Connect with us

Hrvatska

Što kad kupite neispravan proizvod? “Imate pravo na prigovor, ali obično možete samo sjesti i plakati”

Objavljeno

-

Vjerojatno nema potrošača koji bar jednom nije kupio neispravan ili na neki drugi način manjkav proizvod. Tada je prvi logičan korak odlazak u trgovinu gdje je kupljen i pokušaj da se na licu mjesta zamijeni novim ili dobije povrat novca.

No, većina potrošača također zna da stvari ne idu tako lako kako ih je bilo lako napisati u gornjoj rečenici. I potrošač je tada osuđen na pisanje. Pisanje prigovora trgovcu.

“Kada se na kupljenoj robi otkrije ili pokaže nedostatak (ili kvar) potrošači imaju pravo dvije godine od dana kupnje uputiti prigovor (reklamaciju) trgovcu kod kojega su to kupili. Prigovor se uvijek upućuje u pisanom obliku”, navode u Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača (HUZP).

Petnaest dana za odgovor na prigovor

Ako je o kupovini neispravnog ili manjkavog proizvoda pravovremeno obavijestio trgovca, kupac može zatražiti popravak istog ili zamjenu za novi proizvod ili, pak, sniženje cijene. Ako je zatražio popravak ili zamjenu, a to nije moguće ili nije izvedivo u razumnom roku, onda može zahtijevati sniženje cijene ili povrat novca, odnosno raskid ugovora. Trgovac je tada dužan omogućiti podnošenje prigovora osobno, putem pošte ili elektroničke pošte putem posebnog obrasca – pojašnjavaju u HUZP-u.

Kad primi prigovor kupca, trgovac je dužan odgovoriti u zakonskom roku od 15 dana. No u stvarnosti to se često ne događa i u HUZP-u kažu da im se zbog toga javlja mnogo potrošača tražeći pomoć ili savjet.

“Nekima ne odgovore ni nakon godinu dana”

“Javljaju nam se ljudi koji i nakon godinu dana, a ne onih 15 dana propisanih zakonom, nisu dobili nikakav odgovor. Većina trgovaca na prigovore odgovori u roku, ali uvijek ima onih koji ne odgovore. Potrošačima tada najprije savjetujemo da im ponovno pošalju prigovor ili ih podsjete da su prigovor poslali”, kaže nam Ana Knežević, predsjednica HUZP-a.

Prigovori se, kaže, najčešće podnose zbog neispravnih kućanskih uređaja i mobilnih telefona.

“Toga je najviše. Prošle godine bilo je i puno prigovora zbog neispravnih kosilica za travu, a sve je više prigovora kupaca električnih automobila zbog neispravnih baterija”, dodaje Knežević.

Ako trgovac ne odgovori u zakonskom roku od 15 dana ili ako kupac smatra da su mu i nakon odgovora trgovca potrošačka prava povrijeđena, tada mu preostaje obratiti se Državnom inspektoratu (DIRH). To se može učiniti osobno u sjedištu DIRH-a, elektronskom poštom (pisarnica.dirh@dirh.hr) ili putem online obrasca.

“Što im vrijedi pravo kad Inspektorat ne reagira?”

No i tada postoji jedna kvaka za koju se potrošač često uzaludno hvata. Naime, Državni inspektorat nema rok u kojem mora riješiti prijavu potrošača.

“U Državnom inspektoratu žale se da imaju premalo ljudi, a previše zahtjeva te da jednostavno ne stižu riješiti sve prijave. Tako je i s te strane takva zaštita potrošača vrlo nedjelotvorna. Što im vrijedi pravo koje imaju kad inspekcija na to ne reagira. Vjerojatno i trgovci znaju da je inspekcija spora pa i oni ne žure rješavati prigovore.
Sve to skupa loše je riješeno. Mislim da će opet biti potrebno mijenjati zakone”, napominje.

Nemamo sudove za potrošačke sporove

Vrlo malo slučajeva neispravnih uređaja, dodaje, bude riješeno razgovorom kupca i trgovca.

“Najčešće se ide na pisane prigovore, a ako se i tim putem ne riješi, kupci imaju pravo na naknadu štete. No i to bude za sjest’ i plakat. Trgovci teško pristaju na naknadu štete pa se mora ići na sudske tužbe. Potrošač pritom mora navesti kolika mu je nastala šteta pa se provodi vještačenje. Mi nemamo posebne sudove za potrošačke sporove, nego se ide redovnim putem na općinske sudove, tamo se dugo čeka, a i suci nisu baš vični potrošačkim temama niti im je Zakon o zaštiti potrošača pretjerano blizak”, objašnjava Knežević.

Za razliku od Hrvatske, mnoge zemlje imaju posebne sudove za potrošačke sporove.

“Mi smo o tome već počinjali razgovarati, ali problem je što nemamo s kim završiti razgovor jer se ekipe u nadležnom Ministarstvu gospodarstva stalno mijenjaju. Samo u dosadašnjim Plenkovićevim vladama promijenilo se sedam ministara. Svaki sa sobom dovede novu ekipu pa je teško nekakav ozbiljan posao raditi oko ovih tema”, kaže predsjednica HUZP-a.

 
Nastavi čitati
Kliknite za komentar

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Hrvatska

Stiže zatopljenje, studeni će početi bez studeni

Objavljeno

-

By

Pixabay

Pročitajte prognozu meteorologinje Tee Blažević.

Pretežno oblačno je u većem dijelu zemlje, samo je na području Dalmacije pretežno vedro. U nastavku petka, u središnjem i zapadnom dijelu unutrašnjosti kao i na sjevernom Jadranu prevladavat će većinom tmurno, prolazno može pasti na mjestima malo kiše. Prema istoku i jugu zemlje sunčanije.

Za vikend stabilnije. U subotu još malo kiše može pasti na sjevernom Jadranu i u Gorskom kotaru, osobito tijekom jutra. U unutrašnjosti lokalno treba računati na maglu.

Nedjelja će posvuda biti suha i većinom sunčana, s tim da će ujutro na kopnu lokalno biti magle. U Istri se još može potkrasti koja kap kiše. Temperature će uglavnom malo porasti.

Razmjerno toplo i stabilno nastavit će se i u novom tjednu, a čini se i u prvim danima studenog. Zasad nema naznaka studeni, tako u ovim trenucima pokazuju prognostički materijali.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Uskoro promjena u obračunu struje: Nemojte na ovo zaboraviti, može vas koštati dvostruko više!

Objavljeno

-

By

Dolaze hladniji dani, počinje sezona grijanja, a i energenti su od 1. listopada poskupjeli za 10 posto. Jedan od načina kako uštedjeti na računima za struju je da se pokuša manje struje trošiti tijekom dana, a više tijekom noći.

Električna energija se svim potrošačima, privatnim ili poslovnim obračunava prema nekoj vrsti tarife.

U Hrvatskoj postoje jednotarifna i višetarifna brojila, a o njima ovisi cijena kilovatsata prema kojoj se obračunava potrošnja.

Kakve su to tarife?

Kućanstvima koja imaju jednotarifno brojilo, cijena kilovatsata uvijek je ista te se cijelog dana električna energija obračunava prema dnevnoj, odnosno skupljoj tarifi.

Kod višetarifnog brojila, električna energija se obračunava prema višoj i nižoj tarifi (Tarifni model Bijeli) pri čemu je viša tarifa ona dnevna, a niža odnosno jeftinija ona noćna. Kod višetarifnog brojila, korisnici se također mogu odlučiti i za obračun prema samo jednoj, ali u tom slučaju višoj dnevnoj tarifi (Tarifni model Plavi).

Cijena kilovatsata električne energije tijekom noći je i upola jeftinija. Trenutačno je cijena kilovatsata u dnevnoj tarifi 0,074789 eura, a u noćnoj 0,036697 eura, piše Dnevnik.hr. 

Kada to počinje?

Početak i završetka dnevne i noćne tarife ujednačen je s ljetnim odnosno zimskim računanjem vremena, te se, jednako kao i sat, mijenja u određenu nedjelju u dva ili tri sata ujutro.

Na višetarifnom brojilu nije moguće pomaknuti sat, stoga se korisnike svaki puta podsjeća da je došlo do promjene termina dnevnih i noćnih tarifa.

Kada je onda viša, a kada niža dnevna tarifa?

Zimsko računanje vremena:

  • viša tarifa: od 7 do 21 sat
  • niža tarifa: od 21 do 7 sati

Ljetno računanje vremena:

  • viša tarifa: od 8 do 22 sata
  • niža tarifa: od 22 do 8 sati

Kad počinje zimsko računanje?

2024. godine zimsko računanje vremena prema Uredbi Vlade RH počinje 27. listopada u 3:00 sata, tako da se pomicanjem za jedan sat unatrag vrijeme u 3:00 računa kao 2:00. To znači da kazaljke na satu treba pomaknuti s tri na dva sata.

Zimska tarifa ostaje na snazi sve do 30. ožujka 2025. godine, kada će kazaljke trebati tijekom noći pomaknuti s dva na tri sata i tada počinje ljetno računanje vremena.

Od tog trenutka mijenja se i vrijeme obračuna električne energije pa je ljeti viša tarifa od 8 do 22 sata, a niža od 22 do 8 sati.

 
Nastavi čitati

Hrvatska

Dobro pazite kod kupnje ovog popularnog voća: Otkrivene kancerogene gljivice

Objavljeno

-

By

Čak 20-ak slučajeva kancerogenih gljivica u popularnom voću iz Turske zabilježeno je ovaj mjesec u više zemalja EU. Visoki udjeli aflatoksina
Riječ je o suhim smokvama u kojima su pronađeni visoki udjeli aflatoksina. Najviše pošiljki išlo je prema Italiji, Francuskoj i Bugarskoj. Srećom, zaustavljene su na granici. No, u Njemačkoj je aflatoksin u suhim smokvama pronađen službenom kontrolom na prodajnim mjestima, navodi danica.hr.

U Hrvatskoj se također ove godine bilježi slučaj utvrđenog aflatoksina u suhim smokvama koje su iz Turske krenule na hrvatsko tržište. No, na granici je obavljena kontrola uzorka te je naloženo njihovo uništenje.

Prema odluci EU, nije dopuštena ni najmanja količina aflatoksina u prehrambenim proizvodima koji se uvoze na europsko tržište. U obavijestima europskog sustava za sigurnost hrane uvijek se navodi kako je rizik za zdravlje ozbiljan. To, međutim, nije prvi hrvatski slučaj da su aflatoksini otkriveni u suhim smokvama iz Turske. Jednom su nas spasili bugarski inspektori koji su pošiljku najmijenjenu Hrvatskoj zaustavili na granici. Drugi put su turske smokve preko tvrtke iz Hrvatske završile u Sloveniji.

Rizik od razvoja opasnih bolesti
Aflatoksini su, inače, skupina toksina gljivica koji uzrokuju ozbiljna oštećenja zdravlja ljudi, ponajviše jetre. Akutna otrovanja zovu se aflatoksikoza i mogu dovesti do zatajenja jetre i smrti. Pokusi na laboratorijskim životinjama pokazali su ozbiljan rizik od razvoja karcinoma jetre kod veće izloženosti aflatoksinima.

I zato, ako u dućanima kupujete suhe smokve, svakako dobro pogledajte zemlju porijekla. Problemi s turskim smokvama očito nisu izoliran incident.

 
Nastavi čitati
Oglasi
Oglasi
Oglasi

U trendu