Connect with us

Hrvatska

INSPEKTORAT U AKCIJI / Ovih pet artikala s ograničenim cijenama trgovci su najviše “skrivali”

Objavljeno

-

Vlada je u siječnju, u sklopu svoga programa mjera za ublažavanje inflacije, proširila listu proizvoda s ograničenim cijenama s 30 na 70. Usto je snažnije propisala obvezu označavanja tih artikala, postavljanje zasebnih polica za njih, a također i obvezu njihove dostupnosti.

Primjerice, trgovci su dužni osigurati najmanje jednu vrstu artikla iz svake propisane kategorije proizvoda s ograničenim cijenama. Sve to podrazumijevalo je i pojačani nadzor provedbe te mjere za što je ponajprije zadužen Državni inspektorat Republike Hrvatske (DIRH).

DIRH je u ponedjeljak objavio Izvješće o inspekcijskim nadzorima nad primjenom Vladine odluke o ograničavanju cijena 70 artikala. Nadzori su provedeni od 7. veljače, kada su na snagu stupile nove mjere Vlade, pa do prošloga petka, 7. ožujka. U tom razdoblju obavljena su 902 inspekcijska nadzora od čega je u 251 slučaju utvrđeno da su trgovci počinili prekršaje.

Najčešće ‘skrivana’ cijena riže

Konkretno, uočeno je čak 747 artikala bez oznake ograničenja cijena, dok je za 147 proizvoda utvrđeno da im je istaknuta cijena bila iznad najviše dopuštene (“zamrznute”) koju je odredila Vlada. Za 242 kategorije proizvoda trgovci nisu za najmanje jedan artikl odredili cijenu do najviše dopuštene, iako su iste imali u ponudi. Primjerice, ako od tri vrste špageta na polici niti jedni nisu bili po ograničenj cijeni.

Na koncu, inspektori su utvrdili i 94 povrede informiranja potrošača o proizvodima s ograničenom cijenom.

Što se tiče neisticanja najviših dopuštenih cijena, državni inspektori utvrdili su da se to u najviše slučajeva odnosilo na rižu. Pet proizvoda kojima su trgovci najčešće “skrivali” ograničene cijene neisticanjem vizualnih oznaka su:

1. Riža, bijela, dugo zrno (1 kg)              58 povreda
2. Jogurt, čašica i bočica (180-200 g)  52 povrede
3. UHT mlijeko s 2,8% m.m. (1 litra)     40 povreda
4. Gel za tuširanje (250 mL)                 38 povreda

5. Sirup sa šećerom (1 litra)                  34 povrede

“Vrijeme je da se trgovci lecnu”

Nadalje, DIRH je utvrđivao poštuju li trgovci točku 3. Vladine odluke koja se odnosi na 40 kategorija proizvoda za koje trgovac mora zimati najmanje jedan artikl s najvišom cijenom do ograničenog iznosa.

Pet proizvoda kod kojih je utvrđen najveći broj povreda te odluke su:

1. Kruh pšenični nepakirani (kg)                                                  60 povreda

2. Kruti sapun (80-100 g)                                                             31 povreda
3. Kranjska kobasica (kg)                                                             30 povreda
4. Pecivo kajzerica (kom)                                                             29 povreda
5. Tekući deterdžent za ručno pranje posuđa (400-500 mL) 24 povrede

Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača (HUZP) Ana Knežević kaže nam da je dobro što je Državni inspektorat agilno pristupio nadzoru provedbe ove mjere.

“Vrijeme je da se trgovci lecnu i počnu označavati proizvode s ograničenim cijenama. Dosad su te oznake bile ili slabo vidljive ili ih uopće nije bilo. Ovime bi se trebalo uvesti više reda”, ističe.

Nejasnoće oko ograničene cijene kruha

To što je inspekcijskim nadzorom utvrđeno da je najviše povreda bilo s rižom, Knežević ne smatra učinjenim s nekom posebnom namjerom. Veći problem vidi u nejasnoći oko kruha s ograničenom cijenom.

“Rekla bih da je to slučajnost. To je bijela riža dugog zrna, nije nešto posebno. A Što se tiče kruha, upitan je polubijeli od 700 grama. Taj je trebalo označiti jer ljudi su nam javljali da se taj najviše kupuje, ali¸i da mu je u jednom trenutku cijena najviše porasla. Na popis je stavljen pšenični kruh do kilograma, a to može podrazumijevati sve i svašta. I opet donosi nesnalaženje među potrošačima jer kako će znati koji bi to kruh trebao biti s ograničenom cijenom”, kazala je Knežević iz HUZP-a.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Zbog salmonele povučen pršut s tržišta: Provjerite frižidere

Objavljeno

-

By

Pixabay

Zbog utvrđene bakterije salmonele Državni inspektorat RH s tržišta je opozvao “Pršut bez kosti ostaci narezivanja”, koji proizvodi osječka poljoprivredna tvrtka Žito, izvijestila je u petak Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH).

Riječ je isključivo o proizvodu s oznakom LOT 25-00603, najbolje upotrijebiti do 30. lipnja 2025.

U proizvodu je utvrđena bakterija iz roda Salmonella spp. te nije u skladu s Uredbom Komisije (EZ) br. 2073/2005 o mikrobiološkim kriterijima za hranu, navodi se u priopćenju.

Proizvela ga je i stavila na tržište osječka tvrtka Žito d.d.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Croatia Airlines uveo novu sezonsku liniju

Objavljeno

-

By

U Pragu su predstavljene novosti hrvatske turističke ponude.

Hrvatska turistička zajednica i Croatia Airlines u Pragu su održali zajedničko predstavljanje ukupne hrvatske turističke ponude, odnosno letove hrvatskog nacionalnog avioprijevoznika. Predstavnicima više od 50 čeških turističkih agencija, turoperatora obratili su se Kristjan Staničić, direktor HTZ-a, Mato Radić, rukovoditelj prodajnog tržišta Croatia Airlinesa za središnju Europu te Miodrag Mlačić, direktor Predstavništva HTZ-a za Češku i Slovačku.

Direktor Staničić predstavio je novosti i trendove hrvatskog turizma, a pritom je posebno naglasio važnost tržišta Češke za njegove ukupne rezultate. “Hrvatska se tradicionalno nalazi među najpopularnijim inozemnim destinacijama čeških ljubitelja putovanja. Češka se nalazi među top 5 tržišta s kojih hrvatski turizam ostvaruje najveći broj turističkih dolazaka i noćenja. Tako je bilo i lani kada su Česi u našoj zemlji ostvarili više od 5 milijuna noćenja te u ovoj godini želimo zadržati tu razinu prometa. Međutim, to neće biti lako, globalni sektor putovanja se suočava s brojnim izazovima, a kako ništa ne želimo prepustiti slučaju cilj nam je hrvatsku turističku ponudu i novosti dodatno približiti našim partnerima, ali i svim potencijalnim gostima koji će, siguran sam, u velikom broju birati hrvatske destinacije“, poručio je direktor Staničić, a piše Poslovni dnevnik.

Iz Croatia Airlinesa ovom su prilikom posebno istaknuli i predstavili novu sezonsku liniju Zagreb – Prag, koja je uvedena u ovogodišnjem ljetnom redu letenja. Izravni međunarodni letovi na ovoj su relaciji planirani triput na tjedan, odnosno ponedjeljkom, srijedom i petkom, u razdoblju od početka srpnja do kraja listopada ove godine.

“Izuzetno nam je drago što u svojoj ponudi imamo direktni let kojim spajamo glavne gradove Hrvatske i Češke. Ti bi se letovi trebali obavljati novim zrakoplovima Airbus A220, kojima uspješno obnavljamo postojeću flotu. Očekujemo vrlo dobar interes i popunjenost u oba smjera, na ovaj način olakšavamo turističke, ali i poslovne dolaske, a kreirali smo i vrlo atraktivne pakete pa se karta na ovoj relaciji može naći po cijeni već od 129 eura. Osim ove nove linije, tijekom sezone obavljat ćemo i sezonske letove Split – Prag i Dubrovnik – Prag“, naglasio je Radić, nadodavši kako će Croatia Airlines tijekom ovogodišnje turističke sezone Zagreb izravno povezivati s 23 međunarodna odredišta, dok će Hrvatsku povezivati s ukupno 30 odredišta.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Sprema se velika promjena: Uskoro nova pravila o tehničkim pregledima vozila?

Objavljeno

-

By

Europska komisija je u četvrtak predložila važne promjene pravila o periodičnim tehničkim pregledima vozila, kako bi se u obzir uzeo sve veći broj električnih automobila, napredni sustavi za pomoć u vožnji te smanjile prijevare povezane s brojačem kilometara.

Nova pravila trebala bi smanjiti emisije štetnih tvari, prijevare povezane s brojačem kilometara i povećati sigurnost na cestama.

Komisija je predložila reviziju triju direktiva: o periodičnom tehničkom pregledu vozila; o dokumentima o registraciji vozila; o pregledu na cesti gospodarskih vozila.

Komisija predlaže da se uvedu obvezni tehničkih pregledi automobila i kombija starijih od 10 godina, jednom godišnje umjesto sadašnje obveze svakih dvije godine. Ta obveza već postoji u većini država članica, među njima i u Hrvatskoj, ali u 11 država članica automobili i kombiju stariji od 10 godina moraju ići na tehnički pregled tek svake dvije godine.

U nekim državama članicama obvezni tehnički pregledi jednom godišnje provode se već nakon tri ili četiri godine starosti vozila.

Kako bi se smanjile prijevare povezane s brojačem kilometara, države članice će, prema prijedlogu, morati uspostaviti nacionalne baze podataka o očitanjima brojača kilometara.

Očitanja se moraju zabilježiti pri svakom servisiranju ili popravku vozila, čak i kada je riječ o zamjeni žarulja ili zamjeni guma. Takve baze podataka već postoje u Belgiji (Car-Pass) i i u Nizozemskoj (Nationale Auto Pas, NAP) i sada bi trebale postati obveza u svim državama članicama.

Ako rabljeni automobil bude prodan u neku državu članicu, država članica iz koje je izvezen morat će podijeliti povijest kilometraže tog automobila ili kombija s državom članicom u kojoj se ponovno registrira.

Prema postojećoj direktivi o periodičnim tehničkim pregledima, kilometraža se mora bilježiti pri svakom takvom pregledu, a manipuliranje kilometražom smatra se kaznenim djelom. Međutim, problem je u tome što se tehnički pregledi provode samo svake godine, još češće svake dvije godine, a kod novih vozila tek nakon tri ili četiri godine. Znatan dio prijevara povezanih s brojačem kilometara već se događaju prije prvog pregleda jer se veći dobici u cijeni mogu postići neovlaštenim zahvatima na brojačima kilometara relativno novih vozila.

Suzbijanje prijevara povezanih s kilometražom važno je sa stajališta zaštite potrošača, ali i za pošteno tržišno natjecanje u trgovini vozilima. Prijedlog bi trebao pridonijeti smanjenju nedopuštenih zahvata na brojačima kilometara u domaćoj i prekograničnoj prodaji rabljenih vozila, što bi posebno trebalo koristiti potrošačima u zemljama s velikim brojem rabljenih vozila.

Predlaže se ispitivanje emisija primjenom naprednih metoda za ultrasitne čestice i dušikovih oksida (NOx). Sadašnje preporučene granične vrijednosti od 250 000 čestica/cm3 postale bi prag za prolaz na tehničkom pregledu.

Predlaže se da se periodični tehnički pregledi prilagode za ispitivanje električnih vozila te da pregledi obuhvate i napredne značajke za pomoć u vožnji.

Predlaže se i digitalizacija zapisnika o tehničkom pregledu vozila i uvođenje digitalnih potvrda o registraciji vozila, zatim međusobno povezivanje nacionalnih registara vozila i proširenje skupa usklađenih podataka o vozilima u tim registrima, na primjer podataka o zemlji prve registracije, statusa registracije i informacijama o znatnim izmjenama vozila.

Certifikati o tehničkoj ispravnosti vozila u elektroničkom obliku trebali bi postati obvezni i postupno zamijeniti papirnati oblik.

Predviđa se mogućnost obavljanja tehničkog pregleda u nekoj drugoj državi članici u kojoj vozilo nije registrirano. Potvrda o takvom pregledu vrijedila bi do šest mjeseca s tim da se sljedeći tehnički pregled mora obaviti u zemlji u kojoj je vozilo registrirano.

Prijedloge će sada razmotriti Europski parlament i Vijeće u okviru redovnog zakonodavnog postupka. Sada je na zakonodavnim tijelima Vijeću i Parlamentu da se izjasne o prijedlozima. Nakon što se postigne dogovor, Komisija će pripremiti potrebne delegirane i provedbene akte za određene aspekte provedbe novih pravila.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu