Vijesti
Veliki test zimskih guma: Evo koje se preporučuju, a koje bi trebali izbjegavati
Hrvatski autoklub sa svojim partnerima ovoga je puta u očekivanju hladnijeg vremena opsežnom ispitivanju podvrgnuo čak 16 zimskih guma u manjim dimenzijama 205/55 R16 i njih 13 u nešto većim dimenzijama 235/55 R17.
Prve koriste uglavnom obiteljski kompakti, kao što su Ford Focus, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda3, Renault Megane, VW Golf. Druga je vrsta, pak, namijenjena većinom SUV-vozilima, ali i luksuznijim limuzinama. Rezultati testiranja pokazuju da ni jedna guma nije zaslužila maksimalnu ocjenu izvrstan, ali se njih pet vrlo preporučuju u manjoj dimenziji i jedna u većoj. Jedini predstavnik na vrhu u obje konkurencije je francuski Michelin, u čije se modele Alpin 6 (205/55 R16) i Alpin 5 (235/55 R17) vozači u predstojećim zimskim mjesecima mogu pouzdati. Istina, u manjoj dimenziji je za desetinku bolji rezultat postigao japanski Bridgestone s modelom Blizzak LM005, koji bi blistao i u većoj dimenziji da nisu uočeni nedostaci na suhoj podlozi.
Dimenzija 205/55 R16 T
Rezultati testiranja pokazuju da ni jedna guma nije zaslužila maksimalnu ocjenu izvrstan, ali se zato njih pet vrlo preporučuju u manjoj dimenziji i jedna u većoj. Tako se jedinim predstavnikom na vrhu u obje konkurencije isprofilirao francuski Michelin, u čije se modele Alpin 6 (205/55 R16) i Alpin 5 (235/55 R17) vozači u predstojećim zimskim mjesecima doista mogu pouzdati. Istina, u manjoj dimenziji je za desetinku bolji rezultat postigao japanski Bridgestone s modelom Blizzak LM005, koji bi sigurno blistao i u većoj dimenziji da nisu uočeni nedostaci na suhoj podlozi.
Manja dimenzija guma s ovoga testa je ujedno i najprodavanija te trenutačno najzastupljenija na tržištu, pa su tim više ovi rezultati zanimljiviji. Uz pet vrlo preporučljivih modela (kojima uz prethodno spomenute Bridgestone i Michelin treba dodati Dunlop, Hankook i Maxxis), sedam se modela preporučuje (Falken, Continental, Goodyear, Sava, Toyo, Pirelli i Giti), jedan se djelomično preporučuje (Semperit), a dva se ne preporučuju (to su na našim prostorima relativno slabo poznati King Meiler i Tristar). U prosjeku bismo rekli – sasvim solidno.
Što se tiče najboljih, Bridgestone Blizzak LM005 je impresionirao u vožnji u mokrim uvjetima, ali je paralelno zabilježio i najkraći životni vijek, što znači da je prikladniji vozačima koji tijekom hladnijih mjeseci rade manje kilometara. S druge strane, Michelin Alpin 6 se pokazao jak upravo na području izdržljivosti, s projekcijom od 43.000 km bez osjetnijeg pada zimskih karakteristika. Dunlop Winter Sport 5 i Hankook i*cept RS2 rubno su zavrijedili ocjenu dobar na suhom, dok su na mokrom i snijegu ipak snažnije pokazivali svoje atribute. Maxxis Premitra Snow WP6 se nešto stabilnijim iskazao na suhom i mokrom, nego na snijegu, gdje je ocjenu dobar izborio također na rubu zadanih kriterija. U svakom slučaju, svih navedenih pet modela je demonstriralo ujednačenu razinu ukupnih karakteristika te se budućim kupcima sasvim zasluženo vrlo preporučuju u zimskim mjesecima.
U njihovu društvu sigurno bi se našla i nekolicina drugih proizvođača, ali zanimljivo je da je baš svih sedam modela završilo u nižoj kategoriji zbog uočenih nedostatak na suhoj podlozi. Njihov problem nije bio u okretnome momentu, nego u ‘elastičnom’ ponašanju stražnje osovine, koja je utjecala na stabilnost vozila, ali i na ukupan dojam vozača o ponašanju automobila na suhoj podlozi. Manje korekcije na upravljaču tu su bile stalno prisutne, što vožnju nije činilo nimalo ugodnom (to se posebno odnosi na Pirelli Cinturato Winter i Giti GitiWinter W1).
Nakon pobjednika ovoga testa (Bridgestone Blizzak LM005), Continental WinterContact TS860 ostvario je drugi najbolji razultat na mokroj podlozi, gdje su se još iskazali Goodyear UltraGrip 9+ i Pirelli Cinturato Winter. Gume ova dva proizvođača ujedno su se pokazale najboljima na snijegu, gdje Falken Eurowinter HS01 nije baš briljirao.
Semperit Speed-Grip 3 može se samo djelomično preporučiti zbog očitih nedostataka na suhom, ali je zato bio dobar na mokrom te u Top 3 na snijegu (iza Goodyear UltraGrip 9+ i Pirelli Cinturato Winter).
King Meiler Winter Tact WT81 i Tristar Snowpower HP definitivno se ne bi trebali preporučiti, obje gume zbog ozbiljnijih nedostataka na mokrom, pri čemu je prva podbacila i na suhom, a druga na snijegu. Za utjehu pretposljednjem King Meileru može ostati podatak da se pokazao gumom s najduljim životnim vijekom (projekcija na 45.000 km), ali to je manje bitno u usporedbi s očitim sigurnosnim propustima. Posljednjeplasirani Tristar, pak, utjehu može pronaći u činjenici da je ušao u Top 3 na suhom (iza Maxxis Premitra Snow WP6 i Bridgestone Blizzak LM005), no inferiorno ponašanje na mokrom naprosto briše svaku pomisao na zadovoljstvo prikazanim na ovom testu.
Dimenzija 235/55 R17 V
Michelin se opravdano izdvojio na vrhu. Model Pilot Alpin 5 pokazao se preciznim na suhom, na mokrom je također bio stabilan, iako bočni akvaplaning (u zavojima) nije njegov forte. Na snijegu je bio najbolji, a na ledu te po buci, štedljivosti i izdržljivosti – prosječan.
Jedanaestorku preporučljivih bismo mogli podijeliti u tri velike grupe. U prvoj su Goodyear UltraGrip Performance +, Kleber Krisalp HP3 i Bridgestone Blizzak LM005 koji su podbacili samo na suhom te ujedno bili među najboljima na mokrom, snijegu i ledu. Štoviše, Bridgestone je na mokrom ostvario najbolji rezultat od svih ostalih konkurenata. Te tri gume bismo stoga mogli preporučiti vozačima koji tijekom hladnijih mjeseci ne provode previše vremena na autoputovima te im apsolutno preciznost na suhoj podlozi nije primarna.
Drugu grupu čine Dunlop Winter Sport 5 SUV i Vredestein Wintrac Pro. Oba modela su dobri na suhom, mokrom i ledu, ali su podbacila na snijegu. Što za zimsku gumu nije preveliki plus, osim ako ne živite u nekom predjelu gdje snijeg pada relativno rijetko. Tad biste ih i te kako mogli uzeti u obzir.
Treću grupu čini šest modela koji su podbacili u barem dvije glavne kategorije. ESA+TECAR SUPERGRIP PRO i Cooper Discoverer Winter nisu se iskazali na suhoj i mokroj podlozi. Nokian WR Snowproof je ostvario slabiji rezultat na mokrom i ledu, dok je Continental WinterContact TS 850 P zakazao na suhom i snijegu. Pirelli Winter Sottozero 3 je pokazao nedostatke na tri područja: suhom, snijegu i ledu, baš kao i Fulda Kristall Control SUV: suhom, mokrom i snijegu. Za nezahtjevne vozače, koji ne žive u ekstremnim uvjetima i koji tijekom zime ne rade previše kilometara, i ova šestorka u nekoj situaciji može predstavljati zanimljivi izbor (pogotovo ako se pojave uz akcijske cijene), no sve one iznad ipak predstavljaju sigurniju opciju, piše HAK.
Vijesti
Istraživanje: Komarci za pronalaženje ljudi koriste infracrveno detektiranje
“Nešto je na ljudima što komarce jednostavno snažno privlači. Osim mirisa i daha, izložena ljudska koža na njih djeluje kao svojevrstan neonski reklamni natpis na kojemu je istaknuto da je ‘bar s krvlju’ za njih otvoren.
To je stoga što komarci koriste infracrvene senzore smještene u rilcima ili ticalima koji se sastoje od 15 segmenata da bi pronašli plijen, pokazalo je novo istraživanje”, prenosi portal Science Alert.
Znanstvenici više od 100 godina pokušavaju otkriti kako komarcima uspijeva pronaći prikladnog domaćina
U mnogim dijelovima svijeta ubodi komaraca više su od iritacije. Oni šire patogene poput denge, žute groznice i virusa zike. Malarija, koju širi komarac Anopheles gambiae u 2022. godini je prouzročila više od 600.000 smrti, podaci su Svjetske zdravstvene organizacije (WHO).
Da bi izbjegli težu bolest ili samo izluđujuć svrbež, ljudi žarko žele otkriti na koji način spriječiti ubode ovih napasnih insekata. Znanstvenici već više od stotinu godina pokušavaju otkriti kako im uspijeva pronaći domaćina.
Istraživanje pokazalo da komarci imaju infracrvenu detekciju
Istraživanje koje su proveli znanstvenici s kalifornijskog sveučilišta Santa Barbara (UCSB) pokazalo je da komarci imaju još jedno čulo – infracrvenu detekciju, uz ostale znakove za čije postojanje znamo otprije, poput nosa za ugljični dioksid u ljudskome dahu i određenih tjelesnih mirisa, a sve da bi pronašli prikladnog domaćina.
“Vrsta komarca koju proučavamo, Aedes aegypti, iznimno je vješta u pronalaženju ljudskog domaćina” čijom će se krvlju hraniti, kazao je molekularni biolog Nicholas Debeaubien s UCSB-a. Dobro je poznato da komarci poput ovoga koriste više tragova da bi pronašli žrtvu na daljinu. “To su ugljični dioksid koji ljudi izdišu, mirisi, vlažnost i toplina njihovih tijela, no sve ima ograničenje jer insekti loše vide, a jak vetar i brzi pokreti mogu poremetiti njihova kemijska čula”, rekao je Debeaubien. Stoga su se znanstvenici zapitali mogu li komarci zamijetiti i nešto pouzdanije kada je posrijedi pronalazak “obroka”, a pokazalo se da je to infracrveno zračenje našeg tijela.
Mužjaci bezopasni, ženkama krv potrebna za razvoj jajašaca
Poznato je da su mužjaci komaraca bezopasni, no ženkama je krv potrebna za razvoj jajašaca.
Proučavajući ženke komaraca istraživači su postavili kaveze i u svaki smjestili 80 ženki starih od jednog do tri tjedna uz razne lažne domaćine koje su predstavljale razne kombinacije termoelektričnih ploča, ugljičnog dioksida iz koncentracije ljudskog daha i mirisi čovjeka, a sve da bi snimili petominutne videozapise i pratili njihovo ponašanje u potrazi za domaćinima.
Opisali su “slijetanje komarca i guranje rilca kroz mrežicu kaveza, što podsjeća na slijetanje ženke na čovjeka te potom traženje mjesta na kojemu svojim rilcem uzimaju uzorak s površine kože.”
Neki od komaraca bili su izloženi termoelektričnoj ploči prosječne temperature ljudske kože od 34 stupnja Celzijusa, koja je također služila kao izvor infracrvenog zračenja. Drugi su bili izloženi temperaturi okoline od 29,5 °C, za koju se zna da komarcima odgovara, ali ne emitira infracrveno zračenje.
Želja komarca za krvlju udvostručila se kad je mamcu s CO2 i mirisom dodan i infracrveni faktor
Svaki mamac zasebno – CO2, miris ili infracrveno zračenje – nije uspio pobuditi zanimanje komaraca. Znači da bilo koji pojedinačni mamac sam po sebi ne stimulira u komaraca aktivnost potrage za domaćinom. No očigledna žudnja ovog insekta za krvlju udvostručila se kad je mamcu s CO2 i mirisom dodan i infracrveni faktor.
Na udaljenosti od 10 centimetara ovi insekti mogu detektirati temperaturu naše kože i izravno je osjetiti kada slete na površinu kože. No mogu je osjetiti i na većoj udaljenosti jer se ona pretvara u elektromagnetske valove, uglavnom u infracrvenom spektru. Primjerice, životinje poput otrovnica mogu osjetiti infracrveno zračenje svojega plijena, pa su se znanstvenici zapitali mogu li i komarci.
Ticala sadrže infracrvene senzore s proteinom osjetljivim na temperaturu
Tim istraživača je ustvrdio da se u njihovim ticalima nalaze infracrveni senzori u kojima je protein osjetljiv na temperaturu – TRPA1. Kad je tim uklonio gen za ovaj protein komarci nisu uspijevali detektirati infracrveno zračenje.
Rezultati istraživanja pomažu pojasniti zašto, čini se, komarce posebno privlači izložena ljudska koža i zašto je široka odjeća – kroz koju se raspršuje infracrveno zračenje – tako učinkovit nevidljivi plašt protiv njih.
Saznanje koje bi moglo rezultirati učinkovitijom obranom od komaraca
I to bi saznanje moglo rezultirati nešto učinkovitijom obranom od komaraca, poput mogućnosti za stvaranje zamki koje bi kao mamac koristile toplinsko zračenje temperature kože. Mergulhe na magia de ganesha gold , a mais nova sensação em slots no nosso cassino online! Inspirada no deus hindu da sabedoria, esta aventura promete muitas emoções e grandes prêmios. Viva a experiência única dos gráficos deslumbrantes e trilhas sonoras cativantes enquanto testa sua sorte. Não perca tempo e venha descobrir o poder de Ganesha Gold agora mesmo!
“Premda su tako sićušni komarci su odgovorni za više ljudskih smrti od bilo koje druge životinje”, kazao je DeBeaubien. “Naše je istraživanje poboljšalo razumijevanje načina na koji komarci napadaju ljude i ponudilo nove mogućnosti kontrole prijenosa bolesti koje ovi insekti prenose.”
Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature.
Svijet
Svijet se priprema na odgovor Izraela: “Na rubu litice smo”
Pozivi na suzdržanost dolaze sa svih strana svijeta unatoč tome što je Izrael obećao odgovoriti na napad Irana.
Načelnik glavnog stožera izraelske vojske Herzi Halevi rekao je: “Ovo lansiranje tolikog broja projektila, krstarećih projektila i dronova, na izraelski teritorij imat će odgovor.”
Iranski napad projektilima i dronovima koji se dogodio tijekom vikenda, bio je odmazda na smrtonosni izraelski napad na iranski konzulat u Damasku, Siriji, 1. travnja.
Izraelski ratni kabinet raspravljao je o nizu opcija na sastanku u ponedjeljak, s namjerom da se odgovori Iranu, ali bez izazivanja globalnog rata, izvijestio je jučer izraelski kanal 12.
“Na rubu smo litice i moramo se maknuti”, rekao je visoki predstavnik Europske unije za vanjsku politiku i sigurnost Josep Borrell za španjolski radio Onda Cero te dodao: “Moramo stati na kočnicu i ubaciti u rikverc.”
Francuski predsjednik Emmanuel Macron, njemački kancelar Olaf Scholz i britanski ministar vanjskih poslova Lord Cameron uputili su slične apele. Washington i glavni tajnik Ujedinjenih naroda Antonio Guterres također su pozvali na suzdržanost.
Rusija se suzdržala od javnog kritiziranja svog saveznika Irana, ali je također pozvala na suzdržanost u odgovoru, piše Sky News.
Kina je izjavila kako vjeruje da bi Iran mogao “dobro podnijeti situaciju i poštedjeti regiju daljnjih previranja”, istovremeno čuvajući svoj suverenitet.
Italija, koja trenutno predsjeda G7, rekla je da je otvorena za nove sankcije Iranu i sugerirala da će sve nove mjere biti usmjerene na pojedince.
Podsjetimo, Iran će odgovoriti na bilo kakve postupke protiv njegovih interesa, rekao je predsjednik Ebrahim Raisi, a prenosi agencija ISNA, dan nakon što je Izrael upozorio da će odgovoriti na napad koji je Teheran izveo prošlog vikenda bespilotnim letjelicama i projektilima.
Izrael poziva na jače sankcije protiv Irana
Izraelski ministar vanjskih poslova Israel Katz rekao je u utorak kako poziva zemlje da uvedu sankcije na iranski raketni program i proglase njegovu Revolucionarnu gardu terorističkom organizacijom nakon prvog izravnog napada Irana na Izrael.
“Uz vojni odgovor na ispaljivanje projektila i bespilotnih letjelica, vodim diplomatski napad na Iran”, rekao je Katz u objavi na društvenim mrežama.
Katz je dodao da je poslao pisma u 32 zemlje i razgovarao s mnogim kolegama, pozivajući ih da “uvedu sankcije na iranski raketni projekt i proglase Revolucionarnu gardu terorističkom organizacijom, kao način da zaustave i oslabe Iran”.
“Moramo zaustaviti Iran sada, prije nego što postane prekasno”, kaže Katz.
Izrael je rekao da će odgovoriti na iranski napad projektilima i dronovima koji se dogodio tijekom vikenda, unatoč pozivima saveznika na suzdržanost kako bi se izbjegla eskalacija sukoba na Bliskom istoku.
Skupina sedam industrijski najrazvijenijih zemalja G7 već radi na paketu koordiniranih mjera protiv Irana, objavio je britanski premijer Rishi Sunak.
Svijet
Wall Street u minusu, pale dionice Applea i Tesle
NA WALL Streetu su jučer burzovni indeksi oštro pali zbog geopolitičkih napetosti i jer je sve jasnije da američka središnja banka neće smanjiti kamatne stope tako brzo kao što se očekivalo.
Dow Jones oslabio je 0.65 posto, na 37.735 bodova, dok je S&P 500 skliznuo 1.20 posto, na 5061 bod, a Nasdaq indeks 1.79 posto, na 15.885 bodova.
Napad na Izrael i kamate
Oštar pad indeksa drugi dan zaredom posljedica je, među ostalim, napetosti na Bliskom istoku, nakon što je Iran je u subotu navečer lansirao niz dronova prema izraelskom teritoriju, a Izrael najavio osvetu.
Osim toga, sve je jasnije da američka središnja banka neće žuriti sa smanjenjem kamata jer je inflacija i dalje povišena.
Jučer je objavljeno da je promet u trgovini na malo u SAD-u u ožujku porastao 0.7 posto na mjesečnoj razini, znatno više nego što su analitičari očekivali.
To pokazuje da potrošači ne posustaju, unatoč povišenoj inflaciji, i da bi se rast potrošačkih cijena mogao nastaviti.
Zbog toga su gotovo sasvim splasnule nade ulagača da će Fed početi smanjivati kamatne stope u lipnju.
Oštar pad dionica Applea i Tesle
S&P 500 i Nasdaq indeks našli su se pod pritiskom i zbog oštrog pada cijena dionica Applea i Tesle.
Cijena Applea pala je nakon što je objavljeno da je prodaja iPhonea u prvom tromjesečju pala oko 10 posto, a Tesle nakon objave da će zbog pada prodaje ta kompanija otpustiti oko 10 posto zaposlenih u svijetu.
A na većini europskih burzi cijene su dionica jučer porasle. Doduše, londonski FTSE indeks oslabio je 0.38 posto, na 7965 bodova, n frankfurtski DAX ojačao je 0.54 posto, na 18.026 bodova, a pariški CAC 0.43 posto, na 8045 bodova.
-
ZADAR / ŽUPANIJA4 dana prije
(NE)RADNI DANI / Donosimo radno vrijeme trgovina u Zadru ove nedjelje…
-
magazin2 dana prije
FOTOGALERIJA SAŠE ČUKE: Otvoren je Advent u Zadru 2024.!
-
ZADAR / ŽUPANIJA5 dana prije
FOTOGALERIJA / Svečana sjednica Gradskog vijeća
-
magazin3 dana prije
FOTOGALERIJA / Otvorenje dječjeg Adventa na Narodnom trgu