magazin
Influenceri sve traženiji na tržištu, znate li koliko zarađuju u Hrvatskoj?
Influenceri u Hrvatskoj zarađuju do 300 eura po objavi, a influencer marketing postao je jedan od najpopularnijih i najučinkovitijih oblika online marketinga pa se pojavljuju pioniri formalne edukacije za to sve traženije zanimanje.
Otvorite li bilo koju aplikaciju društvenih mreža naići ćete na influencere ili, na standardnom hrvatskom – utjecajnike. Zadnjih nekoliko godina popularnost influencera u znatnom je porastu, a svjedoci smo njihovih uspjeha i padova. Njihova uloga sve je značajnija u marketinško-prodajnom smislu, a društveni utjecaj sve veći.
Prema podacima Influencer Marketing Huba koje prenosi Europski parlament, influencer marketing postao je jedan od najpopularnijih i najučinkovitijih oblika online marketinga. Od 2019. godine njegova se globalna tržišna vrijednost više nego udvostručila dosegnuvši 13,8 milijardi američkih dolara u 2021. godini, te je u usporedbi s 2016. godinom ta vrijednost porasla za 700 posto.
Prema istom izvoru, više od 50 posto europskih poduzeća koristi društvene medije. U nekim je zemljama taj udio dosegao gotovo tri četvrtine svih poduzeća.
Oglašivači su, naime, shvatili da potrošači više vjeruju preporukama prijatelja, poznanika i općenito osoba nego oglasima koje viđaju u raznim medijima pa su počeli angažirati influencere, odnosno osobe koje mogu utjecati na poslovne i druge odluke zbog svojega ugleda, položaja ili veza te čije mišljenje i djelovanje imaju određenu težinu.
Prema portalu Bigcommerce, u 2018. godini, 39 posto oglašivača planiralo je povećati budžet za influencer marketing. Kao dva najčešća budžeta za influencer marketing naveli su između tisuću i deset tisuća američkih dolara na godinu te između sto i petsto tisuća dolara.
Obrazovanje i influenceri
Influencerom se može postati na razne načine, a to zanimanje polako dobiva i formalnu notu, iako još nije službeno prepoznato.
Iz Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ) kažu da Nacionalna klasifikacija zanimanja prema kojoj se vodi evidencija zaposlenih osoba i slobodnih radnih mjesta, ne uključuje zanimanje influencera.
“Hrvatski zavod za zapošljavanje vodi evidenciju nezaposlenih osoba i slobodnih radnih mjesta po zanimanjima prema Nacionalnoj klasifikaciji zanimanja, a nacionalna klasifikacija zanimanja koja se trenutno koristi ne uključuje zanimanje influencera”, kažu u HZZ-u.
No, nije tako svagdje, a kao i u drugim vidovima biznisa, led probija privatni sektor.
Tako je, recimo, privatno zagrebačko Veleučilište Edward Bernayste u Zagrebu prošle godine pokrenulo program Influencer Academy u trajanju od tri mjeseca. Program nudi sadržaje iz područja osobnog brendiranja i imidža, planiranja i produkcije sadržaja te upravljanja digitalnim projektima.
Ivan Pakozid s veleučilišta Bernays kaže da su influenceri popularni i traženi zbog svoje sposobnosti utjecaja i to ne samo u kontekstu promocije i prodaje roba i usluga, već i utjecaja na kreiranje stavova i donošenje odluka u različitim sferama života.
“Ako se uzme u obzir činjenica da su društvene mreže jedan od glavnih medija komunikacije, promocije i prodaje, onda je jasno da kreatorima koji stvaraju sadržaj na tim kanalima treba omogućiti permanentno obrazovanje i stjecanje specijalističkih znanja kako bi mogli postati zaista relevantni dionici tog javnog prostora, a ne tek još jedan od zabavljača”, kaže Pakozid.
Smisao izobrazbe po njegovim riječima nije da influenceri postanu profesionalci samo zbog sebe, bolje samopromocije i vlastite prodaje, već da nauče poslovni kontekst u kojem stvaraju javno dostupan sadržaj i da nauče biti poslovno odgovorni, sposobni stvarati relevantan i promotivno orijentiran sadržaj.
Pakozid kaže da biti stvaranje sadržaja nije samo fotografiranje i objavljivanje sadržaja koji će nekome biti zabavni, kao što ni biti utjecajan i popularan u digitalnom svijetu ne znači nužno da će kreator sadržaja svoj talent i rad automatski moći i znati pretvoriti u održiv ili unosan biznis.
Ističe da su za to potrebna znanja i vještine kao u bilo kojoj drugoj djelatnosti.
“Treba prije svega znati detektirati potrebe naručitelja nekog sadržaja, promovirati i prodavati svoje usluge, upravljati poslovnom administracijom i izvješćivanjem o rezultatima rada, kako bi partneri i klijenti kreatora sadržaja imali jasnu sliku o koristi takve suradnje i povezati ih s prodajnim ili drugim poslovnim ciljevima”, rekao je.
“Cijeli koncept influencera je klizav teren. Kada smo mi bili mali htjeli smo biti doktori, piloti, a današnja djeca žele biti influenceri”, rekla je komičarka Marina Orsag.
Djelatnost influencer i “prosječna plaća”
S obzirom da ne postoji jasno definiran zakon koji se tiče isključivo influencera, čest odabir je da se porezna obveza za pružene usluge reklamiranja utvrđuje kao dohodak od samostalne djelatnosti ili kao drugi dohodak, objavljeno je na stranicama Confida Croatia – Tax Audit Consulting.
Još jedan odabir je i utvrđivanje dohotka prema pravilima dohotka od samostalne djelatnosti. Tada je influencer dužan prijaviti se u registar poreznih obveznika, evidentirati sve primitke primljene u novcu i naravi, voditi porezne knjige, ali evidentirati i izdatke koji su izravno povezani sa stjecanjem primitaka.
Ako nije osiguran prema drugoj osnovi, influencer je dužan mirovinsko i zdravstveno osiguranje regulirati kroz slobodno zanimanje i plaćati doprinose na propisanu mjesečnu osnovicu.
Obavezan je i podnositi godišnju prijavu poreza na dohodak, a nakon prve godišnje prijave dužan je plaćati mjesečne predujmove poreza na dohodak izračunane na temelju dohotka ostvarenog u prethodnoj poreznoj godini.
Fizičke osobe na sličan način mogu ostvarivati zaradu objavama određenih sadržaja putem društvenih mreža ako im je sjedište u inozemstvu.
Moglo bi se reći da zarada u tom slučaju ovisi o broju pregleda tog sadržaja, piše Confida Croatia. Na temelju broja pregleda pružatelj internetskih usluga određuje naknadu za objavljeni sadržaj.
Primjerice, do 10 tisuća pregleda nema nikakve naknade, od 10 tisuća do 50 tisuća pregleda naknada iznosi određen iznos, od 50 tisuća do 100 tisuća određen iznos i tako dalje. Pružatelj internetskih usluga zatim zarađuju od reklama koje usporedno sa objavljenim sadržajem plasira, a dio zarade prepušta influenceru čiji je sadržaj privukao posjetitelje, kažu u Confida Croatia.
Pakozid kaže da je o prosječnoj plaći teško govoriti i da ona varira od osobe do osobe, te ovisi o puno čimbenika, kao što je vrsta objava ili sadržaja koji se stvara, prosjeku industrije, dosegu ili broju pratitelja (followera) kojeg ima influencer pa i sezonalnost pojedinih tema u odnosu na specijalizaciju influencera.
“Na razini Hrvatske može se govoriti o prosjecima od nekoliko stotina do dvije tisuće kuna po objavi”, rekao je Pakozid.
“Vjerujem da se može dobro zaraditi i vjerujem da je Balkan poseban po tom pitanju, jer naš mentalitet je fokusiran na zaradu”, rekla je Orsag.
“Ima jako puno primjera gdje influenceri su kupili i stanove i aute i tko zna što ne, ali moramo imati na umu da nikada nije sto posto istina sve što se objavi na društvenim mrežama”, dodala je.
Dodaje da procjene o ukupnoj vrijednosti tržišta influencinga variraju i da je riječ o procjenama na temelju podataka koje prikupljaju marketinške i PR agencije koje koriste usluge kreatora sadržaja.
Za detaljnije informacije poslali smo upite influencerima, no nismo dobili odgovore.
magazin
Čitajte deklaracije: 10 sastojaka koji su opasni za zdravlje
Često ne znamo što znače nazivi navedeni na popisu sastojaka, no ove svakako trebate zapamtiti. Napravit ćete uslugu svome zdravlju.
Većina pri odabiru zapakirane hrane u trgovini uspoređuje cijene, neki i nutritivne vrijednosti, a trebalo bi svakako baciti oko i na popis sastojaka.
Ako znate što tražite, mogli biste saznati puno o vrijednosti proizvoda.
Pakirana hrana je praktična i ukusna no kako bi dobili te okuse, jarke boje i produljeni rok trajanja, proizvođači često koriste upitne sastojke.
Minimalno prerađena, cjelovita hrana pomaže vam da izbjegnete mnoge aditive koji se često nalaze u pakiranim opcijama.
Međutim, kada ipak posegnete za prerađenom hranom, važno je znati na koje sastojke morate pripaziti. Ovih10 sastojaka razlog su za brigu, prenosi Ordinacija.hr.
1. Visoko fruktozni kukuruzni sirup (high fructose corn syrup)
Od gaziranih pića i sokova do konzerviranog voća, žitarica i mliječnih proizvoda, visokofruktozni kukuruzni sirup (HFCS) čest je sastojak.
Tijekom posljednjih nekoliko desetljeća, HFCS je postao uobičajeni sastojak jer proizvođači traže jeftinije načine za zaslađivanje proizvoda.
Ovaj je sastojak jeftiniji od šećera, ali pruža sličnu slatkoću i može pomoći u teksturi i zadržavanju vlage u hrani.
Međutim, istraživanje sugerira da HFCS može povećati rizik od metaboličkih poremećaja i pretilosti.
Ujedno je i izvor praznih kalorija koje ne samo da pridonose težini, već mogu negativno utjecati i na zdravlje zubi.
2. Natrijev nitrit (sodium nitrite)
Natrijev nitrit najčešće ćete pronaći u suhomesnatim proizvodima, poput mesa za roštilj, delikatesnog mesa i suhomesnatih proizvoda.
Ovaj konzervans pomaže zadržati prirodnu boju mesa, ali dolazi s potencijalnim zdravstvenim rizicima.
Istraživanja pokazuju da natrijev nitrit u prerađenom mesu može proizvesti kancerogene spojeve, povećavajući rizik od raka.
Srećom, mnoge robne marke sada nude suhomesnate proizvode bez nitrata.
Usporedba popisa sastojaka može vam pomoći da pronađete ove zdravije opcije, a malo dodatnog truda može učiniti veliku razliku u poboljšanju kvalitete vaše košarice s namirnicama.
3. Crvena boja
Opsežna istraživanja izazvala su zabrinutost oko sigurnosti prehrambenih boja, a Red No. 3 nije iznimka.
Proizvođači dodaju ove prehrambene boje u hranu i piće kako bi stvorili privlačniju boju, posebno u proizvodima za djecu.
Iako jarke boje proizvode čine zanimljivijima, one istovremeno mogu naškoditi vašem zdravlju.
U jednoj studiji, štakori izloženi ovoj crvenoj boji razvili su veću učestalost tumora štitnjače.
Boja je također zabranjena u kozmetičkim proizvodima zbog potencijalnog kancerogenog djelovanja na životinje.
Uz ovakve rizike svakako je trebate izbjegavati i općenito ograničiti potrošnju bojila za hranu i umjetnih bojila.
4. Titanijev dioksid (titanium dioxide)
Iako je zabranjen za upotrebu u hrani u Europi, titanijev dioksid se još uvijek nalazi u mnogim popularnim proizvodima u SAD-u.
Ovaj se sastojak obično koristi u proizvedenoj hrani bijele boje, kao što je krema za kavu, guma, glazura i puding.
Istraživanja pokazuju da se titanijev dioksid može nakupljati u tijelu, što dovodi do potencijalnog oštećenja DNK i kromosoma.
FDA trenutno procjenjuje treba li opozvati njegovu upotrebu u hrani, a do onda, svakako ga izbjegavajte.
5. Tercijarni butilhidrokinon (tertiary butylhydroquinone)
TBHQ je uobičajeni aditiv u hrani koji se koristi kao konzervans, često uz druge kontroverzne sastojke.
Riječ je o sintetskom prehrambenom antioksidansu, koji se koristi za stabilizaciju hrane, masti i biljnih ulja protiv oksidativnog kvarenja i na taj način produljuje njihov vijek trajanja.
Stručnjaci preporučuju izbjegavanje citirajući istraživanje koje ga povezuje s većom učestalošću tumora kod štakora.
Ovaj se aditiv često pojavljuje u grickalicama, žitaricama i krekerima, uključujući mnoge proizvode namijenjene djeci poput žvakaćih guma ili pilećih medaljona.
6. BHA i BHT
Butilirani hidroksianizol (BHA) i butilirani hidroksitoluen (BHT) su konzervansi koji se obično koriste u prerađenoj hrani poput krekera i žitarica.
Ovi aditivi sprječavaju užeglost masti u hrani. Iako FDA smatra BHA i BHT sigurnima unutar određenih granica, studije na životinjama pokazuju da BHA može povećati rizik od raka kod ljudi.
Druga istraživanja pokazuju da i BHA i BHT mogu poremetiti spolne hormone.
Zbog tih zabrinutosti, mnogi se proizvođači okreću vitaminu E kao sigurnijoj i manje kontroverznoj alternativi.
7. Aspartam
Jedan od najčešće korištenih umjetnih zaslađivača, nalazi se u gaziranim sokovima, energetskim pićima, žvakaćim gumama i mnogim proizvodima s niskim udjelom šećera.
Dok neki ljudi prijavljuju blage nuspojave poput glavobolje i vrtoglavice, istraživanja sugeriraju da to može predstavljati ozbiljnije rizike.
Studije su povezale aspartam s potencijalnim problemima poput dijabetesa, pretilosti, intolerancije na glukozu i inzulin te promjenama u crijevnoj mikrobioti.
8. Kalijev bromat (potassium bromate)
Često se nalazi u brašnu i gotovim krušnim proizvodima.
Pekari ga tradicionalno koriste za povećanje volumena kruha i stvaranje željene teksture mrvica.
Dok se većina bromata tijekom pečenja brzo razgrađuje u bezopasni bromid, pokazalo se da sam bromat uzrokuje rak kod životinja.
Iako zaostali bromat u kruhu predstavlja samo mali rizik za potrošače, njegova je uporaba zabranjena u većini zemalja.
No, i dalje je važno provjeriti popise sastojaka i izbjegavati proizvode koji ga sadrže.
9. Acesulfam kalij (acesulfame potassium)
Poznat i kao Ace-K, ovaj zaslađivač s nula kalorija često se nalazi u dijetalnim pićima, žvakaćim gumama i bombonima s niskim sadržajem šećera.
Iako su istraživanja kontradiktorna, neka pokazuju da bi mogao predstavljati zdravstveni rizik, a jedna studija napominje i da može utjecati na kognitivnu funkciju.
Kada je prvi sigurnosni test proveden na Ace-K 1970-ih, podaci su sugerirali da bi mogao biti kancerogen kod štakora.
Međutim, smatralo se da su ti testovi bili pogrešni. Za svaki slučaj, mudro je ograničiti unos proizvoda koji sadrže ovaj umjetni zaslađivač.
10. Karamel boja
Uobičajeno se nalazi u gaziranim sokovima, pekarskim proizvodima i kuhanom mesu, a može predstavljati zdravstvene rizike.
Kada se karamelna boja proizvodi pomoću amonijaka, može nastati 4-metilimidazol, spoj koji studije povezuju s rakom pluća i leukemijom kod miševa i štakora.
Količina karamel boje koju možete konzumirati iz umaka, poput sojinog umaka i Worcestershire umaka, vjerojatno je minimalna.
Međutim, oni koji svakodnevno piju gazirana pića vjerojatno konzumiraju veću količinu.
magazin
Večeras na Adventu glazbena diva Zorica Kondža!
U četvrtak, 26. prosinca, Trg Petra Zoranića ispuniti će glas jedne od najvećih diva hrvatske glazbene scene, Zorice Kondže. S početkom u 20:30 sati, Zorica će publiku povesti na glazbeno putovanje kroz svoje najpoznatije hitove, unoseći strast i toplinu u još jednu čarobnu blagdansku večer zadarskog Adventa.
Zorica Kondža započela je svoju glazbenu karijeru početkom 1980-ih godina kao članica grupa Pirati, Novi Dan, ST i Stijene. Od 1984. godine nastupa samostalno, a njezin glas nevjerojatnog raspona spaja mediteranski temperament s modernim žanrovima poput soula, bluesa i rock and rolla, koje izvodi s lakoćom i strašću.
Poznata po bezvremenskim hitovima poput “Zar je voljeti grijeh” i “Ti si moj san”, Zorica svojim emotivnim izvedbama stvara jedinstvenu atmosferu, dok njezin simpatičan humor i iskrenost dodatno oduševljavaju publiku koja ju vjerno prati svih ovih godina.
Ne propustite priliku uživati u večeri ispunjenoj vrhunskim vokalom i pjesmama koje su obilježile domaću glazbenu scenu.
Vidimo se večeras na Trgu Petra Zoranića!
magazin
Horoskopski znakovi u božićnom kaosu: Tko je Djed Mraz, a tko Grinch?
Blagdansko vrijeme je ovdje, a s njim dolazi i prilika da se prepustimo čaroliji lampica, kolača i pomalo kaotičnih obiteljskih okupljanja. No, svi znamo da svatko od nas ima svoj jedinstveni način slavljenja Božića – od onih koji sve planiraju do zadnjeg detalja, do onih koji u zadnji trenutak trče po poklone (ili ih prosljeđuju). Ovaj smiješni horoskop koji smo složili uz pomoć umjetne inteligencije otkriva kako svaki horoskopski znak unosi svoju dozu humora, kaosa i šarma u blagdansko veselje.
Prepoznajete li sebe ili svoje bližnje?
Vrijeme je da saznamo kako vaš znak dodaje svoj “sjaj” božićnoj čaroliji!
Ovan (21. ožujka – 19. travnja)
Ovnovi su oni koji se penju na krov kako bi popravili lampice. Iako ih nitko to ne traži.
Natječu se u darivanju, a “slučajno” će spomenuti i cijenu poklona.
Bik (20. travnja – 20. svibnja)
Strateški se smještaju pored stola s grickalicama i možda skrivaju najbolje kolače za sebe.
Luksuzna pidžama i gurmanski topli kakao su njihov stil.
Ako im netko naruši božićni mir, neće se susprezati da toj osobi (tiho) daju do znanja da im dosađuje.
Blizanci (21. svibnja – 20. lipnja)
Istovremeno pjevaju božićne pjesme, šalju poruke u šest grupa i započinju raspravu o tome je li “Umri muški” božićni film.
Sve su poklone kupili u zadnji čas, ali njihov šarm sve nadoknađuje.
Ljudi sumnjaju da poklone prosljeđuju dalje. (I rade to.)
Rak (21. lipnja – 22. srpnja)
Njihova kuća izgleda kao set iz božićnog filma. Tu su kuhano vino, topli zagrljaji i malo previše agresivno inzistiranje na obiteljskom zajedništvu.
Ako nekome ne odgovaraju njihovi ukrasi, spremni su na pasivno-agresivnu borbu grudama.
Lav (23. srpnja – 22. kolovoza)
Doslovno su – Djed Mraz, ali glasniji. Njihovo drvce je spektakularno – vjerojatno se okreće i svira glazbu.
Oblače svog psa u Rudolfa za Instagram, a božićne slike im imaju natpise poput: “Zvončići zvone dok ja vladam.”
Djevica (23. kolovoza – 22. rujna)
Njihova božićna lista zadataka je laminirana, šarena i uključuje rezervne planove.
Poklone su počeli kupovati još u srpnju, a svaki je zamotan s vojničkom preciznošću.
Opustite se, Djevice, svijet neće propasti ako kolači budu malo prepečeni.
Vaga (23. rujna – 22. listopada)
Satima usklađuju božićni izgled – odjeću, omot poklona i rasvjetu.
Ali odlučiti gdje provesti blagdane? To je pravi izazov. Do trenutka kad odluče, već piju vino i mrmljaju kako će sljedeće godine biti bolje…
Škorpion (23. listopada – 21. studenoga)
Ne znate prepoznati Škorpiona? To je onaj misteriozni koji sjedi pored kamina, gleda duboko u plamen i pijucka kuhano vino kao da je čarobni napitak.
Znaju sve obiteljske tajne, ali ih neće podijeliti – osim ako ih netko ne podmiti tamnom čokoladom.
Strijelac (22. studenoga – 21. prosinca)
Ili su na putovanju po Europi jer žele doživjeti Božić u različitim kulturama ili pokušavaju pretvoriti božićnu večeru u zabavu.
Vjerojatno će dodati alkohol u punč, uvjeriti djecu da Djed Mraz voli margarite i nestati prije čišćenja kako bi išli na sanjkanje.
Jarac (22. prosinca – 19. siječnja)
Pretvorili su Božić u korporativni projekt.
Svaka minuta dana je planirana, a zahvalnice za poklone već su poslao, iako ih još nisu ni primili.
Ne brinite, njihovo će srce narasti tri broja nakon deserta.
Vodenjak (20. siječnja – 18. veljače)
Donose ekološke poklone koje nitko nije tražio (bambusove četkice za zube za sve!).
U nekom trenutku pokušat će uvesti novu “netradicionalnu” božićnu aktivnost, poput lasertaga.
Njihovi snjegovići izgledaju kao moderna umjetnička djela.
Ribe (19. veljače – 20. ožujka)
Danas su već tri puta plakali – jednom zbog božićne reklame, drugi put zbog lampica na drvcu, a treći put zbog emotivnog poklona.
Naći ćete ih pod toplom dekicom, kako pjevuše božićne pjesme, okruženi šarenim papirom za zamatanje.