magazin
Influenceri sve traženiji na tržištu, znate li koliko zarađuju u Hrvatskoj?
Influenceri u Hrvatskoj zarađuju do 300 eura po objavi, a influencer marketing postao je jedan od najpopularnijih i najučinkovitijih oblika online marketinga pa se pojavljuju pioniri formalne edukacije za to sve traženije zanimanje.
Otvorite li bilo koju aplikaciju društvenih mreža naići ćete na influencere ili, na standardnom hrvatskom – utjecajnike. Zadnjih nekoliko godina popularnost influencera u znatnom je porastu, a svjedoci smo njihovih uspjeha i padova. Njihova uloga sve je značajnija u marketinško-prodajnom smislu, a društveni utjecaj sve veći.
Prema podacima Influencer Marketing Huba koje prenosi Europski parlament, influencer marketing postao je jedan od najpopularnijih i najučinkovitijih oblika online marketinga. Od 2019. godine njegova se globalna tržišna vrijednost više nego udvostručila dosegnuvši 13,8 milijardi američkih dolara u 2021. godini, te je u usporedbi s 2016. godinom ta vrijednost porasla za 700 posto.
Prema istom izvoru, više od 50 posto europskih poduzeća koristi društvene medije. U nekim je zemljama taj udio dosegao gotovo tri četvrtine svih poduzeća.
Oglašivači su, naime, shvatili da potrošači više vjeruju preporukama prijatelja, poznanika i općenito osoba nego oglasima koje viđaju u raznim medijima pa su počeli angažirati influencere, odnosno osobe koje mogu utjecati na poslovne i druge odluke zbog svojega ugleda, položaja ili veza te čije mišljenje i djelovanje imaju određenu težinu.
Prema portalu Bigcommerce, u 2018. godini, 39 posto oglašivača planiralo je povećati budžet za influencer marketing. Kao dva najčešća budžeta za influencer marketing naveli su između tisuću i deset tisuća američkih dolara na godinu te između sto i petsto tisuća dolara.
Obrazovanje i influenceri
Influencerom se može postati na razne načine, a to zanimanje polako dobiva i formalnu notu, iako još nije službeno prepoznato.
Iz Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ) kažu da Nacionalna klasifikacija zanimanja prema kojoj se vodi evidencija zaposlenih osoba i slobodnih radnih mjesta, ne uključuje zanimanje influencera.
“Hrvatski zavod za zapošljavanje vodi evidenciju nezaposlenih osoba i slobodnih radnih mjesta po zanimanjima prema Nacionalnoj klasifikaciji zanimanja, a nacionalna klasifikacija zanimanja koja se trenutno koristi ne uključuje zanimanje influencera”, kažu u HZZ-u.
No, nije tako svagdje, a kao i u drugim vidovima biznisa, led probija privatni sektor.
Tako je, recimo, privatno zagrebačko Veleučilište Edward Bernayste u Zagrebu prošle godine pokrenulo program Influencer Academy u trajanju od tri mjeseca. Program nudi sadržaje iz područja osobnog brendiranja i imidža, planiranja i produkcije sadržaja te upravljanja digitalnim projektima.
Ivan Pakozid s veleučilišta Bernays kaže da su influenceri popularni i traženi zbog svoje sposobnosti utjecaja i to ne samo u kontekstu promocije i prodaje roba i usluga, već i utjecaja na kreiranje stavova i donošenje odluka u različitim sferama života.
“Ako se uzme u obzir činjenica da su društvene mreže jedan od glavnih medija komunikacije, promocije i prodaje, onda je jasno da kreatorima koji stvaraju sadržaj na tim kanalima treba omogućiti permanentno obrazovanje i stjecanje specijalističkih znanja kako bi mogli postati zaista relevantni dionici tog javnog prostora, a ne tek još jedan od zabavljača”, kaže Pakozid.
Smisao izobrazbe po njegovim riječima nije da influenceri postanu profesionalci samo zbog sebe, bolje samopromocije i vlastite prodaje, već da nauče poslovni kontekst u kojem stvaraju javno dostupan sadržaj i da nauče biti poslovno odgovorni, sposobni stvarati relevantan i promotivno orijentiran sadržaj.
Pakozid kaže da biti stvaranje sadržaja nije samo fotografiranje i objavljivanje sadržaja koji će nekome biti zabavni, kao što ni biti utjecajan i popularan u digitalnom svijetu ne znači nužno da će kreator sadržaja svoj talent i rad automatski moći i znati pretvoriti u održiv ili unosan biznis.
Ističe da su za to potrebna znanja i vještine kao u bilo kojoj drugoj djelatnosti.
“Treba prije svega znati detektirati potrebe naručitelja nekog sadržaja, promovirati i prodavati svoje usluge, upravljati poslovnom administracijom i izvješćivanjem o rezultatima rada, kako bi partneri i klijenti kreatora sadržaja imali jasnu sliku o koristi takve suradnje i povezati ih s prodajnim ili drugim poslovnim ciljevima”, rekao je.
“Cijeli koncept influencera je klizav teren. Kada smo mi bili mali htjeli smo biti doktori, piloti, a današnja djeca žele biti influenceri”, rekla je komičarka Marina Orsag.
Djelatnost influencer i “prosječna plaća”
S obzirom da ne postoji jasno definiran zakon koji se tiče isključivo influencera, čest odabir je da se porezna obveza za pružene usluge reklamiranja utvrđuje kao dohodak od samostalne djelatnosti ili kao drugi dohodak, objavljeno je na stranicama Confida Croatia – Tax Audit Consulting.
Još jedan odabir je i utvrđivanje dohotka prema pravilima dohotka od samostalne djelatnosti. Tada je influencer dužan prijaviti se u registar poreznih obveznika, evidentirati sve primitke primljene u novcu i naravi, voditi porezne knjige, ali evidentirati i izdatke koji su izravno povezani sa stjecanjem primitaka.
Ako nije osiguran prema drugoj osnovi, influencer je dužan mirovinsko i zdravstveno osiguranje regulirati kroz slobodno zanimanje i plaćati doprinose na propisanu mjesečnu osnovicu.
Obavezan je i podnositi godišnju prijavu poreza na dohodak, a nakon prve godišnje prijave dužan je plaćati mjesečne predujmove poreza na dohodak izračunane na temelju dohotka ostvarenog u prethodnoj poreznoj godini.
Fizičke osobe na sličan način mogu ostvarivati zaradu objavama određenih sadržaja putem društvenih mreža ako im je sjedište u inozemstvu.
Moglo bi se reći da zarada u tom slučaju ovisi o broju pregleda tog sadržaja, piše Confida Croatia. Na temelju broja pregleda pružatelj internetskih usluga određuje naknadu za objavljeni sadržaj.
Primjerice, do 10 tisuća pregleda nema nikakve naknade, od 10 tisuća do 50 tisuća pregleda naknada iznosi određen iznos, od 50 tisuća do 100 tisuća određen iznos i tako dalje. Pružatelj internetskih usluga zatim zarađuju od reklama koje usporedno sa objavljenim sadržajem plasira, a dio zarade prepušta influenceru čiji je sadržaj privukao posjetitelje, kažu u Confida Croatia.
Pakozid kaže da je o prosječnoj plaći teško govoriti i da ona varira od osobe do osobe, te ovisi o puno čimbenika, kao što je vrsta objava ili sadržaja koji se stvara, prosjeku industrije, dosegu ili broju pratitelja (followera) kojeg ima influencer pa i sezonalnost pojedinih tema u odnosu na specijalizaciju influencera.
“Na razini Hrvatske može se govoriti o prosjecima od nekoliko stotina do dvije tisuće kuna po objavi”, rekao je Pakozid.
“Vjerujem da se može dobro zaraditi i vjerujem da je Balkan poseban po tom pitanju, jer naš mentalitet je fokusiran na zaradu”, rekla je Orsag.
“Ima jako puno primjera gdje influenceri su kupili i stanove i aute i tko zna što ne, ali moramo imati na umu da nikada nije sto posto istina sve što se objavi na društvenim mrežama”, dodala je.
Dodaje da procjene o ukupnoj vrijednosti tržišta influencinga variraju i da je riječ o procjenama na temelju podataka koje prikupljaju marketinške i PR agencije koje koriste usluge kreatora sadržaja.
Za detaljnije informacije poslali smo upite influencerima, no nismo dobili odgovore.
Magazin
Šest osobina djece koja su preuzela ulogu roditelja, prema terapeutkinji
Parentifikacija, poznatije kao preuzimanje uloge roditelja, događa se kada djeca preuzmu ulogu skrbnika. Djeca postaju odgovorna za emocionalne potrebe roditelja, a ponekad i mlađe braće i sestara, često pružajući podršku i utjehu.
“Osim toga, preuzimaju i roditeljske zadatke poput upravljanja kućanstvom i donošenja odluka. Ovaj disfunkcionalni obrazac najčešće se javlja zbog nedostatka zdrave roditeljske skrbi i može ostaviti trajne posljedice na djecu, osobito kćeri koje se često suočavaju s pretjeranom odgovornošću i emocionalnim opterećenjem”, objasnila je terapeutkinja Kaytee Gillis za Psychology Today.
Također, kćeri koje u ranom djetinjstvu preuzmu uloge roditelja, mogu razviti određene navike i osobine. Prema Gillis, ovo je šest najčešćih osobina kćeri koje su prošle kroz takvu situaciju kao djevojčice.
Pretjerana odgovornost i oslanjanje na sebe
“Parentificirane kćeri često osjećaju odgovornost daleko veću od svojih godina. Postaju izrazito samostalne jer su rano naučile oslanjati se samo na sebe”, kaže Gillis.
Teškoće s ranjivošću
Naučene uvijek biti “jake”, ove žene teško pokazuju slabost ili traže pomoć. To ih može opterećivati tjeskobom pri pomisli da ovise o drugima.
Perfekcionizam
Zbog pritiska da ispune očekivanja, kćeri koje su preuzele ulogu roditelja razvijaju težnju za savršenstvom. “Često se preopterećuju i iscrpljuju pokušavajući uspjeti u svim područjima života”, dodaje terapeutkinja.
Problemi s postavljanjem granica
“Zbog rane izloženosti odraslim odgovornostima, djevojčice koje su kroz to prolazile u djetinjstvu teško razlikuju vlastite potrebe od potreba drugih, što otežava brigu o sebi i postavljanje zdravih granica”, pojasnila je Gillis.
Potreba da pomažu ili “popravljaju” druge
“Parentificirane kćeri osjećaju stalnu potrebu za brigom o drugima, često na štetu vlastitog blagostanja”, kaže terapeutkinja. To ih može dovesti do odnosa u kojima stalno preuzimaju ulogu roditelja.
Teškoće s povjerenjem
“Ako su djevojčice u djetinjstvu preuzele sve ove obaveze, u odrasloj dobi često ulaze u odnose s emocionalno nedostupnim partnerima. Mogu osjećati nesigurnost u intimnim vezama i truditi se dokazati svoju vrijednost. Na kraju, ako se borite s posljedicama oporavka od traume iz djetinjstva, potražite podršku terapeuta koji vam može pomoći”, zaključila je Gillis.
Magazin
Savjetnica: Četiri navike otkrivaju odane partnere koji iskreno vole svoje partnerice
Ljubav se često ne izražava kroz velike geste, već kroz sitne, suptilne znakove pažnje. Obiteljska i bračna savjetnica Tina Fey otkriva kako ljubav najčešće dolazi do izražaja na neočekivane načine. Kroz svoj rad s parovima i svoje iskustvo, primijetila je nekoliko znakova koji otkrivaju odane partnere koji iskreno vole svoje partnerice. Evo četiri znaka koja je posebno istaknula.
Vaša sreća im je prioritet
“Kada vas partner doista voli, vaša sreća mu je jednako važna, ako ne i važnija od njegove. To ne mora biti kroz velike geste – možda vam samo prepušta zadnju krišku pizze ili pušta da birate film za zajedničku večer. Takvi mali, nesebični postupci pokazuju duboku ljubav i brigu”, objasnila je savjetnica za Hack Spirit.
Poštuju vaše granice
Ljubav znači poštovanje, uključujući i poštovanje granica. Fey navodi: “Partner koji vas voli daje vam prostor za osobni rast i ne traži objašnjenja kada trebate vrijeme za sebe. To pokazuje njegovu spremnost da vas podrži kao individualnu osobu, bez osjećaja posesivnosti.”
Pamte sitnice
Kad se netko sjeća malih detalja – poput naše omiljene kave ili pjesme – to je znak da nam poklanja pažnju. “Te sitnice pokazuju da slušaju i da im je stalo do onoga što vas čini jedinstvenima, stvarajući duboku povezanost”, tvrdi savjetnica.
Vole vas i kad stvari nisu najbolje
Pravi partner ostaje uz nas čak i kada nismo najsretniji ili najugodnije društvo, tvrdi Fey. Objašnjava da oni razumiju kako su loši dani dio života te nude podršku ili prostor koji nam treba.
“Njihova ljubav nije uvjetovana savršenstvom – oni su tu zbog svega što jest. Ljubav se krije u ovim svakodnevnim trenucima pažnje i brige. Ako prepoznajete ove znakove kod svog partnera, možete biti sigurni da ste iskreno voljeni”, zaključila je savjetnica.
magazin
KINO ZONA / U utorak ne propustite napetu španjolsku psihološku dramu “Točka prijelaza”!
Iza nas je prvo zadarsko izdanje Tjedna korejskog filma, a u novi krećemo već u utorak 26. studenog uz napetu španjolsku psihološku dramu ”Točka prijelaza”!
Urbanist Diego i plesačica Elena stižu iz Španjolske u SAD kako bi izgradili novi život u zemlji prilika. No po dolasku u njujoršku zračnu luku granična policija odvodi ih u sobu za ispitivanje gdje ih podvrgava beskonačnom i neugodnom saslušanju. Narednih nekoliko sati testirat će njihove granice psihičke izdržljivosti, dok će Diegovo nervozno ponašanje dati naslutiti kako nije sve onakvo kakvim se čini…
Debitantski dugometražni film ”Točka prijelaza” autorskog dua Alejandra Rojasa i Juana Sebastiána Vasqueza već je po svojoj premijeri izazvao veliku pozornost kritike i publike, ali i brojnih selektora uvaženih filmskih festivala poput SXSW ili primjerice Međunarodnog filmskog festivala u San Sebastiánu.
Premda se najveći dio radnje zbiva unutar samo jedne prostorije, priča vas zgrabi od prve minute i ne napušta do posljednjeg kadra. Ova napeta drama savršeno funkcionira kao jedno duboko istraživanje psihologije, autoriteta i toga kako ga lako ljudi na pozicijama moći mogu zloupotrijebiti.
Glumačku ekipu predvode talentirani Alberto Ammann široj publici poznat po ulozi Pacha Herrere, opakog narko bossa iz hit serije ”Narcos” te Bruna Cusí. ”Točka prijelaza” je od svojeg premijernog prikazivanja zaslužila čak 26 festivalskih nagrada uz još 30 nominacija.
”Točka prijelaza” je na rasporedu u utorak 26. studenog s početkom od 20h, a ulaznice po cijeni od 5 eura mogu se kupiti na samoj lokaciji prikazivanja (Koncertna dvorana Kneževe palače) od 19.00 h te putem online kupovine na stranici CoreEvent.
*Ulaznice se mogu rezervirati porukom u inbox profila Kino Zone na Facebooku i Instagramu, e-mailom na: info@kino-zona.com te SMS i WhatsApp porukom na 099/7208342.
*Program Kino Zone sufinanciran je sredstvima Grada Zadra, Zadarske županije, Zaklade kultura Nova i Hrvatskog audiovizualnog centra, a odvija se u partnerstvu s Koncertnim uredom Zadar.
-
ZADAR / ŽUPANIJA2 dana prije
(NE)RADNI DANI / Donosimo radno vrijeme trgovina u Zadru ove nedjelje…
-
magazin4 dana prije
VAŽNO! S Višnjika objavili upute za posjetitelje koncerta Doris Dragović
-
magazin3 dana prije
SUBOTA U KULTU: Izložba Priča o Marku Ostarčeviću (Thrift Playboy)
-
Hrvatska4 dana prije
CIJENE LETE U NEBO / Evo koliko bi mogao koštati kilogram odojka i janjetine za blagdane