Svijet
EU uvodi ogromne promjene oko vozačkih, evo svih detalja. Hrvati se pobunili
U Europskom parlamentu raspravljalo se o prijedlogu novih pravila o vozačkim dozvolama. Predložena direktiva Europske unije predviđa uvođenje jedinstvene digitalne vozačke dozvole, obvezne zdravstvene preglede za vozače svakih 15 godina, ali i stroža pravila za mlade vozače. Protiv prijedloga bilo je 11 hrvatskih eurozastupnika uz jednog suzdržanog.
Vozači početnici morat će, prema prijedlogu novih pravila, proći najmanje dvije godine probnog razdoblja tijekom kojeg će podlijegati određenim ograničenjima, vozačke dozvole za motocikle, automobile i traktore trebale bi vrijediti 15 godina, a za kamione i autobuse pet godina.
Eurozastupnici su se dogovorili i da se od vozača zatraži samoprocjena fizičke i mentalne sposobnosti prilikom izdavanja ili obnove vozačkih dozvola te da članice EU odluče žele li tu samoprocjenu zamijeniti liječničkim pregledom, među ostalim i minimalnim standardima provjere vida i kardiovaskularnog stanja. Podržali su i uvođenje digitalne vozačke dozvole koja bi bila dostupna na mobilnom telefonu i istovjetna fizičkoj vozačkoj dozvoli, priopćio je Europski parlament.
Nisu podržali prijedlog Komisije da se skrati razdoblje valjanosti vozačkih dozvola starijim građanima jer žele izbjeći diskriminaciju i jamčiti njihovo pravo na slobodu kretanja i sudjelovanja u gospodarskom i društvenom životu.
Kako bi se nadoknadio manjak profesionalnih vozača, zastupnici su se odlučili omogućiti 18-godišnjacima dobivanje dozvole za vožnju kamiona ili autobusa kapaciteta do 16 putnika, uz uvjet posjedovanja potvrde o stručnoj osposobljenosti. U tekstu se predlaže da se i 17-godišnjacima omogući dobivanje dozvole za vožnju automobila ili kamiona, uz pratnju iskusnog vozača, dodaje se u priopćenju.
Zastupnici žele da vozači budu spremniji za realne situacije i svjesni rizika, pogotovo kad je riječ o ranjivim skupinama u prometu, poput pješaka, djece, biciklista te korisnika električnih romobila. Stoga drže da bi testovi za vozačku dozvolu trebali uključiti vožnju u snježnim i skliskim uvjetima, mrtve kutove, sustave za pomoć vozaču, sigurno otvaranje vrata vozila kako se ne bi ugrozili drugi sudionici u prometu.
Potpredsjednica Europske komisije Dubravka Šuica ističe da je riječ o probnom roku za vozače početnike, digitalnoj vozačkoj dozvoli Europske unije, novom sustavu zamjene vozačkih dozvola trećih zemalja i ublažavanju jezičnih zahtjeva za podnositelje iz drugih zemalja.
“Bit će lakše dostupni podaci o vozačima. Ono što je posebno bitno, ako napravite prekršaj u jednoj zemlji, bit ćete sankcionirani u drugoj zemlji članici”, napominje Marko Šoštarić s Fakulteta prometnih znanosti.
Obvezni liječnički pregledi
Spornima se smatraju obvezni liječnički pregledi svakih 15 godina.
“Ne možemo prihvatiti obvezne liječničke kontrole, posebno ako bi se to odnosilo isključivo na dob, a ne na objektivne zdravstvene probleme, a naročito ako je to jedini način da se vidi je li netko sposoban za vožnju ili nije, kazala je Elżbieta Katarzyna Łukacijewska”, poljska zastupnica u Europskom parlamentu (EPP).
“Nije namjera kažnjavati vozače, nego zaštititi sve nas koji se koristimo javnim površinama. Kako možemo opravdati ideju da naša vozila moraju redovito prolaziti testove, a vozači ne?” upitao je Dominique Riquet, francuski zastupnik u Europskom parlamentu (Renew).
Jedno od ključnih pitanja je sigurnost mladih vozača, pa se za njih predlaže probno razdoblje od dvije godine.
“Mi imamo srednje prometne škole koje osposobljavaju i obrazuju vozače motornih vozila za zanimanje vozača motornog vozila i s navršenih 18 godina oni se mogu itekako upustiti u vožnju u realnim uvjetima prometa. Naš sustav se pokazao kao puno napredniji u odnosu na rješenja koja se sada predlažu”, rekao je Sinan Alispahić, pomoćnik glavnog tajnika HAK-a, prenosi HRT.
Stručnjaci su složni oko toga da u usporedbi s drugim europskim zemljama u Hrvatskoj imamo nižu prometnu kulturu.
“Manje poštujemo pravila, manje smo savjesni, manje smo odgovorni. Mi kao fakultet smo napravili jedan prijedlog da bismo uveli prometnu sigurnost i prometnu kulturu intenzivnije u nastavu u niže razrede osnovnih škola”, rekao je prometni stručnjak Marko Šoštarić.
Hrvatski eurozastupnici protiv
Stajalište Parlamenta prihvaćeno je s 339 glasova za, 240 protiv te 37 suzdržanih. Protiv je glasalo 11 hrvatskih zastupnika – pučani Karlo Ressler, Željana Zovko, Tomislav Sokol i Sunčana Glavak, socijaldemokrati Tonino Picula, Biljana Borzan, Predrag Fred Matić i Romana Jerković, Valter Flego (Renew), Ladislav Ilčić (ECR) i nezavisni Mislav Kolakušić. Nezavisni zastupnik Ivan Vilibor Sinčić bio je suzdržan.
Flego, zamjenski član Odbora EP-a za promet i turizam, glasao je protiv jer smatra da stajalište Parlamenta ne ide u smjeru smanjenja prometnih nesreća i veće sigurnosti sudionika u prometu.
“Kad govorimo o sigurnosti na cestama, mislim da kompromisa ne smije biti. U ovoj Direktivi imamo jasan prioritet i zadaću – veća sigurnost u prometu i očuvanje mladih života. Zato ne smije biti kompromisa kad pričamo o tome smiju li ili ne smiju mladi sa 17 godina voziti grdosije od kamiona ili aute od 300 konjskih snaga. Naravno da ne smiju”, rekao je Flego.
Hrvatskom zastupniku sporno je i što se predlaže da dopuštena razina alkohola u krvi mladih vozača bude 0,2 promila.
“Ne smije biti kompromisa ni kad govorimo o promilima. Naravno da mladi vozači ne smiju imati alkohola u krvi. U slučaju bijega s mjesta nesreće, naravno da je potrebno trajno oduzeti vozačku dozvolu. Na taj način možemo sačuvati puno života. Na mnoge važne stvari zatvorili smo oči. Vožnjom s 0,2 promila šaljemo krivu poruku – “Kad piješ, vozi!””, upozorava Flego.
Mladi vozači čine osam posto svih vozača automobila, ali dva od pet sudara sa smrtnim ishodom uključuju vozača, biciklista ili motociklista mlađeg od 30 godina, upozorila je Europska komisija u ožujku 2023. kad je predstavila prijedlog revizije direktive o vozačkim dozvolama.
Hrvatska ima treću najgoru stopu smrtnosti u EU
Na cestama EU smrtno je stradalo 20.640 ljudi u 2022. Najmanje stope smrtnosti bile su u Švedskoj i Danskoj s 22, odnosno 26 smrtnih slučajeva na milijun stanovnika, a najveće u Rumunjskoj (86) i Bugarskoj (78), prema podacima koje je Europska komisija objavila u listopadu prošle godine.
U Hrvatskoj je 2022. umrlo 275 ljudi. Sa 71 smrtnim slučajem na milijun stanovnika, Hrvatska ima treću najgoru stopu smrtnosti u Europskoj uniji.
Ni izvjestiteljica Karima Delli iz Kluba Zelenih nije u potpunosti zadovoljna usvojenim tekstom.
“Danas je Europski parlament imao priliku unaprijediti sigurnost na cestama u Europi i približiti se cilju nulte stope smrtnosti do 2050. te stvoriti robusniji okvir kojim se svi štite od nezgoda na cestama. Pravila uključuju moguće medicinske provjere pri izdavanju ili obnovi vozačkih dozvola te stroža pravila za vozače početnike”, rekla je Delli.
Ministri prometa država članica EU usvojili su svoje pregovaračko stajalište u prosincu prošle godine. Rad na izmjeni te direktive nastavit će se u novom sazivu Europskog parlamenta.
“Na konačnom prijedlogu zakona dalje će raditi novoizabrani zastupnici i vjerujem da kad se politička dodvoravanja nakon izbora završe, novi će zastupnici slušati struku i imati zajednički i jedini ispravan cilj – spašavanje života i smanjenje smrtnosti na cestama”, rekao je Flego.
Svijet
Velika Britanija uvodi nove sankcije za ruske tankere
Ujedinjeno Kraljevstvo najavilo je novi val sankcija za brodove “flote u sjeni” koji prevoze rusku naftu te za trgovce tom robom, rekao je britanski premijer Keir Starmer, uz najavu daljnjeg pritiska na ruskog predsjednika Vladimira Putina u zaustavljanju ratne ekonomije. Sankcije najavljene u utorak odnose se na 20 brodova koji prevoze rusku naftu te tvrtke 2Rivers DMCC i 2Rivers PTE.
Vlada je objavila da je više od sto brodova sankcionirano zbog transporta ruske nafte, a druge su se nacije sada složile da treba uključiti i brodove na Baltiku.
Danska, Švedska, Poljska, Finska i Estonija dogovorile su se da će zajedno s Velikom Britanijom surađivati kako bi se onemogućili brodovi koji prevoze rusku naftu.
“Ove će sankcije dodatno pritisnuti Putinovu posrnulu ratnu ekonomiju”, rekao je Starmer.
Svijet
Ljudi u SAD-u masovno prijavljivali da vide dronove. FBI: Neki su prijavili zvijezde
Bijela kuća je priopćila da još uvijek nije isključila oko 100 dojava vezanih uz niz uočenih dronova na sjeveroistoku zemlje, izvještava Newsweek. John Kirby, glasnogovornik Vijeća za nacionalnu sigurnost SAD-a, izjavio je u ponedjeljak navečer kako je vlada zasad utvrdila da viđenja uključuju kombinaciju legalnih komercijalnih dronova, dronova amatera i policijskih dronova, kao i motoriziranih zrakoplova s fiksnim krilima, helikoptera, pa čak i zvijezda koje su pogrešno prijavljene kao dronovi.
To je bila najdetaljnija procjena koju je vlada dosad iznijela o tajanstvenim viđenjima dronova, koja su prvi put prijavljena u New Jerseyju. No, Kirby je kasnije tijekom dana rekao da FBI-u treba više vremena za analizu tih viđenja.
Od 5000 dojava o dronovima još 100 ih treba proučiti
Kirby je u ponedjeljak navečer izjavio da FBI još uvijek proučava otprilike 100 dojava o viđenjima dronova. “Kad je bivši ministar domovinske sigurnosti Jeh Johnson danas rekao da vjeruje kako se naša savezna vlada još uvijek muči da ovo shvati, Vi u ovom trenutku ne mislite da je to više točno? Da ste, u nedostatku boljeg izraza, shvatili o čemu se radi?”, upitao je novinar Kirbyja.
“Ne bih išao toliko daleko. Rekao bih da do sada, na temelju svih tragova i analize koju smo proveli, vjerujemo da su to komercijalni legalni dronovi, dronovi koje koristi policija ili amateri”, odgovorio je Kirby te dodao da su, od otprilike 5000 dojava i viđenja koje je FBI istražio, broj suzili na oko 100 koje još uvijek moraju provjeriti i koje zasad nisu uspjeli isključiti.
FBI zamolio građane da prestanu pucati u letjelice
Nakon što je Kirby u ponedjeljak izvijestio novinare o procjeni vlade, FBI i Državna policija New Jerseyja objavili su priopćenje u kojem upozoravaju javnost da ne usmjerava lasere prema motoriziranim zrakoplovima niti puca na sumnjive bespilotne letjelice (UAS).
“FBI Newark i Državna policija New Jerseyja žele upozoriti javnost na sve češće slučajeve u kojima piloti motoriziranih zrakoplova bivaju zaslijepljeni laserima jer ljudi na tlu misle da vide UAS. Također postoji zabrinutost da bi ljudi mogli pucati na ono za što vjeruju da je UAS, ali bi zapravo mogao biti motorizirani zrakoplov”, navedeno je u priopćenju.
Napomenuli su i kako bi ciljanje motoriziranih zrakoplova koji se pogrešno smatraju UAS-om moglo imati opasne i potencijalno smrtonosne posljedice.
Trump otkazao posjet svom golf terenu zbog viđenja drona
Novoizabrani predsjednik Donald Trump javno se osvrnuo na viđenja dronova i implicirao da Vlada zna odakle dolaze, ali zadržava informacije od javnosti. U ponedjeljak je Trump rekao da je otkazao put u svoj golf klub u Bedminsteru, New Jersey, nakon što je prijavljeno viđenje drona u tom području.
Podsjetimo, FBI i Ministarstvo domovinske sigurnosti prošlog su tjedna u zajedničkom priopćenju izjavili da trenutno nemaju dokaza da prijavljena viđenja dronova predstavljaju prijetnju nacionalnoj ili javnoj sigurnosti, niti da imaju veze sa stranim čimbenicima. Međutim, dodali su da iako nema poznatih zlonamjernih aktivnosti u New Jerseyju, prijavljena viđenja ipak ukazuju na nedostatnost postojećih ovlasti.
Trump: Iz nekog razloga, žele držati ljude u neizvjesnosti
“Mislim da bi im bilo bolje da kažu o čemu se radi. Naša vojska zna, naš predsjednik zna, a iz nekog razloga žele držati ljude u neizvjesnosti”, izjavio je Trump.
Bijela kuća će se vjerojatno i dalje suočavati s pritiskom zakonodavaca i javnosti. Izvještaji o dronovima pojavili su se prošlog mjeseca kada su stanovnici New Jerseyja izjavili da su primijetili letjelice u svojim naseljima. U tjednima nakon toga, viđenja dronova prijavljena su i u Ohiju, New Yorku, Pennsylvaniji, Kaliforniji i Floridi.
Svijet
U Njemačkoj predloženo ukidanje jedne vrste poreza: Pogođeni više nikada ne bi morali podnositi poreznu prijavu
Jedna vrsta poreza u Njemačkoj bi uskoro mogla biti ukinuta. To bi za mnoge značilo veliko olakšanje za milijune stanovnika Njemačke. Pogođeni se sada nadaju da će mjera biti provedena što prije. Tema je to koja trenutačno dominira cjelokupnom političkom scenom. Milijuni građana u Njemačkoj više ne bi imali ništa s porezom. Koliko je realan taj san?
Pogođeni više nikada ne bi morali podnositi poreznu prijavu
Ova bi mjera nedvojbeno donijela značajno olakšanje mnogim osobama. Mnogi bi je mogli pozdraviti, jer to ne bi značilo samo manje birokratskih napora, već i bolju kvalitetu života, piše Fenix magazin. Svi sada znaju kako njemačkim umirovljenicima više nije tako dobro kao prije. Mnogi su pogođeni siromaštvom, pa se sada planira božićnica za umirovljenike. No, sada se planira sljedeći dar.
Cilj je rasteretiti starije građane u Njemačkoj oslobađanjem od poreza. To znači da više nikada neće morati podnositi poreznu prijavu i moći će u potpunosti uživati u svojoj mirovini.
Koliko je vjerojatno da će se planovi provesti?
Uskoro će zapravo biti tako da umirovljenici u Njemačkoj ubuduće više neće morati plaćati porez. Jer prijedlog dolazi iz CDU – a može se pretpostaviti da će Unija pobijediti na sljedećim saveznim izborima i imenovati Friedricha Merza za kancelara.
Trenutačno vode u anketama s preko 30 posto, dok AfD na drugom mjestu ima samo 20 posto, pišu njemački mediji. No, što točno podrazumijevaju planovi CDU-a? Naime, prijedlog predviđa ukidanje obveze podnošenja porezne prijave za umirovljenike.
Skoro svatko bi trebao biti sretan kada zna da se ovaj prilično dosadan zadatak jednostavno eliminira iz dana u dan. Umjesto uobičajene porezne prijave, umirovljenici u Njemačkoj tada bi svaki mjesec dobivali nešto manje novca. Država bi stoga mogla izravno zadržati porez. A stariji građani više ne bi imali stres prijavljivanja poreza.
Ovaj će prijedlog vjerojatno dobiti mnogo glasova
Oko 4,4 milijuna umirovljenika trenutačno je dužno podnijeti poreznu prijavu svake godine. Ako dohodak premašuje osnovni porezni odbitak (11.784 eura za samce i 23.568 eura za bračne parove), svi u Njemačkoj moraju podnijeti poreznu prijavu.
Osim mirovine, to uključuje i druge prihode kao što su prihodi od najma ili kapitalni dobici, koji mogu podići ukupni prihod iznad neoporezivog iznosa.
Sve u svemu, reforma bi relevantnim umirovljenicima pružila znatno olakšanje – kako financijsko tako i birokratsko. CDU će vjerojatno nastaviti skupljati bodove ovim trenutačnim prijedlogom.
-
ZADAR / ŽUPANIJA4 dana prije
MORATE U SPIZU? Donosimo radno vrijeme trgovina u Zadru ove nedjelje…
-
magazin4 dana prije
KIŠI UNATOČ / Špica!
-
ZADAR / ŽUPANIJA4 dana prije
FOTOGALERIJA / Zajednica ‘Vojske Bezgrešne’ proslavila svetkovinu Bezgrešnog začeća BDM u Arbanasima
-
Hrvatska4 dana prije
Je li ovo hrvatski rekord? Poznata kompanija isplatit će svojim radnicima božićnicu od 2.300 eura