Svijet
EU zemlje brutalno subvencioniraju firme da kupuju moćne benzince i dizelaše
Šetnja kroz bonsku četvrt Bad Godesberg vodi pored mnogih impresivnih vila s početka 20. stoljeća ispred kojih se niže isto tako staro drveće impozantnih krošnji.
Sada u jesen lišće lagano pada na parkirane automobile: to su veliki novi modeli Porschea, Mercedesa, Audija ili BMW-a, uglavnom diskretne crne boje – i obično s auspuhom, dakle benzinci ili dizelaši. U ovom kraju žive brojni dobro plaćeni zaposlenici velikih tvrtki poput njemačkog Telekoma ili Pošte, koji često kao dio plaće dobivaju službene automobile.
Službeni automobili – to je posebna kompleksna priča o povećanju najvećih plaća u naturalijama, ali ovdje promatramo aspekt zaštite klime, piše DW u svojoj velikoj reportaži o ovoj temi.
Porezni prihodi za subvencije službenih vozila na fosilna goriva
Naime, i njemačka vlada i neke zemlje EU izdvajaju ogromne svote od poreznih prihoda – za subvenciju dizelaša i benzinaca, suprotno obećanjima i obvezama za smanjenje emisije štetnih plinova.
Samo u četiri zemlje EU, koje doduše pripadaju među najveće, a to su Njemačka, Francuska, Italija i Poljska, subvencije za službena vozila na benzin i dizel koštaju porezne obveznike – 42.2 milijarde eura godišnje.
To proizlazi iz studije koju je naručila ekološka organizacija Transport & Environment (T&E) u kojoj su izračunati efekti četiri porezne olakšice koje se daju za službena vozila: beneficije u naturi, odbitak amortizacije, odbitak PDV-a i kartice za gorivo. Ove olakšice nisu dostupne vlasnicima privatnih vozila.
Veliki auto – velike subvencije
Pritom su posebno visoke subvencije za službena sportsko-terenska vozila (SUV) koja su skupa, teška, najviše troše i spadaju u vozila koja najviše zagađuju okoliš. Od ukupno 42 milijarde eura, 15 milijardi ide na subvencioniranje SUV-ova.
U usporedbi s privatnim kupcima, oni plaćaju skoro 9000 eura manje godišnje poreza na auto. To također objašnjava zašto kompanije registriraju dvostruko više SUV-ova nego privatna kućanstva.
Italija najgora
Prema studiji za T&E, Italija od poreznih prihoda za subvencije službenih vozila s motorima na unutarnje izgaranje izdvaja 16 milijardi eura, a po automobilu prosječno skoro 15.000 eura – obje brojke su najveće u EU.
Slijedi Njemačka s ukupno 13.7 milijardi eura godišnjih subvencija ili skoro 7000 eura prosječno po službenom vozilu.
Francuska izdvaja 6.4 milijarde eura ili skoro 6000 eura po vozilu, a Poljska službena vozila na fosilna goriva subvencionira sa 6.1 milijardom ili 8500 eura po vozilu godišnje.
“Potpuno je nelogično i neprihvatljivo da još uvijek ulažemo milijarde poreznih sredstava u tehnologiju koja se protivi zelenoj transformaciji Europske komisije”, izjavio je Stef Cornelis, iz T&E, za Reuters.
Ogroman utjecaj službenih vozila – posebno u Njemačkoj
Službena vozila su važan čimbenik na tržištu automobila. Njihov udio među prodanim novim automobilima u Europi se stalno povećava, na primjer 2015. je bio 50 posto, a 2023. je već bio oko 60 posto. U Francuskoj službeni automobili čine 52 posto svih novih prodanih automobila, a u Njemačkoj čak 67 posto.
Jest da privatna vozila čine većinu vozila na cestama u Njemačkoj, ali službeni automobili se voze samo nekoliko godina – prije nego što dospiju na tržište polovnih automobila, gdje se potom voze još godinama.
Tako službena vozila dugoročno oblikuju što se vozi u Njemačkoj. Skoro polovica tih službenih automobila koristi se kako za poslovnu tako i za privatnu vožnju. Budući da troškove goriva često snosi poslodavac, ovakva vozila se u prosjeku voze više nego privatna. Također, u Njemačkoj je svako treće novoregistrirano vozilo SUV ili vozilo srednje ili visoke klase.
Navike se polako mijenjaju
Prodaja električnih automobila u EU značajno je opala, dijelom zbog toga što su skuplji od usporedivih modela koji koriste fosilna goriva: u odnosu na kolovoz 2023. ove godine je prodaja pala u prosjeku za 44 posto, pri čemu je u Njemačkoj zabilježen pad od skoro 70 posto.
U prvom polugodištu 2024. samo oko 12 posto novoregistriranih službenih automobila u Njemačkoj bilo je potpuno električno. Manje od trećine službenih vozila je potpuno električno. U kemijskom gigantu BASF-u, na primjer, samo 320 od ukupno skoro 1600 vozila je potpuno električno.
Spora elektrifikacija službenih vozila u Njemačkoj predstavlja propuštenu ekonomsku priliku za njemačku automobilsku industriju, koja se žali na slabu potražnju za električnim automobilima, kaže Susanne Goetz iz T&E. “Marke kao što su Volkswagen i BMW prošle godine su 70 posto svoje europske prodaje ostvarile na tržištu službenih vozila, tako da potencijal postoji.”
No, čini se da proizvođači automobila još nisu prihvatili tu ideju. Na primjer, BMW je na upit DW-a izjavio: “Mi trenutno ne vidimo potrebu miješati se u slobodu izbora.”
Promjena ima kod nekih kupaca službenih vozila: od početka 2023. zaposleni u njemačkom Telekomu više ne mogu naručivati nove automobile s motorima s unutarnjim izgaranjem, već samo potpuno električna vozila (BEV, Battery Electric Vehicle).
U softverskoj kompaniji SAP od početka 2025. moći će se naručivati samo BEV-i i hibridna vozila.
Međutim, hibridni službeni automobili su često na meti kritika jer poslodavac obično plaća gorivo, a ne i struju. Stoga se službeni automobili rijetko voze na električni pogon. Zato su hibridi na kraju prljaviji, zbog dodatne težine baterija, troše više goriva.
Politička podrška za električna vozila
U sklopu inicijative za gospodarski rast njemačka vlada sada tvrtkama nudi: za nova, potpuno električna vozila, koja su kupljena između srpnja 2024. i kraja 2028. moći će se brže otpisati troškove kupovine. Privatna upotreba električnog službenog vozila bit će porezno još povoljnija nego kod vozila s motorom na unutarnje izgaranje.
A na razini EU: predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen zadužila je novog povjerenika za klimu da pripremi prijedloge za izlazak iz fosilnih subvencija za automobile.
Svijet
Zbog TikTok “Supermen” izazova djevojčici polomljene ruke
Policija u Bosni i Hercegovini u srijedu je potvrdila slučaj teškog ozljeđivanja jedne učenice osnovne škole u igri koju su djeca organizirala potaknuta izazovom na aplikaciji TikTok.
Policija u Banjoj Luci dobila je prijavu kako je učenica petog razreda osnovne škole u tom gradu polomila obje ruke pri padu kada su je drugi učenici bacali u zrak slijedeći “Supermen izazov” objavljen na TikToku.
Policija je pozvala roditelje da posvete pozornost sadržajima koje njihova djeca prate na društvenim mrežama i poduzmu nužne mjere opreza.
“Skrećemo pozornost upravo roditeljima da, sukladno poslovnoj politici navedene platforme, korisnici ove mreže ne mogu biti osobe mlađe od 13 godina, no na žalost podaci govore o masovnoj uporabi aplikacije od tinejdžera, pa i mlađe djece”, naveli su iz policije.
Osmi takav slučaj
“Nezavisne novine” objavile su pak kako je ovo zapravo već osmi takav slučaj ozljeđivanja djece zabilježen u školama.
Miroslav Popržen, predsjednik Aktiva direktora osnovnih škola banjolučke regije, potvrdio je kako je i posljednji takav incident posljedica “Tik tok” izazova kojega su djeca izvodila u školi.
“Djeca su vidjela taj izazov i to su radili, a nisu razmišljali o posljedicama”, kazao je Popržen upozoravajući kako u svim školama rade takve izazove.
Kazao je i kako se taj izazov proširio regijom, a u školama za to nisu ni znali do posljednjeg incidenta prijavljenog policiji.
Svijet
Ovo bi mogla biti nova “obećana zemlja” za Hrvate: Jako je blizu, a plaće idu i iznad 8000 eura
Europska zemlja iz susjedstva ima jednu od najuspješnijih tranzicijskih ekonomija u središnjoj Europi, stopa nezaposlenosti iznosi 4,5 posto (podaci za 2023. godinu), a kvaliteta života je među najboljima u svijetu.
Hrvati već godina napuštaju svoju zemlju i odlaze u Njemačku, Irsku pa čak i na skandinavski poluotok u potrazi za boljim životom, životnim uvjetima, plaćama… No, prema novim podacima, “obećana zemlja” im je puno bliže. Naime, slovenska Vlada i sindikati potpisali su granski kolektivni ugovor koji predviđa povećanje plaća koji se tiče osnovice plaća u javnom sektoru sve do 2028. godine. Sustav plaća javnog sektora primjenjuje se na cijeli javni sektor, a povećanje plaća odnosi se na oko 190.000 zaposlenih u javnom sektoru. Procjene su da će osnovne plaće javnih službenika prosječno rasti za 19 posto, što u prosjeku znači povećanje za 380 eura bruto, piše RTVSlo, a prenosi Večernji list.
Prema novom ugovoru, nova ljestvica plaća sastoji se od 67 razreda, pri čemu je razlika između razreda smanjena s četiri posto na tri posto, a omjer između najviše i najniže plaće bit će 1:7. Osnovna plaća u prvom razredu bit će jednaka minimalnoj plaći za 2024. godinu, koja iznosi 1.253,90 eura bruto, dok je predviđena osnovna plaća u najvišem razredu 8.821,04 eura bruto, navode slovenski mediji. Sindikati i Vlada dogovorili su se da će svake četiri godine procjenjivati učinak rasta minimalne plaće i plaća u javnom sektoru te poduzimati potrebne mjere.
Poznati su iznosi koje će imati neki od zaposlenika u javnom sektoru. Početna plaća policajca iznosit će 1.636 eura bruto, što je povećanje od 34 posto u odnosu na dosadašnji iznos. Početna plaća profesionalnog vojnika iznosit će 1.636 eura. Raste plaća carinika, pravosudnog policajca i vatrogasca iznosit će 1.685 eura, što je porast od 38 posto. Učitelji će dobiti porast plaće od 28 posto, što znači da će primati 2.135 eura bruto. Početna plaća medicinske sestre primalje iznosit će 1.736 eura bruto, a medicinska sestra na odjelu intenzivne njege dobit će 1.897 eura. Liječnici specijalisti imat će plaću od 4.890 eura bruto.
Slovenija je jedna i od najuspješnijih tranzicijskih ekonomija u središnjoj Europi, stopa nezaposlenosti iznosi 4,5 posto (podaci za 2023. godinu). Zemlja je to koja se redovito rangira među one s najvišom kvalitetom života u svijetu, ima kvalitetnu zdravstvenu zaštitu, visoku stopu obrazovanja, kao i snažnu socijalnu politiku.
Svijet
Objavljena velika zimska prognoza za sljedeća tri mjeseca: Evo što nas očekuje
Severe Weather Europe (SWE) objavio je veliku zimsku prognozu koja otkriva što Europu očekuje u sljedeća tri mjeseca.
Na meteorološku zimu 2024./2025., koja je već počela, utjecat će i La Niña. Gledajući zimske temperature, postoji slab signal La Niña faze za niže temperature od normalnih u većem dijelu srednje i zapadne Europe zbog područja niskog tlaka iznad ovih regija i područja visokog tlaka na zapadu.
Općenito gledano, tijekom zime La Niña donosi manje oborina diljem kopnene Europe, a više oborina na jugu i dijelovima sjevera, navodi SWE.
Pristojne količine snježnih oborina
Ukupna prognoza snježnih oborina za ovo razdoblje pokazuje pristojne količine snježnih oborina nad Europom zbog pada hladnog zraka. SWE naglašava da tu nije riječ o snijegu na tlu nego o snježnim padalima izračunatim iz oborina.
U drugoj polovici prosinca očekuje se pomicanje glavnog područja niskog tlaka prema sjevetozapadu, što će omogućiti prodor zapadnijeg tok u kontinentalnu Europu. Temperaturna karta pokazuje trend neutralne do niske temperature u dijelovima jugozapadne i središnje Europe. Toplije anomalije dopiru s Atlantika i preko istoka ispod područja visokog tlaka.
Podaci sugeriraju da neće biti prave hladnoće u vrijeme praznika. Iako strujanje od zapada prema sjeverozapadu iz Atlantika ponekad može biti blago i hladno, ono ne dopušta snažan prijenos hladnog zraka sa sjevera.
Temperature iznad normale
Prognoza zimske temperature pokazuje uglavnom više temperature od normalnih u Europi. Tople anomalije su slabije na zapadu i jugozapadu zbog zapadnog strujanja s Atlantika, koje je općenito blago do hladno. Jače tople anomalije predviđaju se nad istočnim središnjim krajevima i prema sjeveroistoku.
Najnovija prognoza oborinske anomalije pokazuje više oborina nad sjevernom Europom. Za jugozapadnu Europu prognozira se manje oborina od normale, dok se za ostatak kopna očekuje normalna količina oborina u ovom razdoblju. Dijelovi Sredozemnog mora također pokazuju više oborina, predviđa SWE na temelju mogela ECMWF.
Američki model CFS pokazuje sličnu prognozu kad je riječ o tlaku – upućuje na zonu niskog tlaka iznad sjeverozapada i izvan Atlantika.
Gledajući prognozu temperature, CFS predviđa temperature iznad normale u većem dijelu Europe. Baš kao i ECMWF, to je zato što zapadno strujanje donosi blaži atlantski zrak preko zapada, ali prelazi u toplije južno strujanje prema istoku.
Zimski potencijal u veljači
Prognoza oborina također je slična ECMWF-ovoj. To znači povećanu količinu oborina ispod mlaznog toka prema sjeveru. Više oborina zahvatit će i sjeverni dio srednje Europe i jugoistok, dok se manje oborina predviđa u jugozapadnim i južnim središnjim krajevima.
SWE navbodi da podaci sugeriraju na bolji zimski potencijal u mjesecu veljači. CFS model ukazuje na drugačiji obrazac pritiska nego ECMWF-ov model. Prikazuje područje visokog tlaka koje se diže iznad sjeverozapada umjesto sustava niskog tlaka kao u ECMWF-u.
Budući da se visokotlačni sustav vrti u smjeru kazaljke na satu, to znači strujanje od sjevera prema sjeveroistoku na prednjoj strani i južno strujanje na stražnjoj strani. To omogućuje koridor hladnog zraka sa sjeveroistoka izravno u istočnu, središnju i dijelove južne Europe.
To se može vidjeti u prognozi temperature za veljaču u ovom modelu. Topla anomalija uzdiže se iznad Atlantika u jugozapadnu i sjeverozapadnu Europu. Ali nagovještava se koridor hladnog zraka, koji donosi hladniji (ali suši) zrak sa sjeveroistoka dublje u kontinent.
Takav bi događaj donio niže temperature. SWE ukazuje na to da oba modela ukazuju na to da se nešto događa u veljači, ali s drugačijim scenarijem u svakom modelu.