Tech
Balkanci biraju isto: Ovo su najprodavaniji auti po zemljama u svijetu i regiji
Procjenjuje se da je 2022. diljem svijeta prodano 79 milijuna novih automobila, a samo 22 zemlje čine 75 posto globalnog prodajnog tržišta.
U Hrvatskoj je prošle godine prodano 44.088 novih automobila te kao takvi zauzimamo zanemarivih 0,056 posto svjetskog tržišta. Za usporedbu, u Australiji je u isti vrijeme prodano 64.391 Toyota Hilux, znači samo jedan model je prebacio cjelokupnu prodaju u Hrvatskoj.
Kod nas je prodano najviše Volkswagena, i to njih 5.288, dok je najprodavaniji model bila Škoda Octavia, s prodanih 1.957 komada, no kako stoji ostatak svijeta? Krenimo od SAD-a, gdje je već 41 godinu uzastopce najprodavaniji pick-up Ford F-serije, a najčešće se radi o modelu F-150, koji je najpodavaniji i u Kanadi. Samo na ta dva tržišta prodano je 739.000 primjeraka F-serije, što čini 1 posto svih novih automobila prodanih u 2022, prenosi Drive.
Ukupno je u SAD-u prodano 13,83 milijuna vozila, što je pad od 8 posto u usporedbi s 2021. i najniža razina od 2012. Primjerice, broj prodanih automobila je 19 posto manji nego 2019. Unatoč lošim rezultatima kupci su nastavili prelaziti s limuzina i monovolumna na SUV-ove i pick-upove, a Tesla je nastavila s dizanjem brojki, pa tako dva njihove modela predvode ljestvicu najprodavanijih električnih automobila. Ipak, sami električni automobili još uvijek čine mali dio ukupnog broja. Dodajmo i da su u SAD-u druga dva najprodavanija vozila također pick-upovi, Chevrolet Silverado i RAM Pickup.
Najveće svjetsko tržište automobila
Iako SAD, padu unatoč, i dalje drži više od 16 posto svjetskog tržišta, ne nalazi se na samom vrhu zemalja s najviše prodanih novih automobila. To mjesto pripada Kini, čije je tržište novih automobila čak duplo veće nego američko. Također, dok se američko i europsko tržište i dalje bore s posljedicama pandemije, kinesko je tržište automobila i ove godine raslo za 2 posto te broji 26,86 milijuna prodanih vozila. To je brojka čak i viša nego pretpandemijske 2019., piše Motor1.
Za velik dio rasta zaslužna su električna vozila, značajno stimulirana od strane središnje vlade. Prema preliminarnim podacima ova su vozila predstavljala 20 posto ukupne prodaje, a maleni električni Wuling Hongguang Mini EV je treći najprodavaniji automobil. Drugo mjesto drži Nissan Sylphy, dok je na prvom BYD Song Plus.
Osim Kine, u 2022 su dobar promet bilježila i ostala velika tržišta poput Australije, Indije, Indonezije i Turske. Broj prodanih automobila nije samo porastao samo između 2021. i 2022., već je bio veći nego dvije i tri godine ranije. Indija je vjerna svojoj proizvodnji, pa tako prva tri mjesta najprodavanijih automobila drže vozila marke Maruti, i to redom modeli Wagon R, Baleno i Swift, Zvuče vam poznato? To je zato jer je 2003. godine ovaj brend kupio japanski Suzuki, pa se zapravo radi o njihovim modelima od kojih se neki prodaju, ili su se prodavali, i u Hrvatskoj.
Kad smo kod Indije, spomenimo i da su u 2022. zabilježili rekordnih 4,37 milijuna prodanih automobila, što ju po prvi put stavlja na treće najveće svjetsko tržište vozila ispred Japana. U Indoneziji se prodaja vozila kreće prema brojci od jednog milijuna automobila godišnje, koliko ih se prodavalo između 2013. i 2018. Broj prodanih je porastao za 17 posto u odnosu na 2021. i za 95 posto u odnosu na 2020. Najprodavaniji su redom – Daihatsu Gran Max, Honda Brio i Toyota Avanza.
Golf više nije najprodavaniji
Poput brojnih kupaca diljem svijeta, i u Europi je većina vjerna domaćim modelima. Europsko tržište novih automobila zabilježilo je još jedan pad u 2022. Prema podacima JATO Dynamicsa za 30 tržišta (EU-26 + Ujedinjeno Kraljevstvo, Norveška, Švicarska i Island), ukupno je prodano 11.309.310 automobila, što je pad od 4,1 posto u usporedbi do 2021., a najniža razina od 1985. godine. Dodajmo i da 75 posto europskog tržišta zauzima pet zemalja – Njemačku, Veliku Britaniju, Francusku, Italiju i Španjolsku.
Ono što je zanimljivo jest činjenica da Volkswagen Golf više nije najprodavaniji automobil u Europi, njegovo mjesto sada zauzima Peugeot 208 s prodanih 206.816 primjeraka. Posljednji put Peugeot je bio vodeći na europskom tržištu 2007. godine, s modelom 207. Golf je pao s prvog na peto mjesto, Dacia Sandero bila je drugo najprodavanije vozilo u Europi, zadržavši svoju poziciju iz 2021., a slijedio ga je Fiat 500.
Nakon njih slijede Toyota Yaris, Opel/Vauxhall Corsa, Hyundai Tucson, Dacia Duster, dok deset najprodavaniji zaokružuje Renault Clio. Na europskom su tržištu veliki iskorak napravili kineski brendovi koji su nadmašili etablirane proizvođače, uključujući Mazdu, Suzuki i Jaguar Land Rover. Veliki udio prodaje odgovara vozilima koje je dizajnirala i proizvela marka MG u kineskom vlasništvu, koja je zabilježila povećanje količine od 116 posto na gotovo 114.000 vozila, nadmašivši prodaju Jeepa i Honde.
Teslin tržišni udio porastao je na 2,06 posto u 2022., prodavši Seat, Mini i Suzuki. Ovaj rast potaknuo je Model Y, najprodavanije električno vozilo u Europi s nešto više od 138.000 prodanih primjeraka. Potpuno električni SUV bio je 13. najprodavaniji automobil u Europi 2022. godine.
Što se samih zemalja tiče, najprodavaniji automobili u Njemačkoj su domaći Volkswageni, i to redom – Golf, Tiguan i T-Roc. U Britaniji Nissan Qashqai, Vauxhall Corsa i Tesla Model Y, u Francuskoj su to Peugeot 208, Dacia Sandero i Renault Clio. U Italiji su najprodavaniji Fiat Panda, Lancia Ypsilon i Fiat 500, a u Španjolskoj Hyundai Tucson, Dacia Sandero i Seat Arona.
Jedini najprodavaniji električni automobil u europskim zemljama je Tesla Model Y, koji je činio 10 posto ukupne prodaje novih automobila u Norveškoj i tako odnio prvo mjesto. Dodajmo i da su u Rusiji najprodavaniji auti domaće proizvodnje – Lada Granta, Lada Vesta i GAZ Gazelle.
Najprodavaniji automobili u regiji
No kako stoje nama susjedne zemlje i koji su ondje najprodavaniji automobili? U Bosni i Hercegovini je u 2022. prodano 8.437 novih automobila, čime se hrvatske brojke od 44 tisuće prodanih vozila i ne čine toliko lošima. Na vrhu prodaje Škoda Octavia, a zatim slijede Hyundai Tucson i Dacia Duster, piše Proauto.
Lani je u Sloveniji registrirano 46.339 novih osobnih automobila, što je dobrih 14 posto manje nego godinu prije. To je ujedno i najslabiji rezultat u posljednjih 21 godinu. Slovenci su nakon dugo godina okrenuli leđa Renaultu Cliu koji se proizvodi u Novom Mestu, a koji je pao na treće mjesto najprodavanijih. Volkswagen T-Roc zasjeo je na drugo mjesto, a na vrhu je Škoda Octavia.
U Srbiji je prošle godine prodano 22.785 novih automobila, što je lagani pad od 5,6 posto, a zanimljiv je podatak da ih je čak tri četvrtine prodano u Beogradu. I Srbi su vjerni Škodi, samo je ondje najprodavaniji model Fabia. Nakon nje slijedi Fiat Tipo, dok je treća Škoda Octavia.
U Mađarskoj je pak prodano 111.524 novih automobila u 2022., što je pad od 8,5 posto u odnosu na 2021. Što se tiče modela, najprodavaniji je Suzuki S-Cross, dok je druga Suzuki Vitara. To nije neobično kada znamo da Suzuki ima i svoju tvornicu u Mađarskoj. Na treće mjesto zasjela je Kia Ceed ispred Toyote Corolle i Dacije Duster, piše Best Selling Cars Blog.
Čak 215.050 novih automobila stiglo je na austrijske ceste 2022., što je veliki pad od 10,3 posto u odnosu na 239.803 vozila u 2021.. Ljestvicu modela, unatoč drastičnom padu, predvodi Škoda Octavia, druga je Toyota Yaris Cross, a na trećem mjestu je Tesla Model Y koja bilježi rast prodaje od čak 279,8 posto.
Tech
Četiri vampirska uređaja zbog kojih računi rastu
Postoje četiri “vampirska uređaja” koji opterećuju vaše godišnje račune za energiju.
Prema riječima stručnjaka za energetiku, uvođenje nekoliko jednostavnih promjena može napraviti veliku razliku i smanjiti troškove ove zime, prenosi The Sun.
Izvršni direktor Voltawarea, Sergey Ogorodnov, otkrio je “uobičajenu pogrešku” koju mnogi ljudi često rade – ostavljaju svoje kućanske aparate i uređaje na čekanju.
Perilica rublja
Kao rezultat toga, za one koji pokušavaju smanjiti svoje račune, morat ćete isključiti perilicu rublja kada nije u upotrebi. “Za prosječno britansko kućanstvo, perilice rublja koštaju oko 70 funti, sušilice 140 funti, a perilice posuđa 100 funti svake godine, tvrdi Ogorodnov.
“Osim toga, korištenje perilice s punim kapacitetom, umjesto pola opterećenja, znači manje ciklusa i stoga manje utrošene energije. Naši stručnjaci također preporučuju korištenje ciklusa s nižim temperaturama, jer su ciklusi s visokim temperaturama vrlo skupi, gdje povećanje od 10 stupnjeva može dovesti do 25-postotnog porasta potrošnje energije”, dodao je.
Aparati za kuhanje
Za prosječno kućanstvo u Britaniji, ploče za kuhanje, pećnica i mikrovalna pećnica može koštati oko 200 funti godišnje. Međutim, optimizacija s energetski učinkovitim uređajima mogla bi uštedjeti oko 40 eura godišnje.
Dakle, umjesto da stalno koristite pećnicu za pripremanje svakog obroka, stručnjak je preporučio prebacivanje na spora kuhala i friteze. Prema Ogorodnovu, takvi uređaji su “daleko jeftiniji načini” kuhanja od električnih pećnica.
Električni bojleri
Kad je riječ o električnim bojlerima i sustavima grijanja vode, oni koštaju britanska kućanstva u prosjeku između 360 i 720 funti godišnje, a ti se troškovi mogu smanjiti za oko 15 posto.
“Općenito, ako uvijek imate toplu vodu kod kuće, vjerojatno ćete grijati više vode nego što je potrebno. Radi li vaš bojler kada ste izvan kuće ili na odmoru? Je li programiran da radi samo u vrijeme kada nema najvećeg prometa? Na koju je temperaturu postavljen? Bez znanja o tome koliko vremena vaš bojler radi i koje je najbolje vrijeme za njegovu upotrebu, ne možete ostvariti ove vitalne uštede na troškovima energije”, rekao je stručnjak.
Električne grijalice
Konačno, s obzirom da se zimski mjeseci brzo približavaju i mnogi oklijevaju uključiti centralno grijanje, ako želite smanjiti svoje račune ove sezone, važno je pobrinuti se da svoj dom grijete što je moguće učinkovitije.
Prema ovom stručnjaku, električne grijalice koštaju prosječno kućanstvo u Velikoj Britaniji oko 1200 funti godišnje, a mnogi bi mogli uštedjeti najmanje 200 funti godišnje osiguravajući da se toplina ne troši uzalud.
“Pobrinite se da domovi budu zaštićeni od propuha i izolirani jednostavan je korak za održavanje topline, tako da vaša grijalica ne mora toliko raditi. Također je bitno pregledati postavke termostata kako bi vaše grijanje radilo na optimalnoj temperaturi samo kada je to potrebno. Pazite da grijanje ne ostavljate upaljeno tamo gdje vam ne treba, u praznoj sobi, pa čak i za ispražnjenu kuću preko praznika”, rekao je.
Tech
Upozorenje zbog opasnog softvera: Hakeri mogu gotovo u potpunosti preuzeti kontrolu nad mobitelom!
Android telefoni postali su meta novog napada zlonamjernog softvera koji hakerima omogućuje da preuzmu “gotovo potpunu kontrolu” nad uređajima korisnika.
Zlonamjerni softver FakeCall, omogućuje cyber kriminalcima prisluškivanje poziva i čak snimanje videozapisa korisnika Androida bez njihovog znanja, piše The Sun.
Kada se Android uređaj zarazi FakeCall-om, hakeri mogu prikupljati informacije prikazane na zaslonu.
To uključuje sve vaše tekstualne poruke, popis kontakata, podatke o lokaciji i instalirane aplikacije, stavljajući te podatke doslovno u ruke prevaranata.
Osim toga, softver omogućuje snimanje zvuka, kao i snimanje slika i videozapisa pomoću stražnje i prednje kamere uređaja.
Zlonamjerni akteri zatim mogu prenijeti te podatke, uključujući slike i videozapise koje su snimili na svoje uređaje.
FakeCall je izuzetno sofisticirani vishing napad koji koristi zlonamjerni softver za gotovo potpunu kontrolu nad mobilnim uređajem, uključujući presretanje dolaznih i odlaznih poziva.
Žrtve su prevarene da zovu lažne telefonske brojeve pod kontrolom napadača, pri čemu se imitira normalno korisničko iskustvo na uređaju.
FakeCall malware, koji se prvi put pojavio u travnju 2022., od tada je imao više različitih verzija.
Najalarmantnija prijetnja je što je FakeCall korišten za otmicu telefonskih poziva koje korisnici obavljaju prema svojim bankama.
Tech
VIDEO / Renault 4 se vraća, ali u malo drugačijoj verziji: Donosimo sve detalje
Vraća se Renault 4! Ova istinska ikona koja je promijenila način na koji su ljudi nekad putovali bila je prava “Katica za sve”.
U narodu poznat kao “Mali div”, Renault 4 bio je automobil za svakoga i za svaku svrhu – od odlaska na more do prevoženja građe za vikendicu.
Retro – futuristički
Renault je sada ovaj model odlučio ponovno vratit na scenu, ali u modernijoj i električnoj varijanti. No ipak, trebao bi zadržati DNK originalnog modela, a to znači puno prostora u kabini i sposobnost da ide bilo kuda.
I sam izgled je, kako kažu Francuzi, retro – futuristički – a po njemu se da naslutiti da bi mogao ići i van asfalta.
Punog imena Renault 4 E-Tech ima zadatak predstaviti električne automobile široj masi, a u tome bi mu trebao pomoći i doseg od 400 kilometara. Kako će u tome uspjeti, ostaje za vidjeti kada stigne u Hrvatsku.
-
Svijet5 dana prije
Upozorenje zbog zimske oluje: Pripremite se za intenzivne vremenske uvjete!
-
Hrvatska4 dana prije
Objavljena karta: Evo kad će u Hrvatskoj početi snijeg!
-
Hrvatska5 dana prije
Stiže promjena vremena uz obilne oborine, bit će i snijega
-
Tech3 dana prije
Četiri vampirska uređaja zbog kojih računi rastu