Connect with us

Hrvatska

OBVEZNI VOJNI ROK / Evo što će biti sa studentima, zaposlenima i prigovorom savjesti…

Objavljeno

-

U Hrvatskoj smo sasvim blizu ponovnom aktiviranju obveznog vojnog roka koji formalno nikada nije ni bio ukinut, nego samo ‘zamrznut’ odlukom koja je stupila na snagu 1. siječnja 2008. godine.

Do te je odluke prije 15 godina došlo zbog masovnog priziva savjesti, odnosno nabujalog interesa za civilnu službu što je onomad praktički obesmislilo daljnju provedbu obvezne temeljne vojne obuke u vojarnama. A i Hrvatska je u to vrijeme pristupila NATO-u pa se smatralo da su profesionalni sastav vojske i NATO-ov ‘kišobran’ dovoljni za obranu zemlje.

No u proteklih desetak godina inicijative za obnovom odnosno ‘odmrzavanjem’ obveznog vojnog roka pristizale su u redovnim razmacima pa je ta tema bila aktualna i 2015. godine kada su put Europe krenuli migrantski valovi, pa 2017. i 2021. da bi se posve ozbiljno uzela u razmatranje početkom prošle godine.

Tomu su pridonijele i geopolitičke okolnosti (rat u Ukrajini, nestabilnost zapadnog Balkana…) a kumovala je i činjenica da se i u Srbiji počelo razmatrati vraćanje obveznog vojnog roka.

Vojarne spremne, čekaju se izmjene zakona

U Hrvatskoj reaktiviranje obveznog vojnog roka još mora proći kroz saborsku proceduru, a tehnički i logistički sve je spremno. Tako je, naime, u ponedjeljak izjavio potpredsjednik Vlade i ministar obrane Ivan Anušić na vojnom poligonu “Eugen Kvaternik” u Slunju, jednom od onih gdje će se ubuduće provoditi temeljno vojno osposobljavanje novih ročnika. Kao jedan od glavnih razloga naveo je problem s popunjavanjem pričuvnog sastava Oružanih snaga.

“Pripremljeno je sve i mi smo spremni započeti s provedbom vojnog osposobljavanja praktički već sutra”, poručio je Anušić.

U Ministarstvu obrane Republike Hrvatske (MORH) rekli su nam da bi prijedlog izmjena i dopuna zakona koji uređuju temeljno vojno osposobljavanje uskoro trebao biti upućen u zakonsku proceduru. Također kažu kako je planirano da najesen prvi ročnici budu upućeni u vojarne.

Godišnje oko 4000 ročnika, obuka u tri grada

Evo i ostalih odgovora MORH-a na naša pitanja oko obveznog vojnog roka koji još uvijke stvara nedoumice među budućim ročnicima:

Kada će biti upućeni prvi pozivi budućim ročnicima i kojima za vojno osposobljavanje?

Navedenim prijedlogom izmjena i dopuna zakona predviđeno je upućivanje novaka na temeljno vojno osposobljavanje (TVO) u kalendarskoj godini u kojoj navršava 19 godina života, prema broju novaka koji određuje Ministarstvo obrane na temelju propisanih kriterija, a iznimno se mogu uputiti i novaci stariji od 19 godina života, a najkasnije do navršene 30 godine života, u skladu s brojem novaka koji određuje Ministarstvo obrane.

U koliko će se turnusa/kontigenata godišnje provoditi vojno osopsobljavanje i u kojim vojarnama?

Temeljno vojno osposobljavanje provodit će se u vojarnama u Kninu, Slunju i Požegi. Očekuje se da će na godišnjoj razini obuku proći pet naraštaja po 800 kandidata, dakle godišnje oko 4000 ročnika. Moguće je da će biti i više ročnika, a Ministarstvo obrane i Oružane snage imat će osigurane kapacitete i za veći broj onih koji žele služiti temeljno vojno osposobljavanje.

Zaposleni ročnik ne smije dobiti otkaz

Koliko će trajati vojno osposobljavanje, koliku će novčanu naknadu ročnici dobiti za to vrijeme i što će biti s onima koji su zaposleni?

Obuka će trajati dva mjeseca. Ročniku koji je zaposlen i koji će biti na temeljnom vojnom osposobljavanju, miruju prava iz radnog odnosa u skladu sa Zakonom o radu. Zaposleni ročnik ne može i ne smije dobiti otkaz zbog pohađanja temeljnog vojnog osposobljavanja i takva kategorija ročnika će primati novčanu naknadu koja iznosi mjesečno oko 1100 eura neto te će im provedeno vrijeme na TVO-u ući u radni staž. Isto tako, nezaposleni ročnici za vrijeme temeljnog vojnog osposobljavanja imat će pravo na mjesečnu plaću u iznosu oko 1100 eura neto te će im provedeno vrijeme ući u radni staž.

Osobe koje završe temeljno vojno osposobljavanje imat će i prednost pri zapošljavanju u državnim tijelima i tijelima jedinica lokalne samouprave. To su glavni benefiti koje smo predvidjeli kako bismo motivirali služenje temeljnog vojnog osposobljavanja.

Studentima odgoda, prigovor savjesti dopušten

Hoće li obveznici koji upišu fakultet imati pravo na odgodu vojnog roka i koliko dugo?

Studentima je omogućena odgoda temeljnog vojnog osposobljavanja za vrijeme studiranja, a najdulje do navršenih 29 godina života.

Što će biti s onima koji se pozovu na prigovor savjesti? 

Što se tiče prigovora savjesti, riječ je o ustavnoj kategoriji koja je regulirana člankom 47. Ustava Republike Hrvatske, u kojem stoji da je prigovor savjesti dopušten onima koji zbog svojih vjerskih ili moralnih razloga nisu pripravni na izvršavanje vojničkih dužnosti u Oružanim snagama.

Osobe koje iskažu prigovor savjesti služit će civilnu službu te je i taj dio predviđen zakonom, a što bi prema prijedlogu zakona dijelom trebalo biti nadležno Ministarstvo unutarnjih poslova, a dijelom jedinice lokalne samouprave.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Zbog salmonele povučen pršut s tržišta: Provjerite frižidere

Objavljeno

-

By

Pixabay

Zbog utvrđene bakterije salmonele Državni inspektorat RH s tržišta je opozvao “Pršut bez kosti ostaci narezivanja”, koji proizvodi osječka poljoprivredna tvrtka Žito, izvijestila je u petak Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH).

Riječ je isključivo o proizvodu s oznakom LOT 25-00603, najbolje upotrijebiti do 30. lipnja 2025.

U proizvodu je utvrđena bakterija iz roda Salmonella spp. te nije u skladu s Uredbom Komisije (EZ) br. 2073/2005 o mikrobiološkim kriterijima za hranu, navodi se u priopćenju.

Proizvela ga je i stavila na tržište osječka tvrtka Žito d.d.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Croatia Airlines uveo novu sezonsku liniju

Objavljeno

-

By

U Pragu su predstavljene novosti hrvatske turističke ponude.

Hrvatska turistička zajednica i Croatia Airlines u Pragu su održali zajedničko predstavljanje ukupne hrvatske turističke ponude, odnosno letove hrvatskog nacionalnog avioprijevoznika. Predstavnicima više od 50 čeških turističkih agencija, turoperatora obratili su se Kristjan Staničić, direktor HTZ-a, Mato Radić, rukovoditelj prodajnog tržišta Croatia Airlinesa za središnju Europu te Miodrag Mlačić, direktor Predstavništva HTZ-a za Češku i Slovačku.

Direktor Staničić predstavio je novosti i trendove hrvatskog turizma, a pritom je posebno naglasio važnost tržišta Češke za njegove ukupne rezultate. “Hrvatska se tradicionalno nalazi među najpopularnijim inozemnim destinacijama čeških ljubitelja putovanja. Češka se nalazi među top 5 tržišta s kojih hrvatski turizam ostvaruje najveći broj turističkih dolazaka i noćenja. Tako je bilo i lani kada su Česi u našoj zemlji ostvarili više od 5 milijuna noćenja te u ovoj godini želimo zadržati tu razinu prometa. Međutim, to neće biti lako, globalni sektor putovanja se suočava s brojnim izazovima, a kako ništa ne želimo prepustiti slučaju cilj nam je hrvatsku turističku ponudu i novosti dodatno približiti našim partnerima, ali i svim potencijalnim gostima koji će, siguran sam, u velikom broju birati hrvatske destinacije“, poručio je direktor Staničić, a piše Poslovni dnevnik.

Iz Croatia Airlinesa ovom su prilikom posebno istaknuli i predstavili novu sezonsku liniju Zagreb – Prag, koja je uvedena u ovogodišnjem ljetnom redu letenja. Izravni međunarodni letovi na ovoj su relaciji planirani triput na tjedan, odnosno ponedjeljkom, srijedom i petkom, u razdoblju od početka srpnja do kraja listopada ove godine.

“Izuzetno nam je drago što u svojoj ponudi imamo direktni let kojim spajamo glavne gradove Hrvatske i Češke. Ti bi se letovi trebali obavljati novim zrakoplovima Airbus A220, kojima uspješno obnavljamo postojeću flotu. Očekujemo vrlo dobar interes i popunjenost u oba smjera, na ovaj način olakšavamo turističke, ali i poslovne dolaske, a kreirali smo i vrlo atraktivne pakete pa se karta na ovoj relaciji može naći po cijeni već od 129 eura. Osim ove nove linije, tijekom sezone obavljat ćemo i sezonske letove Split – Prag i Dubrovnik – Prag“, naglasio je Radić, nadodavši kako će Croatia Airlines tijekom ovogodišnje turističke sezone Zagreb izravno povezivati s 23 međunarodna odredišta, dok će Hrvatsku povezivati s ukupno 30 odredišta.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Sprema se velika promjena: Uskoro nova pravila o tehničkim pregledima vozila?

Objavljeno

-

By

Europska komisija je u četvrtak predložila važne promjene pravila o periodičnim tehničkim pregledima vozila, kako bi se u obzir uzeo sve veći broj električnih automobila, napredni sustavi za pomoć u vožnji te smanjile prijevare povezane s brojačem kilometara.

Nova pravila trebala bi smanjiti emisije štetnih tvari, prijevare povezane s brojačem kilometara i povećati sigurnost na cestama.

Komisija je predložila reviziju triju direktiva: o periodičnom tehničkom pregledu vozila; o dokumentima o registraciji vozila; o pregledu na cesti gospodarskih vozila.

Komisija predlaže da se uvedu obvezni tehničkih pregledi automobila i kombija starijih od 10 godina, jednom godišnje umjesto sadašnje obveze svakih dvije godine. Ta obveza već postoji u većini država članica, među njima i u Hrvatskoj, ali u 11 država članica automobili i kombiju stariji od 10 godina moraju ići na tehnički pregled tek svake dvije godine.

U nekim državama članicama obvezni tehnički pregledi jednom godišnje provode se već nakon tri ili četiri godine starosti vozila.

Kako bi se smanjile prijevare povezane s brojačem kilometara, države članice će, prema prijedlogu, morati uspostaviti nacionalne baze podataka o očitanjima brojača kilometara.

Očitanja se moraju zabilježiti pri svakom servisiranju ili popravku vozila, čak i kada je riječ o zamjeni žarulja ili zamjeni guma. Takve baze podataka već postoje u Belgiji (Car-Pass) i i u Nizozemskoj (Nationale Auto Pas, NAP) i sada bi trebale postati obveza u svim državama članicama.

Ako rabljeni automobil bude prodan u neku državu članicu, država članica iz koje je izvezen morat će podijeliti povijest kilometraže tog automobila ili kombija s državom članicom u kojoj se ponovno registrira.

Prema postojećoj direktivi o periodičnim tehničkim pregledima, kilometraža se mora bilježiti pri svakom takvom pregledu, a manipuliranje kilometražom smatra se kaznenim djelom. Međutim, problem je u tome što se tehnički pregledi provode samo svake godine, još češće svake dvije godine, a kod novih vozila tek nakon tri ili četiri godine. Znatan dio prijevara povezanih s brojačem kilometara već se događaju prije prvog pregleda jer se veći dobici u cijeni mogu postići neovlaštenim zahvatima na brojačima kilometara relativno novih vozila.

Suzbijanje prijevara povezanih s kilometražom važno je sa stajališta zaštite potrošača, ali i za pošteno tržišno natjecanje u trgovini vozilima. Prijedlog bi trebao pridonijeti smanjenju nedopuštenih zahvata na brojačima kilometara u domaćoj i prekograničnoj prodaji rabljenih vozila, što bi posebno trebalo koristiti potrošačima u zemljama s velikim brojem rabljenih vozila.

Predlaže se ispitivanje emisija primjenom naprednih metoda za ultrasitne čestice i dušikovih oksida (NOx). Sadašnje preporučene granične vrijednosti od 250 000 čestica/cm3 postale bi prag za prolaz na tehničkom pregledu.

Predlaže se da se periodični tehnički pregledi prilagode za ispitivanje električnih vozila te da pregledi obuhvate i napredne značajke za pomoć u vožnji.

Predlaže se i digitalizacija zapisnika o tehničkom pregledu vozila i uvođenje digitalnih potvrda o registraciji vozila, zatim međusobno povezivanje nacionalnih registara vozila i proširenje skupa usklađenih podataka o vozilima u tim registrima, na primjer podataka o zemlji prve registracije, statusa registracije i informacijama o znatnim izmjenama vozila.

Certifikati o tehničkoj ispravnosti vozila u elektroničkom obliku trebali bi postati obvezni i postupno zamijeniti papirnati oblik.

Predviđa se mogućnost obavljanja tehničkog pregleda u nekoj drugoj državi članici u kojoj vozilo nije registrirano. Potvrda o takvom pregledu vrijedila bi do šest mjeseca s tim da se sljedeći tehnički pregled mora obaviti u zemlji u kojoj je vozilo registrirano.

Prijedloge će sada razmotriti Europski parlament i Vijeće u okviru redovnog zakonodavnog postupka. Sada je na zakonodavnim tijelima Vijeću i Parlamentu da se izjasne o prijedlozima. Nakon što se postigne dogovor, Komisija će pripremiti potrebne delegirane i provedbene akte za određene aspekte provedbe novih pravila.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu