Tech
(FOTO) UMJETNA INTELIGENCIJA I NJEN UTJECAJ NA TRŽIŠTE RADA / Okupila se stručna zajednica: “Nikad jača zadarska IT scena”
U restoranu Morita tražila se stolica više. Prolaznici su znatiželjno zavirivali ne bi li otkrili razlog tolike gužve tik do Perivoja Gospe od zdravlja.
“Što se događa?”- upitao je jedan od slučajnih prolaznika.
Pa okupila se zadarska IT zajednica na drugom meet up-u ove godine! Krenuli su ljetos najavljujući snažno polijetanje, i nakon ovoga sinoć, možemo komotno reći da su poletjeli.
Poznata lica zadarskog IT-a došla su čuti razmišljanja svojih kolega vezano za goruću temu umjetne inteligencije i njenog utjecaja na tržište rada. Chat GPT unio je dozu zabrinutosti u IT sektor, ali napravio je to svojedobno i Google pa nas evo i dalje tu i radimo uz njegovu pomoć.
“Pozdrav svima i drago nam je vidjeti vas u ovolikom broju gdje zajedno gradimo zajednicu” – ovim riječima ekipu je pozdravio organizator Ive Botunac, predsjednik ZadarConnect-a.
Naime, događaj organizirao je ZadarConnect u suradnji s CroAI – Hrvatskom udrugom za umjetnu inteligenciju.
Iza inicijative ZadarConnect stoji udruga Zadar Developers Hub koja je odlučno krenula u jačanje lokalne IT zajednice kroz organizaciju ovog i sličnih događaja u budućnosti. Podršku im je pružila CroAI – Hrvatska udruga za umjetnu inteligenciju koja nastoji pozicionirati Hrvatsku kao zemlju jedinstvenih prilika za razvoj čovjekocentrične umjetne inteligencije kroz kulturu dijaloga između poduzetnika i donositelja odluka na nacionalnoj i europskoj razini.
Tema sinoćnjeg meet up-a bila je Kako će AI utjecati na tržište rada?, a svoja viđenja situacije dali su Danijel Fatović (OTP banka d.d.), Pankracije Barać (Rentlio), Ante Panjkota (Sveučilište u Zadru) i Toni Beverin (Cognism). Panel je moderirala Martina Silov iz CroAI, izvršna direktorica udruge CroAI, koja je naglasila kako neovisno o tome što radimo, AI utječe na nas.
Imali smo tako priliku čuti da nevezano radi li se o IT firmi, korporaciji ili znanstvenoj ustanovi, razmišljanja i problemi su slični. No, ono što je svima zajedničko jest da smatraju da straha za stručnjake na tržištu nema.
“Mi imamo level2 zaposlenike i kao takvi uvijek će biti potrebni bez obzira na nove alate za koje očekujemo da će ih samo dodatno osnažiti” – naglasio je Fatović iz OTP banke.
Nekoliko pitanja bilo je upućeno profesoru Panjkoti i načinu na koji Sveučilište priprema studente za buduće poslodavce. Trebaju li poznavati i koristiti alate AI-a ili ne? – “Da, želimo da poznaju alate, ali da razmišljaju svojom glavom koristeći ih, a ne slijepo ih slijedeći”.
S druge strane par pitanja je bilo usmjereno prema Pankraciju, Toniju i Danijelu, a odnosila su se na prepoznavanje molbi za zaposlenje napravljenih pomoću ChatGPT-a. “Teško je prepoznati molbu kreiranu ChatGPT-jem”- iskren je Barać- “ali to je tek jedan od koraka u procesu u kojem je najvažnije znanje i iskustvo kandidata.”
Zaključak svih panelista je bio isti – poznavanje i korištenje alata da, svakako, ali s mjerom. Ljudski faktor u svakom od spomenutih slučajeva je ipak nezamjenjiv.
Dok GPT modeli poput ChatGPT-a imaju sposobnost generiranja koda i tekstova koji sliče ljudskom pisanju, važno je razumjeti njihove ograničenja u odnosu na ljudske programere. GPT modeli mogu generirati kod koji je sintaktički ispravan i u nekim slučajevima funkcionalan, no ne posjeduju duboko razumijevanje logike i principa koji stoje iza tog koda. To znači da iako mogu asistirati u procesu kodiranja, oni ne mogu samostalno razumjeti niti izvršiti kod na način kako to čini ljudski programer.
Ljudski programeri ne samo da pišu i otklanjaju greške u kodu, već imaju sposobnost kritičkog razmišljanja, analize problema i razvoja inovativnih rješenja. Oni razumiju kontekst i svrhu koda koji pišu, što je ključno za razvoj kompleksnih softverskih rješenja. Osim toga, programeri su sposobni za kreativno mišljenje i inovacije, što je područje u kojem trenutni jezični modeli poput GPT-a još uvijek zaostaju.
Iako su GPT i slični jezični modeli postigli značajan napredak u generiranju koherentnog i relevantnog sadržaja, postoji jasna razlika između generiranja koda i razumijevanja programerskih principa koji stoje iza njega. Stoga, iako su ovi alati vrijedni asistenti u procesu programiranja, ne mogu zamijeniti ljudske programere koji donose dubinsko razumijevanje, kritičko mišljenje i kreativnost u procesu razvoja softvera.
Ako bi trebali izvući neki zaključak, onda bi rekli da za sada straha nema, treba tek vidjeti što nam budućnost nosi i daljnji razvoj alata umjetne inteligencije…
Kako bilo, nakon ovoga sinoć jasno je da za zadarsku IT scenu nema zime.
Tech
Nova prijetnja za iPhone: Hakeri imaju učinkovit napad, koriste grešku u sustavu
Vjeruje se da iza ovako naprednog napada stoje kineski hakeri, najvjerojatnije iz skupine “Salt Typhoon”.
Stručnjaci za kibernetičku sigurnost nedavno su upozorili na potpuno novi način na koji hakeri mogu dobiti izravan pristup svim datotekama na iPhoneu – baš kao da ga drže u rukama.
Nazvan ‘Symlink’ on zapravo iskorištava grešku u ‘FileProvider’ komponenti operativnog sustava iOS telefona, i dovodi do ‘TCC’ neovlaštenog pristupa datotekama, piše net.hr.
Iako je ovaj nedostatak ‘zakrpan’ u najnovijoj nadogradnji iOS-a još uvijek postoji na milijunima starijih iPhonea koji još uvijek pokreću starije verzije operativnog sustava.
Neobično ponašanje iPhonea
Posljednjih mjeseci stručnjaci su primijetili i neobično ponašanje nekih iPhone uređaja gdje su hakeri pokušali pristupiti tzv.
‘BFU’ i ‘AFU’ dijelovi zaštićene memorije. Iako je tehnički komplicirano, to u osnovi znači da iPhone pohranjuje šifre i biometrijske podatke u dva odvojena dijela memorije ‘prije prvog otključavanja’ (BFU) i ‘nakon svakog otključavanja’ (AFU). Ovu drugu vrstu (AFU) puno je lakše dešifrirati s posebno napisanim malware virusima.
Vjeruje se da iza ovako naprednog napada stoje kineski hakeri, najvjerojatnije iz skupine Salt Typhoon.
Američki FBI nedavno je upozorio korisnike i iPhone i Android pametnih telefona da ne otvaraju sumnjive poveznice u e-mailovima i tekstualne poruke jer mogu sadržavati poveznicu koja instalira opasan zlonamjerni virus u nekoliko sekundi.
Tech
Želite zakazati slanje poruke na Instagramu? Evo kako to možete učiniti
Kao što je navedeno na Instagramovoj stranici za podršku, možete zakazati poruke koje sadrže samo tekst. Pritisnete li obavijest i dugo pritisnete svoju poruku također ćete moći izbrisati ju ili poslati odmah. Samo tekstualne poruke
Možete zakazati poruke koje sadrže samo tekst, što znači da i dalje možete slati samo fotografije, videozapise ili GIF-ove prijateljima ili članovima obitelji u stvarnom vremenu
Na Instagramu od sad možete zakazati slanje izravnih poruka.
Ako dugo pritisnete tipku Send, moći ćete odabrati datum i vrijeme kada želite poslati svoju poruku. Kao što je navedeno na Instagramovoj stranici za podršku, možete zakazati poruke koje sadrže samo tekst, što znači da i dalje možete slati samo fotografije, videozapise ili GIF-ove prijateljima ili članovima obitelji u stvarnom vremenu.
Kada kliknete na razgovor sa zakazanom porukom, Instagram će prikazati obavijest koja pokazuje koliko ste poruka zakazali.
Kucnete li obavijest i dugo pritisnete svoju poruku također ćete moći izbrisati ju ili poslati odmah.
Zasad se čini kako nije moguće zakazati slanje za dulje od 29 dana, piše Verge, a prenosi Tportal.
Tech
Kako saznati čiji je broj fiksnog telefona?
Propušteni poziv na fiksnom telefonu može izazvati znatiželju ili zabrinutost, posebno ako se radi o nepoznatom broju koji se uporno ponavlja. U današnje vrijeme, kada se fiksni telefoni sve manje koriste, važno je znati pouzdane načine za provjeru identiteta pozivatelja. Moderna tehnologija nam omogućava nekoliko sigurnih metoda za otkrivanje vlasnika fiksnog telefonskog broja, a stručnjaci savjetuju kako to učiniti na način koji štiti i vašu privatnost.
Zašto je važno znati čiji je broj?
U vremenu sve češćih telefonskih prijevara i neželjenih marketinških poziva, poznavanje identiteta pozivatelja postaje ključno za našu sigurnost i mir.
Stručnjaci za telekomunikacije upozoravaju da je broj prijevara preko fiksnih telefona u porastu, posebno kada su u pitanju starije osobe. Zato je važno znati provjeriti podrijetlo poziva prije nego što uzvratimo poziv ili se upustimo u razgovor s nepoznatim osobama.
Pouzdani izvori informacija
Službeni telefonski imenici predstavljaju najsigurniji način za provjeru vlasnika fiksnog broja. Hrvatski telekom i drugi operateri održavaju ažurirane baze podataka svojih korisnika, a pristup ovim informacijama postao je značajno jednostavniji zahvaljujući digitalnoj transformaciji. Online imenici omogućuju brzu i jednostavnu pretragu, a prednost je što su informacije u njima redovito ažurirane i provjerene.
Moderna rješenja za stari problem
Služba za korisnike na broju 11880 (nekadašnji 988) i dalje predstavlja pouzdanu opciju za provjeru nepoznatih brojeva.
Međutim, današnja tehnologija nudi i suvremenije pristupe. SMS usluge na broj 11888 pokazale su se kao praktično rješenje za one koji preferiraju diskretnije načine provjere. Važno je napomenuti da ova usluga može imati ograničenu dostupnost, ovisno o teleoperateru i području u kojem se nalazite.
Digitalni tragovi na internetu
Internet je postao nepresušan izvor informacija, pa tako i za pretragu telefonskih brojeva. Napredne tehnike pretraživanja putem web tražilica mogu otkriti brojne podatke o fiksnom broju koji vas zanima.
Stručnjaci savjetuju korištenje posebnih tehnika pretraživanja, poput stavljanja broja u navodnike ili dodavanja ključnih riječi vezanih uz lokaciju. Ove metode često mogu otkriti poveznice broja s poslovnim subjektima ili javno dostupnim registrima.
Zaštita privatnosti u digitalnom dobu
U vrijeme kada je privatnost sve važnija, bitno je znati kako zaštititi vlastiti fiksni broj od neželjenih poziva. HAKOM-ov registar “NE ZOVI” predstavlja službeni način zaštite od promotivnih poziva i poruka. Prijava u ovaj registar je besplatna i može se obaviti preko vašeg teleoperatera. Time osiguravate da vaš broj bude zaštićen od neželjenih marketinških poziva, što značajno smanjuje broj nepoznatih poziva koje primate.
Pravna zaštita i sigurnost
Kada se suočite s upornim ili uznemirujućim pozivima, važno je znati svoja prava i mogućnosti zaštite. Zakon o elektroničkim komunikacijama pruža jasne smjernice o tome kako postupiti u takvim situacijama. Prvi korak je podnošenje pisane prijave vašem teleoperateru, koji će prema potrebi slučaj proslijediti nadležnim institucijama. U slučaju zlonamjernih poziva, možete se pozvati na članak 140. Kaznenog zakona koji se odnosi na uznemiravanje.
Budućnost fiksne telefonije
Iako se način komunikacije drastično promijenio u posljednjih nekoliko desetljeća, fiksni telefoni i dalje imaju svoje mjesto u mnogim kućanstvima i poslovnim prostorima. Novi sustavi omogućuju integraciju fiksnih linija s digitalnim uslugama, što pruža dodatne mogućnosti identifikacije pozivatelja i zaštite od neželjenih poziva. Ova evolucija tradicionalne telefonije pokazuje kako se i klasični komunikacijski kanali prilagođavaju modernom dobu.
Poznavanje načina provjere vlasnika fiksnog broja telefona nije samo pitanje znatiželje, već i važan aspekt osobne sigurnosti u digitalnom dobu. Kombiniranjem tradicionalnih metoda provjere s modernim digitalnim alatima možemo se učinkovito zaštititi od neželjenih poziva i potencijalnih prijevara. Pritom je važno ostati informiran o najnovijim mogućnostima zaštite i redovito ažurirati svoje znanje o dostupnim metodama provjere brojeva.
-
ZADAR / ŽUPANIJA4 dana prije
DR. SORIĆ VODIO RADIONICU U OB / Zadarska Urologija potvrdila se kao centar izvrsnosti urološke laparoskopije
-
ZADAR / ŽUPANIJA1 dan prije
USUSRET BOŽIĆU / Evo kako u nedjelju rade trgovine u Zadru…
-
Svijet4 dana prije
Opasni virus se vratio, pronađen je u otpadnim vodama europskih zemalja: Evo što su idući koraci
-
Hrvatska4 dana prije
VIDEO / Kod Istre snimljena posebna vrsta morskog psa