Connect with us

Tech

Ugrađuju li proizvođači kvarove u uređaj kako bismo češće kupovali nove?

Objavljeno

-

Građani sve više prijavljuju da im se kućanski uređaji kvare, a pogtovo u razdoblju odmah nakon jamstvenog roka. Na tu činjenicu je posebno upozoravala i SDP-ova europarlamentarka Biljana Borzan u svojim istupima u Europskom parlamentu, kao i u brojnim medijskim istupima. Koji se uređaji najviše kvare, koji su najčešći kvarovi te koji su najčešći razlozi za kupovinu novog uređaja u odnosu na popravak starog – samo su neka od pitanja na koje smo pokušali dobiti odgovore.

U Hrvatskoj udruzi potrošača kažu da im se građani najviše žale na kvarove perilica i sušilica rublja, hladnjaka, televizora, računala te malih kućanski aparata. Mjesečno im se, tvrde, javi oko 100 potrošača telefonski i oko 50 potrošača pisanim putem s tim problemima.

Kako objašnjavaju iz udruge, najčešće se radi o popravljivim kvarovima.

“Mi nemamo povratnu informaciju o tome nego se potrošači žale jer im servis ne popravlja uređaje u primjerenom ili razumnom roku koji nije definiran brojem dana”, poručuju  iz Hrvatske udruge potrošača u odgovoru na naš upit.

Što bi bio primjereni ili razumni rok za popravak uređaja?

Iako Zakon ne definira koliko bi točno dana bio primjereni ili razumni rok za popravak uređaja, pojašnjavaju nam kako se, primjerice, u Njemačkoj razumnim rokom smatra nekoliko dana.

“Kada smo o tome raspravljali prilikom prijedloga promjene Zakona, oda je jedna kolegica iz Njemačke rekla da je primjereni ili razum rok kao tako definiran u redu jer kod njih u Njemačkoj to znači „danas ste pozvali servisera , sutra je serviser kod potrošača da popravi uređaj, a ako ne može odvozi ga u servis i kroz nekoliko dana je popravljen”, kažu nam i dodaju da joj nije bilo jasno da je u Hrvatskoj prvi problem dobiti servisera na telefon.

“U Hrvatskoj je situacija da kad dobijete servisera na telefon, on javi da će doći za 7 ili 14 dana. Kada je došao do potrošača naravno nije donio nikakve dijelove za popravak pa je najavio svoj dolazak opet za 7 dana ili da će odvesti proizvod u servis. Kada je konačno došao nakon 7 ili 10 dana odvezao uređaj niti serviser niti potrošač ne znaju kada će biti uređaj popravljen. U međuvremenu od prijave kvara prođe i mjesec dana, a uređaj je još na popravku”, ističu.

Što Europski parlament čini po tom pitanju?

Europarlamentarka Biljana Borzan pojašnjava nam da je Europski parlament  prije tjedan dana gotovo jednoglasno izglasao njezinu Rezoluciju o pravu na popravak.

“Tražimo uvođenje jedinstvene oznake popravljivosti kako bi kupac u trenutku kupnje znao koliko je lako i povoljno popraviti proizvod u slučaju kvara. Uz to, rezervni dijelovi moraju biti jeftiniji i dostupni za sve vrijeme trajanja uređaja. Ugrađene kvarove treba najstrože zabraniti. Naime, čak 81 posto građana Hrvatske je u mom nedavnom istraživanju reklo kako im je popravak neisplativ. Rezervni dijelovi nerijetko koštaju skoro kao novi uređaj, a i servisera je sve manje. Europska komisija će ove godine u proceduru poslati nekoliko zakona kojima je cilj učiniti EU tržište održivijim te pokrenuti stvaranje kvalitetnih radnih mjesta u industriji popravka i prenamjene”, govori.

A zašto se građani najčešće odlučuju na kupovinu novog, umjesto popravka starog uređaja? Iz Hrvatske udruge potrošača kažu da je pitanje isplati li se popravljati uređaj koji se koristi dvije godine nakon jamstvenog roka jer serviseri izbjegavaju odgovor o cijeni popravka ili orijetnacijskoj cijeni, iako su, ako je predviđena cijena popravka veća od 500 kuna obavezni dati radni nalog s predviđenim troškovima.

“U slučaju da serviser dođe u vaš dom, a ništa ne napravi, tražit će da platite 200 kuna samo za njegov dolazak. Ako se i odlučite na popravak, ne znate koliko će vas to koštati, pa to nekad zna biti i više od pola cijene novog uređaja – i opet imate strai uređaj za koji ne znate kada će se pokvariti”, objašnjavaju nam iz udruge potrošača.

Problem je i u tome, pojašnjava, da servisi nemaju rezervne dijelove, a promijenjen je Zakon o obveznim odnosima prema kojima bi se uređaji sve više trebali popravljati. Time su, kažu nam, prevareni potrošači jer to navodno traži Europska unija.

Stižu li u Hrvatsku proizvodi lošije kvalitete?

Pitali smo Borzan i što je s kvalitetom proizvoda, odnosno dolaze li na hrvatsko tržište proizvodi koji su lošije kvalitete od onih na zapadnim tržištima.

“Pitanje kvalitete proizvoda smo uredili u prošlom mandatu Europskog parlamenta i taj zakon je stupio na snagu. Taj zakon izjednačava kvalitetu svih proizvoda, kako prehrambenih tako i neprehrambenih poput elektronike ili namještaja. Europska komisija provodi obuke i kontrole na terenu kako bi zakon što bolje zaživio”, kazala je.

Istaknula je i podatak kako čak 84 posto građana u Hrvatskoj smatra smatra da su uređaji proizvedeni prije 20 godina trajali dulje nego oni proizvedeni danas.

“To je problem ugrađenih kvarova koje su mnoge studije dokazale. Naime, pokazalo se kako su perilice za rublje programirane na određeni broj okretaja, televizori na određeni broj radnih sati i slično. Većina uređaja se pokvari između druge i treće godine upotrebe, što je odmah nakon isteka obveznog jamstva, a to vjerojatno nije slučajnost”, objašnjava Borzan.

Progovorila je i o digitalnim kvarovima koji su unaprijed ugrađeni u uređaj.

“Više od polovice naših građana je primijetilo kako im uređaj uspori nakon što skinu najnovija ažuriranja ili im pak baterija kraće traje. Prema najnovijem prijedlogu Komisije, potrošač u trenutku kupnje treba znati kako će ažuriranja utjecati na uređaj – čak ako je ukupni učinak dobar moraju biti informirani i o negativnim učincima. Sve vrste ugrađenih kvarova treba najstrože zabraniti”, ističe europarlamentarka.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Tech

Četiri vampirska uređaja zbog kojih računi rastu

Objavljeno

-

By

Postoje četiri “vampirska uređaja” koji opterećuju vaše godišnje račune za energiju.

Prema riječima stručnjaka za energetiku, uvođenje nekoliko jednostavnih promjena može napraviti veliku razliku i smanjiti troškove ove zime, prenosi The Sun.

Izvršni direktor Voltawarea, Sergey Ogorodnov, otkrio je “uobičajenu pogrešku” koju mnogi ljudi često rade – ostavljaju svoje kućanske aparate i uređaje na čekanju.

Perilica rublja

Kao rezultat toga, za one koji pokušavaju smanjiti svoje račune, morat ćete isključiti perilicu rublja kada nije u upotrebi. “Za prosječno britansko kućanstvo, perilice rublja koštaju oko 70 funti, sušilice 140 funti, a perilice posuđa 100 funti svake godine, tvrdi Ogorodnov.

“Osim toga, korištenje perilice s punim kapacitetom, umjesto pola opterećenja, znači manje ciklusa i stoga manje utrošene energije. Naši stručnjaci također preporučuju korištenje ciklusa s nižim temperaturama, jer su ciklusi s visokim temperaturama vrlo skupi, gdje povećanje od 10 stupnjeva može dovesti do 25-postotnog porasta potrošnje energije”, dodao je.

Aparati za kuhanje

Za prosječno kućanstvo u Britaniji, ploče za kuhanje, pećnica i mikrovalna pećnica može koštati oko 200 funti godišnje. Međutim, optimizacija s energetski učinkovitim uređajima mogla bi uštedjeti oko 40 eura godišnje.

Dakle, umjesto da stalno koristite pećnicu za pripremanje svakog obroka, stručnjak je preporučio prebacivanje na spora kuhala i friteze. Prema Ogorodnovu, takvi uređaji su “daleko jeftiniji načini” kuhanja od električnih pećnica.

Električni bojleri

Kad je riječ o električnim bojlerima i sustavima grijanja vode, oni koštaju britanska kućanstva u prosjeku između 360 i 720 funti godišnje, a ti se troškovi mogu smanjiti za oko 15 posto.

“Općenito, ako uvijek imate toplu vodu kod kuće, vjerojatno ćete grijati više vode nego što je potrebno. Radi li vaš bojler kada ste izvan kuće ili na odmoru? Je li programiran da radi samo u vrijeme kada nema najvećeg prometa? Na koju je temperaturu postavljen? Bez znanja o tome koliko vremena vaš bojler radi i koje je najbolje vrijeme za njegovu upotrebu, ne možete ostvariti ove vitalne uštede na troškovima energije”, rekao je stručnjak.

Električne grijalice

Konačno, s obzirom da se zimski mjeseci brzo približavaju i mnogi oklijevaju uključiti centralno grijanje, ako želite smanjiti svoje račune ove sezone, važno je pobrinuti se da svoj dom grijete što je moguće učinkovitije.

Prema ovom stručnjaku, električne grijalice koštaju prosječno kućanstvo u Velikoj Britaniji oko 1200 funti godišnje, a mnogi bi mogli uštedjeti najmanje 200 funti godišnje osiguravajući da se toplina ne troši uzalud.

“Pobrinite se da domovi budu zaštićeni od propuha i izolirani jednostavan je korak za održavanje topline, tako da vaša grijalica ne mora toliko raditi. Također je bitno pregledati postavke termostata kako bi vaše grijanje radilo na optimalnoj temperaturi samo kada je to potrebno. Pazite da grijanje ne ostavljate upaljeno tamo gdje vam ne treba, u praznoj sobi, pa čak i za ispražnjenu kuću preko praznika”, rekao je.

 
Nastavi čitati

Tech

Upozorenje zbog opasnog softvera: Hakeri mogu gotovo u potpunosti preuzeti kontrolu nad mobitelom!

Objavljeno

-

By

Android telefoni postali su meta novog napada zlonamjernog softvera koji hakerima omogućuje da preuzmu “gotovo potpunu kontrolu” nad uređajima korisnika.

Zlonamjerni softver FakeCall, omogućuje cyber kriminalcima prisluškivanje poziva i čak snimanje videozapisa korisnika Androida bez njihovog znanja, piše The Sun.

Kada se Android uređaj zarazi FakeCall-om, hakeri mogu prikupljati informacije prikazane na zaslonu.

To uključuje sve vaše tekstualne poruke, popis kontakata, podatke o lokaciji i instalirane aplikacije, stavljajući te podatke doslovno u ruke prevaranata.

Osim toga, softver omogućuje snimanje zvuka, kao i snimanje slika i videozapisa pomoću stražnje i prednje kamere uređaja.

Zlonamjerni akteri zatim mogu prenijeti te podatke, uključujući slike i videozapise koje su snimili na svoje uređaje.

FakeCall je izuzetno sofisticirani vishing napad koji koristi zlonamjerni softver za gotovo potpunu kontrolu nad mobilnim uređajem, uključujući presretanje dolaznih i odlaznih poziva.

Žrtve su prevarene da zovu lažne telefonske brojeve pod kontrolom napadača, pri čemu se imitira normalno korisničko iskustvo na uređaju.

FakeCall malware, koji se prvi put pojavio u travnju 2022., od tada je imao više različitih verzija.

Najalarmantnija prijetnja je što je FakeCall korišten za otmicu telefonskih poziva koje korisnici obavljaju prema svojim bankama.

 
Nastavi čitati

Tech

VIDEO / Renault 4 se vraća, ali u malo drugačijoj verziji: Donosimo sve detalje

Objavljeno

-

By

Renault

Vraća se Renault 4! Ova istinska ikona koja je promijenila način na koji su ljudi nekad putovali bila je prava “Katica za sve”.

U narodu poznat kao “Mali div”, Renault 4 bio je automobil za svakoga i za svaku svrhu – od odlaska na more do prevoženja građe za vikendicu.

Retro – futuristički

Renault je sada ovaj model odlučio ponovno vratit na scenu, ali u modernijoj i električnoj varijanti. No ipak, trebao bi zadržati DNK originalnog modela, a to znači puno prostora u kabini i sposobnost da ide bilo kuda.

Renault

I sam izgled je, kako kažu Francuzi, retro – futuristički – a po njemu se da naslutiti da bi mogao ići i van asfalta.

Renault

Punog imena Renault 4 E-Tech ima zadatak predstaviti električne automobile široj masi, a u tome bi mu trebao pomoći i doseg od 400 kilometara. Kako će u tome uspjeti, ostaje za vidjeti kada stigne u Hrvatsku.

Renault

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu