Hrvatska
Od 1.1. kreće naplata vrećica za voće i povrće u trgovinama. Poznata i cijena
Od 1. siječnja 2025. kreće naplata laganih plastičnih vrećica koje se u rolama nalaze uglavnom na odjelima voća i povrća u trgovinama.
U rujnu, kada je potvrđena obveza trgovačkih lanaca da uvedu naplatu laganih plastičnih vrećica, cijena još nije bila poznata. Sada su pojedini trgovci otkrili koliko će ove vrećice koštati u njihovim trgovinama.
Na naš upit odgovore su poslali Konzum i Studenac, a iz Kauflanda su poručili da će cijena vrećica biti objavljena i dostupna u svim njihovim poslovnicama od 2. siječnja. Ostali trgovci još nisu otkrili svoje cijene.
Studenac
“Cijena laganih plastičnih vrećica za voće i povrće iznosit će 1 cent”, odgovorili su nam iz Studenca.
Konzum
“U Konzumu podržavamo sve inicijative koje potiču smanjenje korištenja jednokratnih plastičnih vrećica te ukupno smanjenje plastičnog otpada, što je u skladu s ESG ciljevima naše kompanije.
Sukladno Pravilniku o ambalaži i otpadnoj ambalaži, plastičnim proizvodima za jednokratnu uporabu i ribolovnom alatu koji sadržava plastiku, koji stupa na snagu 1. siječnja 2025. te podrazumijeva naplatu laganih vrećica, u Konzumovim prodavaonicama na odjelima voća i povrća, mesnice i ribarnice naplaćivat će se korištenje laganih vrećica po cijeni od 1 centa po komadu.
O ovoj zakonskoj promjeni naše ćemo kupce informirati putem plakata na ulazu u prodavaonice, na odjelima voća i povrća, mesnice i ribarnice na kojima se spomenute vrećice koriste, kao i putem naše internetske stranice.
Pozivamo kupce da prilikom kupnje u našim prodavaonicama što češće koriste vlastite višekratne torbe kako bismo svi zajedno smanjili količinu dnevno upotrijebljene plastike, a Konzum će nastaviti provoditi inicijative s ciljem smanjenja ukupne količine upotrijebljenih materijala i posljedično nastalog otpada korištenjem što veće količine ponovno upotrebljivih i recikliranih materijala.
Kako bismo smanjili količine plastičnog otpada, u Konzumu već neko vrijeme provodimo i kampanju Jedna manje kojom potičemo građane na što češće korištenje višekratnih ekoloških torbi. Naši su kupci prepoznali vrijednost ove inicijative te su u ovoj godini, u odnosu na 2021., kada smo ju pokrenuli, kupili 56% više višekratnih vrećica i 30% manje jednokratnih vrećica”, poručili su iz Konzuma.
Hrvatska
Znate li razliku između rasprodaje, akcije i sniženja?
Izloge trgovina uskoro će preplaviti šarenilo brojeva s predznakom minusa i znakom postotka, a sve pod velikim natpisom sezonskog sniženja. Znate li po čemu se ono razlikuje od akcije ili rasprodaje, te koja su vaša prava i obaveze prodavača?
Akcijske prodaje, rasprodaje i sezonska sniženja smatraju se posebnim oblicima prodaje u kojima se proizvodi i usluge nude po cijenama nižim od onih u redovnoj prodaji, ali kupac pritom zadržava ista prava kao u redovitoj prodaji. Uključuje to i zamjenu kupljenih proizvoda, ali valja imati na umu da je na sniženjima slabija ponuda nego u redovnoj prodaji.
Akcijska prodaja
Svaka prodaja određenih proizvoda po cijeni koja je niža od cijene tog proizvoda u redovnoj prodaji je u osnovi akcijska prodaja, a ukoliko su ispunjeni još neki uvjeti trgovac je može oglasiti kao rasprodaju ili sezonsko sniženje.
Sezonsko sniženje
Sezonskim sniženjem smatra se prodaja proizvoda po sniženoj cijeni nakon proteka sezone. Na ovaj oblik posebne prodaje trgovac ima pravo najviše dva puta godišnje, za zimsko sniženje od 27. prosinca, a za ljetno od 1. srpnja. Sezonsko sniženje može trajati najdulje 60 dana, a ukoliko u tom razdoblju ne uspije prodati sve proizvode, trgovac ih može nastaviti prodavati po sniženoj cijeni sve do isteka zaliha, samo što u tom slučaju ne smije oglašavati sezonsko sniženje.
Rasprodaja
Prodavati proizvode po nižoj cijeni na rasprodaji trgovac ima pravo u slučaju prestanka poslovanja, ukoliko mu je poslovanje ozbiljno ugroženo ili ako prestaje s poslovanjem u dosadašnjim poslovnim prostorijama. Isto tako, rasprodaju može proglasiti zbog obavljanja složenijih građevinskih radova unutar ili na poslovnim prostorijama, ali rasprodavati može samo određeni proizvod kojega prestaje prodavati, piše tportal.hr.
Hrvatska
Počela su zimska sniženja, trajat će do kraja veljače. “Trgovci su dužni učiniti jednu stvar”
Uobičajeno, nakon božićnih blagdana, a uoči Nove godine, započinju zimska sniženja u trgovinama. Sniženja su počela u petak u fizičkim trgovinama, a putem interneta već u četvrtak navečer.
Sezonsko sniženje, i zimsko i ljetno, traje najduže 60 dana, što znači da će ovo trajati do kraja veljače.
U Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača (HUZP) i prije ovog sezonskog sniženja upozorili su na moguće zamke koje vrebaju potrošače prilikom kupovine.
“Veliki popusti često su samo mamac za nepromišljene kupnje, ali i za lažna sniženja cijena”, poručuju iz HUZP-a.
Trgovac je dužan istaknuti dvije cijene
Potrošače upozoravaju na najvažnije pravilo prilikom sezonskog popusta: Trgovci su dužni istaknuti dvije cijene – cijenu na sezonskom sniženju i najnižu cijenu tijekom razdoblja od 30 dana prije provođenja sezonskog sniženja.
“Tako će svima biti jasno koliko je zaista njihov proizvod snižen, odnosno koliko manje plaćaju od uobičajene cijene”, kažu u HUZP-u.
Tijekom sezonskih sniženja vrijede sva pravila kao i u redovnoj prodaji. Primjerice, cijene moraju biti jasno, vidljivo i čitko istaknute, a isticanjem obje cijene – redovne i snižene, potrošaču mora biti jasno koliko će platiti neki proizvod manje od njegove uobičajene cijene.
Također, ako trgovac tijekom sezonskog sniženja ne proda sve ponuđene proizvode, može nastaviti s prodajom proizvoda po sniženoj cijeni sve do isteka zaliha. No, takvu prodaju nakon 60 dana ne smije više oglašavati kao sezonsko sniženje.
Sezonsko sniženje nije akcijska prodaja
Prema Zakonu o zaštiti potrošača, sezonsko sniženje jedan je od posebnih oblika prodaje. Druga dva su akcijska prodaja i rasprodaja. Posebni oblik prodaje podrazumijeva prodaju proizvoda i usluga po cijenama nižim od cijena u redovnoj prodaji.
Za razliku od akcijske prodaje tijekom koje se proizvodi prodaju po cijeni nižoj od cijene kakvu imaju u redovnoj prodaji, sezonsko sniženje znači prodaju proizvoda po sniženoj cijeni nakon isteka sezone.
Nekoliko savjeta kupcima
Što se tiče kupovine putem interneta tijekom sezonskog sniženja, u HUZP-u ponavljaju nekoliko zlatnih savjeta:
Kupujte na provjerenim web stranicama. Prije online kupovine provjerite internetske trgovine na besplatnom servisu iffy.cert.hr te provjerite iskustva i recenzije drugih kupaca.
Pročitajte opće uvjete da znate s kim sklapate kupoprodajni ugovor.
Ne ostavljajte druge podatke o kartici kojom plaćate osim broja računa i svoga imena i prezimena. Nikada ne dijelite i ne šaljite presliku kartice, broj kartice ili PIN.
Ne primajte pakete koje niste naručili. A od dostavne službe zatražite provjeru sadržaja paketa prije preuzimanja. Ako dostavljač to ne dozvoli ili ne da račun, vjerojatno se radi o prijevari.
Kolika sniženja nude trgovine
U nekim trgovinama još traju božićne akcije pa zasad nisu istaknule svoja zimska sniženja, ali smo provjerili petnaestak trgovina nekih poznatih brendova koje su to učinile. Evo kolike popuste nude tijekom zimskog sniženja:
Bershka do 50%
Borovo do 70%
Calzedonia do 50%
Deichmann do 50%
Europa 92 do 50%
H&M do 50%
Hervis do 50%
Intersport od 20 do 40%
JYSK do 60%
Mango do 50%
Massimo Dutti do 50%
Pull&Bear do 40%
S.Oliver do 50%
Stradivarius do 40%
Terranova do 70% na online kupovinu
Timberland do 50%
Zara do 40%
Hrvatska
Objavljeno zadnje veliko istraživanje, neodlučnih sve manje: Evo tko bi išao u drugi krug
U nedjelju izlazimo na 8. predsjedničke izbore od hrvatske samostalnosti. I baš 8 kandidata želi na Pantovčak, piše RTL.
Zoran Milanović i dalje je uvjerljivo prvi odabir većine birača. Još pet njegovih godina mandata na Pantovčaku želi 39,3 posto ispitanika.
U finišu utrke raste podrška Draganu Primorcu, ali i dalje je s 24,3 posto daleko od vodeće pozicije. Marija Selak Raspudić posljednjih mjeseci čvrsto se drži na 3. mjestu s 10 posto podrške, javlja Net.hr.
Afera “kava” okrznula je Ivanu Kekin. S početka mjeseca kada je u istraživanju RTL-a imala više od devet posto pala je na osam posto.
Miro Bulj ima svoje vjerne birače – njegova konstanta je 3,8 posto podrške.
Od ostalih kandidata jedino Branka Lozo prelazi dva posto.
Neodlučnih sve manje
Dok je – zanimljivo – broj neodlučnih sve manji, ali ne i zanemarivih gotovo 10 posto – koji mogu biti prevaga izbornog dana.
Po njihove glasove mogu još samo sutra – Primorac je uložio u posljednje dane kampanje, pa mu za 3,5 postotna boda skače podrška od našeg istraživanja početkom prosinca.
Raste i Milanoviću za gotovo 2 posto, kao i Bulju, ali tek 0,2 postotna boda. Pada oko 1 posto Kekin, a pola postotnog boda u finišu kampanje gubi i Selak Raspudić.
Prema istraživanju RTL-a – idemo u drugi krug, Milanović pobjeđuje, za njega glasa većina glasača Ivane Kekin i čak gotovo polovina Selak Raspudić.
Buljevi glasovi se prelijevaju Primorcu
Glasovi Buljevih birača više se prelijevaju HDZ-ovom kandidatu nego Milanoviću. Ipak, Milanović osvaja gotovo 54 i pol posto.
Ništa bolje u drugom krugu protiv Milanovića, prema istraživanju – ne bi prošla ni Selak Raspudić. Očekivano uzima većinu Primorčevih i gotovo 50 posto glasača MOST-a.
Nezavisna kandidatkinja osvaja gotovo jednako kao kandidat s većom logističkom, političkom i financijskom podrškom vladajućeg HDZ-a. Ipak, nedovoljno.
Naravno – jedina prava anketa su izbori, za lov na povjerenje građana kandidati imaju još samo jedan dan.
Istraživanje je za RTL provela Promocija Plus od 19. do 23. prosinca, na uzorku od 1000 ispitanika uz standardnu grešku uzorka + /- 2,7 posto i pouzdanost 95 posto.