Connect with us

Tech

Internet za 6,77 eura mjesečno, tko sve ima pravo na to?

Objavljeno

-

Pixabay

Novim propisima proširene su socijalne kategorije koje imaju pravo na fiksni internet i telefon. Minimalna brzina interneta mora iznositi 14 megabita u sekundi.

Usluge interneta i poziva u fiksnim mrežama spadaju u univerzalne usluge koje trebaju biti dostupne svim stanovnicima na području Lijepe naše. Osim tehničke dostupnosti, korisnici imaju pravo na pristupačne cijena univerzalnih usluga, a posebice se to odnosi na socijalno ugrožene skupine, piše Posovni dnevnik.

Kako stoji u novim pravilima, mjesečna naknada paketa za socijalno ugrožene za univerzalnu uslugu širokopojasnog pristupa internetu može iznositi najviše dva posto mjesečnog neto dohotka po odrasloj osobi u riziku od siromaštva.

Slijedom toga, mjesečna naknada za socijalni paket u RH za univerzalnu uslugu interneta ne bi smio iznositi više od 6,77 eura.

To znači da onima koji imaju pravo korištenja socijalne usluge, operatori moraju omogućiti univerzalnu uslugu (fiksni internet i telefon) s cijenom koja ne bi smjela biti viša od 6,77 eura mjesečno, spram HAKOM-ova novog Pravilnika.

Internet u tom paketu, ne smije biti sporiji od 14 Mbit/s jer prema istom propisu, to je nova najniža brzine koji svima u Hrvatskoj mora biti dostupna.

Ako se korisnik nalazi u području u kojem su tehničke mogućnosti takve da omogućuju i vrlo velike brzine, na operatoru je da odluči koliko će brzinu omogućiti korisniku.

Ono na što propisi obvezuju telekom operatore jest da univerzalnom socijalnom paketu cijena ne smije biti viša od 6,77 eura mjesečno s uključenim PDV-om.

Od 1. siječnja 2025. proširen je opseg korisnika iz socijalno ugroženih skupina. Za ostvarivanje prava potrebno je podnijeti zahtjev operatoru, a svoj status potvrditi rješenjem ili potvrdom od mjerodavnih institucija kao dokazom ostvarivanja prava.

Pravo na socijalno osjetljiv paket mogu ostvariti ove socijalno ugrožene skupine:

  • korisnici zajamčene minimalne naknade,
  • korisnici prava na inkluzivni dodatak prve, druge ili treće razine potpore kojima nije osigurana usluga smještaja ili organizirano stanovanje,
  • korisnici nacionalne naknade za starije osobe,
  • korisnici novčane naknade za nezaposlene branitelje iz Domovinskog rata i članovi njihovih obitelji,
  • korisnici novčane naknade za civilne stradalnike iz Domovinskog rata,
  • korisnici prava za naknadu za ugroženog kupca energenata (ovo pravo mogu ostvariti i članovi kućanstva navedenih kategorija).

Inače, kako su rekli iz HAKOM-a, na kraju 2023. bilo je 413 korisnika univerzalnih paketa za socijalno ugrožene, no tada je i opseg korisnika koji imaju prava na tu uslugu bio manji.

Kada se radio telekom operatoru koji ima obvezu pružanja univerzalne usluge uglavnom se to odnosi na Hrvatski Telekom. Istina, od ove godine, tu obvezu imaju i A1 u 19, te Telemach u 5 geografskih područja, od ukupno 572 jedine na koje je Hrvatska podijeljena.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Instagram uvodi nove promjene, evo za što će koristiti umjetnu inteligenciju

Objavljeno

-

By

Društvena mreža Instagram počinje koristiti umjetnu inteligenciju kako bi utvrdila lažiraju li mlađi korisnici svoju dob na aplikaciji, objavila je danas kompanija Meta, u čijem je vlasništvu ova platforma.

Meta već neko vrijeme pomoću umjetne inteligencije utvrđuje dob korisnika raznih aplikacija, a Instagram će sada, kako se navodi, proaktivno tražiti profile za koje se sumnja da pripadaju tinejdžerima, a koji imaju netočan unos, odnosno raniji datum rođenja prilikom registracije naloga.

Ako se ustanovi da je korisnik krivotvorio svoju dob, račun će se automatski pretvoriti u “tinejdžerski račun”, koji ima više ograničenja od računa za odrasle.

Tinejdžerski profili na Instagramu su automatski zaključani, odnosno privatni, što znači da korisnici mogu pratiti te naloge samo ako im vlasnici to dozvole prihvaćanjem zahtjeva za praćenje, a zaštićene su i poruke koje vlasnik računa prima, odnosno on prima samo poruke od korisnika s kojima je već povezan na aplikaciji.

Sadržaj koji je proglašen “osjetljivim”, poput scena fizičkog nasilja ili promicanja plastične kirurgije, također je ograničen, navodi Meta.

Tinejdžeri će također dobiti obavijesti ako su na aplikaciji proveli više od sat vremena, a uspostavljen je i “sleep mode” koji između 22 sata i 7 ujutro sljedećeg dana isključuje obavijesti o dolaznim porukama i automatski odgovara na neke od njih.

Meta dodaje da je umjetna inteligencija koja će se koristiti u te svrhe osposobljena da traži određene signale, poput vrste sadržaja koji se pojavljuje na računu i podatke o profilu kako bi se utvrdila dob njegovog vlasnika.

Tvrtke društvenih medija suočavaju se sa sve većim nadzorom zbog utjecaja aplikacija kao što su Instagram, X i TikTok na mentalno zdravlje mlađih korisnika.

 
Nastavi čitati

Tech

Ove riječi u komunikaciji s ChatGPT-om koštaju desetke milijuna dolara

Objavljeno

-

By

Pixabay

Kažete li “molim” ili “hvala” nakon što ChatGPT završi zadatak koji ste mu dali? Ako je odgovor da, pripadate skupini korisnika koja, prema nekim procjenama, OpenAI godišnje stoji desetke milijuna dolara – samo u troškovima električne energije.

Naime, svaka interakcija s umjetnom inteligencijom troši određenu količinu energije, čak i ako je riječ o jednoj jedinoj riječi, prenosi TechRadar.

Iza ChatGPT-a i sličnih alata kriju se golemi serveri koji svakom korisničkom porukom troše značajne količine energije. Pa iako je AI postao dio svakodnevice, rijetko tko razmišlja o tome da čak i generiranje meme-a ili slanje jedne poruke može imati utjecaj na okoliš.

Pa, trebamo li prestati biti ljubazni prema chatbotovima kako bismo uštedjeli energiju? Paradoksalno – možda baš suprotno.

Naime, pristojni i jasno formulirani upiti često dovode do preciznijih i korisnijih odgovora. Takav pristup ne samo da može poboljšati kvalitetu konverzacije, već u određenim situacijama čak i smanjiti pristranost odgovora. U tom smislu, ljubaznost postaje važan alat za pouzdaniju upotrebu umjetne inteligencije.

Kako se AI razvija, postavlja se i pitanje hoće li pristojnost korisnika utjecati na to kako modeli reagiraju. Hoće li sustavi jednog dana biti trenirani da više “nagrađuju” korisnike koji se ophode s poštovanjem?

I tako dolazimo do dileme, iako ljubaznost prema AI-ju možda nije energetski najefikasnija, ona vam itekako može donijeti bolje korisničko iskustvo. No ostaje otvoreno pitanje – isplati li se to u kontekstu ekološkog otiska?

Zato, rješenje je jednostavno, u zadatku koji dajete chatbotu, odmah na njegovom kraju unaprijed ostavite “hvala” i “molim”. Time ste ostali pristojni, a niste trošili dodatnu energiju za interakciju.

 
Nastavi čitati

Tech

DIGITALNA POVEZANOST ŠIRI SE ZADARSKOM ŽUPANIJOM: Novih 4.948 kućanstava dobit će brzi internet

Objavljeno

-

Stanovnici Zadarske županije u 2026. godini imat će na raspolaganju optički internetski pristup s brzinom preuzimanja od najmanje 100 Mbit/s i mogućnosti nadogradnje na 1 Gbit/s čime je pokrenuti snažan digitalni val.

Rezultat je to povlačenja EU sredstava uz podršku Ministarstva mora, prometa i infrastrukture koji uključuje ukupno pet otočnih općina županije, konkretno općinu Pašman kao nositelja projekta i susjedne općine Tkon, Kali, Kukljica i Preko na Ugljanu kao i grada Nina kao nositelja projekta sa susjednim općinama Privlaka te Vrsi te nositelja projekta općinu Bibinje uz susjednu općinu Zemunik Donji.

Projekti uvođenja širokopojasne infrastrukture na rijetko naseljenim područjima u Zadarskoj županiji dovesti će do smanjenja digitalnog jaza u odnosu na veća populacijska središta gdje su kvalitetne informacijske i komunikacijske usluge osigurane tržišnim putem. Jačanjem digitalne infrastrukture se osiguravaju preduvjeti za daljnji društveni i gospodarski napredak u priobalju, zaobalju i na otocima, odnosno njihova uključenost u autocestu budućnosti i tokove suvremenog digitalnog svijeta.

Svjetlovodna mreža izgrađena u sklopu projekata ostaje u trajnom vlasništvu jedinica lokalne samouprave, koje infrastrukturom upravljaju po tzv. veleprodajnom poslovnom modelu uz jednake uvjete tržišnog natjecanja za sve operatore.

Iskustvo pokazuje da povećanje brzine interneta u hrvatskim općinama i gradovima dovodi do značajnih gospodarskih učinaka u obliku osnivanja novih kompanija, otvaranja novih radnih mjesta te povećanja efikasnosti javnih i privatnih usluga.

Projekti, čija ukupna vrijednost iznosi 18 milijuna eura, će nesumnjivo predstavljati značajan dobitak i za radnike i gospodarstvenike Zadarske županije.

Dodijeljeni ugovori za optičku mrežu za tisuće kućanstava i poduzeća na području Nina, Privlake, Vrsi, Bibinja i Zemunika Donjeg.

Općina Bibinje prijavila je za financiranje 3,40 milijuna eura vrijedan projekt osiguranja dostupnosti širokopojasnih pristupa s brzinama od najmanje 100 Mbit/s u smjeru korisnika (download) i najmanje 30 Mbit/s u smjeru od korisnika (upload) na 3.393 adresa na području Bibinja i Zemunika Donjeg.

Polaganjem svjetlovodnih kabela, izgradnjom i opremanjem mrežnih čvorova te postavljanjem pasivnih i aktivnih mrežnih komponenti ostvarit će se infrastrukturni preduvjeti za povećanje kvalitete suvremenih IKT usluga i aplikacija za sve kategorije korisnika na projektnom području – 1.303 kućanstva, 120 poslovnih i 14 javnih korisnika.

Provedbom projekta razvoja širokopojasne infrastrukture na području Grada Nina i općina Privlaka i Vrsi će brzi i ultra-brzi širokopojasni pristup internetu biti dostupan za korisnike na 7037 bijelih i sivih adresa.

Korisnicima će nakon uvođenja usluge optičkog interneta biti omogućen izbor operatora s kojim će sklopiti ugovor za željene brže i kvalitetnije usluge. Nositelj projekta – Grad Nin također je prijavio projekt uvođenja ove javne usluge nove generacije, vrijedan 7,69 milijuna eura, na poziv iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu