Instagramu? Evo kako to možete učiniti

Objavljeno

-

By

Kao što je navedeno na Instagramovoj stranici za podršku, možete zakazati poruke koje sadrže samo tekst. Pritisnete li obavijest i dugo pritisnete svoju poruku također ćete moći izbrisati ju ili poslati odmah. Samo tekstualne poruke
Možete zakazati poruke koje sadrže samo tekst, što znači da i dalje možete slati samo fotografije, videozapise ili GIF-ove prijateljima ili članovima obitelji u stvarnom vremenu

Na Instagramu od sad možete zakazati slanje izravnih poruka.

Ako dugo pritisnete tipku Send, moći ćete odabrati datum i vrijeme kada želite poslati svoju poruku. Kao što je navedeno na Instagramovoj stranici za podršku, možete zakazati poruke koje sadrže samo tekst, što znači da i dalje možete slati samo fotografije, videozapise ili GIF-ove prijateljima ili članovima obitelji u stvarnom vremenu.

Kada kliknete na razgovor sa zakazanom porukom, Instagram će prikazati obavijest koja pokazuje koliko ste poruka zakazali.

Kucnete li obavijest i dugo pritisnete svoju poruku također ćete moći izbrisati ju ili poslati odmah.

Zasad se čini kako nije moguće zakazati slanje za dulje od 29 dana, piše Verge, a prenosi Tportal.

 
Nastavi čitati

Tech

Kako saznati čiji je broj fiksnog telefona?

Objavljeno

-

By

Propušteni poziv na fiksnom telefonu može izazvati znatiželju ili zabrinutost, posebno ako se radi o nepoznatom broju koji se uporno ponavlja. U današnje vrijeme, kada se fiksni telefoni sve manje koriste, važno je znati pouzdane načine za provjeru identiteta pozivatelja. Moderna tehnologija nam omogućava nekoliko sigurnih metoda za otkrivanje vlasnika fiksnog telefonskog broja, a stručnjaci savjetuju kako to učiniti na način koji štiti i vašu privatnost.

Zašto je važno znati čiji je broj?
U vremenu sve češćih telefonskih prijevara i neželjenih marketinških poziva, poznavanje identiteta pozivatelja postaje ključno za našu sigurnost i mir.

Stručnjaci za telekomunikacije upozoravaju da je broj prijevara preko fiksnih telefona u porastu, posebno kada su u pitanju starije osobe. Zato je važno znati provjeriti podrijetlo poziva prije nego što uzvratimo poziv ili se upustimo u razgovor s nepoznatim osobama.

Pouzdani izvori informacija
Službeni telefonski imenici predstavljaju najsigurniji način za provjeru vlasnika fiksnog broja. Hrvatski telekom i drugi operateri održavaju ažurirane baze podataka svojih korisnika, a pristup ovim informacijama postao je značajno jednostavniji zahvaljujući digitalnoj transformaciji. Online imenici omogućuju brzu i jednostavnu pretragu, a prednost je što su informacije u njima redovito ažurirane i provjerene.

Moderna rješenja za stari problem
Služba za korisnike na broju 11880 (nekadašnji 988) i dalje predstavlja pouzdanu opciju za provjeru nepoznatih brojeva.

Međutim, današnja tehnologija nudi i suvremenije pristupe. SMS usluge na broj 11888 pokazale su se kao praktično rješenje za one koji preferiraju diskretnije načine provjere. Važno je napomenuti da ova usluga može imati ograničenu dostupnost, ovisno o teleoperateru i području u kojem se nalazite.

Digitalni tragovi na internetu
Internet je postao nepresušan izvor informacija, pa tako i za pretragu telefonskih brojeva. Napredne tehnike pretraživanja putem web tražilica mogu otkriti brojne podatke o fiksnom broju koji vas zanima.

Stručnjaci savjetuju korištenje posebnih tehnika pretraživanja, poput stavljanja broja u navodnike ili dodavanja ključnih riječi vezanih uz lokaciju. Ove metode često mogu otkriti poveznice broja s poslovnim subjektima ili javno dostupnim registrima.

Zaštita privatnosti u digitalnom dobu
U vrijeme kada je privatnost sve važnija, bitno je znati kako zaštititi vlastiti fiksni broj od neželjenih poziva. HAKOM-ov registar “NE ZOVI” predstavlja službeni način zaštite od promotivnih poziva i poruka. Prijava u ovaj registar je besplatna i može se obaviti preko vašeg teleoperatera. Time osiguravate da vaš broj bude zaštićen od neželjenih marketinških poziva, što značajno smanjuje broj nepoznatih poziva koje primate.

Pravna zaštita i sigurnost
Kada se suočite s upornim ili uznemirujućim pozivima, važno je znati svoja prava i mogućnosti zaštite. Zakon o elektroničkim komunikacijama pruža jasne smjernice o tome kako postupiti u takvim situacijama. Prvi korak je podnošenje pisane prijave vašem teleoperateru, koji će prema potrebi slučaj proslijediti nadležnim institucijama. U slučaju zlonamjernih poziva, možete se pozvati na članak 140. Kaznenog zakona koji se odnosi na uznemiravanje.

Budućnost fiksne telefonije

Iako se način komunikacije drastično promijenio u posljednjih nekoliko desetljeća, fiksni telefoni i dalje imaju svoje mjesto u mnogim kućanstvima i poslovnim prostorima. Novi sustavi omogućuju integraciju fiksnih linija s digitalnim uslugama, što pruža dodatne mogućnosti identifikacije pozivatelja i zaštite od neželjenih poziva. Ova evolucija tradicionalne telefonije pokazuje kako se i klasični komunikacijski kanali prilagođavaju modernom dobu.

Poznavanje načina provjere vlasnika fiksnog broja telefona nije samo pitanje znatiželje, već i važan aspekt osobne sigurnosti u digitalnom dobu. Kombiniranjem tradicionalnih metoda provjere s modernim digitalnim alatima možemo se učinkovito zaštititi od neželjenih poziva i potencijalnih prijevara. Pritom je važno ostati informiran o najnovijim mogućnostima zaštite i redovito ažurirati svoje znanje o dostupnim metodama provjere brojeva.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu